لیست سفرهای مسئولان دولت یازدهم با “هواپیمای اختصاصی” / زنگنه در صدر + جدول

0

اگرچه همیشه موضوع استفاده مسئولان دولتی از هواپیمای اختصاصی برای مردم و رسانه ها جذاب بوده اما این ماجرا زمانی به تیتر اول تبدیل شد که رییس جمهور سابق رسما تاکید کرد که علاقه ای به استفاده از هواپیمای اختصاصی که دولت قبل از وی خریده بود، ندارد.

هواپیما لوکس هواپیما ریاست جمهوری بوئینگ 727

فالکون، بوئینگ ۷۲۷ و ایرباس ۳۲۱ از جمله مهمترین هواپیمای اختصاصی در اختیار دولتند که قرار است بنابر ماده ۱ آیین‌نامه “نحوه استفاده از هواپیما و هلیکوپتر اختصاصی دولت” تنها برای انجام مأموریت‌های خاص در سطح مقامات عالی‌رتبه مورد استفاده قرار گیرند. آیین‌نامه‌ای که در ۲۱ اسفند ۱۳۷۰ به تصویب هیئت دولت رسیده و ظاهرا تا امروز برای استفاده از تجهیزات پروازی دولت مورد استفاده قرار ‌گرفته است.

استفاده از هواپیماهای اختصاصی توسط دولت‌مردان نه در دولت دهم و یازدهم، بلکه در همه دولت‌های گذشته نیز امری مرسوم بوده است و رئیس جمهور و وزرا در مأموریت‌های خاص خود از این امکانات پروازی استفاده می‌کردند و از همان زمانها نیز کنایه ها و ابهاماتی درباره میزان استفاده از این پرنده ها، در رسانه ها و افکار عمومی مطرح بود.

در این بین پی‌گیری صبحانه برای استخراج آمار دقیق استفاده‌های وزرا از هواپیماهای اختصاصی دولت بی‌نتیجه ماند اما همین بررسی ها نشان داد می توان در برخی موارد به جای استفاده از پروازهای اختصاصی، از هواپیماهای عمومی استفاده کرد و مقصدهایی مانند کشور امارات، نمی تواند دلیل خوبی برای استفاده از این هواپیما باشد.

همانطور که بررسی ها، استفاده از هواپیمای اختصاصی را نشان می دهد، بسیاری از سفرهای دولتمردان کشورمان نیز بدون استفاده از این هواپیما است که این موضوع نیز در جای خود قابل تقدیر است اما به نظر می رسد حساسیت رسانه ها در استفاده مسئولان از این وسیله گران قیمت، آنطور که باید نبوده است و بر این اساس، صبحانه در جدول زیر، سفرهای انجام شده در سال ۹۲ و ۹۳ توسط مسئولان اجرایی دولت یازدهم را منتشر کرده است.

هواپیما لوکس هواپیما ریاست جمهوری بوئینگ 727

ذکر این نکته ضروری است که آمار فوق بر اساس ابلاغیه های رسمی دفتر دولت به وزرای مربوطه به دست آمده است. ضمنا سفرهای برخی مسئولان مهم دولتی مانند وزیر خارجه، نیاز به ابلاغیه جداگانه دولت ندارد.

هواپیما لوکس هواپیما ریاست جمهوری بوئینگ 727

همچنین بر اساس ماده (۳۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ که ابلاغیه های سفر مسئولان دولتی بر اساس آن صادر می شود، مسافرتهای مسئولان و کارکنان دستگاه‌های مذکور با هواپیمای اختصاصی مطلقاً ممنوع است و موارد استثنا در صورت ضرورت با تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد اما رؤسای سه قوه از شمول ممنوعیت اجاره هواپیما مستثنا هستند.

صبحانه آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ