تحلیل و بررسی بازار بورس / دوشنبه ۹ تیر

0

شاخص کل بورس در نهمین روز از تیر ماه افت ۶۲۹ واحدی را به ثبت رساند و از نیمه های کانال ۷۰ هزار واحدی نیز به پایین کشیده شد و اگر همین روند در روزهای آینده نیز ادامه یابد شاهد سقوط آن به کمتر از ۷۰ هزار واحد نیز بعید نیست.شاخص کل بورس از ابتدای تیر ماه و افت ۲۶۲۶ واحد افت داشته است که کاهش شدیدی بوده است.

در افت ۶۲۹ واحدی امروز بازهم نمادهای بزرگ و شاخص ساز بیشترین تاثیر را در ریزش داشتند.شبندر با ۸۰ ،تاپیکو با ۷۸،وغدیر با ۴۶ و رمپنا با ۳۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را به خود اختصاص دادند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۶ واحد افت به ۶۹۱ واحد رسید.

ارزش کل معاملات بورس بدون احتساب معامله ۲۰.۲ میلیارد تومانی خساپا در بازار بلوک به  به ۶۱.۵ میلیارد تومان رسید.بیشترین ارزش به معاملات خودرو با ۳.۹ و خساپا با ۳.۱ میلیارد تومان اختصاص داشت.در بازار فرابورس هم نمادهای اوراق مشارکت و اوراق اجاره در صدر بیشترین ارزش معاملات بودند.

واقعا حرفی برای گفتن باقی نمانده است.بازار در حال ریزش می باشد و کسی هم به داد آن نمی رسد.سقوط وحشتناک بازار سرمایه در حال رسانه ای شدن می باشد تا شاید دولت و مسئولین یک نیم نگاهی هم به بورس داشته باشند.البته بازارهای دیگر از جمله بازار ارز و سکه نیز در حال ریزش هستند دلار به زیر ۳۱۰۰ تومان رسیده که شاید دلیل آن احتمال توافق نهایی در این دور از مذاکرات که طولانی هم خواهد بود،باشد.

اگر دولت راه کاری برای این بحران بورس ارائه نکند و همچنان بی توجه به آب شدن سرمایه سهامداران باشد اتفاقاتی خواهد افتاد که جبرانش سال های سال زمان می برد .بسیاری دولت را عامل سقوط بورس می دانند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفته: ژنرال‌های دولتی پشت پرده افت شاخص بورس را رقم می‌زنند و تاکنون حرف و عمل مثبتی از دولت در خصوص بازار سرمایه ندیده‌ایم.

وی گفته :در شهریور ماه سال گذشته ما با دولت جدیدی رو به رو بودیم که با روی کار آمدنش یک فضای خوش بینی را میان اهالی بازار سرمایه شکل داده بود. این فضا باعث شد تا ژنرال‌های اقتصادی و صنعتی دولت که همگی از وزرای دولت‌های گذشته بودند از بازار سرمایه حمایت کامل کنند.

کارشناس بورس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: شروع فعالیت این مدیران همزمان با ارائه لایحه بودجه ۹۳ به مجلس بود و از سوی دیگر صحبت‌های بعضی از دولت‌مردان این احساس را ایجاد کرد که نگاهشان به برخی مسئله از جمله سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ متفاوت بوده و در برخی موارد نیز با عین قانون نیز یکسان نیست.

این کارشناس بورس خاطرنشان کرد: این خوش‌بینی‌ها نمودار افزایش قیمت بورس را از شهریور تا دی ماه سال گذشته بالا برد و بعد از آن با اتفاقاتی که افتاد این شاخص کاهش پیدا کرد. به عنوان مثال، وزیر نیرو گفت که نیروگاه‌ها اشتباهی واگذار شدند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد که واگذاری شرکت مخابرات ایران غلط بوده است.

صادقی مقدم ادامه داد: اما در این میان وزیر نفت اصلاً نگفت که شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها را اشتباهی واگذار کرده ولی عملاً این کار را انجام داد و افزایش نزدیک به پنج برابری قیمت خوراک در برنامه بودجه سال ۹۳ این حقیقت را اثبات کرد.

وی عنوان کرد: همچنین اخذ بهره مالکانه نیز روی بورس تأثیر منفی گذاشته است. توجیه آن‌ها نیز برای این وصول ایجاد طرح‌های فولادی است که عیناً خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است.

این کارشناس بورس اذعان کرد: نکته مهم اینجاست که ساختار اقتصادی و بنگاه داری کشور در این سه دهه حداقل از لحاظ شکلی تغییر پیدا کرده است. ما تا کنون حرف مثبتی از بدنه دولت در خصوص بازار سرمایه نشنیده‌ایم چه برسد به اینکه عملی دیده باشیم.

صادقی مقدم بیان کرد: دولت و دولت‌مردان باید به حفظ سرمایه و دارایی‌های مردم و صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه گذاری که متعلق به آحاد این ملت هستند باور داشته باشند و آن‌ها را جزء دغدغه های خود قرار دهند

یک استاد سابق دانشگاه علامه نیز اعلام کرده بورس دیگر حباب ندارد. استاد سابق اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی از نخستین کسانی بود که تابستان سال گذشته پیش‌بینی کرد رشد فزاینده قیمت سهام در بورس حبابی است و این حباب بزودی می‌ترکد. وی گفته: در دو سال گذشته به دلیل تنزل ارزش پول ملی و تجدید ارزیابی دارایی شرکـت‌ها ارزش سهام به شدت افزایش یافت.این رشد اجتناب‌ناپذیر بود و رونق بیش از حدی را در بورس شاهد بودیم.

امروز هم قرار است جلسه ای بین چند وزیر در رابطه با وضعیت بورس برگزار شود و راه کارهای عملی برای خروج از این بحران مورد بررسی قرار بگیرد.البته امیدواریم وعده و وعید های تو خالی به بازار تزریق نکنند همانند آن ۵ هزار میلیارد تومانی که هیج خبری از آن در بازار نبود.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

متاسفانه بازار به جایی رسیده است که انگیزه تحلیل های بنیادی نیز از بین رفته است و در گزارش های بازار فقط مجبوریم صرفا به چگونگی معاملات نمادها اشاره کنیم با اینکه قیمت ها بسیار جذاب هستند ولی نمی توان در این وضعیت پیشنهاد خرید داد البته فروش هم که از مدت ها قبل منطقی نداشته است.اگر کسی قصد خرید در این بازار را دارد حتما دید بلند مدت و چند ساله داشته باشد!

در گروه تجهیزاتی رمپنا و رتکو به همراه فاراک با صف فروش به کار خود پایان دادند.حفاری بعد از برگزاری مجمع سالیانه بازگشایی شد ولی معامله نشد!

گروه انفورماتیکی و رایانه هیچ مسیر مشخصی ندارند و بعضا در برخی روزها شاهد معاملات مثبت در برخی از آنها هستیم.مفاخر و فن آوا و تا حدودی هم رانفور که سهم آینده داری ست معاملات مثبت را تجرب کردند.

در گروه ساختمانی که شنیده می شود افزایش مبلغ وام تسهیلات در مرحله نهایی شدن می باشد شاهد معاملات مثبتی در برخی نمادها بودیم.واقعا P/E نازل این گروه جای نزول دیگری ندارد ولی وقتی بازار هیجانی شود هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.آس پ،ثتران،ثباغ،ثغرب و وساخت از نمادهای مثبت گروه بودند.جالب اینجاست که در این گروه P/E های کمتر از ۳ هم داریم.پی بر ای ثغرب ۲.۷ می باشد!

در بیمه ای ها بیمه ما برای چندمین روز مثبت و صف خرید بود.بیمه میهن هم به واسطه شایعه افزایش سرمایه صف خرید شد.بیمه سامان هم معاملات مثبتی را تجربه کرد

گروه حمل و نقل یکی از گروه های در معرض ریزش شدید و صف فروش در روزهای اخیر بوده اند که شاید دلیل آن پی بر ای های بالای آن می باشد.اگر مذاکرات دور پایانی به نتیجه مشخصی برسد این گروه توانایی بازگشت خواهند داشت.حسینا برای چندمین روز متوالی صف فروش بود و از زمان بازگشایی در هفته پیش بیش از ۲۵ درصد افت داشته است

در این گروه گفته می شود از طریق وزات‌خارجه برای جذب خطوط کشتیرانی خارجی در بندر شهید رجایی رایزنی هایی صورت می پذیرد.معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفته: به تلاش دولت یازدهم برای کاهش تحریم‌ها، به مذاکرات ۱+۵ اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی، برای جذب خطوط کشتیرانی خارجی، فعالیت‌‌های گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند که برخی از آنها در حال اجرایی شدن است.

لیزینگی ها با تعدیل مثبت ولغدر جانی تازه گرفتند.ولغدر و ولیز و ولصنم مثبت بودند.وایران بعد از معاملات مثبت در ابتدای بازار در پایان با فشار عرضه ها به قیمت های منفی کامل رسید.ولساپا هم بعد از تقسیم بسیار خود در مجمع با افت ۵ درصدی و کمتر از ۲۰۰ تومان بازگشت.

ولغدر سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۹۳ خود را به دلیل دریافت تخفیف بابت اصل بدهی از شرکت ایران خودرو دیزل از ۳۴۴ ریال به ۴۲۹ ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت ۲۵ درصدی روبرو شده است.قبلا هم در گزارش شفاف سازی شرکت اعلام کردیم که شرکت تقریبا ۱۰ تومان به طور ناخالص به سود هر سهم خود از این بابت اضافه خواهد کرد.شرکت در شش ماهه واقعی منتهی به ۳۱ خرداد نیز ۳۰۶ ریال محقق کرده است( پوشش ۷۱ درصدی)

لیزینگ رازی که گفته شده امکان انحلال آن نیز وجود دارد در سه ماهه واقعی امسال ۲ ریال به ازای هر سهم محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت ۹۴ درصدی داشته است.

در بانکی ها دی ،وگردش و حکمت مثبت بودند و سایر نمادها بازهم منفی معامله شدند.اوراق بیمه تجارت،ملت و صادرات هم نسبتا خوب معامله شدند.پیشنهاد می شوند کسانیکه سهم این شرکت ها را دارند حتما اوراق تبعی آنها را خریداری کنند

در این گروه رئیس جمهور برای بررسی راهکار افزایش توان پرداخت تسهیلات بانک‌های دولتی و غیردولتی دستور ویژه داده است.گزارش‌های کارشناسی و پیش‌بینی‌ها حاکی است که مجموعه بانک‌ها در سال ۱۳۹۳ از توان پرداخت ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برخوردار شوند که این امر در جهت فراهم آوردن نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی به سرمایه در گردش و ایجاد رونق اقتصادی و فرصت‌های شغلی جدید اثر تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته :افزایش سرمایه در گردش بانک‌ها یکی از بندهای لایحه حمایت از تولید ملی است که طی یک ماه آینده به مجلس ارائه‌ می‌شود

ارواق تسهیلات مسکن امروز هم سبز پوش بودند. بر اساس اطلاعیه فرابورس ایران، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن تا دو ماه با محدودیت فروش رو به رو شد

در سرمایه گذاری ها وقتی کلیت بازار منفی باشد انتظار قیمت های منفی هم می رود و سهام شرکت های این گروه نیز همگام با افت دسته جمعی بازار ریزش داشته اند.امروز وتوکا برای تعدیل عایدی متوقف شد.

وصنا قصد دارد سرمایه خود را از ۷۵۰،۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱،۲۰۰،۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۶۰ درصد ) در مرحله افزایش دهد.مرحله اول معادل ۳۳.۳۳ درصد از ۷۵۰،۰۰۰ میلیون ریال به ۱،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال از محل مطالبات و آورده و مرحله دوم در اختیار هیئت مدیره معادل ۲۰ درصد از ۱،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال به ۱،۲۰۰،۰۰۰ میلیون ریال از محل انباشته!

در خودرویی ها فشار عرضه ها تمامی ندارد.ایران خودرو با توجه به پوشش معقول تولید در سه ماهه امسال در حال مثبت شدن بود ولی فشار عرضه ها امان نمی داد.

مدیرعامل ایران خودرو از تعامل این شرکت با شورای رقابت خبر داده و گفته: ظرف روزهای آتی قیمت پژو ۲۰۶، ۴۰۵ و پرشیا با اندکی افزایش از سوی شورای رقابت تعیین و ابلاغ می شود

ورنا از کم ریسک های گروه می باشد.شرکت در دوره خردادماه ۱۹.۶ میلیارد تومان سود از فروش ایران خودرو کسب کرده است

در سیمانی ها شاهد ادامه معاملات منفی در اکثر نمادها بودیم. دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش ۳ دلاری قیمت سیمان صادراتی به کشورهای CIS خبر داده و گفته: هنوز قیمت سیمان صادراتی به بازار عراق نهایی نشده است. وی گفته: مشکلات این روزهای کشور عراق باعث شده تا نتوانیم در تعیین قیمت سیمان صادراتی خود به این کشور به اجماع دست پیدا کنیم .شیخان همچنین اعلام نموده که در حال حاضر قیمت سیمان صادراتی در مرزهای شرقی و جنوبی کشور هم تعیین نشده است که امیدوارم طی روزهای آینده این موضوع هم تعیین تکلیف شود.

در این گروه سیمان شرق  اعلام کرده تولید آزمایشی کلینکر در پروژه کارخانه سیمان سفید آغاز گردیده و راه اندازی بخش آسیاب سیمان و بارگیرخانه برای تولید محصول نهایی در جریان اجرا می باشد. این پروژه بر سود سال ۹۴ شرکت تاثیر دارد

سیمان دشتستان ، مبلغ ۲۸۹ ریال در ۹ ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ محقق کرده است . این مبلغ معادل ۵۲ درصد آخرین سود پیش بینی شده توسط شرکت می باشد

در گروه پتروشیمی دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرده که با وعده هایی که داده شده قرار شده نرخ گاز مصرفی مجتمع های پتروشیمی همچون دیگر صنایع تولیدی و خدماتی اطلاح و به قیمت هر متر مکعب ۱۰۰ تومان کاهش یابد. وزیر اقتصاد نیز با ارسال نامه ای به دولت بر اصلاح نرخ گاز مصرفی پتروشیمی ها تاکید کرده است

پتروشیمی دهدشت قصد دارد سرمایه خود را از ۷۷۶۹۶۰ میلیون ریال به ۱،۲۱۴،۰۰۰ میلیون ریال ( ۵۶.۲ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش دهد.هدف این افزایش سرمایه تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری در شرکت های پتروشیمی گچساران و بروجن می باشد

شفن تاریخ مجمع سالیانه خود را ۱۸ تیر اعلام کرده است.شرکت گفته ۳۰ درصد سود ۶۸۵۹ ریالی اش را بین سهامدارانش تقسیم می کند .سود نیز از مرداد و با توجه به تعداد سهام سهامداران از ماه های بعد پرداخت می شود

در دیگر نمادها و گروه ها:

فولاد مبارکه در خصوص شایعه مبنی بر ایجاد اخلال در روند تولید بواسطه قطعی آب و برق شرکت این خبر را تکذیب نمود و اعلام کرد که تولید شرکت مطابق برنامه سال ۹۳ انجام میگردد.

در گروه فولادی ،معامله سنگ آهن مرکزی که خریدار آن فخوز بود با حاشیه هایی همراه شده است.فولاد خوزستان برای انجام دادن این معامله وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی گذاشته بود که فرمانداری بافق اعلام کرده، اگر تا تاریخ ۲۸ خرداد مبلغ ۱۹ هزار و ۲۵۳ میلیارد ریال را واریز نکند وثیقه ضبط و به مزایده گذاشته می شود.لازم به ذکر است که در پی واگذاری سهام سنگ آهن مرکزی به فولاد خوزستان و اعتصاب ۴۰ روزه کارگران شهرستان بافق، در تاریخ یک تیر وزیر کار و امور اجتماعی خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی خواستار غیرعملیاتی شدن این واگذاری شد و در تاریخ ۲ تیر ماه وزیر امور اقتصاد و دارایی موافقت خود را اعلام کرد.

این در حالیست که ۲۸.۵ درصد سهام سنگ آهن مرکزی از طریق فرابورس به فولاد خوزستان واگذار شد و این معامله در فرابورس نیز باطل خواهد شد هر چند که تاکنون فرابورس، پیغامی مبنی بر ابطال معامله اعلام نکرده است.

دارو پخش در جدید ترین گزارش اصلاحی پیش بینی سود هر سهم را براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی ۹۲ را مبلغ ۲۶۹۵ ریال اعلام کرده است . این در حالی است که در گزارش قبلی پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ را مبلغ ۲۴۰۲ ریال اعلام کرده بود

کاشی پارس در جدیدترین ارائه صورت های مالی ( حسابرسی شده ) ۱۲ ماهه منتهی به ۹۲/۱۲/۲۹ خود سود هر سهم را به مبلغ ۱۴۲۸ ریال گزارش نموده که نسبت به آخرین گزارش صورت های مالی ۱۲ ماهه ( حسابرسی نشده ) با افزایش ۶ درصدی همراه بوده است.

در گروه غذایی قیمت شیر و محصولات لبنی به دنبال آزاد شدن قیمت شیر و تعیین قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا در بازار از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت. این گزارش می‌افزاید: یک برند معروف و پر مصرف قیمت شیر کم چرب را از ۱۹۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان و شیر پرچرب را از ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۰۰ تومان رسانده است

قند اصفهان در مجمع خود که امروز برگزار شد مبلغ ۷۰۰ ریال از سود ۷۲۳ ریالی اش را بین سهامدارانش تقسیم کرد

در پالایشی ها شبندر با صف فروش به کار خود پایان داد و شاوان هم به زیر ۱۷۰۰ تومان سقوط کرد.شاوان افت بسیار زیادی داشته است. مدیرعامل پالایشگاه لاوان از ۳ طرح پشنهادی این پالایشگاه در زمینه صنعت پالایش خبر داده و گفته: برآورد اولیه ما ارزش کلی سرمایه‌گذاری برای احداث این واحد‌ها را ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار نشان می‌دهد
پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ