تحقیق‌ و ‌تفحص از بانک پاسارگاد در مجلس کلید خورد

0

 حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در گفت‌و‌گو با  فارس گفت: طرح تحقیق ‌و ‌تفحص از بانک پاسارگاد در مجلس کلید خورد و با امضای اینجانب، نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب، سید حسین دهدشتی و احمد امیرآبادی فراهانی به هیأت ‌رئیسه مجلس تحویل داده شده است.

وی افزود: اختلافات ارزی چند میلیارد دلاری بانک پاسارگاد با بانک مرکزی و تولیدکنندگان و نیز سرپیچی از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی از سوی این بانک از محورهای این تحقیق و تفحص است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص بودجه زیاد به شرکت‌های زیرمجموعه بانک، تشکیل شرکت‌های هرمی با هدف دور زدن قانون از سوی بانک، هزینه سرمایه کشور در بازار مسکن دبی و اعطای وام‌های خارج از عرف از دیگر محورهای این تحقیق و تفحص است.

 نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم از ارائه طرح درخواست تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد به هیئت رئیسه با ۶ امضا خبر داد و گفت: به استناد اصل ۷۶ قانون اساسی درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را امروز تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردیم.

وی اظهار داشت: این درخواست در ۱۲ بند تنظیم شده که به شرح زیر است:

۱- اختلافات ارزی چند میلیارد دلاری بانک پاسارگاد با بانک مرکزی و تولید کنندگان که ظرف ۲ سال گذشته به هیچ عنوان حل نگردیده و این بانک از بخشنامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی سرپیچی می کند

۲- اختصاص منابع سنگین بانک به شرکت های زیرمجموعه و شرکت های نسل دوم و سوم آن بانک

۳- تشکیل شرکت های هرمی برای دور زدن قانون در مسائل بانک

۴- استفاده از شرکت های هرمی برای استفاده از سرمایه بانک (ارائه وام به این شرکت ها و سپس مشارکت در افزایش سرمایه این بانک)

۵- توجه عمده این بانک به بنگاه داری به جای بانکداری

۶- سرمایه گذاری در بازار مسکن شهر دبی امارات عربی متحده

۷- اختصاص وام های خارج از عرف و دستورالعمل بانک مرکزی به کارمندان و کارکنان خود

۸- استفاده از روش های غیرمعمول برای گرفتن معادن و صنایع نفت و پتروشیمی

۹- استفاده از مکانیزم های فراقانونی برای انتخاب تمام اعضای هیئت مدیره و تصمیم گیری یک نفره برای تمام امور بانک

۱۰- عدم همکاری با صندوق توسعه ملی و رقابت با تولیدکنندگان برای اخذ طرح ها

۱۱- طراحی یک مدل حقوقی برای دور زدن قانون جهت حکومت ابدی یک نفره در بانک پاسارگاد

۱۲- مطالبات معوقات بانکی مربوط به شرکت های زیرمجموعه بانک بوده که در سررسید تجدید گردیده است.

نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: درخواست تحقیق و تفحص از بانک پاسارگاد علاوه بر بنده به امضای علیرضا محجوب نماینده تهران، سیدحسین دهدشتی نماینده آبادان، احمد امیرآبادی نماینده قم، حسینعلی حاجی نماینده شاهین شهر و محمدحسن آصفری نماینده اراک رسیده است.

به گزارش تسنیم، نادر قاضی پور پیش از این در صحن مجلس از سرمایه گذاری گسترده بانک پاسارگاد در بازار مسکن دبی خبر داده بود که پس از رکود بازار مسکن در این شهر این بانک ضرر زیادی کرده و نتوانسته است معوقات خود را به بانک مرکزی پس بدهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ