خانه / بورس و سهام / 2 پرسش مهم از خودروسازان و بورس بازان

2 پرسش مهم از خودروسازان و بورس بازان

دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در حالی با ارسال گزارش پیش بینی درآمد سال 93 خود خبر از تولید حدوداً 470 هزار دستگاه خودرو داده اند که بارها و بارها مدیران این دو شرکت در مصاحبه های اخیر خود با رسانه ها صحبت افزایش تیراژ تولید خود در سال جاری تا مرز 600 هزار دستگاه به میان آورده اند که این یعنی اختلافی 30 درصدی بین آنچه که در گزارش پیش بینی شده با آنچه که مدیران این شرکت ها ادعا می کنند.
اگرچه با آغاز سال 93 بازار سرمایه کشور روندی نزولی و غیر قابل قبول از لحاظ میزان حجم معاملات، ارزش معاملات و بازدهی از خود برجای گذاشت اما طی همین مدت بیش از 40 درصد حجم معاملات بورس به گروه خودرویی تعلق داشته که همین موضوع سبب شد تا توجه سرمایه گذاران به این گروه افزایش پیدا کرده و این اتفاق تا جایی پیش رفت که روند حرکتی و نوسانات این گروه بر روند بازار سرمایه تأثیرگذار شد.

بنابر گزارش بورس نیوز، شرکت های خودروساز بورسی همانند دیگر شرکت ها در ابتدای هر سال گزارش پیش بینی درآمدی را به سازمان بورس اعلام می کنند که این گزارش ها برای مسئولین بورسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است اما طی چند وقت اخیر دو اتفاق مهم را در گروه خودرویی و در دو شرکت ایران خودرو و سایپا شاهد هستیم که می تواند گزارش پیش بینی درآمد آنها را دستخوش تغییراتی قرار دهد که مقام ناظر بورس نسبت به این دو اتفاق واکنشی را از خود نشان نداده است و بورس بازان هم به این امر دقت نکرده اند .

براین اساس دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در حالی با ارسال گزارش پیش بینی درآمد سال 93 خود خبر از تولید حدوداً 470 هزار دستگاه خودرو داده اند که بارها و بارها مدیران این دو شرکت در مصاحبه های اخیر خود با رسانه ها صحبت افزایش تیراژ تولید خود در سال جاری تا مرز 600 هزار دستگاه به میان آورده اند که این یعنی اختلافی 30 درصدی بین آنچه که در گزارش پیش بینی شده با آنچه که مدیران این شرکت ها ادعا می کنند.

به هر حال آنچه مسلم است تغییر 30 درصدی و افزایش میزان تیراژ تولید می تواند تأثیر با اهمیتی بر سودآوری آنها داشته باشد که باید در این خصوص از آنها سوال شود.

از سوی دیگر هفته گذشته عالی ترین مقام کشور در امور صنایع یعنی وزیر صنعت در مصاحبه با رسانه ها خبر از فروش 1850 میلیارد تومانی دارایی دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی سال گذشته داد که از این میزان یک هزار و 100 میلیارد تومان متعلق به ایران خودرو و 750 میلیارد تومان آن متعلق به مجموعه خودروسازی سایپا است بطوریکه رقم 1100 میلیارد تومان برای ایران خودرو معادل سرمایه آن و برای شرکت سایپا رقم 750 میلیارد تومان چیزی در حدود 75 درصد سرمایه شرکت می باشد اما نکته جالب و قابل توجه آنجاست که چطور می شود شرکتی معادل سرمایه خود درایی بفروشد اما این موضوع شفاف سازی و اطلاع رسانی نشود، چراکه باید مشخص شود که این رقم از محل فروش کدام دارایی و با چه میزان سود و زیان فروخته شده است؟

چگونه یک رینگ اسپرت مناسب برای خودرو انتخاب کنیم؟

مقایسه پژو پارس LX TU5 با سورن ELX EF7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*