ممانعت ‌ورود سیمان ایران به عراق

0

مدیرعامل شرکت سیمان سامان کرمانشاه با اشاره به کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات سیمان به عراق، گفت: حل این مشکل نیازمند رایزنی وزارتخانه‌های دو کشور است .

به گزارش ماین نیوز، شهریار گراوندی اظهار کرد: از حدود دو ماه قبل دولت عراق با بهانه‌هایی مانع از ورد سیمان ایران از مرزهای عربی به این کشور شد و ادعای اصلی آنها نیز این بود که هر کارخانه باید یک نماینده انحصاری در هر مرز داشته باشد .

وی ادامه داد: ما تعدادی نماینده به این منظور انتخاب کردیم، به آنها وکالت دادیم، اما بعد از مدتی بهانه جدید مطرح کردند که هر کارخانه باید تنها یک نماینده انحصاری در تمام مرزها داشته باشد .

این صادرکننده برتر با بیان اینکه این مشکل نیز پیگیری و رفع شد، تصریح کرد: بهانه بعدی دولت عراق این بود که باید برند سیمان ایرانی در عراق به ثبت برسد، در غیر اینصورت مجوز ورود به عراق وجود نخواهد داشت .

گرواندی خاطرنشان کرد: علی رغم ثبت برند سیمان ایران در عراق باز هم این کشور از ورود سیمان ایران ممانعت می‌کند .

وی با اشاره به سفر اخیر خود به عراق برای پیگیری این موضوع، افزود: توجیه عراق برای این ممانعت این بود که همه کارخانه‌ها برند خود را به ثبت نرسانده‌اند .

این تولیدکننده اظهار کرد: از عراق تقاضا کردیم برای حل مقطعی مشکل مجوز موقت صادرکنند، اما علی رغم قولی که دادند به وعده خود عمل نکردند .

به گفته گرواندی، بر اساس آخرین ادعای کشور عراق، هر کارخانه ایرانی تنها می‌تواند تا سقف پنج هزار تن سیمان در ماه به عراق صادر کند که این شرایط چالش جدی برای سیمان ایران ایجاد می‌کند .

وی یادآوری کرد: اصل قضیه ممانعت از صادرات سیمان ایران به عراق این است که دو ماه قبل تولیدکنندگان سیمان عراق با وزارت بازرگانی این کشور جسله‌ای داشتند و خواستار توقف ورود سیمان ایران به عراق شدند تا بتوانند قیمت سیمان تولید داخل عراق را بالا ببرند .

مدیرعامل سیمان سامان کرمانشاه از افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیمان در عراق طی دو ماه اخیر خبر داد و تاکید کرد: علی رغم نیاز جدی عراق به سیمان ایران، از ورود این کالا به عراق ممانعت می‌شود‌ .

گراوندی معتقد است: اگرچه عراقی ها در پیک مصرف سیمان عراق، ایران را از بازار این کشور محروم کردند و هم اکنون در عراق کمبود جدی سیمان وجود دارد، اما آنها این کمبود را تحمل می کنند تا قیمت سیمان تولید داخل آنها بالا برود .

وی در خصوص پیامدهای این وضعیت، گفت: هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدکننده سیمان کشور با کمبود نقدینگی مواجه هستند و سیمان خود را دپو می‌کنند .

به گفته این تولیدکننده، در خرداد ماه صادرات سیمان به عراق به کمتر از نصف رسید و شرایط در تیرماه از این هم بدتر خواهد شد .

مدیر عامل سیمان سامان کرمانشاه، سیمان را یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران و کرمانشاه عنوان کرد که جلوگیری از صادرات آن لطمه‌های جبران‌ناپذیری خواهد داشت .

گرواندی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته و درخواست از سفارت ایران در عراق برای رایزنی در خصوص حل این مشکل، خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکل جدی تر عراق بحران داخلی این کشور بوده و عملکرد سفارت ایران نیز بیشتر در قالب این تحولات است .

وی با تاکید بر اینکه حل این مشکل نیازمند رایزنی بین وزارتخانه های دو کشور است، تصریح کرد: متاسفانه مسئولین کشور تاکنون در این خصوص اقدام جدی انجام نداده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ