هشدار نماینده مجلس درباره ازدواج خواهر و برادر در ایران

0

شهلا میرگلوی‌بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد مصوبه ۱۱ سال گذشته مجلس درباره نحوه اهدای جنین به زوجه نابارور، اظهار داشت: در این قانون به زنان و مردان نابارور برای فرزند آوری کمک می‌شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی،‌ با بیان اینکه این قانون چند سالی است که در کشور شکل اجرایی به خود گرفته است، اما متاسفانه مشکلاتی در زمینه اجرای آن وجود دارد،‌ ادامه داد: متاسفانه یک سایت مرکزی برای اهداکنندگان جنین وجود ندارد تا اطلاعات مراکز مربوطه و اهداکنندگان در این سایت ثبت شود.
میرگلوی‌بیات، با بیان اینکه باید در نحوه اهدای جنین به طُرق مختلف نظارت دقیق وجود داشته باشد، تصریح کرد: بی‌دقتی در این امر باعث سوء استفاده بسیاری از سودجویان و درآمدهای کلان می‌شود.
وی یادآور شد: فجایع زیادی که از سوء‌استفاده افراد در اهدای جنین می‌شود، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که ممکن است در آینده خواهران و برادرانی به دنیا بیایند که از وجود هم بی‌خبرند و در مواردی حتی با یکدیگر ازدواج هم می‌کنند که در این شرایط علاوه بر خلاف شرع بودن، ‌مشکلات ژنتیکی زیادی هم ایجاد می‌شود.
میرگلوی‌بیات افزود: اکنون این مشکل وجود دارد که هر فردی برای خود مستقل کار کرده و ممکن است در سایر مراکز اقدام به اهدای جنین کند؛ مشکلی که برخی متخصصان به آن اذعان دارند و از نبود سایتی برای جمع‌اوری اطلاعات این مراکز و اهداکنندگان گلایه‌مند هستند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نهم، ادامه داد: زمانی در کشور آلمان کودکانی که از این طریق به دنیا آمده بودند را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که بسیاری از این افراد خواهر و برادر هستند بدون آنکه از این اتفاق آگاه باشند بنابراین کشور آلمان از همان زمان نظارت خود را با ایجاد سایتی مرکزی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مراکز و اهداکنندگان، گسترده کرد.

تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ