نگاهی به برخی تک سهم های بازار بورس و روندشان

0

با نگاهی به روند فعلی بازار سرمایه نکته قابل توجه آن است که به نظر می رسد نقدینگی جدیدی در حال ورود به بازار است که بیشتر این حجم نقدینگی از خارج بورس در حال وارد شدن می باشد که عمده دلیل آن را می توان ارزان بودن بورس نسبت به دیگر بازارها در شرایط فعلی عنوان کرد چراکه افت قیمت سهام شرکت در کنار گزارشات قابل توجه و امیدوار کننده حکایت از روند رو به رشد سودآوری در اغلب شرکت ها را دارد.

همچنین آنچه که از معاملات روزهای اخیر برمی آید اقبال سرمایه گذاران برای خرید سهام با پی بر ای پایین تر از ۵ می باشد که این موضوع در دو روز گذشته خصوصاً در گروه ساختمانی و برخی پتروشیمی ها نمایان بود.

اهالی تالار پیش بینی می کنند که این روند نه به صورت متداوم اما در میان مدت ادامه دار خواهد و هم اکنون بهترین شرایط برای سرمایه گذاری با دید تحلیلی و نه هیجانی در بورس مهیا شده است.

اما از هر چه بگذریم از برخی تک سهم های بازار و روندشان نمی توانیم بگذریم:

“پاکشو”: بازی های این سهم تمامی ندارد، چشم سهامداران این شرکت به یک روز حمایت سهامدار عمده خیره مانده است البته بهتر بگویم حمایت نه عمل به شعارهایی که می دادند شاید امروز بتوان با دلیل و مستندات عنوان کرد که این سهم در قیمتی گران به بازار عرضه شد و متضرر این موضوع نیز تنها سهامداران خرد “پاکشو” بودند چراکه اگر اینگونه نبود سهامدار عمده حداقل کاری می کرد که قیمت سهام از رقم عرضه اولیه در بورس کمتر نباشد. قیمت “پاکشو” امروز با احتساب سود تقسیمی رقمی در حدود ۱۰۳۰ تومان است یعنی ۲۰ تومان کمتر از قیمت عرضه اولیه به عبارتی دیگر این شرکت طی ۴ ماه حضور خود در بورس نه تنها سودی به سهامدارانش نداده بلکه زیان هم به آنها وارد کرده، سهامدار عمده گرامی، عزیز دل، برادر جان شرکت وارد بورس کردن نه کلاس داره و نه هنر محسوب می شه هنر اینه که یک قرون سود دست سهامدار بدی، سهامدار شما اگه پولش را به جای خرید پاکشو در بانک سپرده کرده بود امروز وضعیت به مراتب بهتری داشت.

کحافظ: در خصوص این شرکت حرف برای گفتن زیاد است، اصلاً اتفاقات خودش گویای همه چیز هست، دقت کنید: سهام شرکت در تاریخ ۵ فروردین سال گذشته ۱۵۹ تومان بوده در تاریخ ۹۲.۱۱.۶ قیمت سهام به رقم ۸۶۶ تومان رسیده یعنی بازدهی در حدود ۴۶۷ درصد آن هم با رتبه نقدشوندگی ۳۰۰. جالب است بدانید کل حجم معاملات سهام این شرکت طی مدت مذکور به گونه ای بوده که در ۸۰ درصد روزهای معامله صف نشینان این شرکت التماس دعا برای عرضه به میزان حجم مبنا را داشتند و جالبتر آنکه طی این مدت هیچگونه گزارش شفاف سازی به سازمان بورس ارسال نشده و تنها در تاریخ ۵ دی ماه ۹۲ مدیریت این شرکت اعلام می کنند که هیچگونه تغییر با اهمیتی در سود سال ۹۲ ایجاد نشده است یعنی شفاف سازی بعد از بازدهی حدود ۳۰۰ درصدی سهام شرکت. در نهایت هم که در تاریخ ۹۲.۱۱.۱۲ سهام این شرکت پس از ورود به گروه معاملاتی با حجم معاملاتی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهمی مواجه می شود و از آن پس روند نزولی تا تاریخ ۲۴ تیر ماه همین امسال در پیش می گیرد که در همان روز به جهت برگزاری مجمع متوقف می شود.

خلاصه، امروز نماد “کحافظ” پس از برگزاری مجمع سال ۹۲ دوباره به تابلو باز گشت البته با سری افکنده چون در مجمع هشت ریال سود بین سهامدارانش تقسیم کرد و امروز هم با افت بیش از ۴۳ درصدی به تابلو بورس بازگشت و نشان داد علت بازدهی ۴۱۴ درصدی خود در سال ۹۲ چه بوده، آقا خیلی زحمت کشیدن دست شما درد نکنه، فقط می ماند یک سوال که بدجوری مغز ما را درگیر کرده، این سهامدارای خوش شانس که سر بزنگاه سهم رو خالی کردن چه کسانی بودند؟ آقا حتی یک درصد هم فکر نکنید رانت بوده ها نه فقط شانس بوده، همین. حالا یه کی به این سوال جواب بده.

“وتوسم”: بالاخره چشم ماه به جمال یک شرکت سرمایه گذاری که بتونه یک کار درست و حسابی انجام بده و بهانه ای هم نیاره روشن شد، فقط علت اینکه امروز نماد “وتوسم” با محدودیت نوسان باز شد را متوجه نشدیم. به هر حال به نظرم فعلاً صف خرید میلیونی ادامه دار است هرچی باشد سهم ۳۲۰ تومنی ۱۰۵ تومان تا امروز محقق کرده که کم کاری نیست.

ساختمانی ها: گفته بودیم آتش تند زود فروکش می کند، گروه بدی نیست در بین دیگر گروه های بورسی بیشترین افت قیمت و یکی از بهترین پی بر ای ها را دارند اما چه کنیم که اصلاً قابل اعتماد و اطمینان نیستند، همانطور که چند روز پیش بدون دلیل صف خرید شدند امروز به همان دلیل صف های خود را واگذار شده یافتندو به قول اهالی تالار، روی دیوار این گروه نمی توان یادگاری نوشت.

کنتورسازی ایران: فقط می توانیم دعا کنیم که این شرکت نیز یک روز صاحب و متولی درست و درمان در بورس پیدا کند هر چند که برای این بچه ناخلف نمی توان چندان دل به مستجاب شدن این دعا خوش کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ