نماد “فارس” همچنان متوقف و مصون از افت قیمت / “تایدواتر” رکودار توقف نماد

0
توقف نماد معاملاتی شرکت های بورسی فرآیندی است که همواره در بازار سهام چه در دوران رونق آن و چه در دوران رکود انجام می شود و دلایلی همچون برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران و اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی و ابهام در ارایه اطلاعات عملکردی نیز برای انجام این امر عنوان می شود.

براساس گزارش بورس نیوز، با نگاهی به روند معاملات بازار سهام طی شش ماهه ابتدایی سال گذشته یعنی دقیقاً دوران طلایی بورس در می یابیم که نماد معاملاتی سهام اکثر شرکت های بورسی تحت تأثیر روند مثبت حاکم بر بورس با رشد قیمتی مناسبی مورد بازگشایی قرار می گرفت، به گونه ای که سهامداران می توانستند از توقف و بازگشایی نماد بازدهی مثبت کسب کنند.

این در حالی است که توقف طولانی مدت نماد در آن برهه از زمان موجب نارضایتی سهامداران بود؛ چراکه سهام نمادهای متوقف از رشد پرشتاب بورس بی نصیب می ماندند و سرمایه های سهامداران در چنین فضای مثبتی بلوکه می شد.

اما اکنون پس از پشت سر گذاشتن شش ماه رکود در بورس و کاهش قابل توجه قیمت سهام مجموعه های بورسی، به نظر می رسد فرآیند توقف طولانی مدت نماد معاملاتی به نوعی به نفع سهامداران شده است تا سهام آنها از این طریق از روند نزولی قیمت ها در امان باشد.

چراکه از یک سو نمادهای معاملاتی به دلیل روند منفی شکل گرفته در بورس حتی پس از ارایه تعدیل های مثبت سود بر سهم و اعلام اخبار مثبت با افت قیمت بازگشایی می شوند.

به عنوان مثال می توان به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اشاره کرد که نماد آن پس از تعدیل مثبت ۴۵ درصدی سود برآوردی با کاهش قیمت سهام مورد بازگشایی قرار گرفت.

بدین ترتیب طولانی شدن زمان توقف نماد معاملاتی یک مجموعه بورسی موجب می شود تا سهامداران سهم غیر قابل معامله به دلیل توقف نماد، نسبت به سهامداران سایر شرکت ها با ضرر و زیان کمتری مواجه شوند.

برهمین اساس می توان گفت در شرایط فعلی توقف طولانی مدت نماد تبدیل به یک مزیت برای فعالان بازار سرمایه شده و بسیاری از سهامداران در مقطع کنونی برخلاف ماه های ابتدایی سال ۹۲ از اعلام پیغام ناظر مبنی بر معامله نشدن سهام تحت تملک آنها خوشحال و خرسند می شوند؛ حال اگر این فرآیند به درازا کشیده شود که چه بهتر!

از این رو تمهیدی ( توقف نماد ) که برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد دارای اطلاعات نهانی اجرایی می شود و درگذشته و  برخی شرایط، طولانی شدن آن چندان به مذاق سهامداران خوش نمی آمد، امروزه تبدیل به یک مزیت شده است.

در آخرین گزارش های موجود و براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس، صرف نظر از شش شرکت صنعتی رنگین، کاشی اصفهان، ایران گچ، پشم بافی توس، فیروزا و تولی پرس که بنابر دستورسازمان از بازار بورس اخراج شده اند و نیز نماد معاملاتی پتروشیمی اصفهان که بنابر اظهارات مدیر عامل شرکت بورس در دوره برگزاری نمایشگاه بورس بزودی مورد بازگشایی قرار می گیرد، سهام ۳۷ شرکت بورسی تا تاریخ نهم تیر ماه جاری در بورس قابل معامله نبودند که در میان آنها شرکت تایدواتر خاورمیانه طولانی ترین زمان توقف نماد را به خود اختصاص داده؛ بطوریکه “حتاید” از ۹۲.۸.۵ به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم تاکنون معامله نشده و نماد آن همچنان متوقف است.

بعد از “حتاید” صنایع جوشکاب یزد، سیمان هرمزگان و پالایش نفت اصفهان در ردیف های نخست از نظر طولانی شدن زمان توقف نماد معاملاتی سهام خود قرار می گیرند.

وضعیت پتروشیمی اصفهان گزارش بازار سهام سود سهام هلدینگ خلیج فارس تحلیل هلدینگ خلیج فارس تحلیل کاشی اصفهان (کاصفا) تحلیل پتروشیمی اصفهان (شصفها) تحلیل بازار سهام

وضعیت پتروشیمی اصفهان گزارش بازار سهام سود سهام هلدینگ خلیج فارس تحلیل هلدینگ خلیج فارس تحلیل کاشی اصفهان (کاصفا) تحلیل پتروشیمی اصفهان (شصفها) تحلیل بازار سهام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ