مقایسه معتادان جنسی و معتادان مواد مخدر

1

اولین تحقیقی که در بریتانیا روی فعالیت مغزی افراد “معتاد جنسی” انجام شده حاکی از شباهت قابل توجه آنها به معتادان به مواد مخدر است. درباره این که آیا افراد می‌توانند به رفتارهای جنسی مانند تماشای فیلم‌های پورنوگرافی، “معتاد” شوند، اختلاف نظر وجود دارد.

 در این تحقیق، پژوهشگران دانشگاه کمبریج بریتانیا آزمایش‌هایی روی مغز ۱۹ مرد که عادت به دیدن فیلم پورن دارند، انجام داده‌اند. اسکن مغزی این افراد نشان می‎دهد که هنگام تماشای پورن، همان بخش‌هایی در مغزشان فعال می‌شود که معتادان به مواد مخدر، با دیدن ماده مخدر دلخواهشان.

معتاد جنسی فیلم تجاوز جنسی عکس تجاوز جنسی روابط جنسی

دو نفر از افراد مورد مطالعه در این تحقیق، شغلشان را به دلیل دیدن پورن هنگام کار از دست داده‌اند. چهار نفر از آنها هم می‌گویند که تماشای پورن، راه آنها را به خانه روسپیان باز کرده است.

همه این افراد ذهنشان به شدت درگیر افکار و رفتار جنسی است، اما معلوم نیست که آیا دقیقا مانند افراد سیگاری که به نیکوتین معتاد هستند، در رده معتادان قرار می گیرند یا نه.

بعضی محققان معتقدند که الگوی رفتاری این افراد بیشتر شبیه مبتلایان به اختلال وسواس فکری- عملی یا اختلال کنترلی است. گروه محققان کمبریج برای مشاهده تغییرات فعالیت مغز این افراد در هنگام تماشای پورن، از اسکن ام‌.آر.آی. استفاده کرده‌اند.

آنها مغز افراد دارای دغدغه شدید جنسی را با آدمهای معمولی مقایسه کرده‌اند. نتیجه این تحقیق که در نشریه PLoS One چاپ شده، نشان از فعالیت بیشتر مغز در سه بخشی دارد که در معتادان هنگام دیدن ماده مخدر مورد علاقه‌شان تحریک می‌شود.

دکتر والری وون، استاد دانشگاه کمبریج، به بی‌بی‌سی گفت: “این اولین تحقیق جامع درباره کسانی است که از این نوع اختلال رنج می‌برند، اما فکر نمی‌کنم در این مرحله بتوانیم بگوییم این افراد ‘معتاد’ هستند.” او در توضیح این موضوع می‌گوید: “ما نمی‌دانیم که فعالیت بیشتر در این بخش‌های مغز، آیا عامل رفتار و افکار جنسی این افراد است یا فقط تاثیر دیدن پورنوگرافی است. پاسخ دادن به این سوال خیلی مشکل است.”

دکتر وون می‌گوید درباره اعتیاد به مواد مخدر این طور است که هر چه زودتر و در سن پایین‌تر افراد در معرض آن قرار گیرند، احتمال اعتیادشان بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن درمان اعتیاد و وسوسه جنسی در بریتانیا می‌گوید دروغ و خیانت و نداشتن تمایل به برقراری رابطه جنسی به دلیل نداشتن میل کافی همه از پیامدهای این مسئله است اما به گفته او هنوز شواهد کافی در دست نیست که نشان دهد تاثیر دقیق پورن روی نوجوانان چیست.

پائولا هال، رئیس انجمن درمان اعتیاد و وسوسه جنسی در بریتانیا می‌گوید که اینترنت به شکلی بی‌سابقه رفتارهای جنسی را تحت تاثیر قرار داده است.

او به بی‌بی‌سی گفت: “آن چه که ما شاهد آن هستیم، افزایش شمار مردان جوانی است که نمی‌توانند نعوظ خود را حفظ کنند، چون اشتهای جنسی آنها با دیدن پورنوگرافی از بین رفته و آستانه تحریکشان آن قدر بالا رفته که یک زوج واقعی نمی‌تواند پاسخگوی نیازشان باشد.”

خانم هال می‌گوید: “رابطه زوج‌ها آسیب بسیار سنگینی از این عارضه می‌بیند. دروغ و خیانت و نداشتن تمایل به برقراری رابطه جنسی به دلیل نداشتن میل کافی همه از پیامدهای این مسئله است.”

مرجع : جام نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    خداوند همه معتادان جنسی رو نجات بده انشاالله