تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بازار سهام / سه شنبه ۳۱ تیر

0

امروز شاخص کل بورس توانست با ۶۳۵ واحد افزایش  پس از مدت ها وارد کانال ۷۴ هزاری خود شود و به رقم ۷۴،۵۲۶ واحد برسد . نمادهای فارس با ۳۰۶ ، تاپیکو با ۱۱۵ و ومعادن با ۴۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند .

ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۲۸.۷ میلیارد تومان رسید . نمادهای تاپیکو با ۱۵.۷ میلیارد تومان و فارس با ۱۱.۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند .

در بازار فرابورس شاخص ایفکس توانست نزدیک به ۴ واحد صعود کند و به رقم ۸۰۶ واحد برسد . مارون، میدکو و بمپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۲۹.۲ میلیارد تومان رسید .

امروز بازار را با توجه به دلایلی که روز گذشته بیان کردیم صعودی مشاهده کردیم و بیان داشتیم که با توجه به رویدادهای هایی که طی چند وقت اخیر رخ داده است دلیلی برای ریزش بازار وجود ندارد . ولی انچه در این بین اهمیت دارد نباید دچار هیجان شد و بلکه باید با دید بلند مدت تصمیم به خرید سهام بنیادی گرفت و به شدت از فروش هیجانی پرهیز کرد . سال گذشته تجربه بسیار خوبی بود چرا که دیدیم معامله هایی که از روی هیجان صورت گرفت در پایان با ضرر های زیادی همراه شد . خرید سهام بنیادی در این مقطع و با دید بلند مدت می توان سود خوبی را برای این سال به ارمغان بیاورد . و شاید بتوان گفت بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه گذاری در سال جاری برای سرمایه های سرگردان مردم می باشد و دولت نیز می تواند این امر را به فال نیک گرفته و از این مهم جهت پبشبرد اهداف اقتصادی خود استفاده نماید و به یکی از مهم ترین اهدافش که رفع مشکل رکود می باشد دست یابد. روند معاملات در این روز همان طور که مشاهده کردید مثبت بود و تا پایان بازار اکثر نمادها را با صف خرید مشاهده کردیم و باتوجه به ریزش اخیری که تجربه کردیم و افت محسوس قیمت ها، حرکت گروهی تمام نمادها پدیده ای غیر منطقی نمی باشد. در این روز شاخص کل بعد از مدت ها توانست وارد کانال ۷۴ هزاری خود بشود که نشان خوبی از بازگشت امید ، اطمینان و رشد منطقی برای روز های آتی می باشد .

مهم ترین اخبار اقتصادی

در این بخش می توان به برگزاری جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد بر همین اساس پس از بررسی و تصویب اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی ۳ دستگاه اجرایی باقیمانده، بخش نخست از تدوین برنامه های دستگاه های اجرایی برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، به اتمام رسید .اسحاق جهانگیری در این جلسه از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خواست در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، ساز و کاری تعریف شود تا پیگیری و نظارت بر نحوه اجرایی شدن سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی در دستگاه های اجرایی، در چارچوبی مشخص انجام شود و گزارشات دستگاه ها از روند اجرای تکالیف و وظایف محوله به صورت مستمر و مداوم دریافت شود .

مهم ترین اخبار سیاسی

جو مثبتی که طی ۲ روز اخیر بر بازار حاکم شده است به وضوح نشان از ان دارد که بازار سرمایه به نتیجه مذاکرات هسته ای دید بسیار روشنی دارد و به هیچ عنوان از این تمدید ۴ ماهه هراسی نخواهد داشت .  دیروز نیز در همین رابطه به نوسانات نرخ ارز اشاره شد که هیج نوسانی از این بابت به خود ندید .

شنیدیم که دولت آمریکا از تعدادی از نمایندگان کنگره این کشور دعوت کرده است تا در نشستی برای توضیح درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای با ایران حضور یابند . اوایل ماه جاری میلادی ۳۴۴ عضو مجلس نمایندگان با امضای نامه ای از باراک اوباما خواستند تا درباره توافق نهایی هسته ای با ایران با کنگره مشورت کند. در این نامه همچنین آمده است هرگونه رفع تحریمی باید با تایید کنگره صورت گیرد . کنگره در حین مذاکرات هسته ای خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران شده بود که با واکنش و هشدار اوباما مبنی بر وتوی این طرح ها مواجه شد . در همین رابطه امروز شنیدیم که اعضای اتحادیه اروپا روز گذشته با تعلیق تحریم های ایران برای یک دوره چهار ماهه دیگر و تا تاریخ سوم آذر موافقت کردند . این تعلیق شامل تحریم های مربوط به بیمه و حمل و نقل، صادارت نفت و همچنین صادرات مواد پتروشیمی، طلا و دیگر فلزات گرانبهای ایران می شود. این تصمیم قرار است در نشست امروز وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نهایی شود .

فلزات اساسی ، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی مس، آلومنیوم ، سرب و روی هر کدام به ترتیب با افزایش نسبت به روز قبل به قیمت های ۷۰۶۰ دلار ، ۲۰۵۰ دلار ، ۲۲۳۵ دلار و ۲۳۷۵ دلار برای هر تن رسیدند . دلار و سکه نیز با کاهش همراه شد و هر کدام به ترتیب به قیمت های ۳۱۲۹ تومان و ۹۴۶ هزار تومان رسیدند .

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

از گروه ساختمانی شروع می کنیم که از جمله گروه هایی بود که در زمان ریزش و افت بازار از مابقی گروه ها به علت عدم داشتن سهامدار حقوقی بیشتر کاهش یافت و قیمت تمام سهم های این گروه ریزش بسیار سنگینی را تجربه کردند. به راحتی قابل حدس بود که به محض برگشت بازار از گروه هایی است که به سرعت واکنش نشان می دهد حال نه تنها روند بازار به نفع این گروه بازگشت بلکه خبرهای خوبی که در مورد افزایش وام مسکن به گوش می رسد دیگر محرک این گروه برای صعود شده است .

در همین رابطه شنیدیم که بانک مرکزی با کلیات ایجاد صندوق های پس انداز مسکن و افزایش وام خرید مسکن تا ۸۰ میلیون تومان موافق است وبر همین اساس در رابطه با طرح راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن بیان شد که بانک مرکزی با کلیات طرح موافقت داشته و بر این اساس جلسات متعددی را با پیشنهاد دهندگان طرح از وزارت راه و شهرسازی برگزار نموده است .

شرکت عمران و توسعه فارس سود هر سهم ۹۳ خود را بر اساس عملکرد ۹ ماهه ۳۱۳ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت بدون تغییر گزارش شده است همچنین شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ توانسته ۲۲۸ ریال ( معادل ۷۳ درصد ) از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

ثاخت نیز در این گروه با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد

در گروه پتروشیمی، صبح دیروز خبر لغو ممنوعیت صادرات ۱۵ قلم از محصولات پتروشیمی از سوی مدیر کل صادرات محصولات پتروشیمی اعلام گردید . در همین راستا، دبیر انجمن پتروشیمی ضمن تأیید مطالب فوق اظهار داشت: تاکنون هیچ گونه ممنوعیت در صادرات محصولات پتروشیمی وجود نداشته است و شرکت ها محصولات خود را با محدودیت صادر می کردند . مهدوی ابهری در ادامه افزود: در حال حاضر با توجه به دستور وزیر صنعت دیگر هیچ گونه محدودیتی در صادرات محصولات پتروشیمی وجود ندارد . این خبر به همراه پی بر ای پایین ،  این گروه را با اقبال خوبی همراه ساخت . و اکثر سهم های این گروه را سیز رنگ مشاهده کردیم .

تاپیکو با توجه به عملکرد ۱۲ ماهه خود به ازای هر سهم ۱۲۳۰ ریال سود محقق کرده که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت با افزایش ۳۷ ریالی همراه بوده است . ازجمله دلیل این تعدیل مثبت را می توان کاهش ۱۰ درصد هزینه های عمومی و اداری و افزایش ۴ درصدی سود عملیاتی شرکت عنوان کرد .

شرکت پتروشیمی فن آوران با توجه به پیش بینی جدید خود سود هر سهم ۹۳ را مبلغ ۴۴۴۱ ریال اعلام کرده که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است شرکت در ۳ ماهه نخست ۹۳ توانسته ۲۹ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد

همچنین شرکت اعلام کرده که نرخ خوراک براساس ۱۳ سنت و نرخ سوخت براساس ۱.۳۲۰ ریال محاسبه شده است.

شرکت پتروشیمی شیراز در جدیدترین پیش بینی خود سود هر سهم ۹۳ را به مبلغ ۱۴۶۷ ریال اعلام نموده است که این مبلغ با توجه به پیش بینی قبلی  ۱۴ ریال افزایش یافته است . شرکت در سه ماهه نخست ۹۳ با توجه به عملکرد واقعی خود توانست ۳۳۷ ریال از پیش بینی هایش را پوشش دهدهمچنین شرکت دلیل این افزایش را اینگونه اعلام کرده که هرمتر مکعب گاز سوخت ۱۳۲۰ ریال باضافه ۱۳۰ ریال یعنی ۱۴۵۰ ریال و هرمتر مکعب گاز خوراک ۱۳ سنت باضافه ۱۳۰ ریال فی دلار ۲۶۵۰۰ ریال محاسبه گردیده است.(هر متر مکعب ۳۵۷۵ ریال)

شرکت پارس پامچال در جدیدترین پیش بینی خود بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه سود هرسهم سال ۹۳ را بدون تغییر همان مبلغ ۱۹۸۰ ریال اعلام نموده است. و درعملکرد سه ماهه ۵۰ ریال آن را پوشش داده است.شرکت اعلام نموده است که هیئت مدیره شرکت در سال ۱۳۹۳ تصمیم به افزایش سرمایه از محل ارزیابی داراییها دارد. در حال حاضر افزایش سرمایه در مرحله اخذ اعلامیه کارشناسی از کانون کارشناسان دادگستری میباشد. اجرای افزایش سرمایه منوط به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران می باشد

در این گروه شرکت پتروشیمی امیرکبیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم در قیمت ۵۱۷ تومان بازگشایی شد .

شرکت نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان و با سرمایه ۱۵۰۰ میلیارد تومان در جدیدترین پیش بینی خود از سود سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۳۹۳ عدد ۱۶۸۰ ریال را به عنوان سود هر سهم اعلام نموده است و در ۶ ماهه واقعی نیز موفق به پوشش ۴۰ درصدی معادل با ۶۷۸ ریال شده است.

سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت با ۱۹۵ میلیارد تومان به ۲۳۲۵ میلیارد تومان کاهش یافته که دلیل آن تعدیل منفی شپدیس عنوان شده است، در مقابل پارسان سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های خود را به ۳۰۳ میلیارد تومان افزایش داده است و دلیل آن را تصمیم مدیریت مبنی بر فروش بخشی از سرمایه گذاری ها به دلیل ایجاد بستر مناسب عنوان نموده است.

گروه معدنی، فولادی و فلزی ،  در خبری درمورد رفع گشایش های اعتباری شنیدیم که ، مهدی کرباسیان بیان داشت: در حال حاضر برای ۴ طرح فولادی گشایش اعتبار صورت گرفته است، برای تکمیل ۷ طرح فولادی باید ۳ طرح باقی مانده را نیز گشایش اعتبار کنیم اما مشکل اخیر بانک مرکزی با طرف چینی در پرداخت فاینانس باعث شده تا تکمیل طرح های فولادی با کندی همراه شود . وی با بیان اینکه بانک مرکزی قول داده است تا ظرف ۲۵ روز آینده اختلاف نظر خود را در رابطه با فاینانس چین برطرف کند، افزود: امیدواریم با رفع مشکل پرداخت فاینانس با طرف چینی ظرف یک ماه آینده مجموع ۷ طرح فولادی گشایش اعتبار شوند .

شرکت معدنی دماوند سود هر سهم خود را در جدیدترین گزارش پیش بینی مبلغ ۱۸۷۲ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی بدون تغییر بوده است شرکت در سه ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم توانست ۲۱۰ ریال سود کنار بگذارد و ۱۱ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

شرکت توسعه معادن روی در جدیدترین پیش بینی خود سود هر سهم را مبلغ ۳۴۱ ریال گزارش نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی با افزایش ۷ درصدی همراه بوده است شرکت در سه ماهه نخست توانست به ازای هر سهم ۱ ریال سود محقق کند .

شرکت ملی صنایع مس در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۴۵۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی با کاهش ۸ درصدی همراه بوده است همچنین با توجه به عملکرد ۳ ماهه ، شرکت توانسته به ازای هر سهم ۶۹ ریال سود محقق کند و ۱۵ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد.

فخاس سود هر سهم خود را از ۴۹۸ ریال به ۵۰۶ ریال افزایش داده و در سه ماهه واقعی و نخست امسال ۳۱ درصد آن را پوشش داده است.

شرکت جام دارو در جدیدترین پیش بینی خود سود هر سهم را به مبلغ ۱۷۸۶ ریال گزارش نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی با افزایش ۲۵ درصدی همراه بوده است شرکت در سه ماهه نخست توانست به ازای هر سهم ۳۶۶ ریال سود محقق کند. مثبت را  افزایش در قیمت فروش محصولات تولیدی و افزایش مقدار تولید و فروش تیوب لمینیت و نیز سود سپرده های بانکی عنوان کرده است .

شرکت کالسیمین در جدیدترین پیش بینی منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ سود هر سهم خود را به مبلغ ۵۲۹ ریال اعلام نموده است که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت با افزایش ۱۰ درصدی همراه بوده است همچنین شرکت در دوره سه ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ توانسته به ازای هر سهم ۱۳۳ ریال سود محقق و ۲۵ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

در گروه سیمانی نیز همچون سایر گروه ها جو مثیتی حاکم بود . شرکت سیمان صوفیان در جدیدترین پیش بینی خود بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه سود هرسهم سال ۹۳ را بدون تغییر همان مبلغ ۹۵۸ریال اعلام نموده است. و درعملکرد سه ماهه ۲۲۱ ریال (معادل ۲۳ درصد) آن را پوشش داده است. البته علیرغم عدم تغییر پیش بینی درآمد هر سهم جزییات پیش بینی تغییر داشته است. شرکت در خصوص مفروضات بودجه اعلام نموده است: با توجه به میزان تولید و فروش در ۴ ماهه نخست سال جاری افزایش یا کاهش میزان فروش و به تبع آن تغییر درآمد حاصل از فروش محصولات در این محدوده زمانی برای شرکت متصور نمی باشد .لازم بذکر است متوسط هر کیلو برق ۵۱۰ ریال ، هر مترمکعب گاز ۱۱۳۰ ریال ، هر لیتر مازوت ۳۲۰۰ ریال لحاظ گردیده است.

سیمان بجنورد که سود هرسهم سال مالی منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ خود را ۹۱۶ ریال پیش بینی کرده بود ، در جدیدترین پیش بینی خود آن را اصلاح و به مبلغ ۸۸۹ ریال گزارش نموده است و در سه ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ مبلغ  ۲۲۷ریال آن را پوشش داده است.

همچنین شرکت علت این تعدیل را به شرح زیر اعلام نموده است :

۱ – کاهش میزان فروش داخلی و صادراتی بدلیل عدم دستیابی به برآورد آولیه در ۳ ماهه اول سال و همچنین بدلیل کاهش نسبی برآورد فروش در طی سال ۱۳۹۳

۲ – تعدیل نرخ حاملهای انرژی براساس نرخهای مصوب و اعلامی با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

۳- افزایش نرخ خرید مواد اولیه با توجه به قراردادهای منعقده جدید و حقوق دولتی معادن اعلامی توسط سازمان صنعت

شرکت سیمان شاهرود در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۱۳۲۶ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی با کاهش ۲ ریالی همراه بوده است شرکت در سه ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ موفق شده است ۲۶۷ ریال ( ۲۰ درصد ) به ازای هر سهم سود محقق کند .

شرکت سیمان سپاهان در جدیدترین پیش بینی منتهی به ۹۳/۰۶/۳۱ سود هر سهم خود را به مبلغ ۳۸۰ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی تغییری نداشته است همچنین با توجه به عملکرد ۹ ماهه ، شرکت توانسته به ازای هر سهم ۲۱۵ ریال سود محقق کند و ۵۷ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

در گروه خودرویی و قطعه ساز  در پی اظهار نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص غیر منطقی بودن رشد قیمت محصولات خودرویی و بازنگری مجدد فرمول قیمت گذاری خودروسازان مدیر عامل شرکت ایران خودرو از وجود مدارک و مستندات منطقی و علمی برای افزایش قیمت ۳ تا ۶.۷ درصدی محصولات خودروسازان سخن گفت یکه زارع بیان داشت مجلس حق دارد تا افزایش قیمت خودرو را بررسی کند اما نمی توان خلاف قانون عمل کرد چراکه اولاً نمی توان خلاف قانون و مصوبه شورای رقابت عمل کرد و ثانیاً تمام اطلاعاتی که ما به شورای رقابت ارایه کردیم همه واقعی بوده و براساس مدارک و مستندات موجود ارایه شده و این افزایش قیمت حداقل میزانی بود که می شد برای محصولات خودرویی در نظر گرفت که بعید است در قیمت های فعلی تغییری ایجاد شود و به نظر هم نمی رسد رشد ۳ تا ۶.۷ درصدی رقم قابل توجهی برای محصولات باشد

در جایی دیگر شنیدیم که سید محمد بیاتیان نماینده مجلس،  بیان داشت در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع نمایندگان ایراداتی را به نحوه اعمال نرخ تورم و قیمت پایه برای افزایش قیمت خودرو وارد کرده اند طوری که قرار شد کمیسیونی سه نفره متشکل از آقایان قاضی‌پور، فولادگر و علیلو با مدیران خودروسازی برای بررسی مجدد قیمت گذاری و فرمول مورد استفاده تشکیل شود . در هر صورت آنچه برداشت می شود نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت و در مجموع کل اظهارات نمایندگان دولت و کارشناسان این گونه برداشت می شود کاهش قیمت خودرو دور از انتظار است .

شرکت ماشین سازی نیرو محرکه در جدیدترین پیش بینی خود به ازای هر سهم ۶۹ ریال زیان اعلام نموده است که نسبت به گزارش قبلی تغییری نکرده است شرکت در ۳ ماهه خود به ازای هر سهم ۱۸ ریال زیان شناسایی کرد همچنین شرکت اعلام کرده است که در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ به مراتب سفارشات کمتری دریافت می گردد.

شرکت چرخشگر با توجه به جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۱۱۹ ریال گزارش نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی بدون تغییر اعلام شده است شرکت در سه ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ توانست به ازای هر سهم ۲۰ ریال ( ۱۷ درصد ) سود محقق کند .

ختوقا که در آخرین پیش بینی خود برای سال جاری،  سود ۸۴ ریالی را به ازای هر سهم پیش بینی نموده بود در گزارش جدید که بر اساس عملکرد ۳ ماهه می باشد همان رقم قبلی را اعلام نموده و در دوره ۳ ماه مذکور نیز موفق به پوشش ۷ درصدی معادل ۶ ریال شده است.

خزامیا سود هر سهم سال مالی جاری خود را از ۱ ریال به ۱۵ ریال افزایش داده است. و در سه ماهه واقعی نیز زیان ۲۴ ریالی محقق کرده است.فروش شرکت نسبت به پیش بینی قبلی رشد داشته است . تغییرات مبلغ فروش به دلایل ۱- کاهش تیراژ تولید وفروش محصولات سبک۲ – افزایش نرخ فروش محصولات با توجه به تغییرات قیمت تمام شده و تغییرات در مبلغ بهای تمام شده بابت افزایش پیش بینی بهای تمام شده هر دستگاه محصولات سبک با توجه به تغییرات مربوط به موتور وسایر اقلام می باشد

در مجمع سایپا  افزایش سرمایه ۶۷.۷ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب رسید، رشد تولید ۲۵ درصدی شرکت در ۴ ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و پیش بینی بهبود وضعیت تولید در نیمه دوم سال از مهمترین اخبار این مجمع بودند .

در مورد مجمع خودرو نیز لازم به ذکر است که اعلام شد  با توجه به برنامه تولید در سال ۱۳۹۳ و پیش بینی شرایط، فعلا فروش بانک پارسیان در دستور کار شرکت ایران خودرو نیست ولی اگر مشتری خاص با شرایط خوب پیدا شود حاضر به مذاکره هستند ، هدف گذاری سال ۱۳۹۳ تولید ۲۷۰۰ دستگاه خودرو در روز است اما در حال حاضر تولید روزانه ۲۳۰۰ دستگاه در حال انجام است، آمار تولید تیرماه ۵۳ هزار دستگاه و هدف گذاری سال ۱۳۹۳ تولید ۶۰۰ هزار دستگاه است و بودجه اصلاحی سال ۹۳ با ۴۸۰ هزار دستگاه در حال تهیه است .

در گروه دارویی همچنان شاهد گزارشات مناسب ۳ ماهه می باشیم طوری که باعث ایجاد جو مثبت در این گروه شده است . شرکت سرمایه گذاری البرز در جدیدترین پیش بینی خود بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه سود هرسهم سال ۹۳ را بدون تغییر همان مبلغ ۹۰۰ ریال اعلام نموده است. و درعملکرد سه ماهه ۷۹ریال آن را پوشش داده است.البته لازم به ذکر است با توجه به ماهیت شرکت نباید به پوشش سه ماهه توجهی داشت .

شرکت داروئی و بهداشتی لقمان در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۵۲۱ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی بدون تغییر گزارش شده است است و در سه ماهه منتهی به ۹۳/۳۱/۳ توانست مبلغ ۶۲ ریال به ازای هر سهم محقق کند و ۱۲ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

دفارا سود هر سهم سال مالی جاری خود را به دلیل افزایش سود سرمایه گذاری ها از ۱۷۵۹ ریال به ۱۸۸۶ ریال افزایش داده است و در سه ماهه واقعی نیز ۲۴ درصد آن را پوشش داده است .

شرکت سرمایه گذاری داروئی تامین با  توجه به عملکرد واقعی ۱۲ ماهه منتهی به ۹۳/۰۲/۳۱ سود هر سهم خود را به مبلغ ۸۷۸ ریال اعلام نموده که نسبت آخرین پیش بینی خود با افزایش ۴ درصدی همراه بوده است همچنین سود عملیاتی شرکت نیز ۴ درصد افزایش یافته است   .

در گروه حمل و نقل  نخستین خط کشتیرانی خارجی در بندرعباس پهلو گرفت این کشتی با ظرفیت ۶ هزار TEU کانتینر از بندر سنگاپور به جبل علی و از آنجا به بندر شهیدرجایی آمده است .  این کشتی که ۲۶۰ متر طول و ۳۳ متر عرض دارد، قرار است در ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی ۹۰۰ کانتینر را بارگیری و ۸۰۰ کانتینر را نیز تخلیه کند . خط کشتیرانی Wan Hai تایوان یکی از ۲۰ خط کشتیرانی برتر دنیاست که تا پیش از تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های بیمه‌های دریایی، به بزرگترین بندر تجاری ایران تردد داشته است . با رفع تحریم‌های بندری و دریانوردی، کالاها از طریق خطوط لاینر به صورت مستقیم وارد بندر شهید رجایی می‌شود، در حالی که پیش از این کالاها نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان، عمان و امارات منتقل و از آنجا با یک کشتی دیگر به ایران حمل می‌شود . حسینا روز گذشته جهت برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شده بود .

در گروه تجهیزاتی حفاری شمال سود سال جاری خود را بدون تغییر همان ۹۳۵ ریال قبل اعلام نموده است و در سه ماه ابتدای سال موفق به پوشش ۲۴ درصدی معادل ۲۲۸ ریال شده است، گفتنی است در پیش بینی جدید، فروش نسبت به سال گدشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

فاذر در گزارش سه ماهه ضمن تاکید بر سود ۲۵۵ ریال قبلی ، ۲۷ درصد آن را نیز در این دوره پوشش داده است

در گروه سرمایه گذاری،  شرکت سرمایه گذاری سایپا در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۱۸۷ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی ( ۱۷۳ ریال )  ۸ درصد افزایش یافته است ضمنا شرکت در سه ماهه منتهی به ۹۳/۰۳/۳۱ موفق شده است ۲۴ درصد از پیش بینی هایش را محقق و به ازای هر سهم ۴۴ ریال سود شناسایی کند .

در گروه بانکی که اکثر نمادهای آن جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف می باشد ، بانک پاسارگاد قصد دارد سرمایه خود را از ۳۰،۰۰۰ میلیارد ریال به ۴۲،۰۰۰ میلیارد ریال ( معادل ۴۰ درصد) از محل مطالبات حال شدۀ سهامداران و آوردۀ نقدی افزایش دهد . موضوع افزایش سرمایه شرکت توسعه فعالیت‌های بانکی می باشد.شایان ذکر است این بانک قصد دارد سرمایه خود را تا سال ۹۶ به ۱۰۰،۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد.

وانصار در مجمع عمومی مبلغ ۳۱ تومان را برای هر سهم تقسیم کرده است . بانک صادرات ۹۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد، از مهمترین اخبار این مجمع برنامه افزایش سرمایه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی این بانک بود که در دستور کار قرار گرفته است.

درگروه پالایشی که همچنان در ابهام به سر می برند روز گذشته شاهد شفاف سازی ۲ شرکت بودیم ولی باز هم ابهامات موجود برطرف نشد.

شپنا اعلام کرده که متاسفانه به دلیل عدم ابلاغ رسمی نرخ های نفت خام تحویلی و بهای فروش ۵ فرآورده اصلی و سوخت هوایی مرتبط با سال ۹۲ ، از سوی شرکت نفت ؛ امکان تهیه و ارائه صورت های مالی حسابرسی شده سال مذکور در مجمع شرکت در تاریخ ۳۱/۴/۹۳ وجود ندارد

شبندر هم اعلام نموده :به منظر تهیه صورت های مالی سال ۹۲ تاکنون اطلاعات مورد نیاز از مراجع ذیربط دریافت نشده و در نتیجه صورت های مالی جهات ارائه به حسابرس و بازرس قانونی شرکت تهیه نشده است ولی بر اساس قانون مجمع شرکت در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد.

شسپا در مجمع عمومی مبلغ ۲۹۰ تومان را بین سهامدارانش تقسیم کرد .

لازم به ذکر است که مجامع شرکت های این گروه به دلیل عدم ارائه صورت های مالی سال ۹۲ وارد تنفس شدند. ضمن اینکه شنیده ها حاکی از آن است مشکلات پالایشگاه ها با شرکت ملی پالایش و پخش برطرف شده است.

سایر نمادها

گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران طی اطلاعیه ای در مورد افزایش قیمت سهم اعلام نموده است کلیه گزارشات و اتفاقات قابل افشا در کدال منتشر شده و رویداد خاصی به جز موارد ذکر شده قبلی به وقوع نپیوسته است . سمگا جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف شد

شرکت صنایع خاک چینی ایران با سرمایه ۳۵ میلیارد ریالی در جدیدترین پیش بینی خود بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه سود هرسهم سال ۹۳ را بدون تغییر همان مبلغ ۶.۰۸۱ ریال اعلام نموده است. و درعملکرد سه ماهه ۱.۷۵۵ ریال آن را پوشش داده است.لازم به ذکر است مجوز افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳۵،۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۴۰،۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۴۰۰ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی در تاریخ ۲۵/۰۴/۹۳ صادر شده است. همچنین درخصوص پروژه مورد مشارکت دفتر تهران شرکت اعلام نموده است؛ برنامه فروش برای سالجاری پیش بینی نشده و به محض تغییر در تصمیمات عملی بلافاصله اطلاع رسانی خواهد شد.
پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ