کتابی درباره تجاوزهای جنسی در آمریکا

0

کتاب «خانه گِرد» اثری است درباره تجاوزهای جنسی در ایالات متحده و بدتر از آن نابسامانی قانونی که مانع از پیگرد قانونی موارد تجاوز می‌شود که ظاهراً همچنان به قوت خود باقی است.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده، از هر سه زن محلی، یک زن در طول زندگی‌اش مورد تجاوز قرار می‌گیرد (البته آمارهای واقعی مطئمناً بالاتر است چون زنان بومی معمولاً تجاوز را گزارش نمی‌کنند)، ۸۶ درصد از تجاوزها و حمله‌های جنسی را مردان غیربومی مرتکب می‌شوند که فقط چند مورد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، در سال ۲۰۱۰ سناتور داکوتای شمالی، بایرون دورگان، از قانون قبیله‌ای حمایت است. رئیس جمهور باراک اوباما، در زمان ابلاغ این قانون، این وضعیت را «یورش به وجدان ما» نامید.

داستان کتاب «خانه گرد» در سال ۱۹۸۸ اتفاق افتاد و حوادث آن تا حدی بر اساس پرونده‌ها، گزارش‌ها و داستان‌هایی است که نتیجه‌اش کاملاً تخیلی است. این نخستین کتابی است که از لوئیز اردریچ به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود. پیش از این، ترجمه چند داستان کوتاه و شعر از او در نشریات ایران منتشر شده بود.

این شاعر و نویسنده آمریکایی متولد ۱۹۵۴ در مینه‌سوتا است. او که تباری سرخ‌پوستی دارد و از اعضای قبایل بومی کشورش است، از نویسندگان مهم موج دوم ادبیات بومیان آمریکا به شمار می‌رود.

اردریچ تاکنون جوایز ادبی بسیاری را برای داستان‌ها و کتاب‌های شعرش به دست آورده است. همچنین در سال ۲۰۰۹ برای رمان «طاعون پرندگان»، فینالیست جایزه معتبر پولیتزر شد. اردریچ در سال ۲۰۱۲ جایزه ملی کتاب آمریکا را برای «خانه گِرد» – همین کتاب – به دست آورد. در سال ۲۰۱۳ برای پنجمین بار جایزه ادبی مینه‌سوتا را کسب کرد، این‌بار برای «خانه گِرد». این رمان همچنین به عنوان یکی از ۱۰ کتاب بزرگسالان که برای نوجوانان نیز قابل استفاده هستند، معرفی شده است.

از ویژگی‌های مهم آثار اردریچ، پرداختن او به زندگی بومیان آمریکا و سرخ‌پوستان است، گرچه در این مسیر، از اتفاقات روزمره و وقایع انسانی زندگی غافل نمی‌ماند.

«خانه گِرد» با ترجمه مانا کوشانفر در ۲۸۷ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی انتشارات مسافر منتشر شده است.

مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ