سه شنبه عید فطر است / عدم امکان رویت هلال ماه شوال در روز یکشنبه ۵ مرداد ۹۳

0
رییس ستاد استهلال در استانهای سه گانه خراسان گفت: بر اساس قرائن موجود امکان رویت هلال ماه شوال در روز یکشنبه پنجم مرداد ماه وجود ندارد و ماه در روز دوشنبه قابل رویت خواهد بود لذا روز سه شنبه آتی عید فطر خواهد بود.
 
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ˈابراهیم معادیˈ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: روز یکشنبه آتی هلال ماه قبل از خورشید غروب می کند و ماه شوال در آسمان قابل رویت نیست در حالی که روز دوشنبه غروب خورشید به افق مشهد ساعت ۴۱/۱۹ دقیقه و غروب هلال ماه در ساعت ۱۵/۲۰ دقیقه اتفاق می افتاد و میزان مکث هلال ما در آسمان حدود ۳۵ دقیقه و مرحله روشنایی آن دو و پنجاه و پنج صدم است.
 
وی ادامه داد: لذا امکان رویت هلال ماه شوال در عصر دوشنبه در مناطق جنوبی کشور با چشم غیرمسلح و در مناطق شمال شرق و شمالی از جمله استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با چشم مسلح امکانپذیر است.
 
رییس ستاد استهلال در خراسان گفت: ۱۷۰ نفر در قالب ۳۴ گروه رسمی برای رویت هلال ماه شوال از ظهر دوشنبه به رصدگاههای استانهای سه گانه خراسان اعزام می شوند که از این تعداد چهار گروه از هموطنان اهل سنت در مناطق اسدیه، خواف، تربت جام و راز و جرگلان به کار رویت ماه می پردازند.
 
وی افزود: هر کدام از این گروهها پنج نفره و متشکل از مدیر و روحانی گروه، محاسب، متصدی تلسکوپ و تصویربردار هستند.
 
حجت الاسلام معادی مهمترین موانع رویت ماه را ابرها، رشته کوههای مرتفع و ریزگردها ذکر و بیان کرد: بنابر تاکید رهبر معظم انقلاب و بخش اعظم مراجع عظام تقلید تنها ملاک پایان ماه مبارک رمضان و اعلام عید سعید فطر رویت ماه شوال با چشم مسلح و یا غیرمسلح است لذا ۱۵۰ گروه در سطح کشور زیر نظر مستقیم دفتر مقام معظم رهبری به این اقدام می پردازند.
 
وی گفت: این گروهها در همه ماههای قمری طول سال برای رویت هلال ماه به رصدگاهها مراجعه می کنند لذا رویت هلال ماه رمضان و شوال بخشی از اقدامات مهم آنها است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ