خانه / بورس و سهام / زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو بلند‌تر شنیده می‌شود

زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو بلند‌تر شنیده می‌شود

پس از اقدام شورای رقابت در اعلام بهای جدید خودروهای پر‌تیراژ داخلی، فشار افکار عمومی و انتقادات کار‌شناسان، منجر به آن شد که سرانجام هم دولت، هم مجلس و هم خود شورای رقابت در خصوص موضوع افزایش بهای خودرو، واکنش‌های جدی از خود نشان دهند.

این واکنش‌ها البته متفاوت‌تر از همیشه بود و در حالی که همواره انتقادات ‌به خودروسازان برای بهبود کیفیت خودرو‌ها (کاری‌ که هرگز در سال‌ها و دهه‌های گذشته نشده و گویا نخواهد شد) مطرح بود؛ اما انتقادات اخیر هشدارهای جدی‌ برای خودرو‌سازان داخلی در پی داشت؛ هشداری که البته از چندی پیش شنیده می‌شد، ولی اکنون گویا شدت بیشتری به خود گرفته است.

این هشدار،‌‌ همان بحث کاهش تعرفه واردات خودروست که از نزدیک دو سال پیش ـ که خودروسازان به بهانه‌های متعدد دولت را مجبور به افزایش قیمت کردند ـ همزمان با افزایش دو و سه باره بهای خودرو، نخست از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی و پس از آن در میان کار‌شناسان شدت گرفت.

اما گویا این هشدار چندان جدی تلقی نمی‌شد تا اینکه اکنون دولت و‌ مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که اگر تا سال‌های سال ‌به انتقاد از کیفیت خودروهای تولیدی داخل بپردازند، هیچ تلاشی در این راه از سوی شرکت‌های خودروساز‌ نخواهد شد و گویا باید در این راه، اقدام جدی و عملی شود که نخستین مرحله آن کاهش تعرفه واردات خودروست.

نخستین کلام جدی دولت در راستای کاهش تعرفه

این موضوع برای نخستین بار از سوی نوبخت، سخنگوی دولت روحانی مطرح شد. وی ‌چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت ضمن بیان مخالفت صریح دولت با افزایش بهای خودرو گفت: ولی برای تأمین ارز مورد نیاز صنعت خودرو اجازه داد که از ارز مبادله‌ای استفاده شود و انتظار ما این بود خودروسازان، خبر افزایش کیفیت خودرو را به دولت بدهند.

وی همچنین صراحتا بیان کرد: امروز هیأت وزیران و رئیس جمهور مراتب ناراحتی خود را نسبت به افزایش بهای خودرو اعلام کردند. خودروسازان و شورای رقابت به تعیین قیمت توسط بازار اعتقاد دارند. ما هم این را قبول داریم، ولی باید اجازه دهند ما هم نسبت به واردات خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت خارجی اقدام کنیم و رقابتی در بازار ایجاد شود تا بازار بتواند بهای خودرو را تعیین کند. نمی‌شود ‌ما هم جلو‌ واردات را بگیریم و هم آن‌ها بگویند که قیمت را بازار باید تعیین کند. این قیمت برای دولت پذیرفتنی نیست و حتی بحث بازبینی دوباره قیمت‌ها مطرح شده است.

هشدار جدی مجلس، تکمیل کننده تهدید دولت

اما در حالی بیانات جدی نوبخت در ضرورت کاهش تعرفه و واردات خودروهای با کیفیت و ارزان برای رقابتی کردن بازار خودرو در کشور مطرح شد که از آن سوی نیز در مجلس، شماری از نمایندگان به ضرورت همین مسأله برای نجات صنعت خودرو‌ کشور از وضعیتی که در آن گرفتار است، تأکید کردند.

در هیمن زمینه نوری، دبیر کمیسیون حمایت از تولید ملی ضمن اشاره به حمایت‌هایی که طی سالیان دراز از صنعت خودرو شده ‌و با توجه به آنکه به رغم عمر طولانی این صنعت در کشور نسبت به سایر صنایع، نتوانسته است به جایگاه در‌خوری دست یابد، اشاره کرد: این گونه حمایت‌ها، باعث شده خودروسازان ‌به مسائلی که یک صنعتگر باید به آن توجه داشته باشد، بی‌تفاوت باشند.

از سوی دیگر، تعرفه‌هایی که سالانه برای واردات خودرو در نظر گرفته می‌شود، این فرصت را فراهم کرده ‌که این خودروسازان با هر کیفیت و ‌بهایی که دلشان بخواهد، در بازار ایران جولان دهند.

وی بیان کرد: ناگفته نماند ‌با همه اینها، متأسفانه مصرف‌کننده داخلی ‌محکوم به خرید این محصولات بی‌کیفیت است و چاره‌ای هم جز این ندارد، ولی ‌نباید اجازه داد‌ این کار ادامه داشته باشد؛ بنابراین، خودروسازان را باید در جایی متوقف کرد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد‌ اگر خودروسازان اصرار به ادامه روند موجود داشته باشند، باید در تعرفه‌های واردات خودرو تجدیدنظر شود تا دست‌کم مردم از خودروهای بهتر استفاده کنند. در این راستا اگر دولت بخواهد تصمیمی بگیرد، ما قطعاً از آن حمایت خواهیم کرد. اگر خودروسازان در برابر کاهش بهای خودرو مقاومت کنند، مجلس تعرفه خودرو را کاهش خواهد داد تا ‌با این روش، تلنگری بر این‌ها زده شود.

شورای رقابت تحت فشار انتقادات از کاهش تعرفه سخن می‌گوید

جالب‌تر از همه اینکه خود شورای رقابت نیز تحت فشار انتقادات شدیدی که در روزهای گذشته از اقدام عجیب این شورا شده، گویا از مواضع خود تا حد زیادی کوتاه آمده و خبر از بازبینی قیمت‌گذاری خودرو داده است.

عیسی امامی، عضو ناظر این شورا‌ امروز اشاره کرد‌: حمایت معنوی دولت از خودروسازان باعث شده تا این گروه به دلخواه خود کار کند.

امامی با اشاره به اقدامات غیر قانونی خودرو‌سازان در سند‌سازی و پنهانکاری گفته: خودروسازان در بسیاری از موارد تقسیم سود کرده‌اند و یا با  وام‌های بانکی، در جاهایی دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ولی نباید هزینه این مسائل به مصرف‌کننده تحمیل شود و قیمت خودرو افزایش یابد.

وی در خصوص تعرفه واردات گفته: تولیدات این شرکت‌ها پاسخگوی نیاز مردم نیست و کافی است که تعرفه‌ واردات خودرو برداشته شود، تا هیچ کدام از خودروهای داخلی، قابلیت رقابت با خودروهای وارداتی را نداشته باشند. اگر دولت می‌خواهد ‌از صنعت خودرو حمایت ‌و این صنعت را حفظ کند، باید بخشی از مسئولیتش را بپذیرد، نه اینکه هزینه آن را از جیب مردم پرداخت کند. دولت یا باید دست از سر صنعت خودرو ‌بردارد ‌یا آنکه این صنعت با خودروهای وارداتی رقابت کند و در صورتی که توان رقابت ندارد، زمین بخورد و مانند خیلی از صنایع دیگر از چرخه تولید خارج شود.

همه اینها حاکی از آن است که اکنون زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو، بلند‌تر از همیشه و جدی‌تر به گوش می‌رسد. واقعیت نیز آنکه اکنون هم افکار عمومی و هم کار‌شناسان و دولتیان و مجلسیان، ‌به این نتیجه رسیده‌اند ‌تا شوکی به صنعت خودرو و مدیران این صنعت وارد نشود، هیچ تحولی در راستای بهبود در این حوزه صورت نخواهد گرفت و این شوک، تنها‌ کاهش تعرفه واردات و رقابتی کردن بازار خودرو‌ کشور با حضور رقبای قدر خارجی است.در حالی که چندی پیش، شورای رقابت در اقدامی تعجب‌برانگیز، بهای جدید خودروهای پر تیراژ داخلی را منتشر کرد و انتقادات شدیدی را در سطح افکار عمومی و کارشناسان برانگیخت،‌ این انتقادات به افکار عمومی منحصر نماند و در دولت و مجلس نیز شاهد سخنانی علیه اقدام شورای رقابت بودیم؛ سخنانی که از میان آنها می‌توان زمزمه‌های کاهش تعرفه واردات خودرو را بلندتر از همیشه شنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*