تحلیل و بررسی بازار بورس / سه شنبه ۳ تیر

0

شاخص کل در سومین روز از ماه تیر هم منفی بود و این بار با افت ۲۰۰ واحدی به مرز ۷۲ هزار واحدی نزدیک تر شد.نماد معاملاتی شبندر با ۱۱۳ واحد ،خودرو با ۲۴ و خساپا با ۱۹ واحد بیشترین تاثیر منفی و نماد فولاد و وصندوق به ترتیب با ۲۸ و ۲۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.شاخص کل فرابورس هم با افت ۶ واحدی به کار خود پایان داد.

ارزش کل معاملات بورس به ۸۵.۷ میلیارد تومان و ارزش کل معاملات فرابورس به ۴۶.۹ میلیارد تومان رسید.بیشترین ارزش معاملات بورس به نماد خودرو با ۶.۳ میلیارد تومان و شبندر با ۴.۱ میلیارد تومان اختصاص داشت.

سومین روز از فصل داغ تابستان را هم سرد آغاز کردیم.روزهای سرد بورس از همان ابتدای فصل واقعا سرد زمستان ۹۲ شروع شد ولی هر چه جلوتر رفتیم و هوا معتدلتر و گرمتر شد وضعیت بازار هم بدتر شد.با اینکه قیمت ها جذابند ولی نمی دانیم در کدام نقطه هستیم و کجا می خواهیم برویم.با شرایطی که حاکم بر بازار است هیچ کس نمی تواند پیش بینی از آینده داشته باشد،شاید از همین فردا بازار بازگردد شاید هم مجبور باشیم روزهای آینده را نیز با همین وضعیت رکودی تحمل نماییم.فقط باید بگوییم که در حال حاضر به مرحله ای رسیده ایم که کارد به استخوان رسیده است.برای نجات بورس از این وضعیت نیاز به همدلی وهمکاری گسترده ای بین دولتمردان و مجلسی ها و حقوقی هاست.دوست عزیزی می گفت : اخیرا خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از دغدغه های رئیس جمهور و دولت شده است.آیا خشک شدن دریاچه ارومیه دغدغه است و آب شدن سرمایه سهامداران و رکود عمیقی که بر بازار سرمایه حکفرماست دغدغه نیست؟! چه بگوییم واقعا…

کار به جایی رسیده که باید جلسات ویژه برای حمایت از بورس برگزار شود.به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت برای کنترل تورم با سیاست های انقباضی که گرفته باعث شده بخش مهمی از نقدینگی از بورس خارج شود و بازار به این روز گرفتار شود.سوال اینجاست که  چرا باید دولت با برخی تصمیمات نقدینگی را از بورس خارج کند؟ مگر یکی از اهداف مهم دولت و یکی از ارکان مهم پیشرفت اقتصادی کاهش تورم و حمایت از بخش تولید و رونق آن نیست؟ مگر محلی بهتر از بورس برای کنترل تورم و رونق بخش تولید وجود دارد؟ چرا دولت نگاه ویژه خود را از بورس دور کرده است؟ چرا مجلس و مجلسیان که همواره به وظیفه دولت در رونق تولید و حمایت از این بخش مهم تاکید دارند به وضعیت بورس و اتفاقاتی که در آن افتاده توجهی ندارند؟چرا مجلس با تصمیماتی مخرب باعث ضربه به بخش های مهم تولیدی از جمله صنعت پتروشیمی و معدنی شد و با این تصمیمات به توصیه های بسیاری مبنی بر ضربه به بورس توجهی نکرد؟ سوالاتی از این قبیل و هزاران سوال دیگر و بی جواب ماندن  آنها باعث شده که سهامدار به همه چیز بی اعتماد شود و ترجیح دهد نقدینگی خود را راکد و در خانه نگه دارد!

امیدواریم هر چه سریعتر مسئولان فکری به حال سهامداران و بورس واقعا بحرانی کنند!!!

اما امروز را با روندی بسیار خسته کننده شروع کردیم.در نیمه دوم و ساعات پایانی برخی تحرکات در برخی نمادهای بزرگ و برچیده شدن صف فروش آنها و معاملات مثبت در آنها دیده شد .امیدوار شدیم ولی با توجه به جو بی اعتمادی و عدم نقدینگی کافی در بورس نمی توانیم با قطعیت بگوییم فردا مثبت است ولی امیدوار خواهیم بود به فردا و فرداها! برخی اوقات بازار زمانی باز می گردد که هیچ کس پیش بینی آن را نکرده است!

شاخص به ۷۲ هزار واحد نزدیکتر شده است و امکان بازگشت و یا سقوط بیشتر آن نیز وجود دارد.قصد نداریم در این اوضاع واقعا به هم ریخته بورس نقاط حمایتی برای شاخص و قیمت سهام مشخص کنیم.متاسفانه بسیاری از سایت ها در این وضعیت نقاط حمایتی برای بسیاری از سهام تعیین می کنند و جو را بدتر آن که هست می کنند!همه می دانیم که اگر حمایتی موثر از بازار شود قیمت ها بازخواهند گشت و اگر هم همینطور با بی توجهی مسئولان به کار خود ادامه دهد افت قیمت ها ادامه خواهد داشت.بنابراین بهتر است نه از نقاط حمایتی و پایین و نه از نقاط مقاومتی و سقف برای سهام صحبت نماییم

در اخبار حاشیه ای بازار؛ در اخبار بورسی

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ از بررسی دلایل ریزش بورس در جلسات آینده کمیسیون اصل ۴۴ خبر داده و گفت: در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.وزیر اقتصاد در این مورد، یکسری جلسات را با مسئولان سازمان بورس داشته است تا راه حل‌های مناسب برای بهبود وضعیت شاخص‌های بورس ارائه شود، ما نیز این مسئله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.وی ادامه داد: تا پیش از این، شاخص‌های بورس در حال رشد بود و در عین حال این موضوع، رکود را در بازارهای دیگر به همراه داشت.فولادگر افزود: باید بررسی کنیم تا مشخص شود که آیا ریزش شاخص‌های بورس به معنی این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای دیگر برده‌اند یا خیر.وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در بازارهای دیگر اقتصادی نیز با رکود روبرو هستیم، مشخص نیست که دلیل ریزش شاخص های بورس چه چیزی است.

در واکنش به این مصاحبه آقای فولاد گر فقط می توانیم یک سوال از ایشان بپرسیم: اقای فولاد گر یعنی شما دلیل سقوط بورس را در شش ماه اخیر نمی دانید؟!جوابش را هم شما دوستان و کاربران عزیز بدهید!

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس گفته :شرایط فعلی بازار برای مدیران بازار هم خوشایند نبوده و بااهمیت است، صنایع بورسی در آینده با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در دولت و مجلس متحول خواهند شد و متولیان بازار همواره در حال پیگیری مسائل و مشکلات سهامداران هستند.باید از اثرگذاری بیشتر اتفاقات بر بازار جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید صبور باشند، گفت: این یک اصل است که سرمایه‌گذاران نسبت به اتفاقات و فضای روانی ایجاد شده صبور باشند؛ وقتی بازار در چنین شرایطی قرار می‌گیرد برای هیچکس خوشایند نیست،خواجه‌نصیر تأکید کرد: همانطور که سرمایه‌گذاران از کاهش ارزش پورتفوی خود ناراحت و رنج می‌برند، به دنبال آن مدیران و مسئولان بازار نیز این شرایط با اهمیت را درک می‌کنند و تلاش‌ها برای رفع این اتفاقات به دلیل اهمیت موضوع است.

وی افزود: به فراموشی سپردن روزهای قبل و حرکت به سمت بهبود و رونق بازار از جمله مواردی است که در میان مسئولان بازار پیگیری می‌شود چرا که به اعتقاد بسیاری از فعالان نیز قیمت‌ها کاهش و به سطوح ارزنده‌ای رسیده است.خواجه‌نصیری گفت: بازهم تاکید می‌کنم کاهش قیمت‌ها برای مجموعه مدیران با اهمیت است و تلاش می‌کنیم جو روانی منفی از بین برود و قطعاً این شرایط تمام خواهد شد.

خواجه نصیری در مورد اینکه لایحه حمایت از تولید ملی چه میزان بر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی اثرگذار است، گفته: لایحه حمایت اگر اجرایی شود به شکل بسیار اساسی در صنایع اثرگذار است و به هدف و تارگتی که از پیش تعیین کرده خواهد رسید.مدیر امور بورس‌های سازمان بورس افزود: این لایحه باید سریعاً اجرایی و محقق شود تا حرکت به سمت رونق صنایع و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تسریع شود

آقای عبد تبریزی  که عضو شورای عالی بورس می باشد هم به وضعیت فعلی بورس واکنش نشان داده و گفته:قیمت ها در بورس معقول شده است . وی درباره آینده بازار سرمایه نیز گفته: از آنجا که نسبت به برون رفت از رکود و موفقیت مذاکرات هسته ای امیدواریم پیش بینی می شود بازار سرمایه مسیر اعتدال را طی کند.

در بازار امروز چه خبر بود؟

واقعا خبر خاصی در بازار امروز نبود.از چه بگوییم و از کدام سهم بنویسیم؟فقط می توانیم برای کسانی که در بازار نبوده اند بگوییم که کدام سهم منفی بوده و کدام سهم مثبت بوده.تحلیل هم که معنا و مفهوم خود را از دست داده است.

گروه ساختمانی با وجود پی بر ای های پایین همچنان نزولی هستند.یک وجب به جلو چند قدم به عقب!

در انفورماتیکی ها مفاخر و افرانت مثبت و سایر نمادها منفی بودند.مفاخر با پی بر ای ۱۰ صف خرید داشت.قصد نداریم بگوییم چرا سهم با پی بر ای ۱۰ صف خرید شده،بلکه می خواهیم بگوییم سهم هایی هستند که با پی بر ای کمتر از ۵ همچنان نزولی اند!

همراه و اخابر در آخرین قیمت ها منفی بودند.البته همراه با کمک خرید حقوقی توانست تا حدود کمی از افت شاخص بکاهد.

حمل و نقلی ها یکدست قرمز پوش شدند.حسینا گل سر سبد گروه است که با وجود اینکه در بین هم گروهی ها پی بر ای بالایی ندارد امروز هم با صف فروش مواجه شد و به استقبال معاملات فردا رفت.گفته می شود شرکت سه ماهه مناسبی دارد ولی برای تایید این شایعه باید منتظر بمانیم.

نمادهای تسهیلات مسکن که محدودیت هایی در خرید آنها ایجاد شده همگی منفی و صف فروش بودند.

لیزینگی ها که یکی از گروه های خوب در فصل بهار به لحاظ بازدهی بودند امروز و به دنبال حرکت رو به نزول خودرویی ها منفی بودند.ولساپا برای برگزاری مجمع تقسیم سود بسته شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ سود تسهیلات لیزینگ ها در شورای پول و اعتبار به ۲۲ درصد گفته: شرکت های لیزینگ هم اکنون در وضعیتی هستند که باید در ابتدای کار به وضعیت آنها رسیدگی کرد تا از مشکلاتی که گرفتار آن هستند، رهایی یابند.وی با اعلام اینکه نمی‌توانیم لیزینگ‌ها را به نرخ‌های سود پائین محکوم کنیم و در این صورت یا تخلف می‌کنند و یا محکوم به نابودی می‌شوند، از پس گرفتن تقاضاهای تاسیس لیزینگ‌ها خبرداد و گفت: باید به داد این صنعت برسیم و پس از ادامه حیات به فکر نظارت آنها باشیم

در بانکی ها وگردش ،حکمت و دی مثبت و سایر نمادها منفی بودند.وبصادر هم معاملات متعادل و نزدیک به صف قیمتی داشت.

وبملت در ۱۲ ماهه واقعی ۹۲ مبلغ ۴۲۰ ریال محقق کرده است که نسبت به دوره ۱۲ ماهه سال ۹۱ رشد ۱۴ درصدی داشته است.آخرین پیش بینی سال ۹۲ شرکت ۴۰۸ ریال بوده است.سود هر سهم تلفیقی شرکت نیز ۵۶۱ ریال محقق شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۴۴ درصدی داشته است

در سرمایه گذاری ها و در این بازار منفی صف خرید وتوسم و رشد وسپه خودنمایی می کرد.در وتوسم شایعه فروش ساختمان مطرح شده بود که ظاهرا تایید هم نشده است

سیمانی ها در سجام مثبت و در سایر نمادها قرمز رنگ بودند.افزایش نرخ سیمانی ها هم که ماه ها حاشیه ساز شده بود ختم به خیر شد.از اول هم گفتیم که افزایش نرخ سیمان فقط می تواند اثرات افزایش با شیب ملایم نرخ حامل های انرژی را خنثی کند !

در این گروه صادرات سیمان کشور با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان رو به کاهش است.عمده صادرات سیمان ایران به کشور عراق است (کردستان عراق و جنوب این کشور) که به دلیل تعطیلی برخی فعالیتهای عمرانی در ماه مبارک رمضان، صادرات سیمان کشور کم رنگ تر خواهد شد.

کاشی ها و شرکت های گروه کانی های غیر فلزی هم که در سال ۹۲ روزهای پرشکوهی داشتند این روزها کسی به آنها توجهی ندارد.برخی از آنها ۱۰۰ درصد هم سقوط داشته اند

در پتروشیمی ها منتظر گزارش های سه ماهه خواهیم ماند البته امیدواریم گزارش های سه ماهه در موعد مقرر به بازار ارسال شوند و ما را هم خیلی منتظر نگذارد.امروز برخی نمادها گروه با معاملات مثبت روبرو شدند و تعجب برخی را نیز به دنبال داشتند.ضف تا صف خرید پیش رفت و غدیر هم مثبت بود.در غدیر شایعه تایید فزایش سرمایه به گوش رسید.

در فلزی ها فولاد با کمک خریدهای حقیقی ها و فملی با کمک خریدهای حقوقی برای لحظاتی رخ نمایی کردند.نوسانات فملی جالب بود.

ارفع در این گروه صف خرید شد.از منفی کامل به مثبت کامل رسید.سهم مدتی با کمک سهامدار عمده رنج های مثبت می کشید و بالا می رفت حالا هم با کمک حقیقی ها بالا می رود.اما از دست این حقیقی های جو زده!

در گروه لبنی شیر گران شده است و البته فعلا ما هم خبر موثقی در این مورد نداریم. دبیر انجمن صنایع لبنی گفته: با افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیر خام، نرخ محصولات لبنی با احتساب افزایش هزینه های صنعت ۳۴ درصد رشد خواهد داشت .وی در خصوص تاثیرات افزایش قیمت شیر خام بر نرخ محصولات لبنی اظهار داشت: هنوز مصوبه افزایش قیمت بصورت کتبی با امضای کارگروه تنظیم بازار یا هیات وزیران ابلاغ نشده است و تا زمانی که مصوبه رسمی به دست ما نرسیده هیچ افزایش قیمتی اعمال نمی شود اما در صورت نهایی شدن این پروسه افزایش قیمت در محصولات لبنی خواهیم داشت .

در خودرویی ها و قطعه سازان فقط خرینگ مثبت بود و سایر نمادها منفی! در این گروه هم منتظر گزارش های سه ماهه خواهیم بود .شما هم بهتر است منتظر باشید.در خرید و فروش ها هیجان زده نشوید!

در گروه نفتی ،شبندر بیشترین افت را داشت و با صف فروش روبرو شد.۱۰۰۰ تومان مرز روانی مهمی ست.در این گروه منتظر گزارش های سه ماهه نباشید ،فعلا باید انتظار گزارش های ۱۲ ماهه را بکشید که معلوم نیست کی قرار است منتشر شوند!
پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ