به جای “سبد کالا” ارزش ریالی آن را دریافت کنید + جزییات

0

در این دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول اجرای طرح گوشت قرمز، گوشت مرغ،تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب وخرما اعلام شده است ولی دریافت کنندگان بسته حمایت غذایی می توانند به جای دریافت کالا با کسر بیست درصد از ارزش ریالی بسته حمایت غذایی ، پول نقد دریافت کنند.

هیئت وزیران در جلسه ۱۱/۳/۱۳۹۳ به پیشنهاد وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند ۹ ماده ۳ آیین نامه اجرایی تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی را تصویب کرده بود.

بر اساس این دستورالعمل، بسته حمایت غذایی در سال ۱۳۹۳ به مستمری بگیران و پشت نوبتی های سازمانهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی وسازمان بهزیستی )تعلق می گیرد که با ضوابط تعیین شده از طرف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ( مانند نوع خدمات دریافتی از سازمان های حمایتی ،رتبه بندی استحقاق افراد و خانوارها بر اساس شاخص های موجود در سازمان ها)حائز شرایط برای دریافت بسته حمایت غذایی تشخیص داده می شوند.

بر اساس این مصوبه افراد تحت پوشش در مرحله اول طرح حمایت غذایی به شرح زیر تعیین شده اند:

ردیف

نام سازمان/نهاد

نوع پوشش

تعداد خانوار

تعداد افراد

۱

کمیته امداد امام خمینی(ره)

مستمری

۱/۷۳۰/۳۱۲

۳/۸۹۸/۸۳۶

۲

سازمان بهزیستی

مالی مستمری

۷۸۸/۵۴۶

۲/۵۷۸/۱۸۵

۳

سازمان بهزیستی

خدمات مستمری

۳۲۱/۱۶۶

۱/۰۶۲/۹۴۵

جمع کل

۲/۸۴۰/۰۲۴

۷/۵۳۹/۹۶۶

زمان بندی شناسایی افراد مشمول
همچنین وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی موظف شد ظرف یک ماه برنامه شناسایی افراد مشمول در مراحل بعدی توزیع بسته حمایت غذایی را به ستاد هدفمندی یارانه ها ارایه کند.

سازمان هدفمندی یارانه ها ، مرکز آمار ایران وسازمان فناوری اطلاعات ایران هم موظف شدند با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ،ظرف یک ماه برای شناسایی اقتصادی خانوارها با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود( از جمله اطلاعات درآمدی خانوارها در بازه های کمتراز شش میلیون ریال وبین شش تا ده میلیون ریال) اقدام کنند.

در این دستورالعمل اقلام بسته حمایت غذایی برای مرحله اول اجرای طرح گوشت قرمز، گوشت مرغ،تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما اعلام شده است ولی دریافت کنندگان بسته حمایت غذایی می توانند به جای دریافت کالا با کسر بیست درصد از ارزش ریالی بسته حمایت غذایی ، پول نقد دریافت کنند.

شیوه توزیع سبد غذایی
ساز وکار تامین و چگونگی توزیع بسته حمایت غذایی هم با مسئولیت ونظارت وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و همکاری وزارتخانه های مربوط از طریق عاملین توزیع منتخب ،فروشگاههای زنجیره ای و اتحادیه های تعاونی با گستره توزیع سراسری مناسب صورت می گیرد.

وظیفه بانک مرکزی
برای دریافت اقلام بسته حمایت غذایی هم از کارت های متصل به حساب های بانکی که نزد سازمان هدفمندی یارانه ها موجود است استفاده خواهد شد.
اعتبار کارتهای بانکی نیز باید به گونه ای تعریف شود که محدودیتی برای مشمولان در انتخاب فروشگاه توزیع کننده مجاز وجود نداشته باشد.
بانک مرکزی هم با همکاری شبکه بانکی ونظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف شد نسبت به کد گذاری کالا طبق فهرست اعلام شده از سوی وزارت تعاون کار روفاه اجتماعی روی کارتهای بانکی اقدام کند.

اعتبار ریالی بسته های غذایی
در این دستورالعمل اعتبار ریالی برای خانوار تک نفره در هر مرحله از توزیع بسته حمایت غذایی، سیصدهزار ریال ،خانوار دو نفره ششصد هزار ریال و خانوارهای بیش از دو نفر به ازای هر نفر اضافی یکصد هزار ریال و در هر خانوارحداکثر یک میلیون و دویست هزار ریال تعیین شده است
بر اساس این دستورالعمل معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهوری مطابق اعلام وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی و بر اساس مصوبات ستاد هدفمندی یارانه ها اعتبار مورد نیاز بسته حمایت غذایی را اختصاص خواهد داد.

محدوده زمانی دریافت بسته غذایی
همچنین محدوده زمانی دریافت بسته غذایی ، حداکثر چهار ماه پس از اعلام هر مرحله است .
در این دستورالعمل وظیفه هر گونه اطلاع رسانی در خصوص بسته حمایت غذایی صرفا به عهده وزارت تعاون کار روفاه اجتماعی گذاشته شده است.
دستگاههای اجرایی نیز موظفند اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی و اقدام هدفمند بسته حمایت غذایی را در اختیار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

توزیع شیر رایگان در مدارس
همچنین در راستای اجرای سیاست دولت در توزیع شیر رایگان در مدارس،درطول سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳
برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه ، حداقل هفتاد نوبت شیر با تخصیص حداقل مبلغ سه هزار میلیارد ریال از محل منابع حمایت غذایی تامین شود.همچنین دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و وزارت آموزش وپرورش به تصویب ستاد هدفمندی یارانه ها خواهد رسید .
مصوبه دستورالعمل اجرایی حمایت غذایی از سوی معاون اول رئیس جمهور در تاریخ ۲۴/۳/۱۳۹۳ ابلاغ شده است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ