نگاهی به تحولات اخیر بازار سرمایه / بازگشت دوباره اعتماد به بازار سهام

0

آنچه که در هفته های اخیر شاهد آن بودیم بازگشت دوباره اعتماد به بازار سرمایه بود که خود مرهون تغییر نگاه دولتمردان و ورود مجلس به مقوله بازار سرمایه با دیدی موشکافانه تر است.

 یک تحلیل گر بازار سرمایه با بیان مطلب بالا گفت: از اهم تصمیمات هفته های اخیر می توان به تاثیر اصلاح نرخ سوخت و نیز آزاد سازی صادرات ۱۵ محصول پتروشیمی ها ، تعویق کیفی سازی پالایشگاه ها و درج فرمول مذکور ازابتدای سال جاری بصورت یک برنامه بلند مدت با رشد ملایم اشاره کرد.

بهروز زندی فر ادامه داد: بدیهی است فرمول کیفی سازی هم با توجه به در مدار قرارگرفتن واحدهای کیفی سازی پالایشگاه ها، تقریبا تاثیرات زیان بار احتمالی در سود شرکت های این گروه را بسیار ناچیز خواهد کرد که چه بسا در صورت رشد میزان تولید و طرح های توسعه ای در دست اجرا ، می توان از نمادهای این گروه انتظار رشد سود آوری را هم داشت.

وی در مورد صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم حمایت های اخیر چه از جانب دولت و چه از جانب مجلس و نظر به بودجه های احتیاطی در نظر گرفته شده برای این صنعت می توان انتظار رشد سودآوری و تداوم شکوفایی را از این گروه داشت.

این تحلیل گر بازار سرمایه به رفع ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی به عنوان یک معامله برد- برد اشاره و تصریح کرد: در صورت بررسی دقیق متوجه خواهیم شد این حرکت دولت در ماه های آتی با حرکتی آرام و اصلاحی قیمت ها را واقعی و دلالان را حذف خواهد کرد.

زندی فر افزود: به علاوه، الزام پتروشیمی ها بر صادرات مازاد بر نیاز داخلی خود به صورت کنترل شده هم پاسخگوی بازار داخل بوده و هم این مهم را یادآوری می کند که شرکت های پتروشیمی باید خط مشی رسیدن به بهره وری از طریق ارتقا و توسعه را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به دیگر مزایای این موضوع، ابراز داشت: به علاوه می توان به ارزآوری این صنعت و تاثیر آن در بازار همیشه نگران ارز در سال های اخیر اشاره کرد. همانطور که می دانید تاثیر ورود ارز پتروشیمی ها بر کنترل نرخ ارز انکار ناپذیر بوده و در اینجا نیز یک معامله دوسر برد را مجددا تاکید می کند.

تحلیل گر بازار سرمایه با اشاره به شرایط فعلی بورس و فرابورس گفت: در ماه های پایانی سال گذشته و متاسفانه حتی تا ماه های ابتدایی سال جاری پاشنه آشیل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و کیفی سازی پالایشگاه ها با برخی از اظهار نظرها مبنی بر رشد هیجانی قیمت ها در بورس شدت گرفت. اظهار نظر در این خصوص صرفا با خواندن عدد شاخص یا رشد شارپی در برخی سهم های کوچک به نوعی ساده انگارانه است.

وی تاکید و پیشنهاد کرد که اساتید و مسوولانی که به سادگی این موضوع را بیان می کنند به حساسیت این بازار به هرگونه خبر مثبت و منفی توجه داشته باشند و برای این اظهار نظر ابتدا لیست ۵۰ شرکت برتر بورس را تهیه کرده و با بررسی کارشناسی نمادهای مذکور که شامل تمامی صنایع استراتژیک کشور می شود تصمیم به بکارگیری عبارت بسیار حساس “حباب” گیرند.

زندی فر در ادامه سخنان خود به برنامه های دولت در خصوص رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: چنانچه به اندکی قبل بازگردیم و سخنان ریاست محترم جمهور را در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در بهمن ماه سال گذشته به عنوان خط مشی اقتصادی دولت تدبیر و امید در نظر بگیریم به این نکات بر می خوریم که ایشان بیان داشتند که “اقتصاد ایران ، بنیه و ظرفیت آن را دارد که ظرف سه دهه آینده در زمره ۱۰ اقتصاد اول دنیا قرار گیرد”. دکتر روحانی در ادامه تاکید کرد که دولت قصد جدی دارد تمام پی ریزی های لازم را انجام و تمام موانع سیاسی و اقتصادی عمده را مهار و برطرف کند.

این تحلیل گر بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد: بر اساس سخنان دکتر روحانی زیرمجموعه های موثر دولت و در راس آنها وزارت امور اقتصادی و دارایی، صنعت،معدن و تجارت و وزارت نفت قطعا با دید جهانی شدن توجه ویژه ای به بازار سرمایه به عنوان نماد شکوفایی و جذابیت اقتصاد برای ویترین بین اللملی خواهند داشت.

زندی فر با اشاره به اینکه این موضوع می تواند به عنوان افق دید دولت تدبیر و امید مورد توجه سهام داران بازار سرمایه قرار گیرد، گفت: در صورت تبعیت ارگان های دولت از خط مشی تعریف شده به طور خاص می توان شاهد شکوفایی بسیار چشمگیر بازار سرمایه در ماه ها و سال های پیش رو بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این مهم نیاز به تلاش تمام زیر مجموعه های زیربط داشته و بدیهی است کشوری که پیش به سوی شکوفایی اقتصاد قدم بر می دارد، کاهش تورم از اهداف اولیه اش بود و بنابراین به مرور باید شاهد کاهش نرخ های سود بانکی، تعادل و تثبیت نرخ ارز و افزایش تولید و بهره بری باشیم که برآیند تمام بردارهای فوق، رونق بازار سرمایه خواهد بود.

سنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ