ورود زنان ممنوع / فاطمه آلیا : کار زن شوهرداری است نه والیبال دیدن

4
درهای سالن ۱۲هزارنفری ورزشگاه آزادی حالا نه‌تنها برای تماشاگران زن بلکه روی زنان خبرنگار هم بسته شده است. زنان خبرنگار؛ روز جمعه گذشته کمی پس از آغاز بازی ایران- ایتالیا با «آی‌دی کارت» در گردن از سالن به بیرون هدایت شدند. هرچند؛ ورزشکاران، مربیان و کارشناسان زن این رشته ورزشی نیز اجازه حضور در سالن ۱۲هزارنفری «آزادی» را نداشتند.
همسر فاطمه آلیا عکس لیگ ملتهای والیبال سوابق نیره اخوان بی‌طرف سوابق لاله افتخاری سوابق فاطمه آلیا سوابق شهلا میرگلوبیات تماشاگران زن اخبار لیگ ملت های والیبال
اما تا اکنون، خبرنگاران زن طبق مصوبه شورای تامین استان تهران مجاز به ورود به سالن بودند، البته تعداد آنان نباید از ۵۰نفر بیشتر می‌شد. به این ترتیب و با ممانعت جدید، شش‌روز پس از دستور رییس‌جمهور به معاون امور زنان و وزیر ورزش‌وجوانان برای فراهم‌کردن زمینه‌های حضور زنان در ورزشگاه مساله بیش از پیش پیچیده شده است. از
یک‌سو «کمال‌الدین پیرموذن» سخنگوی هیات‌رییسه مجلس در صحن علنی اخطار قانون اساسی داده است که: «بانوان ایرانی مانند برزیلی‌ها باید از تماشای بازی والیبال بهره‌مند شوند» از سوی دیگر فاطمه آلیا، نماینده مجلس عنوان کرده است که «کار زن شوهرداری و تربیت فرزند است؛ نه والیبال‌دیدن.» این تصمیم در حالی اعلام شده که سال گذشته و در نخستین بازی انتخابی لیگ جهانی والیبال و میزبانی ایران از ژاپن، حدود دوهزار صندلی سالن «آزادی» به تماشاگران زن اختصاص یافت. هرچند از بازی دوم دیگر ورود تماشاگران زن ممنوع شد.
با ورود ایران به لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۳ ورود تماشاگران زن به ورزشگاه ممنوع شد. با آغاز دور جدید رقابت‌ها در خردادماهی که گذشت زنان ایرانی در زمان برگزاری بازی‌های ایران- برزیل خواستار حضور در ورزشگاه شدند که اجازه نیافتند. بازی بین دو تیم ایران و برزیل در ادامه مسابقات هفته چهارم لیگ جهانی ۲۰۱۴ در شرایطی برگزار شد که ناظر صربستانی FIVB وقتی جای خالی تماشاگران زن ایرانی را در سالن دید بلافاصله به این موضوع اعتراض کرد و در گزارشی که برای فدراسیون جهانی ارسال کرد به ایران پوئن منفی داد؛ پوئنی که در اصطلاح به آن very poor می‌گویند، یعنی «خیلی بد».
ثبت نمره منفی در کارنامه میزبانی فدراسیون والیبال ایران برای بازی‌های لیگ جهانی در حالی مجددا تکرار شد که سال گذشته نیز ناظر FIVB وقتی ایران برای نخستین‌بار جواز حضور در این مسابقات را پیدا کرد از مسوولان خواست تا برای حل این قضیه اقدام کنند. با این حال اگرچه شاکی‌شدن ناظر FIVB والیبال ایران را باز هم دچار حاشیه کرده اما مسوولان فدراسیون کشورمان معتقدند طبق اصول و قوانین خاصی میزبان مسابقات لیگ جهانی هستند.
سعید درخشنده، مسوول رویدادهای بین‌المللی فدراسیون والیبال، تنها مقام مسوول در فدراسیون والیبال بود که در گفت‌وگو با «شرق» تصریح کرده بود: «صحبت‌کردن درخصوص راه‌ندادن تماشاگران خانم به سالن در حد توانایی من نیست. آقای داورزنی، رییس فدراسیون باید پاسخگوی این موضوع باشد و آن را به جایی برساند که البته من فکر می‌کنم قضیه را هم به جایی نرساند. ممانعت حضور بانوان تماشاگر برای دیدن بازی‌های لیگ جهانی اتفاق تازه‌ای نیست و ما سال قبل هم نمره منفی گرفتیم!»
در زمان دومین بازی ایران – برزیل نیز تجمعی مقابل استادیوم آزادی برگزار شد که «سارا قاسم‌پور» دبیر کارگروه دختران معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری نیز در جمع زنان حاضر شد و از پیگیری‌های «شهیندخت مولاوردی» معاون رییس‌جمهور برای تحقق این امر خبر داد. در زمان دومین بازی برخی زنان ایرانی ملبس به لباس تیم‌ملی برزیل وارد ورزشگاه شدند چرا که ممانعت از حضور زنان ایرانی در حالی اتفاق افتاده بود که زنان برزیلی مجاز به تماشای بازی شده بودند. این موضوع اعتراضاتی در پی داشت از جمله اینکه در ۲۶خرداد مولاوردی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری از اعتراض خود و دستور روحانی درباره حضور زنان در ورزشگاه خبر داد. شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با «مهر» درباره اعتراضش به عدم حضور زنان در مسابقات والیبال و واکنش هیات دولت به این اعتراض گفت: «آقای رییس‌جمهور در این‌باره توضیح خواستند و من به آقای روحانی توضیح دادم که قبلا این ممنوعیت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه والیبال وجود نداشته و این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه‌ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و جلب رضایت عمومی جوانان است.»
وی افزود: «رییس‌جمهور در این‌باره توضیح بیشتر خواستند و قرار شد من و گودرزی وزیر ورزش و جوانان در این‌باره تعاملاتی داشته باشیم که تدابیر و سازوکارهایی صورت گیرد که هم نگرانی افرادی که نگران حضور زنان در ورزشگاه هستند برطرف و به‌ویژه خواسته نسل جوان در مسابقات بین‌المللی محقق شود.»
مولاوردی درخصوص احتمال حضور زنان در مسابقات والیبال ایران- لهستان و ایران- ایتالیا گفت: «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم و به رایزنی‌هایمان ادامه می‌دهیم.»
او در صفحه «فیس‌بوک» خود از اعتراضش به عدم حضور زنان برای تماشای مسابقات والیبال در هیات دولت خبر داده بود. شهیندخت مولاوردی در این‌باره نوشت: «در هیات دولت به ممنوعیت ورود زنان به سالن مسابقات والیبال اشاره داشتم و مراتب اعتراض و ناامیدی نسل جوان را از این موضوع اعلام کردم، به ویژه آنکه تماشای این مسابقات در دوره‌های قبلی برای دختران و زنان محدودیتی نداشته است و ایجاد محدودیت در دوره دولت تدبیر و امید مایه تعجب شده است. به نظر می‌رسد با اتخاذ تدبیر و سازوکار لازم در این خصوص می‌توان به جوانه‌زدن بذر امید دل بست.»
در ادامه خبرگزاری «فارس» در تاریخ ۲۷خرداد در تحلیلی با عنوان: «مولاوردی این‌روزها از چه چیزی دلواپس است؟»، نوشت: «وقتی خبر اعتراض رسمی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در رسانه‌ها منتشر شد، گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح شد که اعتراض مولاوردی در صحن رسمی کابینه دولت به چه دلیل بوده است؟ اشتغال جوانان؟ اجرایی‌نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان؟ سرانجام لایحه بیمه زنان خانه‌دار؟ معلق‌ماندن قانون افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل؟ کاهش ساعت کاری زنان؟ لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار؟ اجرایی‌نشدن قانون عفاف و حجاب؟ و… در حالی‌که زنان شاغل و خانه‌دار جامعه انتظار دارند معاون رییس‌جمهور در امور زنان به‌عنوان متولی و مدافع امور زنان در جلسات هیات دولت دغدغه‌ها و مسایل اصلی آنها را مطرح کند اما موضوعی مطرح می‌شود که دغدغه درصد کمی از زنان جامعه است و نمی‌توان به‌عنوان اولویت اصلی از آن نام برد. فاطمه آلیا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با انتقاد از این موضوع گفت: «هدف یا خروجی این اعتراض بعد از چندماه سکوت و نرمش نشان‌دادن در مقابل بی‌توجهی به حقوق زنان چه بوده است؟»
در ۳۰خرداد و با توجه به سخنان مولاوردی و حضور قاسم‌پور تعدادی از زنان با امید راهی ورزشگاه شدند که توسط نیروهای انتظامی از حضور و تجمع آنان جلوگیری شد و زنان خبرنگار هم از سالن به بیرون راهنمایی شدند و کش‌وقوس‌ها و بلاتکلیفی موجود پیرامون این موضوع؛ در حالی است که مشاور وزیر و رییس کل حراست وزارت ورزش روز شنبه تاکید کرد: «مشکلی برای حضور خبرنگاران خانم در سالن والیبال و پوشش مسابقات لیگ جهانی وجود ندارد.» حسنی‌پور که با خبرنگار اعزامی «فارس» به برزیل سخن می‌گفت، افزود: «ما در تلاش هستیم تا ورود بانوان به سالن‌های والیبال و بسکتبال در مسابقات داخلی را هم فراهم کنیم.»در حالی که حضور بانوان در سالن والیبال در مسابقات لیگ جهانی بخشی از قوانین این رقابت‌ها محسوب می‌شود، اما مسوولان ذی‌ربط تصمیم گرفتند تا مانع ورود تماشاگران خانم به سالن شوند. خبرگزاری فارس همسو با کارشناسان پیش‌بینی کرده بود که «بی‌شک این تصمیم هم قابل‌توجه ناظر فدراسیون جهانی قرار خواهد گرفت و هم در امر پوشش خبری مسابقات مهمی مانند لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۴ خلل ایجاد خواهد کرد.» همچنین «آری گراسا»؛ رییس فدراسیون جهانی والیبال در پاسخ به نامه خبرنگار «ایلنا» در مورد ممنوعیت حضور زنان در استادیوم والیبال، برای تماشای مسابقات لیگ جهانی، با ارسال متنی به این خبرگزاری تاکید کرد: «این مساله در دستور کار نشست آتی شورای لیگ جهانی که ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد، قرار می‌گیرد و اعضای شورا درباره آن رایزنی خواهند کرد.»سایت «پیام نو» نیز روز گذشته پیرامون این مسایل و بازداشت جمعی از زنان در حاشیه دیدار با ایتالیا با شش نفر از نمایندگان زن مجلس گفت‌وگو کرده است. سوال «پیام نو» از این شش نفر درباره اخبار منتشرشده از برخورد نیروی انتظامی با برخی از زنان حاضر در ورزشگاه ۱۲هزارنفری آزادی و همچنین نظر آنها درباره تسهیل ورود زنان به ورزشگاه‌هاست.
می‌خواهند علیه نظام بهره‌برداری سیاسی کنند
نیره اخوان بی‌طرف، نماینده اصفهان گفته زنان ایران مسایل حل‌نشده بسیار زیادی دارند، حالا یک‌سری از زنان و دختران آمده‌اند و حاشیه درست کرده‌اند و دارند به کمک رسانه‌ها آن را بزرگ می‌کنند، نباید ما را فریب بدهد. اینها را من شخصا نماینده زنان ایران نمی‌دانم. این مسایل هیچ اولویتی ندارد، نه از نظر شرعی و نه اجتماعی. اینهایی که به مسابقه والیبال آمدند اصلا در مقابل جامعه زنان ایرانی عددی نیستند که بخواهند آنها را نمایندگی کنند. به نظر من مساله راه‌ندادن زنان به ورزشگاه‌ها اصلا موضوع مهمی نیست.
زنان نیمی از جامعه هستند و باید به خواسته‌های آنها توجه شود
شهلا میرگلوبیات، نماینده ساوه، در اظهار نظری متفاوت تاکید کرده است: «من زیاد اطلاعی از بازی والیبال و حواشی آن ندارم و باید سوال کنم تا بتوانم با اطلاعات کافی حرف بزنم. اما در کل زنان و خانم‌ها نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و باید به درخواست‌های آنها احترام گذاشته شود، منتها در همان چارچوب موازین اسلامی و قانونی. آنها می‌توانند خیلی چیزهایی که باعث نگرانی می‌شود را رعایت کنند و در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. به هر حال این درخواست خانم‌هاست و باید به آن احترام گذاشته شود. من هم سعی می‌کنم در مجلس این موضوع را پیگیری کنم.»
دنبال بهبود نیستند، می‌خواهند سروصدا راه بیندازند
به نظر لاله افتخاری، نماینده تهران «بیش از آنکه عده‌ای به دنبال بهبود وضعیت زنان باشند، دوست دارند سروصدا راه بیندازند.»
سکینه عمرانی، نماینده خمینی‌شهر پیشنهاد داده که خانم‌ها در خانه بنشینند و والیبال نگاه کنند. او ادامه داده: «من بعید می‌دانم که تا این اندازه برخورد صورت گرفته باشد و عده‌ای را بازداشت کرده باشند. رسانه‌ها خیلی چیزها را می‌نویسند که دروغ است. محال است خانمی را به‌خاطر دیدن مسابقه والیبال بازداشت کنند. حتما کاری یا تخلفی انجام داده بودند که بازداشت شدند. اصلا هیچ لزومی ندارد که خانم‌ها به ورزشگاه بروند، اگر هم خیلی مشتاق دیدن مسابقه هستند در خانه و از تلویزیون مسابقات را ببینند. به خصوص اینکه در ورزش آقایان پوشش کامل ندارند و این حرام شرعی است. یعنی رفتن خانم‌ها به ورزشگاه نه صحیح است و نه واجب است.»
«زهره طبیب‌زاده‌نوری»، نماینده تهران عنوان نیز کرده هیچ دلیلی برای اظهارنظر در این زمینه نمی‌بیند.
کار زن؛ شوهرداری است نه والیبال دیدن
فاطمه آلیا، نماینده تهران تاکید کرده است: «کار زن بچه‌دارشدن و تربیت فرزند و شوهرداری است نه دیدن مسابقه والیبال. یک عده‌ای می‌خواهند هر طور شده به زن نقش‌هایی بدهند که مخالف با وظایف شرعی است. زنی که دغدغه اصلی‌اش رفتن به ورزشگاه و شاغل‌شدن و این‌دست مسایل باشد که دیگر به وظایف اصلی خود نمی‌رسد. بروید از همان‌هایی که می‌خواهند بروند والیبال ببینند بپرسید که چندنفرشان ازدواج کرده‌اند، از میان آنها که ازدواج کرده‌اند چند نفرشان بچه‌دار شده‌اند و اگر هم بچه‌دار هستند چطور بچه خود را تربیت می‌کنند. ما در کشورمان مسابقات ورزشی زنان را داریم و اگر خانم‌ها خیلی مشتاق هستند، بروند و آن مسابقات را از نزدیک ببینند. دلیل ندارد جایی که چند هزار نفر مرد جمع می‌شوند، عده‌ای هم از زنان بروند. اینها زمینه بی‌حرمتی و تجاوز در جامعه است.»اما در آخرین اخبار روز گذشته خبرگزاری دولت «ایرنا» از ممنوعیت ورود خبرنگاران زن در سه دیدار آینده تیم والیبال ایران به سالن ۱۲هزارنفری آزادی خبر داده است تا بلاتکلیفی‌ها در زمینه حضور زنان به ورزشگاه تبدیل به ناامیدی شود.
شرق /
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 4 )
  1. نیما می گوید

    این یارو میخاد بگه جوونای ایرانی دوس ندارن ازدواج کنن و منحرف هستن. مشکل بیکاری و فقر و بدبختی عاملش نیس. از جوونای ما پاک تر تو دنیا نیس شماها هستید که هیچ فرصت و امید و ارزویی بهشون نمیدید. با چه استدلالی درباره جوونا قضاوت میکنید؟ چون ازدواج نکردن منحرفن؟ بیاین ببینید چقد جوون بیکار و ناامید و درمونده داریم. اگ یه روز توی زندگیتون بیکار میموندید اینجوری حرف نمیزدید. بعدشم این خانم چرا خودش به نصیحت خودش گوش نکرده و تو خونه ننشسته اومده مجلس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. بنده خدا می گوید

    پس خانوم خودش چرا به وظایفش نمیرسه و نماینده مجلس شده.چرا ححضرت فاطمه رفت مسجد و خطبه ی فدکیه رو خوند.درسته زن یه وظایفی داره اما دلیل نمیشه بره بمیره!

  3. بنده خدا می گوید

    و در ادامه بقول شما اگر در ورزشکاهی که یک عده مرد مینشینند جای زن نیست پس بگویید چرا جای شما در مجلس هست!

  4. انسیه می گوید

    واقعا وحشتناکه واسه هرکسی که میگه زن نباید بره ورزشگاه باید نشست گریه کرد میدونین چرا چون اونا خودشون با دیدن مرد از خود بیخود میشن واسه همینم فکر میکنن بقیه مثل خودشن ما اینقد مبارزه میکنیم که اخرش حق به حقدالر برسه و شماها که با ما زنا مشکل دارین برین بشینین تو خونه بچه هاتونو بزرگ کنین و به شوهرتون برسین