خانه / بورس و سهام / بررسی تاثیر افزایش نرخ محصولات لبنی بر “غالبر”

بررسی تاثیر افزایش نرخ محصولات لبنی بر “غالبر”

مدتی است که زمزمه افزایش نرخ شیر ومحصولات لبنی در بازار شنیده می شود اما دولت اجازه افزایش قیمت را نمی داد تااینکه بالاخره با افزایش 30 درصدی نرخ شیر موافقت گردید.

براساس مصوبه دوازدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها به شماره 27025 مورخ 13/3/1393 قیمت هر کیلو شیر خام کیفی با بار میکروبی کمتر از یکصد هزار و (3.2) درصد چربی (تحویل درب کارخانه‌های لبنی) از تاریخ 1/4/93 به مبلغ چهارده هزار و چهارصد (14.400) ریال تعیین می‌شود .

این در حالیست که نرخ هرکیلو گرم شیر در سال گذشته 11.100 ریال بوده است . بنابراین درمصوبه جدید قیمت شیر خام حدود 30 درصد افزایش یافته است که قرار شده است 15 درصد این افزایش قیمت در تیرماه و 15 درصد دیگر آن پس از ماه مبارک رمضان اعمال گردد .

با این اوصاف و همچنین با توجه به افزایش دستمزدها و اجرای فاز دوم هدفمندی رایانه ها قیمت محصولات لبنی نیز  می تواند تا 30 درصد افزایش یابد.

با توجه به مباحث ارائه شده در بالا قصد داریم اثر افزایش 30 درصدی نرخ ها را بر سود شرکت لبنیات کالبر بررسی کنیم .

مفروضات :

1-       قیمت شیر و محصولات لبنی از اول تیر ماه 30 درصد افزایش می یابد.

2-       میزان مصرف و فروش شرکت ها در 3 ماهه اول برابر با 25 درصد بودجه در نظر گرفته شده است .

3-       نرخ فروش محصولات در سه ماهه اول برابر با نرخ های پیش بینی شده توسط شرکت برای زمستان 92 درنظر گرفته شده است.

4-       افزایش 30 درصدی نسبت به نرخ های سه ماهه اول اعمال شده است.

5-       برای محصولاتی که تولید آن ها ارتباطی به شیر ندارد افزایش نرخی درنظر گرفته نشده و از مبالغ بودجه استفاده شده است.

باتوجه به توضیحات فوق مبلغ فروش به صورت زیر برآورد می گردد:

شرح

 مقدار فروش بودجه شده 93

 مقدار فروش 3 ماهه

 مقدار فروش 9 ماهه آتی

 نرخ فروش در 3 ماهه(ریال)

 نرخ فروش در 9 ماهه آتی (ریال)

 کل مبلغ فروش (میلیون ریال)

 آبميوه

1,080,361

270,090

810,271

35,399

35,399

38,244

 پنير

5,077,193

1,269,298

3,807,895

74,072

96,294

460,697

 خامه

424,320

106,080

318,240

84,095

109,323

43,712

 دوغ

1,358,760

339,690

1,019,070

10,117

13,152

16,840

 شير استريل

8,692,400

2,173,100

6,519,300

27,644

35,937

294,360

 شير پاستوريزه

6,757,433

1,689,358

5,068,075

15,444

20,078

127,846

 ماست

1,024,833

256,208

768,625

21,309

27,701

26,751

 ساير

83,911

20,978

62,933

512,421

666,147

52,672

 آب

1,586,913

396,728

1,190,185

3,611

3,611

5,731

 جمع

26,086,124

6,521,531

19,564,593

33,270

1,066,853

 مبلغ فروش بودجه شده

959,644

 میزان افزایش مبلغ فروش براساس مفروضات

107,209

مصرف مواد:

ماده اصلی در تولید محصولات شرکت شیر می باشد . شرکت در پیش بینی سال 93 خود نرخ هرکیلو شیر را 13.600 ریال در نظر گرفته است در حالیکه در 3 ماهه اول شیر را به قیمت 11.100 دریافت کرده است و برای 9 ماهه باقیمانده سال 93 نیز باید شیر را به نرخ 14.400 ریال خریداری کند . که این موضوع در مجموع باعث کاهش 1.243 میلیون ریالی مبلغ مصرف مواد شده است .

شرح

مقدارمصرف بودجه شده

مقدار مصرف 3ماهه اول

مقدار مصرف 9 ماهه آتی

نرخ 3 ماهه اول

نرخ 9 ماهه آتی

مبلغ کل مصرف مواد

 شير

34,045,273

8,511,318

25,533,955

11,100

14,400

462,165

 ساير مواد مصرفی

1

148,700

جمع

610,865

مبلغ مصرف بودجه شده

612,108

میزان کاهش مبلغ مصرف مواد

1,243

تاثیر بر سود ناخالص هرسهم :

درصورت افزایش 30 درصدی نرخ فروش محصولات و مواداولیه مجموعا مبلغ 108.452 میلیون ریال به سود ناخالص شرکت اضافه خواهد شد که به ازای هرسهم 433 ریال می گردد .

در بالا فرض کردیم نرخ محصولات شرکت نیز به تبع افزایش نرخ شیر  30 درصد افزایش یابد و همچنین فرض کردیم نرخ فروش محصولات در سه ماهه نخست سال 93 برابر با آخرین نرخ های بودجه شده سه ماهه پایانی سال 92 باشد و افزایش نرخ را نیز بر این نرخ ها اعمال کردیم  ولی در صورت تغییر هریک از این مفروضات میزان تاثیر گذاری بر سود ناخالص تغییرات عمده ای خواهد داشت .

برای مثال اگر چنانچه از متوسط نرخ های فروش سال 92 استفاده کنیم سود ناخالص هر سهم به میزان  86 ریال افزایش می یابد . یا اگر بجای 30 درصد ، نرخ فروش فقط 15 درصد افزایش یابد سود ناخالص هرسهم به میزان  59 ریال افزایش می یابد.

ضمن اینکه لازم به ذکر است افزایش نرخ حامل های انرژی می تواند تاثیرات منفی بر سود هر سهم داشته باشد .

در ورزهای آتی نیز به بررسی تاثیر  افزایش نرخ شیر بر سایر شرکت های تولید کننده محصولات لبنی در بازار بورس خواهیم پرداخت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*