نحوه شکل‌گیری برترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان

0

 توسعه تکنولوژی و حضور پررنگ اینترنت و شبکه‌های مجازی در جوامع امروزی، نیازهای مردم را تا حد زیادی تغییر داده و گاه حتی منجر به تغییر سبک زندگی آنها شده است. همین تغییر و تحولات، شرکت‌های بزرگ را بر آن داشت تا با توجه به نیازهای جدید مردم، به فکر پاسخی قاطع به آن باشند.

یکی از این تحولات بزرگ، استقبال مردم از خریدهای اینترنتی است؛ خریدهایی که می‌تواند در وقت و هزینه آنها صرفه‌جویی کند و طیف وسیعی از کالاها را برای سلیقه‌های مختلف در اختیار آنها قرار دهد.

میلونر شدن کسب درآمد از اینترنت فروشگاه اینترنتی ثروتمند شدن

در این میان شرکت‌های اینترنتی بزرگی مانند Amazon، eBay ، Alibaba و… مردم را تنها نگذاشته‌اند و هر یک با ابداع‌ها و ابتکارهایی ویژه، سعی در جذب بیشتر مردم دارند.

آمازون همچنان پیشتاز

آمازون، شرکت بازرگانی امریکایی که مراکز آن در سیاتل و واشنگتن قرار دارد و با این که تنها ۲۰ سال از ظهور آن در جهان می‌گذرد، یکی از بزرگ‌ترین سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی جهان محسوب می‌شود. این شرکت برای نخستین بار در جولای ۱۹۹۴ توسط Jeff Bezos پایه‌گذاری شد و در سال ۱۹۹۵ با کتابخانه آنلاین به صورت یک فروشگاه اینترنتی درآمد و در ۲ ماه نخست فروش، در ۵۰ ایالت امریکا و ۴۵ کشور راه خود را باز کرد که در این مدت میزان فروش سایت آمازون به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید.

نامگذاری این فروشگاه اینترنتی با الهام از یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های جهان یعنی آمازون انجام شد و در حال حاضر مراکزی از آن در ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ژاپن، چین، هندوستان و مکزیک قرار دارد و برخی کالاها را به کشورهایی مشخص می‌فرستد.

این فروشگاه‌های اینترنتی سال ۲۰۱۱ در لهستان، هلند و سوئد نیز ایجاد شد. در این فروشگاه اینترنتی انواع کتاب، دی‌وی‌دی، بازی‌های کامپیوتری، لباس، مبلمان، غذا، اسباب‌بازی، جواهرآلات، کتابخوان الکترونیک، تبلت، سرویس‌های ابر و…  ارائه شده و روز به روز نیز بر میزان خدمات آن اضافه می‌شود.

تقریباً روزی نیست که خبری از خدمات جدید این شرکت اینترنتی در زمینه فروش کالا به گوش نرسد و به همین دلیل سود و درآمدی سرشار نصیب بنیانگذاران این فروشگاه اینترنتی شده است. میزان موفقیت این فروشگاه به حدی بوده که از پیش‌بینی تحلیلگران نیز فراتر رفته است و با وجودی که محققان  شرکت‌های آماری انتظار داشتند میزان درآمد این شرکت اینترنتی در ۳ ماهه نخست امسال (۲۰۱۴)  به ۴/۱۹ میلیارد دلار  برسد اما این سایت موفق‌تر عمل کرده است و میزان درآمد آن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۲۳ درصد رشد داشته است.

تحلیلگران انتظار دارند فروش این شرکت و فروشگاه اینترنتی همچنان روندی رو به رشد داشته باشد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنند در ۳ماهه دوم سال جاری میلادی نیز میزان فروش آمازون از ۱/۱۸ میلیارد دلار به ۸/۱۹ میلیارد برسد که نشان از رشدی ۱۵ تا ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

همه این موفقیت‌ها زمینه‌ساز تلاش دست‌اندرکاران و بنیانگذاران این سایت و فروشگاه اینترنتی شده است تا به فکر افزایش رضایتمندی مردم از خرید آسان‌تر باشند و در همین راستا به‌تازگی Amazon Dash را ارائه داده است. با کمک این وسیله کوچک استوانه‌ای شکل که ۲ دکمه در انتهای آن قرار دارد و با وای‌فای کار می‌کند، مشتریان می‌توانند بدون نیاز به گوشی هوشمند، کامپیوتر، لپ تاپ و… تنها با اسکن کردن یا گفتن نام کالای مورد نیاز با صدای بلند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن را در منزل تحویل بگیرند.

با این ابتکار، مشتریان از راه دور می‌توانند خرید خود را انجام دهند که با توجه به وقت کم مردم، گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب می‌شود. یکی از دکمه‌های Amazon Dash، بارکد اسکنر را فعال می‌کند و دیگری درواقع یک میکروفون است که هریک از این دکمه‌ها به نوعی می‌تواند کار شما را راحت کند.

میلونر شدن کسب درآمد از اینترنت فروشگاه اینترنتی ثروتمند شدن

در حالت نخست می‌توانید با نشانه رفتن این وسیله به سوی کالای مورد نظرتان، با کمک کد UPC  کالای مربوطه، آن کالا را از فروشگاه بدون داشتن هیچ تماسی، خریداری کنید. اگر هم در خانه به کالاهایی مثل انواع میوه‌ها، دستمال کاغذی، کاغذ و…  نیاز دارید که بارکد ندارند دکمه دوم می‌تواند مشکل شما را حل کند.

دومین دکمه میکروفونی است که هر چه را شما بگویید درک می‌کند بنابراین هرچه را در خانه لازم دارید می‌توانید با روشن کردن دکمه، پیش سفارش بدهید تا پس از تطابق با لیست کالاهای آمازون، برای شما ارسال شود.

اگر به عنوان مثال هنگام درست کردن کیک، درست در میانه کار متوجه شوید که آرد شما تمام شده است، تنها کافی است دکمه مربوط به صدا و میکروفون را فشار داده و  بگویید آرد. با گفتن این کلمه، آرد نیز جزو لیست خرید شما قرار می‌گیرد و در مدت زمان بسیار کوتاهی این کالا به طور رایگان برای شما ارسال می‌شود. اگر هم مارک و برند خاصی از آرد را در نظر دارید، تنها کافی است بارکد آن را از روی ظرف خالی آن اسکن کنید.

کالاهایی که به لیست خرید خود اضافه می‌کنید تا آخر در AmazonFresh باقی می‌ماند و می‌توانید دفعه‌های بعدی به سرعت آن را خرید کنید یعنی فهرست خرید شما به صورت اتوماتیک تکمیل می‌شود. هزینه سالانه ارسال کالاها حدود ۳۰۰ دلار است و تنها کافی است برای دریافت این سرویس ثبت نام کنید.

البته در حال حاضر نسخه بتا و آزمایشی Dash، فقط با AmazonFresh سرویس ارسال خواربار فروشی آمازون و در نقاط محدودی از شهرهای ساحلی غرب امریکا ارائه می‌شود ولی انتظار می‌رود با روند موفقیت آمیز آن، در سایر مناطق و حتی خارج از امریکا نیز کارآمد باشد.

آمازون که پیش از این Fire TV را به بازار ارائه کرده بود، به‌تازگی نیز یک سرویس ارسال محصولات تره‌بار و خواربار با نام Prime Pantry را معرفی کرده است که می‌تواند درآمدزایی و جذب مشتری بیشتری داشته باشد.

 ‌eBay رقیب آمازون

eBay نیز یک شرکت امریکایی چندملیتی اینترنتی است که مرکز آن در کالیفرنیا قرار دارد و تقریباً می‌توان آن را رقیبی جدی برای سایت آمازون دانست. این فروشگاه اینترنتی که برای نخستین بار ۳ سپتامبر سال ۱۹۹۵ توسط Pierre Morad Omidyar پیر مراد امیدیار، یک کارآفرین و برنامه‌نویس کامپیوتر ایرانی- امریکایی که در فرانسه متولد شده است، تأسیس شد، حالا به یک تجارت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که در بیش از ۳۰ کشور جهان شعبه دارد.

این وب سایت با آدرس اینترنتی eBay.com به مزایده و همچنین خرید آنلاین مربوط می‌شود و بخش وسیعی از کالاها و سرویس‌ها را به مردم و تجار ارائه می‌دهد. این شرکت نیز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ حدود ۵/۴ میلیارد دلار درآمد داشت که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد و ارزش سهام آن نیز ۱۶ درصد افزایش داشته است.

این سایت آنقدر محبوب شده است که تحلیلگران مجله فوربز در یک مقاله عنوان کردند «امیدیار» که در سن ۲۵ سالگی شروع به نوشتن کدهای برنامه‌نویسی برای یک برنامه مزایده آنلاین کرد و البته آن را یک برنامه تفننی می‌دانست در پایان سال ۲۰۱۳ با ثروتی معادل ۵/۸ میلیارد دلار به عنوان صد و بیست و سومین فرد ثروتمند جهان شناخته شد.

میلونر شدن کسب درآمد از اینترنت فروشگاه اینترنتی ثروتمند شدن

امیدیار پس از برنامه‌نویسی اولیه، سرانجام در ۴ سپتامبر سال ۱۹۹۵ سرویس آنلاین با نام Auction Web را رونمایی کرد و کم کم آنقدر درآمدزا شد که تصمیم گرفت همه وقت خود را صرف این کار بکند. در سال ۱۹۹۶ که امیدیار تفاهمنامه‌ای برای فروش بلیت‌های خطوط هواپیمایی به صورت آنلاین امضا کرد، این سایت میزبان حدود ۲۵۰ هزار مزایده بود و در نخستین ماه سال ۱۹۹۷ به ۲ میلیون مزایده رسید.

در میانه همین سال این رقم به حدود ۸۰۰هزار مزایده در روز رسید که رقمی بسیار قابل توجه است و نشان از موفقیت و محبوبیت این سایت دارد در همین سال همچنین حدود ۷/۶ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری شد. روز به روز بر موفقیت این فروشگاه اینترنتی افزوده شد تا جایی که  در سال ۲۰۰۸ ارزش سهام این شرکت اینترنتی که ۱۷۸ میلیون سهم بود به ۴۵/۴ میلیارد دلار رسید و امیدیار در سن ۳۱ سالگی میلیاردر شد.

نخستین چیزی که در این وب سایت به مزایده گذاشته شد، یک پوینتر لیزری (laser pointer) شکسته بود که با بهای ۸۳/۱۴ دلار  به فروش رسید. وقتی امیدیار در ایمیل از برنده مزایده پرسید آیا می‌دانسته این لیزر شکسته بوده پاسخ گرفت که «بله من لیزرهای شکسته را به صورت کلکسیون جمع می‌کنم.» این سایت ابتدا با نام AuctionWeb مشهور بود که در سپتامبر سال ۱۹۹۷ به Echo Bay Technology تغییر نام داد و سرانجام به eBay.com به صورت اختصاری تبدیل شد.

 ‌Alibaba سایتی بر پایه نرم‌افزار

سایت alibaba نیز یک سایت خصوصی بر پایه تجارت الکترونیک و نرم‌افزارهای کامپیوتر است که در سال ۱۹۹۹ در Hangzhou‌ هانگژو چین توسط (Jack Ma )Ma Yun) که در چین درست به اندازه استیو جابز مشهور است، به صورت یک پورتال برای ارتباط بین تجار پایه‌گذاری شد. میزان درآمد سایت www.alibaba.com در سال ۲۰۱۳ حدود ۵/۷ میلیارد دلار بود و در حال حاضر پرداخت‌های اینترنتی، سرویس‌های ابر و… را نیز در اختیار دارد.

در سال ۲۰۱۲ با پیوستن ۲ پورتال Alibaba به یکدیگر حدود ۱/۱ تریلیون ین معادل ۱۷۰ میلیارد دلار فروش داشت که این رقم از مجموع فروش دو سایت رقیبش یعنی eBay و آمازون نیز بیشتر بود. پورتال مشتری به مشتری آن (ارتباط بین مشتری‌ها) نیز با نام Taobao شبیه eBay  حدود یک میلیارد کالا را ارائه داد و در حال حاضر یکی از ۲۰ وب سایت پربازدید کننده در سراسر جهان محسوب می‌شود.

گروه دست‌اندرکار سایت alibaba در حال حاضر حدود ۶۰ درصد ارسال محصولات چین را به عهده دارد و در کنار آن سرویس‌های مختلفی نیز ارائه شده است. Alipay نیز یک سرویس پرداخت پول منحصر به فرد آنلاین است که نیمی از پرداخت‌ها را در چین شامل می‌شود و به پلی بین صادر کننده و وارد کننده‌ها در بیش از ۲۴۰ کشور و منطقه جهان تبدیل شده است.

در سال ۲۰۱۳ نیز میزان فروش این سایت به مرز ۲۴۰ میلیارد دلار رسید که باز هم از مجموع فروش ۲ سایت رقیب بیشتر است. این سایت ابتدا فقط تجار چین را با امریکا مرتبط می‌کرد ولی با کمک Taoboa حدود ۸ میلیون تاجر خرده پا نیز کالاهای خود را ارائه دادند. بعد هم Tmall کالاهای برندهای مختلف مانند اپل، نایک و… فروشگاه‌هایی مجازی برای مصرف کنندگان و مشتری‌ها تشکیل دادند.

با توجه به استقبال مردم از فروشگاه‌های اینترنتی، هر روز بر دامنه شرکت‌های ارائه دهنده چنین خدماتی افزوده می‌شود و شرکت‌های بزرگ نیز تلاش دارند تا با ابتکاراتی تازه از این قافله عقب نمانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ