بازگشت هاشمی رفسنجانی به قدرت

0
به گزارش افکارنیوز ، پس از انتخابات ۱۳۸۴ و پیروزی محمود احمدی نژاد به عنوان نماد مخالفت با هاشمی مواضع سیاسی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تا اندازه زیادی رو به ضعف نهاد ۴ سال پس از آن نیز حملات طیف های نزدیک به احمدی نژاد علیه به او آنقدر گسترده بود که وی معمولاً ترجیح می‌داد دربرابرشان سکوت کند.
انتخابات ۱۳۸۸ و حوادث پس از آن نیز موضع این شخصیت سیاسی را بیش از پیش تضعیف کرد، فرزندش مهدی با اتهاماتی که علیه وی مطرح بود در انگلستان به سر می برد و آخرین نماز جمعه هاشمی هم نتوانست اوضاع را بر وفق مراد او پیش ببرد دیدارهایش محدودتر شد و حتی خوشبین‌ترین هوادارانش هم نمی توانستند پیش بینی کنند که مجدداً روزی خواهد رسید که هاشمی رفسنجانی بتواند در عرصه قدرت سیاسی ایران مجال ظهور پیدا کند.
با تغییر ریاست دانشگاه آزاد و جنجال‌های پس از آن دیگر شکی باقی نمانده بود که هاشمی آخرین سنگرش را هم از دست داده و حالا دیگر کار به جایی رسیده بود که نمایندگانی چون حمید رسایی هم گاه و بیگاه در مجلس موج انتقادات کوبنده خود را نثار او می کردند.
در تمام این مدت اما هاشمی  خود را به طیف اصلاح طلب حاکمیت نزدیک کرد. سرمایه گذاری که در روز انتخابات به کارش آمد.
گام بعدی را رقیب دیرینه اش به سود او برداشت، چنانکه ضعف مدیریتی دولت دهم و نیز اختلافات روزافزون احمدی نژاد با اصولگرایان در ۴ سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ جبهه مقابل را تضعیف کرد و اینک گزینه هاشمی از شانس مناسبی برای بدست گرفتن سکان ریاست جمهوری برخوردار شده بود. در ماه های منتهی به انتخابات ، این سیاستمدار کهنه کار نهایت استفاده را از مانورهای سیاسی احمدی نژاد برد، اصولگرایان هنوز امیدوار بودند حمایت احمدی نژاد از مشایی چیزی در حد گمانه زنی های مرسوم رسانه ای باشد اما سفرهای استانی دولت پیش از انتخابات و ماجرای پرچم تکان دادن های مشترک محمود و اسفندیار روز به روز شک ها را بیشتر تبدیل به یقین کرد تا زمان که هاشمی و مشایی در یک زمان وارد سالن ثبت نام وزارت کشور شدند و همه گمانه زنی ها در عرض چند دقیقه به واقعیت تبدیل شدند.
هاشمی رفسنجانی اینک برای آخرین بار در زندگی سیاسی اش برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده بود، اما ساده انگارانه است اگر باور کنیم او از ابتدا قصد داشته در انتخابات شرکت کند.
رد صلاحیت خبرسازش توانست او را برای مدت زیادی در صدر اخبار انتخاباتی قرار دهد، اینک هاشمی مردی بود که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های انقلاب اسلامی صلاحیتش برای ریاست جمهوری رد شده بود، نمایش احساسی که در آستانه انتخابت می توانست کارساز واقع شود و همینطور هم شد. در نهایت حسن روحانی چهره نزدیک به آیت الله بود که توانست پیروز میدان انتخابات لقب بگیرد.
اکنون هاشمی می تواند با فراغ بال به زیارت حرم رضوی (ع) در مشهد برود و از آنجا که رییس جمهور آینده بیش از همه به او نزدیک است هیچکدام از سیاسیون دیگر قصد ندارند مقابلش قرار بگیرند و شاید از همین رو است که در سفر مشهد برخی از منتقدان سابق هم به دیدارش رفتند و به گرمی از او استقبال کردند.
هاشمی پس از انتخابات دوبار با رییس جمهور منتخب دیدار کرده است و روحانی هم تاکید کرده از مشورت هایش در امر ریاست جمهوری استفاده خواهد کرد مجموعه اتفاقاتی که تنها می توان از آن با عنوان بازگشت هاشمی یاد کرد هرچند او هرگز قدرت را ترک نکرده بود اما چه کسی می تواند ادعا کند هاشمی ۹۲ با هاشمی ۴ سال پیش تفاوتی نکرده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ