بهترین و بدترین شرکتهای سیمانی در بورس

0

به دنبال توافقی که بین تولیدکنندگان سیمان و وزارت صنعت انجام گرفت، قیمت سیمان از ۳۱ خردادماه سال‌ جاری افزایش یافت. بر این اساس به قیمت هر تن سیمان فله‌ای ۱۶۰ هزار ریال و سیمان پوزولانی ویژه ۱۳۰ هزار ریال افزوده شد.

 این در حالی است که شرکت‌های سیمانی بورسی که از ابتدای امسال درصدد افزایش قیمت بودند، پیش‌بینی‌های خود را با تعدیل مثبت نسبت به سال مالی ۹۲ به بازار ارائه‌ کردند. «دنیای اقتصاد» با همکاری شرکت پردازش اطلاعات مالی اندیشه پارس در تحلیلی آخرین وضعیت این صنعت را از لحاظ فروش، سود خالص و حاشیه سود برآورد کرده است.

مقایسه بودجه ۹۲ و ۹۳ از نمای نزدیک

بنابراین گزارش از میان ۲۲ شرکت سیمانی مورد بررسی، ۱۱ شرکت با رشد سود خالص در سال ۹۳ همراه هستند. این ۱۱ شرکت شامل سپاهان، هگمتان، ارومیه، ایلام، صوفیان، شاهرود، فارس نو، شمال، خزر، کرمان و دشتستان است. همچنین سودآوری ۶ شرکت از جمله شرق، هرمزگان، آرتا اردبیل، کردستان، داراب و اصفهان بدون تغییر در سود خالص نسبت به سال گذشته اعلام شده است.

این در حالی است که ۵ شرکت دیگر شامل مازندران، بجنورد، غرب، بهبهان و دورود با روند کاهشی در این پیش‌بینی مواجه هستند. در این میان سیمان صوفیان در صدر شرکت‌های سیمانی به لحاظ مقایسه رشد سود خالص ۹۲ نسبت به ۹۳ قرار دارد، به‌طوری که سیمان صوفیان با اعلام پیش‌بینی بودجه ۹۳ خود رشد ۵۷ درصدی سود خالص را گزارش کرده است.

این شرکت فروش امسال را بیش از دو هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال پیش‌بینی کرده که در مقایسه با پیش‌بینی سال مالی ۹۲ از افزایش ۳۷ درصدی برخوردار است. «سصوفی» سود عملیاتی و سود خالص را هر کدام به ترتیب با افزایش ۳۳ درصدی و ۴۶ درصدی نسبت به سال مالی ۹۲ معادل ۸۳۳ میلیارد ریال و ۵۲۷ میلیارد ریال اعلام کرده است. همچنین سود هر سهم این شرکت با سرمایه ۵۵۰ میلیارد ریال مبلغ ۹۵۸ ریال اعلام شده است.
سیمان صوفیان سود هر سهم سال مالی ۹۲ را مبلغ ۵۹۱ ریال پیش‌بینی کرده بود که در اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۶۱۰ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرد. از طرفی سیمان مازندران در میان شرکت‌های یاد شده کمترین میزان رشد سود خالص را شاهد است.
این در حالی است که «سمازن» برای سال مالی ۹۳ مبلغ فروش خود را دو هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال اعلام کرده که در مقایسه با سال مالی ۹۲ دو درصد رشد نشان می‌دهد. با وجود این سیمان مازندران در مقایسه با سایر شرکت‌های سیمانی کمترین پیش‌بینی را در رشد فروش خود تجربه می‌کند.

«سمازن» سود ناخالص خود را برای سال‌جاری پس از کسر بهای تمام شده کالای فروش رفته بیش از یک هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال در نظر گرفته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۱۰ درصدی مواجه است.

سود عملیاتی این شرکت نیز مبلغ ۹۶۷ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سال مالی ۹۲ روبه‌رو است.
همچنین سیمان مازندران سود هر سهم سال جاری را مبلغ سه هزار و ۱۴۰ ریال پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال قبل معادل ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
مطابق این پیش‌بینی‌ها رشد سودخالص صنعت، ۱۱/۰ درصد در نظر گرفته شده است. این در حالی است که حاشیه سود خالص صنعت سیمان در مجموع با کاهش ۶/۰ درصدی نسبت به سال گذشته همراه است. گزارش مزبور حاکی از آن است که حاشیه سود خالص تمام شرکت‌های سیمانی با کاهش قابل توجهی نسبت به سال مالی ۹۲ روبه‌رو است.
مطابق بررسی‌های انجام شده سیمان خزر از حیث رشد حاشیه سود خالص با افزایش ۱۷ درصدی در بودجه امسال خود روبه‌رو است. این شرکت پیش‌بینی فروش سال جاری را با ۲۶ درصد افزایش بیش از یک هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال اعلام کرده که علت این تغییر را ناشی از افزایش مقدار و میانگین نرخ فروش عنوان کرده است.
«سخزر» سود عملیاتی سال جاری را با ۳۲ درصد افزایش معادل ۳۵۴ میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است. سود هر سهم این شرکت با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته و با سرمایه ۲۳۰ میلیارد ریال مبلغ یک هزار و ۱۲۹ ریال پیش‌بینی شده است.
«سخزر» سود هر سهم سال ۹۲ را مبلغ ۸۰۵ ریال پیش‌بینی کرده بود که در اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۷۶۵ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. نکته قابل توجه در این گزارش این است که تمام شرکت‌های سیمانی به جز سیمان مازندران طی سال جاری از رشد فروش برخوردار هستند.
از سوی دیگر سیمان کردستان بیشترین رشد فروش را در میان پیش‌بینی‌های فروش امسال شرکت‌های سیمانی در نظر گرفته که این امر سبب شده «سکرد» در صدر شرکت‌های سیمانی به لحاظ فروش قرار گیرد. امتیاز سیمان کردستان از جنبه فروش رشد ۳۵ درصدی است که این شرکت را در میان سایر متمایز کرده است. «سکرد» پیش‌بینی فروش سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۹۳ را با افزایش ۳۱ درصدی نسبت به سال مالی ۹۲ معادل یک هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال اعلام کرده است.
شرکت نرخ فروش داخلی را براساس نرخ مصوب اعلامی از سوی انجمن صنفی که از ابتدای خردادماه مصوب شد با ۲۰ درصد افزایش اعلام کرده و نرخ فروش صادراتی را نیز به صورت دلاری با نرخ برابری دلار آزاد سه هزار ریال محاسبه کرده است.
«سکرد» اعلام کرده که با توجه به اجرای پروژه در مرحله تکمیل و راه‌اندازی در تیرماه ۹۳، تولید سیمان پس از دوره آزمایشی به میزان ۱۳۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
همچنین شرکت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را با سرمایه ۱۶۲ میلیارد ریال در تاریخ چهارم شهریورماه ۹۲ مبلغ دو هزار و ۴۵۰ ریال و در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۹۲ (حسابرسی شده) مبلغ دو هزار و ۴۵۶ ریال و با سرمایه ۳۲۴ میلیارد ریال در تاریخ‌های ۳۰ دی‌ماه ۹۲ و ۳۱ فروردین‌ماه ۹۳ مبلغ یک هزار و ۲۲۹ ریال اعلام کرده است. با مقایسه این شرکت و دیگر شرکت‌های سیمانی ملاحظه می‌شود که سیمان کردستان با کاهش ۲۷ درصدی حاشیه سود خالص مواجه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ