اخبار مهم تاثیر گذار بر بازار سرمایه ۶ مردادماه

0

اخبار سیاسی:

اوباما در گفت‌وگو با نتانیاهو خواستار آتش‌بس در غزه شد

گذرگاه رفح برای سه روز باز می‌شود

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزرای امور خارجه قطر و ترکیه درباره اوضاع غزه

نیروهای مقاومت در پاسخ به تمدید آتش بس توسط صهیونیست‌ها سرزمین‌های اشغالی را موشک باران کردند.

ترمیم بودجه ایالت‌های آمریکا با جریمه‌های نقض‌کنندگان تحریم‌های ایران

هر از گاهی خبرهایی از جریمه‌های هنگفت آمریکا برای بانک‌ها و موسسات مالی در سراسر دنیا به علت نقض قوانین تحریمی این کشور منتشر می‌شود، این جریمه‌ها با درآمدزایی هنگفت برای واشنگتن، شیوه جدید آمریکا برای درآمدزایی و ترمیم شکاف‌های بودجه‌ای ایالت‌های این کشور است.

نتیجه نشست استیضاح‌کنندگان با فرجی‌دانا/ اختلافات عمده هنوز پابرجاست

عضو کمیته «نظارت بر روند پیشرفت تعهدات وزیر علوم به استیضاح کنندگان» در مورد جلسه با فرجی دانا گفت: ایرادات و اختلافات عمده میان استیضاح کنندگان و وزارت علوم هنوز پابرجاست.

وی افزود: مسائل اصلی همچنان باقی مانده و تنها یکسری از جزئیات پیگیری شده است. جلسه دیگری هم با وزیر علوم در دوره تعطیلات مجلس برگزار خواهد شد.

اخبار اقتصادی:

توسط دولت ،قیمت خرید کود اوره به زودی اعلام می شود

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه دولت می بایست تا ابتدای تیرماه قیمت خرید کود اوره از پتروشیمی ها را مشخص می کرد، گفت: به زودی این قیمت توسط دولت اعلام می شود …

تورم تیر ماه ۲۵.۳ درصد شد/ توقف روند نزولی تورم نقطه به نقطه

نرخ تورم در پایان تیر ماه امسال با ۲.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲۵.۳ درصد و تورم نقطه به نقطه بدون تغییر به ۱۴.۶ درصد رسید.

رکوردشکنی تولید ٣ محصول در پتروشیمی فن آوران

رکورد تولید ماهانه سه محصول متانول، اسید استیک و منواکسیدکربن تیر امسال در شرکت پتروشیمی فن آوران شکسته شد.

ماه گذشته واحد متانول با تولید ٨٧٨١٠ تن، واحد منواکسید کربن با تولید ١٠٠١٢ تن و واحد  اسید استیک با تولید ١۴٢۴٣ تن محصول توانستند رکورد تولید را در این شرکت ارتقا دهند که در ١٠ سال گذشته بی سابقه بوده است.

نخستین محموله خوراک پتروشیمی اصفهان از بندرامام منتقل شد

مدیرعامل پتروشیمی اصفهان از دریافت نخستین محموله خوراک این مجتمع از پتروشیمی بندر امام خبر داد.

جلسه مشترک برای بازنگری قیمت خودرو برگزار شد/ اعلام نتیجه؛ ۲۰ مرداد

عضو کارگروه مشترک کمیسیون صنایع مجلس و شورای رقابت از برگزاری سه جلسه این کارگروه برای بازنگری در قیمت خودروها خبر داد و گفت: نظر نهایی این کارگروه حدود ۲۰ مرداد اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون صنایع مجلس به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند ولی باید دید نتیجه بحث‌ها به کجا می‌رسد.

اعطای معافیت مالیاتی، با هدف حفظ نقدینگی در درون شرکت‌ها/ افزایش مالیات در دستور کار نیست

معاون وزیر اقتصاد از اعطای معافیت مالیاتی بیشتر، با هدف حفظ نقدینگی در درون شرکت‌ها خبرداد و گفت: افزایش مالیات یا اخذ مالیات مضاعف در دستور کار نیست.

منظور بند ۲۵.۱ سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اعطای معافیت ها و حمایت های احتمالی بیشتر، در مقایسه با شرایط کنونی، به شرکت هایی است که سود نقدی کمتری توزیع می‌کنند، بنابراین رویکرد کلی این سیاست، در جهت حمایت از بنگاه‌ها بوده و به هیچ وجه افزایش مالیات و یا اخذ مالیات مضاعف، در دستور کار نیست.

دور ۸۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی در سراسر کشور

طی ۳ ماه نخست امسال به تعداد ۸۵ فقره پروانه بهره برداری معدنی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است که نسبت به ۳ ماه نخست سال گذشته رشد ۶.۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

صدورپروانه های بهره برداری معدنی برای یک هزارو ۲۵۰ نفر بوده که نسبت به ۳ ماهه نخست سال گذشته که این میزان برای ۵۴۰ نفر بوده است ، رشد ۱۳۱.۴ درصدی نشان می‌دهد.

اختصاص چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تهیه نهاده‌های کشاورزی

با تصمیم هیئت وزیران بانک مرکزی موظف شد مبلغ چهارهزارمیلیارد ریال تسهیلات بانکی به منظور تهیه وتدارک نهاده های کشاورزی با نرخ مصوب شورای پول واعتباربرای بخش کشاورزی در اختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دهد

صادرات دو میلیون تن کالا به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار از منطقه ویژه انرژی پارس

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، آمار و عملکرد گمرک در تیر ماه  سال ۱۳۹۳ حاکی از افزایش چشمگیر و رونق صادرات مواد نفتی و غیر نفتی است.

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در مجموع در مدت یاد شده بیش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۶۰۰ تن کالا شامل هوی اند ، پلی اتیلن سبک و سنگین ، دی اتیلن گلایکول ، مونو و تری اتیلن گلایکول ،کود اوره ، بوتان ، پروپان ، میعانات گازی ، پارازایلین ، سیمان ، متانول و … به ارزش ۱ میلیارد و ۸۲۱ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۴۱۱ دلار از این گمرک به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۵ درصد و از حیث ارزش ۴۹ درصد رشد نشان می دهد که عمدتاً به کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، ‌تایوان، ‌تایلند، ‌مالزی، ‌ویتنام ، افغانستان ، پاکستان ، ارمنستان ، روسیه ، موزابیک ، مصر ، سوریه ، ترکمنستان ، تاجیکستان ، اکراین ، قطر ، تانزانیا ، فیلیپین ، غنا ، کنیا ، آذربایجان ، گرجستان ، کره جنوبی و مکزیک صادر شده است که سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن ۵۴ درصد و از نظر ارزش ۵۸ درصد بوده است.

رشد ۴ برابری کد سرمایه گذاری خارجی در ایران

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۳۷ کد معاملاتی سرمایه‌گذار خارجی صادر شده است، اظهار داشت: این میزان نسبت به ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته که تنها ۸ کد معاملاتی بوده است، افزایش ۴ برابری نشان می‌دهد. تا پایان خرداد امسال یک میلیون سهامدار جدید اضافه شده است.

اظهارنظر جدید وزارت صنعت درباره قیمت خودرو/ خودرو کمترین تغییر قیمت را داشت!

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، درصد رشد قیمت نقطه به نقطه خرداد ماه ۹۳ برای خودرو ۵.۵ درصد بوده که کمترین تغییر قیمت را در میان گروه‌های کالایی همچون بهداشت و حمل و نقل و مسکن و پوشاک از خود نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین قناتی با بیان اینکه با توجه به تغییر مختصر قیمت خودرو در مصوبه شورای رقابت، شاهد واکنش ها و جوسازی های مختلفی بوده ایم، تصریح کرد: قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت بر مبنای روش کاملا علمی و بدون در نظر گرفتن هزینه های سربار و مالی شرکت های خودروساز بوده که خود موید رعایت موارد مورد اعتراض نمایندگان مجلس و مسئولین در این خصوص است.

بانک مرکزی ۳ فرم جدید عقود تسهیلات بانکی را ابلاغ کرد

بانک مرکزی، فرم عقود تسهیلات بانکی در سه موضوع “فروش اقساطی مسکن”، “فروش اقساطی وسایل تولید، ماشین‌آلات، وسایل حمل و نقل، کالاهای مصرفی با دوام ساخت داخل و تأسیسات” و “فروش اقساطی مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار” را براساس مصوبه شورای پول و اعتبار یکنواخت‌ و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بیمه‌ها از خط قرمز منابع و مصارف عبور کردند/ هشدارهای رئیس کل نسبت به آینده صنعت بیمه

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه کشور نشان می دهد برخی از شرکت‌ها از خط قرمز منابع و مصارف عبور کرده‌اند، در این وضعیت مدیران بیمه مرکزی نسبت به ورشکستگی شرکت‌های بیمه به صورت رسمی اعلام خطر کرده و هشدار می‌دهند.

در این بین، برخی از شرکت‌های بیمه به وضعیت زیان‌دهی رسیده اند و بر این اساس، خبر می‌رسد تقسیم سودهایی که بعضا برخی شرکت‌های بیمه داشته‌اند، از محل تسعیر ارز یا فروش دارایی‌های خود بوده است! به عبارت دیگر، بیمه ها از خط قرمز تعادل بین مصارف و منابع در حال خروج هستند و مسئولان بیمه مرکزی نسبت به اینکه اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، صنعت بیمه کشور به مخاطره می افتد و تمامی شرکت‌های بیمه ورشکست می شوند، هشدار پشت هشدار می دهند.

تا پایان سال میلادی صادرات نفت یک میلیون بشکه در روز ثابت می ماند

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به آمادگی ایران برای صادرات نفت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، وضعیت فروش نفت ایران با تمدید مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد و گفت: تا پایان سال جاری میلادی صادرات نفت در محدوده یک میلیون بشکه باقی می‌ماند.

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات نفت خام ایران پس از تمددید مذاکرات هسته‌ای در وین، گفت: با تمدید تعلیق برخی از تحریم های نفتی سطح صادرات نفت خام ایران با کاهش روبرو نخواهد شد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام از ایران به بازارهای مختلف صادر می شود، اظهار داشت: با تمدید مذاکرات روند ۲۰ درصدی کاهش صادرات نفت که در طول چند سال گذشته به وقوع پیوسته متوقف خواهد شد.

آمادگی ایران برای صادرات نفت به اروپا

“فاینانس‌ چینی” از تعلیق موقتی خارج می‌شود

در پی گزارش ویژه خبرگزاری “مهر” از تعلیق موقتی فاینانس چینی توسط بانک مرکزی ایران، تازه‌ترین خبرها از اعزام هیات ویژه‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به کشور چین در روزهای آینده حکایت دارد تا شاید در این سفر بسیار مهم، موضوع بازگشایی فاینانس به جای طلب ۱۸ میلیارد یورویی هم برای همیشه تعیین تکلیف شود، ضمن اینکه خبر می‌رسد هم‌اکنون ۸۰ پروژه تعریف شده برای استفاده از فاینانس وجود دارد.

 قیمت انواع سکه در بازار داخلی

در بازار امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۹۷ هزار و ۵۸۱تومان، سکه تمام و نیم سکه به ترتیب ۹۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان و ۴۷۹هزارتومان داد و ستد می‌شود.بر این اساس ربع سکه به قیمت ۲۸۰ هزار تومان و هر دلار آمریکا در بازار آزاد نیز ۳۱۴۱ تومان است.

کاهش حدود ۴ درصدی قیمت سکه نسبت به ماه قبل

قیمت تمام سکه طرح قدیم در مقایسه با ماه قبل ۳.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۴.۱ درصد کاهش یافته است.همچنین در خرداد ماه قیمت تمام سکه طرح جدید نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۵.۸ درصد کاهش یافت.

کشف چاه نفت در فرودگاه اهواز و جابجایی فرودگاه

  بازار سرمایه:

افزایش نرخ روغن موتورها در دستورکار سندیکا

شرکت بودجه برآوردی خود را بگونه ای ارایه کرده که بدون اعمال نرخ های جدید نیز سود هر سهم به طور کامل محقق شود، اما دریافت مجوز افزایش نرخ ها موجب تحقق مطلوب تر پیش بینی ها خواهد شد.

 گزارش شراز و شبریز
شرکت پالایش نفت شیراز اعلام کرد که سود ۲۹۸۵ ریالی پیش بینی شده در آخرین برآوردها با افزایش ۲۴ درصدی ۳۶۸۶ ریال محقق شده است.

بدین ترتیب “شراز” با تولید نزدیک به سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب انواع محصولات و فرآورده های نفتی و فروش بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب فرآورده های تحویلی طی عملکرد سال ۹۲، موفق به تحقق ۳۶۸۶ ریال سود به ازای هر سهم شده است.

شبریز
شرکت پالایش نفت تبریز نیز طی انتشار صورت های مالی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی ۹۲ به ازای هر سهم ۴۶۸۹ ریال سود محقق کرده که این مبلغ با افزایش ۳۴ درصدی نسبت به آخرین برآوردها همراه شده است.
طبق این اطلاعات عملکردی، “شبریز” با افزایش ۱۰۲ درصدی فروش خالص سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن همراه شده و این مجتمع پالایشی علت تغییر اطلاعات واقعی دوره ۱۲ ماهه سال مالی ۹۲ نسبت به اطلاعات قبلی را اصلاح اشتباهات و تغییر رویه و یا اصلاح طبقه بندی اعلام کرده است. چراکه با توجه به اینکه تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادلاتی در نیمه دوم سال حسب نظر شرکت ملی پالایش و پخش بوده و به عنوان شرایط استثنایی در نظر گرفته شد، لذا به عنوان درآمد سال جاری شناسایی و در سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی منعکس شده است. در پایان شایان ذکر است “شبریز” در تاریخ ۹۳.۵.۱۳ سهامداران خود را جهت تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نقدی به مجمع دعوت کرده است.

 رفع ابهامات پالایشگاه ها با شرکت ملی پالایش و پخش

اختلاف نظر شرکت های پالایشی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در کیفی سازی محصولات پالایشی حل شده است و شرکت های پالایشی می توانند اقدام به انتشار گزارش صورت های مالی سال ۹۲ نمایند.

پس از گزارش صورت مالی شرکت های پالایش نفت تهران و اصفهان به عنوان نخستین شرکت پالایش به نظر می آمد اختلاف نظر شرکت های پالایشی با شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص فرمول محاسبه نفت خام و همچنین فروش فرآورده های نفتی برطرف شده باشد در همین راستا مدیر مالی پالایش نفت شیراز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن تأیید مطالب فوق اظهار داشت: اختلاف عمده میان شرکت های پالایشی با شرکت ملی پالایش و پخش در کیفی سازی هایی بود که شرکت ملی پالایش و پخش در شرکت های پالایشی لحاظ کرده بود.

وی در ادامه گفت: با توجه به پیگیری شرکت های پالایشی در خصوص عدم لحاظ کیفی سازی در صورت مالی سال ۹۲ سرانجام شرکت های پالایشی موفق شدند که با فرمول قیمت فوب خلیج فارس بتوانند حسابرسی صورت های مالی شرکت خود را انجام داده و گزارش مالی سال ۹۲ را اعلام نمایند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ