گزارش کامل مجمع سهامداران “فولاد مبارکه” / کسب رتبه نخست در تولید اسلب

0
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان (سهامی عام) رأس ساعت ۱۰:۰۰ روز یکشنبه مورخ ۹۳.۰۴.۲۹ درمحل سالن تعاونی مصرف کارکنان فولاد مبارکه با حضور بیش از ۹۱ درصد سهامداران برگزار شد.
مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای یزدان جو به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان عیش آبادی و بابل اله زاده و به دبیری آقای امیرحسین نادری تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای محسن انصاری و نماینده موسسه حسابرسی دیانتی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای دکتر سبحانی مدیر عامل شرکت و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

  1. تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی ۱۳۹۲.۱۲.۲۹

  2. تقسیم ۶۶۰ ریال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
  3. انتخاب موسسه حسابرسی سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت
  4. ۴انتخاب روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

اعضای هیأت مدیره

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

حاشیه مجمع:

طی جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ ۲۹ تیر ماه جاری جهت تصویب صورت های مالی برگزار شد، بهرام سبحانی مدیر عامل این مجتمع فولادی در جمع سهامداران گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالی که گذشت توانست با اتخاذ استراتژی های ترکیبی، مدیریت مؤثر هزینه ها، انجام پروژه های بهبود و با به ثمر رسانیدن بخشی از طرح های توسعه ای، جایگاه خود را در عرصه جهانی و داخلی حفظ نماید.

وی در بیان مهمترین دستاوردهای سال ۹۲ “فولاد” اظهار داشت: ارتقای سهم تولید محصولات فولادی در بازار داخلی، افزایش یک درصدی میزان فروش شرکت نسبت به برنامه و کسب رکوردهای متوالی در کلیه خطوط تولید و نیز صادرات بیش از یک میلیون تن فولاد بوده که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن ۶۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به حجم تولید فولاد در جهان از سهم یک درصدی ایران در تولید فولاد خام سخن گفت و افزود: تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۳ به ۱۵۸۲ میلیون تن رسید که در این میان ایران با تولید ۱۴.۳ میلیون تن سهم یک درصدی را در این میزان به خود اختصاص داده است.

سبحانی تولید بیش از هفت میلیون و ۱۷۰ هزار تن تولید اسلب در مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان را جزو کارنامه عملکردی سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: این میزان تولید محصول اسلب حدود ۵۰ درصد از کل تولید فولاد را در کشور به خود اختصاص داده تا بدین ترتیب “فولاد” و زیر مجموعه هایش جایگاه نخست را در میان سایر رقبا در اختیار گیرد. افزون بر اینکه در بخش تولید ورق گرم نیز این نسبت ۴۴.۵ درصد از کل تولید کشور است که بالاترین درصد در میان شرکت های تولیدکننده محصول ورق گرم می باشد.

مدیر عامل “فولاد” رشد ۳۷.۶ درصدی ارزش ریالی فروش محصولات با وجود کاهش ۴.۱ درصدی میزان فروش شرکت در سال مالی ۹۲ را بیان کرد و بیشترین تأثیر افزایش نرخ فروش بر حسب ریال برتن را متأثر از محصولات گرم و سپس محصولات سرد دانست.

وی در خصوص روند افزایشی فروش شرکت اظهار داشت: روند افزایشی فروش محصولات از سال ۸۲ شروع شد تا در سال مالی ۹۳ با حدود ۳۸ درصد افزایش به ۹۸۰۰ میلیارد تومان بالغ گردد. در این راستا طرح های توسعه ای متعددی نیز در نظر گرفته شده، بطوریکه در پیش بینی ظرفیت ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد خام برای افق سال ۱۴۰۴ “فولاد” می تواند نقشی مهم را ایفا کند.

وی بر لزوم حضور در حوزه استخراج معادن جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز تأکید کرد و گفت: فولاد مبارکه در راستای تأمین کنسانتره سنگ آهن مصرفی برنامه حضور در حوزه معدن را دارد. در این راستا پروژه تولید پنج میلیون تنی کنسانتره و پنج میلیون تنی گندله سازی واقع در خراسان در نظر گرفته شده و این مجتمع فولادی قصد دارد در مزایده طرح پنج میلیون تنی کنسانتره و گندله سازی متعلق به ایمیدرو شرکت کند.

در پایان این جلسه صورت های مالی عملکرد سال ۹۲ با رأی اکثریت سهامداران به تصویب رسید و ۷۵ درصد سود محقق شده هر سهم معادل ۶۶ تومان نیز به عنوان سود نقدی سهامداران تقسیم شد.

پاداش هیأت مدیره شرکت نیز همانند سال مالی ۹۱، ۶۰۰ میلیون تومان و حق حضور اعضای هیأت مدیره برای حداکثر دو جلسه در ماه ۸۵۰ هزار تومان تعیین گردید. انتخاب روزنامه های رسمی و حسابرس و بازرس قانونی نیز از دیگر مصوبات مجمع عادی سالیانه “فولاد” بود.

همچنین مقرر گردید مبلغ ۱۵ میلیارد تومان کمک های بلاعوض و عام المنفعه در نظر گرفته شود.

پس از آن مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب افزایش سرمایه ۳۹ درصدی “فولاد” از مبلغ ۳۶۰۰ میلیارد تومان به پنج هزار میلیارد تومان با همان ترکیب هیأت رییسه برگزار شد و بیش از ۹۲.۷ درصد سهامداران در این جلسه حضور داشتند. با این وجود این جلسه به دلیل عدم تصمیم گیری پیرامون افزایش سرمایه به مدت دو هفته به تنفس کشید. این در حالی بود که شرکت مجوزهای لازم را برای افزایش سرمایه ۳۹ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته سنوات قبل در اختیار داشت. بدین ترتیب جلسه بعدی مجمع در ساعت ۱۲ روز یکشنبه مورخ ۹۳.۵.۱۲ در محل تعاونی مصرف کارکنان فولاد برگزار خواهد شد.

پیام هیأت مدیره

بار دیگر خداوند متعادل در سایه الطاف بی دریغش بر ما منت گذارد و توفیق خدمتگزاری را به ما عطا فرمود تا در سال حماسه اقتصادی تمام توان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با توجه به هدفمند کردن یارانه ها و مدیریت انرژی طی سال های گذشته در راستای توسعه صنعت و شکوفایی اقتصاد ایران با اتکا به حمایت های شما سهامداران محترم گام های بزرگی را در سال ۱۳۹۳ ( سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) برداریم.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالی که گذشت توانست با اتخاذ استراتژی های ترکیبی، مدیریت مؤثر هزینه ها، انجام پروژه های بهبود و با به ثمر رسانیدن بخشی از طرح های توسعه، جایگاه خود را در عرصه جهانی و داخلی حفظ نماید.

از جمله مهمترین دستاوردهایی که در سال ۱۳۹۲ محقق گردید عبارتند از:

* ارتقاء سهم تولدی محصولات فولادی در بازار داخلی

* افزایش یک درصدی میزان فروش شرکت نسبت به برنامه

* افزایش ۸ درصدی مبلغ فروش شرکت نسبت به برنامه و ۳۸ درصدی نسبت به سال قبل

* صادرات بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰۰ تن فولاد (افزایش ۶۶ درصدی نسبت به سال قبل)

* کسب رکوردهای متوالی در کلیه خطوط تولید

* افزایش ۱۵ درصدی تولید واقعی گندله، ۸ درصدی تولید واقعی آهن اسفنجی و ۱ درصدی تختال

* کاهش مصرف انرژی در کوره های قوس به ۶۰۳ کیلو وات ساعت بر تن مذاب

* حفظ میزان مصارف آب و انرژی مطابق برنامه مصرف

وضعیت صنعت فولاد در جهان

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

تولید فولاد خام در سال ۲۰۱۳ به ۱.۵۸۲ میلیون تن رسید که در این میان ایران با تولید ۱۴.۳ میلیون تن حدوداً یک درصد تولید فولاد خام جهان را در اختیار گرفت.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

جایگاه شرکت در صنعت

وضعیت تولید

براساس گزارش مدیریت توسعه و راهبری سیستم های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عملکرد تولید فولاد خام کشور در سال ۱۳۹۲ به تفکیک نوع محصول در نمودار زیر منعکس گردیده است.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

براساس گزارش مذکور عملکرد تولید فولاد خام در شرکت های فعال در این حوزه طی سال ۱۳۹۲ به شرح زیر می باشد:

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

آمار تولید و فروش به تفکیک محصولات در شرکت

در سالی که گذشت میزان تولید محصولات نهایی شرکت به بیش از ۵.۹۶۲ هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۱ با رشدی بیش از ۷.۰ درصدی همراه بوده است. همچنین میزان فروش شرکت با کاهش ۴ درصدی مواجه گردید.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

فروش بازار داخلی

فروش کل محصولات شرکت تا سال ۱۳۸۲ و قبل از راه اندازی بورس کالا به کارخانجات و صنایع تولیدی می شد پس از راه اندازی بورس کالا بخشی از محصولات از طریق بورس مذبور جهت کشف قیمت عرصه و مابقی با قیمت های کشف شده به مشتریان تحویل می گردد و اساساً تولید و تحویل محصول براساس دریافت سفارش از مشتریان در مقابل اخذ وجه محصول قبل از صدور سفارش و یا به صورت اعتبار اسنادی داخلی ریالی طبق مصوبات هیأت مدیره صورت می پذیرد. قیمت محصولات براساس قوانین و مقرارت بورس کالا، تعیین و در زمان صدور سفارش، قطعی و به مورد اجرا گذاشته می شود.

شایان ذکر است هزینه خدمات اضافی مورد درخواست مشتریان از قبیل هزینه های بسته بندی، برش، وضعیت لبه و سایر موارد مطابق مصوبات نیز از مشتری اخذ می گردد. در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۲ درصد از محصولات از طریق بورس، ۷۶ درصد از طریق ثبت در اطاق پایاپای (به صورت مچینگ) و ۱۲ درصد محصولات خارج از سفارش باستناد مجوز مورخ ۱۳۸۲.۱۱.۱۱ دبیر کل بورس کالا خارج از بورس تحویل گردیده است.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

فروش صادراتی:

از سال ۱۳۷۲ همزمان با بهره برداری از خطوط شرکت، صادرات با هدف های توسعه و گسترش بازارهای بین المللی محصولات، کسب رضایت مشتریان از طریق تحویل به موقع محصول، کیفیت مطلوب و مطابق با استانداردهای جهانی و تضمین حداکثر منافع برای شرکت آغاز و به منظور تأمین نیازهای ارزی مورد نیاز و انجام طرح های توسعه تداوم یافت. مشتریان حوزه صادرات در دو بخش واسطه های تجاری و مصرف کنندگان نهایی طبقه بندی شده و محصولات از کانال های یاد شده قابل عرضه خواهند بود.

بازار جهانی فولاد طی سال ۱۳۹۲ با توجه به کاهش رکود در سطح اروپا و همچنین افزایش نرخ یورو و کاهش تنش های سیاسی و اقتصادی در کشورهای خاورمیانه از شرایط بهتری نسبت به سال های قبل برخوردار و رشد تقاضا در این بازارها مشهود بود لیکن وجود محدودیت های بین المللی در زمینه سیاست ها و سیستم های مالی و بانکی و همچنین حمل و نقل و کشتیرانی همچنان به عنوان یک عامل محدودکننده برای فولاد مبارکه به حساب می آید.

لیکن علی رغم محدودیت های یاد شده مقدار صادرات محصولات شرکت با رشد ۶۶ درصدی در سال ۹۲ همراه بود.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۱۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۳۶.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۳۶.۰۰۰۰.۰۰۰۰.۰۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) افزایش یافته است.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت از تاریخ ۱۳۸۵.۱۲.۷ به عنوان چهارصد و سی و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بخش ساخت فلزات اساسی، گروه ساخت آهن و فولاد اساسی و نماد فولاد (Foolad) درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۱۳۸۵.۱۲.۲۰ مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی ۴ سال اخیر به شرح زیر بوده است.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقدشوندگی سهام

وضعیت رتبه بندی شرکت از لحاظ نقدشوندگی سهام و کیفیت افشاء اطلاعات در سال مالی منتهی به ۱۳۹۲.۱۲.۲۹ براساس ارزیابی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر بوده است:

سرمایه گذاری ها:

یکی از عوامل رشد و بقاء شرکت ها انجام سرمایه گذاری های مناسب و به موقع می باشد که چنانچه سرمایه گذاری ها در راستای استراتژی بلندمدت و طرح جامع توسعه شرکت باشد، می تواند به حداکثر نمودن ثروت سهامداران کمک شایانی نماید. از این رو شرکت فولاد مبارکه اصفهان با مطالعه محیط رقابتی پیرامون خود، فرصت های مناسب سرمایه گذاری را شناسایی کرده و با انجام ارزیابی دقیق فنی اقتصادی آنها سعی در انتخاب بهترین فرصت ها را نموده است.

اطلاعات مندرج ذیل نشان می دهد که سود نقدی حاصل از سرمایه گذاری های بلندمدت در سهام شرکت های بورسی در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ماقبل از آن به میزان ۱۵۱ درصد رشد داشته است همچنین درآمد حاصل از سرمایه گذاری های بلندمدت در سال ۱۳۹۲ توانست تأثیر مثبت ۱۰۵ ریال بر EPS شرکت فولاد مبارکه اصفهان بگذارد در حالی که این میزان در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۵۵ ریال بوده است.

مجمع فولاد مبارکه سود سهام فولاد مبارکه تحلیل فولاد مبارکه اخبار بورس امروز

اهداف استراتژیک فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۳

اهداف منظر مالی:

* افزایش سودآوری و رشد پایدار

* افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات با تمرکز بر صادرات و محصولات با ارزش افزوده بالاتر

* افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها

* افزایش بهره وری منابع

* مدیریت اثربخش هزینه ها در کلیه مراکز هزینه

اهداف منظر مشتری:

* افزایش رضایت مشتریان

* پاسخگویی و ارایه اطلاعات تجاری و فنی

* توسعه سبد محصولات

* تأمین پایدار و تحویل به موقع

* کیفیت مطلوب

* قیمت و شرایط پرداخت رقابتی

اهداف منظر فرآیندها:

اهداف حوزه مسئولیت های اجتماعی

* نقش آفرینی در راهبری صنعت فولاد کشور

* توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در سازمان و منطقه و تعاملات و اطلاع رسانی مؤثر با جامعه

* بهبود عملکرد زیست محیطی و ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان

اهداف حوزه توسعه و نوآوری

* پیشبرد طرح های جامع توسعه شرکت با هزینه و زمان بهینه

* توسعه تحقیقات کاربردی و قابلیت های طراحی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر

* مدیریت و بهینه سازی سبد تکنولوژی

اهداف حوزه تعالی فرآیندهای تحقق محصول

* افزایش کمی و کیفی تولید با بهبود ترکیب سفارشات و ارتقای عملکرد فرآیندهای تولید و پشتیبانی

* ارتقای سهم محصولات صادراتی و با ارزش افزوده بالاتر

* کاهش نرخ مصارف اصلی، انرژی و آن و مقایسه با رقبای جهانی

 

 وبسایت شرکت

http://www.foolad.co.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ