سهامداران ، صبور باشید و تا مقطعی بازار سرمایه را رصد نکنید

0
راه حل اصلی برون رفت از شرایط کنونی، رفع ابهامات موجود و شفاف سازی در خصوص این ابهامات و همچنین ارایه برنامه های بلندمدت از فضای اقتصادی می باشد.

در همین راستا، حیدری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مطالب بالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به روند بازار سرمایه طی سال گذشته در می یابین که بازار در سال ۹۲، شاهد رشد و شکوفایی هیجانی بوده که علت آن، خوشبینی مضاعف فعالین بازار سرمایه نسبت به شرایط متعدد بوده است.

حیدری تصریح کرد: این خوشبینی مضاعف نسبت به موضوعات متعددی در سال گذشته به وجود آمد. با توجه به روی کار آمدن دولت یازدهم در شرایطی که شاهد نرخ بیکاری بالا، کاهش ارزش پول ملی، نقش های بین المللی در حوزه برنامه هسته ای و بالا بودن نرخ تورم بودیم امیدهای فعالین بازار با یک خوشبینی مضاعف به این سمت رفت که دولت یازدهم در کوتاهترین زمان ممکن قادر به مساعد کردن شرایط خواهد بود. اما حقیقت چیز دیگری است در حقیقت مساعد کردن امور متسلزم زمان بیشتری می باشد.

وی افزود: اولین تلنگری که بازار سرمایه متوجه آن شد، هنگام تدوین بودجه ۹۳ کشور بود در آن شرایط متوجه شدیم که نهادهای تصمیم گیر و نظارتی برداشت یکسانی در مورد راه حل های برون رفت از شرایط رکود تورمی ندارند و با هم هماهنگ نیستند همچنین در مقوله فاز دوم هدفمندی یارانه ها عدم هماهنگی بین بخش های مختلف به وضوح دیده می شود.

حیدری عنوان کرد: علاوه بر این بازار سرمایه در مقوله مذاکرات هسته ای دچار خوشبینی شدیدی شد بطوریکه تصور می شد رفع تحریم ها به سرعت صورت بگیرد اما واقعیت این است که این امر، پروسه ای زمانبر است بنابراین تأثیر رفع تحریم ها بر سودآوری شرکت ها با زمانبری بیشتری انجام خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شایان ذکر است که از جمله عوامل دیگری که منجر به روند نزولی قیمت ها در بازار سرمایه شدند می توان به افزایش بدون کنترل نرخ سپرده بانکی، کش مکش های موجود در شورای رقابت، تغییر نرخ تعرفه واردات و صادرات که متفاوت با پیش بینی های کارشناسان بود اشاره کرد. همچنین نارسایی های موجود در خود بازار سرمایه از جمله تصمیمات خلق الساعه در بورس، محدودیت ناکارآمد در فروش، اعلام اخبار حمایت و تزریق نقدینگی و عدم اجرای آن در کنار عوامل دیگری که ذکر شد، منجر شدند تا شاهد شرایط کنونی در بازار سرمایه باشیم.

حیدری اظهار داشت: بازار سرمایه در شرایط کنونی با ابهامات متعددی در حوزه های مختلف همراه می باشد شایان ذکر است هرگونه حمایتی از طرف سازمان بورس همانند مسکنی بطور کوتاه مدت بر وضعیت کنونی عمل می کند. بطور کلی فعالین بازار سرمایه در مقطع حاضر با ابهامات گسترده ای در حوزه اقتصادی و سیاسی مواجه اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: راه حل اصلی برون رفت از شرایط مذکور، رفع ابهامات موجود و شفاف سازی در خصوص این ابهامات، ارایه برنامه های بلندمدت از فضای اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره، مشخص شدن تعرفه واردات می باشد بطوریکه فعالین بازار بتوانند پیش بینی صحیحی از فضای بازار سرمایه داشته باشند. همچنین اگرچه حمایت های دولتی و تزریق نقدینگی به بورس نقش مسکن در کوتاه مدت را برای بازار سرمایه دارد اما چنانچه حمایت ها هدفدار و معنی دار باشند، می توانند به وضعیت کنونی بازار سرمایه کمک کند.

حیدری بیان کرد: توصیه بنده به سهامداران این است که در شرایط کنونی صبور باشند و برای آرامش خود تا مقطعی وضعیت بازار را رصد نکنند تا شرایط و روند بازار سرمایه تغییر کند اگرچه اصل ورود به بازار سرمایه این است که سرمایه گذاران بخشی از سرمایه خود که نیاز اصلی زندگی آنها نمی باشد به بازار وارد کنند. به نظر می رسد با توجه به عدم توجیه فروش سهام در شرایط کنونی تنها آن دسته از سهامداران در قیمت های فعلی اقدام به فروش می کنند که دچار استیصال شده باشند و اغلب سهامداران منتظر بازگشت بازار به روند صعودی می باشند.

وی در خاتمه افزود: به نظر می رسد از نیمه دوم سال جاری با توجه به گزارشات ۶ ماهه شرکت ها شاهد تغییر روند بازار سرمایه باشیم. بطور کلی چشم انداز بنده نسبت به وضعیت بازرا سرمایه در سال جاری با توجه به اینکه عمده تصمیمات اقتصادی دولت با تدبیر اتخاذ می شود و از اقدامات شتابزده دوری می کند، مثبت می باشد همچنین پیش بینی می شود با توجه به دیدگاه بلندمدت دولت، شاهد بهبود پارامترهای اقتصادی در فضای منطقی باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ