آنکلا مرکل از جوانی تا کنون + عکس

0

آنگلا  مرکل (Angela Merkel) (متولد ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۴ در هامبورگ). سیاست‌مدار آلمانی، دبیر کل اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و از ۲۲ نوامبر ۲۰۰۵ صدراعظم کنونی و اولین بانویِ صدراعظم در تاریخ آلمان.

پدرش یک کشیش و مادرش معلم بود. اندکی بعد از تولد وی، خانواده‌اش به آلمان شرقی مهاجرت کردند. در زمان تحصیل در دبیرستان، نمرات خوب او در دروس مختلف بخصوص ریاضی و زبان روسی مورد توجه معلمان قرار گرفته بود. نام کامل او در آن زمان و تا پیش از ازدواج اولش آنجلا دوروتئا کزنر بود. زمانی که وی وارد دانشگاه شد با اولریش مرکل دانشجوی فیزیک آشنا شد و با او ازدواج کرد. این ازدواج در سال ۱۹۸۲ به جدایی کشید اما آنجلا نام خانوادگی همسر اولش را برای خود حفظ کرد و تبدیل به «آنجلا مرکل» کنونی شد.

همسر آنگلا مرکل قدرتمندترین زن جهان آنگلا مرکل Angela Merkel

او به عنوان رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی‌ها (CDU)، دولت ائتلافی با حزب همپیمانش اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن (CSU) و حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) را تا سال ۲۰۰۹ رهبری کرد. این ائتلاف پس از دو ماه مذاکره در پس انتخابات فدرال آلمان در ۲۰۰۵ تشکیل شد. پس از انتخابات فدرال در سال ۲۰۰۹ و خروج سوسیال دمکرات‌ها از دولت، مرکل دولت ائتلافی جدید را با مشارکت حزب دموکرات آزاد تشکیل داد.

مرکل که در پی اولین انتخابات مشترک هر دو آلمان شرقی و غربی در دسامبر ۱۹۹۰ و از ایالت «مکلنبورگ-فورپومرن» که از ایالات آلمان شرقی سابق بود، به بوندس‌تاگ راه یافته از سال ۲۰۰۰ تا کنون رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی‌ها بوده و رئیس دولت ائتلافی آلمان فدرال است.

آنجلا مرکل رهبر دوفاکتوی اتحادیه اروپا خوانده شده است، و مجله فوربز او را در ۲۰۱۲ دومین شخص قدرتمند جهان، نامید که بالاترین رتبه‌ای‌است که یک زن تاکنون بدان رسیده است.

مرکل اولین صدراعظم زن آلمان و اولین شهروند آلمان شرقی سابق است که بر آلمان دوباره متحد شده حکم می‌راند وی برای سه سال متوالی (۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳) از سوی مجلهٔ فوربس به عنوان قدرتمندترین زن جهان انتخاب شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ