تفریحات شگفت انگیز در آلانیای ترکیه

0

آلانیا، شهری ساحلی در ساحل جنوبی ترکیه است که ترکیبی منحصر به فرد از آرامش، تاریخ و ماجراجویی را به نمایش می گذارد. جواهری میان آب‌ های خیره کننده مدیترانه ‌ای و کوه‌ های تور! می توان گفت که قلب تاریخی آلانیا در حقیقت یک قلعه باستانی است که متعلق به قرن ۱۳ میلادی می باشد. این قلعه در شبه جزیره‌ ای سنگی، مشرف به سواحل شگفت انگیز آلانیا جای خوش کرده است.

آلانیا ترکیب با شکوهی از دریا و جنگل های آرام و بی نظیر می باشد. اما این آرامش و زیبایی رویایی تنها دلیل شهرت این شهر نیست، بلکه به خاطر سرمایه گذاری گسترده خارجی ها در املاک، آلانیا شهرت دو چندانی یافته است.

در ادامه به ۱۰ تفریح شگفت انگیز آلانیا خواهیم پرداخت. اگر قصد خرید ملک در ترکیه بخصوص هر گونه خرید ملک در آلانیا را دارید کافیست با کارشناسان شرکت پرشین استار تماس بگیرید تا بهترین و لوکس ترین پروژه ها را با قیمت های مناسب به شما معرفی کنند و ضمنا می توانید جهت اخذ پاسپورت ترکیه نیز با کارشناسان این شرکت به نشانی www.persianstargroup.com در تماس باشید.

 

۱- قلعه آلانیا و برج قرمز

آلانیا ترکیه 

 

مگر می شود به آلانیا سفر کنید اما سری به قلعه آلانیا (Alanya castle) نزنید!؟ تماشای این قلعه تاریخی که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد را حتماً در برنامه های خود قرار دهید. با بازدید از این قلعه احساس خواهید کرد که گویی تاریخ را در همین نقطه نوشته اند، اگر شانس بازدید از این قلعه را داشتید حتماً عکسهای ۳۶۰ درجه پاناروما بگیرید تا یادگاری های خوبی به همراه داشته باشید.

همزمان با بازدید از بقایای قلعه آلانیا، به بندرگاه نیز سری بزنید و برج قرمز شش ضلعی را خوب نظاره کنید. این برج و بارو در سال ۱۲۲۶ ساخته شده است. هدف از ساخت این برج در مرحله اول حفاظت از قلعه بوده و چندی بعد نیز کارگاه کشتی سازی به آن اضافه شد. بازدید از قلعه آلانیا ۱۰ لیر (معادل ۳.۸ یورو) و بازدید از برج قرمز ۵ لیر (معادل ۲یورو) هزینه دارد.

 

۲-  ناهار را در دیمچی (DIMCAYI) نوش جان کنید

در یک روز گرم برای فرار از گرما، هیچ جایی بهتر از کوه های شرق آلانیا نیست. در این هوای گرم شنا در رودخانه دیمکلای (Dimclay) و پس از آن صرف ناهار در رستوران نزدیک رودخانه واقعاً لذت دیگری دارد. این رستوران دارای آلاچیق هایی است که به سبک سنتی ترکیه داخل حوضچه های کم آب قرار دارند، البته در این ناحیه رستوران های زیادی وجود دارد که می توانید به سلیقه خود یکی را برگزینید. اما من رستوران دمیچی پینارباسی آلابالیک (Dimcayi Pinarbasi Alabalik) را انتخاب کردم. دیمچی در فاصله ۲۲ کیلومتری آلانیا واقع شده است. شما می توانید این مسافت را با اتوبوس و یا تاکسی طی کنید. هزینه رفتن به این مکان در حدود ۱۲ یورو خواهد بود. توصیه من این است که روزهای یکشنبه را برای تردد انتخاب نکنید چرا که روز شلوغی می باشد. این منطقه در دره ‌ای قرار دارد که توسط صخره ها احاطه شده اند، بنابراین سایه های طبیعی گسترده ‌ای برای استراحت شما وجود دارد و هوا نیز همیشه تازه و سالم است.

 

۳- بازدید از تنگه سپیدرا (SAPADERE)

آلانیا ترکیه

 

بدون اغراق تنگه سپیدرا جواهری پنهان شده است و من واقعاً آن را دوست دارم. رودخانه ‌ای پر خروش که از میان کوه ها راه خود را پیدا کرده و شکاف عمیقی میان دیواره های صخره های آهکی ایجاد کرده و به وسیله آنها احاطه شده است.

با این که در طول این مسیر دره ها و پرتگاه های عمیقی وجود دارد اما مسیر ایمن پیاده‌ روی با الوارهایی چوبی مشخص شده است و گردشگران می توانند با عبور از این مسیر زیبایی های آبشارها و طبیعت بکر را لمس کنند.

در طول مسیر این رودخانه نقاطی جهت شنا و آب تنی نیز وجود دارد البته حتماً پیش از شنا از میزان دمای آب مطمئن شوید تا مبادا سرما بخورید! شما می توانید کل مسیر رودخانه را یا به تنهایی به گشت و گذار مشغول شوید و یا با راهنماها و تورهای گردشگری مخصوص این منطقه همراه شوید. بازدید از رستوران های کوچک و روستاهای متعدد این منطقه را از دست ندهید.

از آنالیا تا تنگه سپیدرا ، به اندازه ۴۰ دقیقه رانندگی راه است. در طول این مسیر از تماشای کوه های بزرگ نزدیک به خودتان لذت ببرید، با کمی صرف هزینه نیز می توانید این مسیر را با تورهای راهنما سپری کنید و یا موتورسیکلت اجاره کنید. ورودیه ۹ لیر (معادل ۲.۳ یورو) برای شما هزینه خواهد داشت. اگر احساس گرسنگی کردید می توانید از رستوران های کوچک این نواحی استفاده کنید، توصیه می کنیم اگر زمان داشتید حتماً روستاهای سپیدرا را نیز بازدید کنید.

 

۴- موج سواری پارویی

تابش پرتوی نور طلایی رنگ خورشید بر پهنای آب نیلگون دریا همراه با پس زمینه قلعه آلانیا و برج قرمز چشم اندازی کارت پستالی را رقم زده است. من اولین باری بود که موج سواری پارویی را تجربه کردم و واقعا تصور نمی کردم که این تجربه تبدیل به یکی از بخش های مورد علاقه کل سفر من به آلانیا شود!

یکی از فاکتورهای مهم در مورد این ورزش این است که شما به غیر از حفظ تعادلتان، به هیچ مهارت خاص دیگری نیاز پیدا نمی کنید. بی شک موج سواری پارویی به حفظ آرامش شما کمک شایانی می کند، پیشنهاد می کنم که این ورزش را در برنامه اوایل صبح خود قرار دهید چرا که اکثر قایق ها در این زمان راهی آب می شوند و از سوی دیگر نیز هوا در این زمان بسیار خنک تر است.

البته اگر مهارت لازم برای لذت بردن از موج سواری پارویی را ندارید نگران نباشید، مربی آموزشی شما را خیلی زود آموزش خواهد داد. اگر دو ساعت از وقت خود را صرف این ورزش کنید، با پرداخت ۵۰ لیر (معادل ۱۵ یورو) به ازای هر فرد به راحتی آن را یاد خواهید گرفت.

 

۵- تور جیپ سافاری

آلانیا ترکیه

 

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که تمایل چندانی به ماجراجویی و گشت و گذار در طبیعت ندارید، شاید انتخاب این تور گردشگری چندان خوشایند شما نباشد، اما توجه داشته باشید که گشت و گذار با تور جیپ سافاری در بیابان های کوهستانی این منطقه حال و هوای دیگری دارد. این تورها از شهر آلانیا شروع به حرکت می کنند و سپس شما را وارد کوه های توروس خواهند کرد. این کوه ها در شرق شهر قرار دارند. در نهایت نیز تور در روستاهایی که در ارتفاعات کوهستان بنا شده به پایان می رسد. جالب است بدانید این کوه ها ۱۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

وسیله نقلیه ای که برای این سفر تعبیه شده است جیپ های لندرور سافاری ۴×۴ می باشد، آف رود (off-road) سواری با این جیپ ها لذت فراوانی دارد، جیپ های لندرور سافاری ۴×۴ فاقد سقف هستند و شما در طول سفر می توانید بایستید و به فیلمبرداری و عکاسی از زوایای دلخواه مشغول شوید و یا نوازش باد میان موهای خود را حس کنید.

من در این سفر با تور الیت توزیم (Elit Tuzim) همراه شدم و ۱۱۵ لیر معادل ۲۹ یورو هزینه پرداخت کردم. حتماً به یاد داشته باشید که با توجه به این که بیشتر زمان روز را در معرض نور خورشید قرار دارید، بهتر است در طول سفر مقدار زیادی آب و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید.

 

۶- حمام ترکی

حمام ترکی بخشی از فرهنگ مردم ترکیه است و از گزینه های تفریحی منحصر به فرد آلانیا به حساب می آید. چنین حمام هایی به نوعی میراث زمان عثمانی ها از رومیان باستان است که بومی سازی شده و با سلیقه مردم ترکیه عجین گردیده است، شما در طول حمام کردن علاوه بر استحمام و پاکیزه شدن حس آرامش را نیز دریافت می کنید.

من دو ساعت تمام حمام داشتم و واقعاً تفاوت های حمام ترکی با حمام های معمولی را احساس کردم! شما در ابتدا با سونا و اتاق بخار رو به رو می شوید و پس از آن وارد اتاق حمام خواهید شد. تمامی این فضاها با سنگ مرمر تزئین شده اند، یک سکو به نام گمبکتازی (Göbektaşı) نیز در مرکز حمام قرار دارد که حرارت را پخش می کند. در طول حمام یکی از ماساژورها بدن من را شست و شو داد و تمام بدنم را با صابون کرکی شست، سپس من نیزچای گیاهی درخواست کردم و پیش از ماساژ بدنی نیمی از وقت خود را در منطقه آرامش حمام سپری کردم.

من این خدمات را در هتل سانپرایم سی-لانج (Sunprime C-Lounge) تجربه کردم و ۲۸۰ لیر معادل ۶۹ یورو  پرداختی داشتم، طبیعتاً دریافت این خدمات ارزان نیست اما واقعاً ارزشش را دارد!

 

۷-  پاراگلایدر

آلانیا ترکیه

 

آلانیا به دلیل منطقه جغرافیایی خاصی که دارد از زیبایی های طبیعی بی شماری بهره می برد، اگر شانس حضور در آنالیا را داشتید حتماً این زیبایی ها را از ارتفاع بالا به وسیله پاراگلایدر تجربه کنید. من حدود ۲۰ دقیقه با پاراگلایدر پرواز کردم و در این خصوص باید بگویم علاوه بر هیجانی که داشت، از مناظر فوق العاده آلانیا نیز لذت بردم.

جهت ثبت خاطرات خود آن هم در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح آب هیچ نگران نباشید، چرا که خدمات عکاسی با دوربین مجهز آن هم در طول پرواز برای شما محیاست.

پاراگلایدر سواری برای شما ۲۴۰ لیر معادل ۶۰ یورو هزینه خواهد داشت و برای استفاده از خدمات عکاسی در حین پرواز نیز باید ۶۰ یوروی دیگر بپردازید که البته از نظر من ارزشش را دارد!

 

۸- سفر با کشتی دزدان دریایی

سفر با کشتی معمولا با آفتاب گرفتن و شنا در دریا همراه است. اگر علاقمند به تماشای دیدنی های آلانیا از زوایای دیگر هستید، باید با کشتی به سراغ آنها بروید. تماشای جاذبه هایی همچون برج قرمز، قلعه آلانیا ، کارخانه قدیمی و سازه های دیگر این منطقه از زوایای دیگر جذابیت بی نظیری دارد.

البته انتظار این را نداشته باشید که سفر دریایی شما فاصله زیادی از ساحل داشته باشد، چرا که این ناحیه جزایر جالبی ندارد و سفر شما تنها محدود به گوشه و کنار مناطق دیدنی اطراف ساحل می باشد. کشتی های این منطقه معمولاً دارای ۳ عرشه هستند و در بخش هایی از آن برای سرگرم کردن کودکان برنامه های انیمیشنی پخش می شود.

من با کشتی کوچک گولباچه (Gulbahce) سفر کردم و ۸۰ لیر معادل ۲۰ یورو نیز بابت این سفر کوتاه دریایی پرداختم، البته توجه داشته باشید که این هزینه شامل غذا و نوشیدنی برای هر نفر نیز می باشد.

 

۹-  ساحل کلئوپاترا (KLEOPATRA)

آلانیا ترکیه

 

یکی از اهداف اکثر بازدیدکنندگان آلانیا، حمام آفتاب و آب تنی در دریای این منطقه است. سواحل آلانیا تمیز، شنی و آب دریای آن بسیار شفاف می باشد. بسیاری از مناطق ساحلی آنالیا دارای پرچم اروپایی هستند. البته باید بدانید که این پرچم نشان دهنده این است که ساحل با استانداردهای کنترل بین المللی برای سواحل تمیز و استاندارد مطابقت دارد.

ساحل کلئوپاترا در ۲ کیلومتری غربی قلعه آلانیا واقع شده و دارای بهترین سواحل شنی آلانیا می باشد.  ورودی برای استفاده از این ساحل رایگان است، اما برای بهره گیری از صندلی های مخصوص حمام آفتاب و صندلی های استراحت نیاز به پرداخت هزینه دارید. بی شک ساحل کلئوپاترا از محبوب ترین سواحل آلانیا می باشد.

 

۱۰- مرکز خرید آلانیا

آلانیا نه تنها یک مقصد گردشگری به شمار می آید بلکه شهری است که برای ساکن شدن و زندگی کردن نیز مناسب می باشد. قدم زدن و پیاده روی در شهر یک راه عالی برای تجربه زندگی محلی در آلانیا است.

هرگاه که من در سفرهایم یک شهر جدید را کشف می کنم، عاشق این هستم که از فروشگاه های میوه و سبزیجات آن شهر بازدید کنم. آلانیا نیز از این موضوع مستثنی نیست. در این شهر هر روزه بازاری توسط کشاورزان برپا می شود. اما محبوب ترین این بازارها در روزهای جمعه هر هفته  برگزار می شود، این بازار جوما (Cuma) نام دارد. جالب است بدانید که کوما به معنی جمعه می باشد. در این بازارمقدار زیادی ادویه جات، ترشی جات و همچنین آب پرتقال تازه و آب انار به چشم می خورد، حتی اگر به چیزی نیاز نداشته باشید، مرکز خرید آلانیا مکان جالبی است که می توانید در آن مردم محلی را با توجه به زندگی روزمره آنها مشاهده کنید و ارتباطی با آنها بگیرید.

جدا از بحث گردشگری و غذا، ترکیه به خاطر کیفیت منسوجاتش نیز مشهور است. استقبال از منسوجات ترکیه به قدری بالاست که بسیاری از مکان های خرید لباس، هم در شهر و هم در اطراف استراحتگاه ها ساخته شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ