۵ دسته گل صدا و سیما در ماه رمضان!

0
ماه رمضان سال ۹۳ برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پر از حاشیه های رنگارنگ بود. حاشیه هایی که هر چند در میان هیاهوی جام جهانی گم شدند اما در نوع خود جزء اولین ها بودند و امتیاز منفی فراوانی در کارنامه رسانه ملی به جا گذاشتند.

 کپی بودن فیلمنامه و تیتراژ «هفت سنگ»، حذف ربنای تازه و ساخت سریالی درباره ربا با پول موسسه ای که بیشترین سود را از مشتری خود می گیرد مهم ترین حواشی و به عبارتی ۵دسته گل برنامه های ماه رمضانی صدا و سیما محسوب می شوند.

ماه عسل سریال هفت سنگ سریال مدینه سریال فاخته بازیگران هفت سنگ

۱- هفت سنگ و ماجراهای بی پایان

حاشیه هایی که از همان روزهای ابتدایی با بحث کپی بودن سریال «هفت سنگ» آغاز شد و حتی بحث آن به رسانه های خارجی هم رسید. دیلی‌تلگراف، ورایتی، تایمز، سیدنی مورنینگ هرالد، اینترنشنال بیزنس تایمز و مجله Slate ایرلند از جمله رسانه هایی بودند که کپی بودن «هفت سنگ» را سوژه قرار دادند.

موج رسانه ای که «هفت سنگ» در چند روز اول ماه رمضان ایجاد کرد پیش از این برای هیچکدام از سریال های مناسبتی این ایام، حتی در زمانی طولانی تر از این هم به وجود نیامده بود. هنوز حاشیه های مربوط به کپی بودن سکانس به سکانس این سریال به پایان نرسیده بود که خبری از سوی پیام نو مبنی بر کپی بودن تیتراژ این سریال از یک ترانه لس آنجلسی منتشر شد. تیتراژ خوانده شده توسط مازیار فلاحی یک کپی از آهنگ آهنگساز معروف ، یعنی “مرحوم واروژان” و کلمات و آهنگ و ریتم و قافیه شعر مرحوم “ایرج جنتی عطایی” است.

نکته جالب توجه این که پخش این سریال با وجود تمام حاشیه های ایجاد شده همچنان ادامه دارد و صدا و سیما در برابر تمامی این حاشیه ها سکوت کرده است.

۲- «ماه عسل» هدف انتقاد بسیاری از رسانه ها

«ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی که به برنامه ثابت ماه رمضان های شبکه سوم سیما تبدیل شده است امسال با انتقادات بسیاری از سوی اهالی رسانه و برخی مردم مواجه بود. تا به آن جا که در فضاهای مجازی جک هایی هم برای این برنامه ساخته شد.

بخشی از این انتقادها به گفت و گوی او با باربَران بازار بر می گشت، همان جا که علیخانی اصرار داشت آن ها اسم عامیانه شغل شان را بگویند اما مهمانان از به کاربردن آن واژه خاص شرم داشتند. این رفتار علیخانی خیلی زود سوژه اعتراضی برخی کاربران فضای مجازی شد تا جایی که این مجری را با الفاظ تند مورد خطاب قرار دادند.

ورود بیش از حد به زندگی خصوصی افراد در میان مکالمات برنامه و بغض های همیشگی مجری بخش دیگری از انتقادهای بیشمار به برنامه بود. بخش دیگر انتقادها به سوژه های برنامه «ماه عسل» بازمی گردد. در واقع نقطه مشترک تمامی افرادی که به برنامه دعوت می شوند رنجی است که تحمل کرده اند یا می کنند و همین موضوع از «ماه عسل» برنامه ای تلخ ساخته که پیش از اذان مخاطب را به گریه می اندازد. شاید همین نقطه اشتراک باعث نقد بسیاری از رسانه ها نسبت به یکی از برنامه ها شد که از سه برنده قرعه کشی در آن دعوت شده بود. به این برنامه انگ اسپانسری بودن زدند. نقدی که موجب پاسخ احسان علیخانی شد. این مجری گفت: «من خیلی عادت به پاسخ برخی از انتقادات را ندارم ولی این موضوع از نفی عبور کرد و با ادبیاتی نگارش شده بود که به توهین برنامه منجر شد. من به اسپانسرها نه علاقه دارم ،نه می شناسمشون ونه مصرف کننده ی آنها هستم. این را باید بگویم که اگر به خاطر اسپانسری مهمانی را در برنامه بنشانم آن روز ،روزمرگ من در اجرا خواهد بود.»

 نقدها به برنامه «ماه عسل» به قدری بر دوش علیخانی سنگینی کرد که در برنامه های بعد به هر بهانه طعنه ای به منتقدان می زد. برای مثال زمانی که سولماز میهمان یکی از قسمت های برنامه از احسان نام ‌برد مجری رو به دوربین توضیح ‌داد «احسان این آقا یعنی همسر سولماز است نروید بنویسید فلان…»

۳- «ربّنا»ی دیگری توقیف شد

امسال هم روزه داران در آرزوی شنیدن ربنای محمدرضا شجریان ماندند هر چند اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از این فضا استفاده کردند و آهنگ پیشواز بسیاری از کاربران این دو اپراتور در ماه مبارک ربنای شجریان شده است.

چند سالی است تلویزیون خوانش های متفاوتی از ربنای محمدرضا شجریان پخش می کند اما اصل این دعا و مفاهیم مستتر در آن آیین جدانشدنی روزه داران قبل از افطار است. برنامه «شهر باران» هم امسال خوانش این دعا را به محمد فکار سپرد. ربنای این خواننده جوان به خاطر چند مشخصه خیلی زود جای خود را میان مخاطبان باز کرد اما از برنامه چهارم به بعد در اتفاقی عجیب، ربنایی دیگر از شبکه یک پخش شد. فکار این دعا را به سفارش سازندگان «شهر باران» در قالب کلیپی اختصاصی با لحن و بیانی تازه و به مدت سه دقیقه خوانده که در مقایسه با دیگر خوانش ها ریتم تندتری دارد. با اینحال گویا به دلیل عدم هماهنگی با شورای عالی قرآن، آنها خواستار جلوگیری از پخش ربنای محمد فکار تا اطلاع ثانوی شدند. از سوی دیگر شنیده می شود که چنگیز حبیبیان هم ربنایی خوانده است. گویی این مشکل پخش ربنا از صدا و سیما قرار نیست به این زودی برطرف شود.

۴- مدینه و داستان ربا که فضای مجازی را پر کرد

«مدینه» عنوان سریال جدید مقدم با درونمایه «ربا» برای ماه رمضان است که از شبکه اول سیما پخش می شود. یکی از کاربران گوگل‌پلاس درباره سریال مدینه و حامی آن که موسسه مالی-اعتباری عسگریه است نوشت: «ایران جاییست که یک موسسه مالی اعتباری با سود ۳۰ %؛ سریال می سازه درباره گناه نزول‌خواری با سود ۷%». این خبر خیلی زود در شبکه های مجازی از جمله فیس بوک و وایبر دست به دست شد و موجب تاسف بسیاری از کاربران این شبکه ها شد.

۵- اصرار برای پخش سریالی که دیده نشد

شبکه دو سیما برای ماه رمضان سریال «فاخته» را در نظر گرفته است. این سریال به خاطر ترافیک جام جهانی و دیگر برنامه ها، از باکس ۲۱:۳۰ به ساعت ۱۸:۳۰ منتقل شد و همین تغییر زمان و حجم برنامه ها و البته موضوع دم دستی فیلمنامه موجب شد این سریال موفق به جذب مخاطبان نشود. گویا صدا و سیما اصرار دارد در ماه رمضان با وجود کمبود بودجه بخشی از سرمایه خود را صرف ساخت سریال هایی نه چندان پر مخاطب کند. شبکه ای که به راحتی می تواند با برنامه هایی مشابه برنامه جشن رمضان پر شود چرا باید مقدار قابل توجهی از بودجه خود را صرف سریالی کند که حتی حاضر نیست زمان مناسبی برای پخش آن اختصاص دهد؟

در واقع صدا و سیما رفته رفته مخاطبان خود را به دلیل ایجاد ممنوعیت کاری برای بسیاری از هنرمندان و بستن قرارداد با تعدادی تهیه کننده و کارگردان خاص از دست می دهد. خبری از حسن فتحی و مجموعه پرطرفدار «صاحب دلان»، رضا عطاران و «متهم گریخت» و بسیاری دیگر نیست. در عوض تلویزیون پر شده است از آثار که کمترین مخاطبان را جذب می کنند و یا همچون ماه عسل تکرار مجموعه های موفق سال های پیش هستند.

 

منبع: پیام نو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ