سیم‌کارت‌ ثریا چیست، از کجا بخریم؟

0

نزدیک به دو هفته از برقراری مجدد ارتباط با گوشی‌های ماهواره ای ثریا می‌گذرد که براساس تفاهم‌نامه بین شرکت ارتباطات زیرساخت با کنسرسیوم این ماهواره شکل گرفته است.

اما این ماهواره که قابلیت برقراری ارتباطات صوتی را دارد، چگونه و به چه نحو قابل استفاده توسط مشترکان حقیقی و حقوقی است؟ آیا هر کس می‌تواند گوشی ماهواره‌ای داشته باشد و ارتباطات خود را فضایی کند؟ هزینه‌هایی که مکالمات این گوشی‌ها دارد، چقدر است؟

بهتر است برای رسیدن به پاسخ این سوالات مروری از صفر تا یک این کنسرسیوم داشته باشیم.

*ثریا چه سالی شروع به کار کرد؟*

شرکت ارتباطات ماهواره‌ای ثریا در حقیقت کنسرسیومی شامل شرکت‌های مخابرات کشورهای عربی، پاکستان و چند موسسه‌ی مالی و اعتباری بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۷ در کشور امارات متحده‌ عربی شروع به فعالیت نمود و با پرتاب اولین ماهواره‌ اختصاصی در سال ۲۰۰۰ شروع به ارائه‌ خدمات خود نمود.

با پرتاب دومین ماهواره در سال ۲۰۰۳ و سومین ماهواره در سال ۲۰۰۸، ضمن ارتقای فناوری و ارائه‌ خدمات جدید، منطقه‌ تحت پوشش خود را در چهار قاره‌ آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا گسترش داد.
ورود شرکت ثریا و محصولات آن به جمع محدود تجهیزات ارتباط مخابراتی ماهواره‌ای قابل حمل که قبلاً توسط شرکت‌های اینمارست، ایریدیوم، گلوبال استار و ACes ارائه می‌گردید، تحول عمده‌ای را در عمومی کردن استفاده از این تجهیزات در کنار قابلیت‌های حرفه‌ای آن توسط افراد عادی ایجاد نمود.

برای درک بیشتر فعالیت‌های این کنسرسیوم بهتر است سری به سایت ثریا به آدرس www.thuraya.com بزنیم تا از خدمات، تولیدات، پشتیبانی، بخش‌های تحت پوشش و نمایندگان رسمی این کنسرسیوم در سراسر دنیا بیشتر آشنا شویم اما جالب است که برای خرید سیم کارت ماهواره‌ای سری به بخش نمایندگان رسمی آن بزنیم تا در کشور خود اسم “ارتباطات تلفن آسیا” را با نشانی و اطلاعات دقیق مشاهده کنیم.

این شرکت در تاریخ ۸۳/۱/۸ در اداره‌ی ثبت شرکت‌های استان تهران با موضوع فعالیت‌های بازرگانی به ثبت رسیده است. پس از شروع خصوصی‌سازی فعالیت‌های مخابراتی و اعلام آمادگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت صدور پروانه ارائه‌ خدمات ارتباطات همراه بین‌المللی ماهواره‌ای (GMPCS)، این شرکت به عنوان اولین شرکت متقاضی دریافت این پروانه، اقدامات اولیه‌اش را آغاز کرد.

*چه تفاوتی در برقراری ارتباطات است؟*

تنها تفاوتی که در این نوع ارتباطات وجود دارد، ارتباط ایستگاه‌های زمینی با فرستنده‌های ماهواره‌ای است که ارتباطات را از بالای کره زمین مدیریت می‌کند که مسلما برای انجام چنین اقدامی نیاز به گوشی‌های مجهز به فرستنده و گیرنده امواجی با طول موج‌های متفاوت از گوشی‌های معمول است و کاربران نیازمند این هستند که برای برقراری ارتباط ماهواره‌ای خود در فضایی بدون سقف و باز قرار بگیرند تا در دیدرس ماهواره و ایستگاه زمینی اشاعه دهنده موج آن باشند.

شاید برای درک ساده‌تر این موضوع بهتر باشد که برقراری ارتباط اپراتوری خارجی با داخلی را مثال زد که در واقع رومینگ در این بین وظیفه سوئیچ درخواست‌ها را بر عهده دارد و بابت آن هزینه‌ای از مشترکان دریافت می‌شود.

*سیم‌کارت‌های ثریا را چطور تهیه کنیم؟*

اصولا استفاده از این تلفن‌ها در شرایط بحرانی و اماکنی که دسترسی به تلفن یا آنتن‌دهی ممکن نیست استفاده می‌کنند که به سان بی‌سیمی می‌تواند ارتباطات تلفنی را برقرار کند اما مشترکان می‌توانند از آن در شرایط عادی نیز استفاده کنند که البته برای این کار باید هزینه بیشتری را نیز متقبل شوند چرا که جنس ارتباطات‌شان متفاوت شده است.

مسلما تنها نمایندگی این برند در ایران شرکت آسیا است و کسانیکه نیاز به این سیم‌کارت‌ها و گوشی‌ها دارند باید به این نمایندگی مراجعه کنند و درخواست خود را به آن داشته باشند تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

در سایت این شرکت، سیم‌کارت‌ها در چهار رده در نظر گرفته شده که به ترتیب عبارتند از : ۱. سیم‌کارت‌های اعتباری، ۲. سیم‌کارت‌های دائمی، ۳. سیم کارت اقتصادی و ۴. سیم کارت Call For All.

سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی خود شامل سه رده پیش‌پرداختی و پس‌پرداختی هستند که به عنوان مثال جدول تعرفه‌ یکی از زیر مجموعه‌های اعتباری با عنوان ThurayaIP به شرح زیر است:

گلوبال استار سیم‌کارت‌ ثریا اینمارست ایریدیوم ارتباطات ماهواره‌ای ثریا

گلوبال استار سیم‌کارت‌ ثریا اینمارست ایریدیوم ارتباطات ماهواره‌ای ثریا

سیم‌کارت‌های دیگری هم در رده پیش پرداختی با عناوین “Thuraya Marine” و “for Land” و در رده دائمی با عناوین “for ThurayaIP”، “for Thuraya Marine” و “for Land” وجود دارد که هر کدام تعرفه و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

به گفته یکی از مسئولان این شرکت گوشی‌هایی که در حال حاضر برای این نوع سیم‌کارت‌ها ارائه می‌شود در رده خانواده XT قرار دارند که در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند و قیمت آن‌ها از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شروع می‌شود اما در کل ۱۱ مدل گوشی در سایت برای برقراری ارتباطات صوتی و سه مدل هم برای محصولات دیتا در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر شبکه ماهواره‌ای ثریا منطقه‌ای به بزرگی ۷۰ درصد از کشورهای کره زمین ( بیش از ۱۴۰ کشور ) را تحت پوشش خود دارد که مشترکان ایرانی نیز به راحتی می‌توانند با این سیم‌کارت‌ها تماس صوتی داشته باشند.

پیش از این حدود یک سالی می‌شد که به دلیل بدهی شرکت ارتباطات زیرساخت تماس به این خطوط غیر ممکن شده بود و بسیاری از کاربران این سیم‌کارت‌ها ابراز نارضایتی از درگاه واسط خدمات ایرانی می‌کردند اما اخیرا زیرساخت با پرداخت بدهی‌هایش به این کنسرسیوم بار دیگر زمینه برقراری ارتباطات را فراهم آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ