تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بازار بورس / دوشنبه ۶ مرداد

0

فولاد هم جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه متوقف گردید .

امروز شاخص کل توانست در آستانه کانال ۷۵ هزاری خود قرار بگیرد و به رقم ۷۴،۹۹۷ واحد برسد . نمادهای مپنا با ۵۸ واحد ، پارسان با ۵۲ واحد و تاپیکو با ۱۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۳۵.۳ میلیارد تومان رسید که نماد مپنا با ۱۰.۱ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد .

در بازار فرابورس نیز شاخص نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و همان رقم ۷۹۶ واحد بود. نمادهای مارون و خاور بیشترین تاثیر منفی و نمادهای شرانل و افرا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ایفکس گذاشتند.

بازار را امروز در حالی مشاهده کردیم که فعالین این حوزه از اقتصاد به سیاست های جدید دولت که برای حمایت از تولید تنظیم کرده است روی خوش نشان دادند و اکثر نمادها و گروه ها را سبز رنگ و با صف خرید نظاره کردیم. بعد از مذاکرات هسته ای و حمایت های مسولین از تولید و ارائه بسته اقتصادی خروج غیر تورمی از اقتصاد ، این خبر رفع ابهام پالایشی ها بود که نقش محرک بازار را بازی کرد . رفع ابهام این گروه همرا با تعدیل های مثبت سنگین باعث شد بار دیگر امید و اطمینان به بازار بازگردد و شاهد خرید سهامداران در بازار سرمایه باشیم.

بازار را نیز برای هفته آینده صعودی و با رشد منطقی پیش بینی می کنیم . همان طور که قبلا هم بیان شد خرید سهام بنیادی با دید بلند مدت بدون ریسک خواهد بود چرا که دیگر شاهد نزول شاخص کل نخواهیم بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

همان طور که روز های گذشته اشاره کردیم دولت تصمیم جدی برای خروج غیر تورمی از رکود دارد و برای این منظور جلسات کارشناسی بسیاری را برگزار می کند . دیروز نیز ما در این قسمت بخش هایی از این بسته که قرار است توسط مجلس تصویب شود را بیان کردیم . در همین ارتباط در جلسه دیروز هیأت دولت، سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود مورد بررسی قرار گرفت .  همچنین در مورد کاهش مالیات شرکت های تولیدی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که  تأکید  بر این موضوع حاکی از مشوق بیشتر برای حمایت از حفظ نقدینگی شرکت ها در درون بنگاه ها و سرمایه گذاری آن در درون شرکت، با هدف توسعه فعالیت بنگاههای اقتصادی است. ایشان با تأکید بر اینکه براساس سیاست های اعلامی، به هیچ وجه قرار نیست مالیاتی علاوه بر مالیات شرکتی اخذ شود، خاطرنشان کرد منظور بند ۲۵.۱ سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود، اعطای معافیت ها و حمایت های احتمالی بیشتر در مقایسه با شرایط کنونی به شرکت هایی است که سود نقدی کمتری توزیع میکنند، بنابراین رویکرد کلی این سیاست، حمایت از بنگاه ها بوده و به هیچ وجه افزایش مالیات و یا اخذ مالیات مضاعف، در دستور کار نمی باشد.

از اخبار مهم دیگر در مورد این بسته می توان به  چهار ماموریت ویژه به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج غیرتورمی از رکود اشاره کرد . براین اساس قرار است مدت زمان صدور جواز تاسیس برای صنایع کوچک و متوسط به ۱۰ روز کاهش یابد. مدت زمان صدور جواز تاسیس برای صنایع بزرگ هم باید به ۳۰ روز کاهش یابد. همچنین از دیگر راهکارهای خروج غیرتورمی از رکود افزایش سرمایه صندوق های حمایتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است.

اما جدیدترین امار ارائه شده در مورد نرخ تورم قابل توجه بود، نرخ تورم در پایان تیر ماه امسال با ۲.۴ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲۵.۳ درصد و تورم نقطه به نقطه بدون تغییر به ۱۴.۶ درصد رسید . شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیر‌‌ماه ۱۳۹۳ به عدد ۱۹۶.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افزایش یافت . شاخص مذکور در تیر‌‌ماه ۱۳۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۴.۶ درصد افزایش داشته است . در حالی که نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه های اخیر همواره روندی نزولی داشت، عدم تغییر آن در تیر ماه نکته‌ای قابل تامل است .

همچنین در پایان لازم به ذکر است که به زودی هیات ویژه‌ای به سرپرستی رئیس کل بانک مرکزی به چین سفر می‌کند تا تکلیف بازگشایی فاینانس به جای طلب ۱۸ میلیارد یورویی مشخص شود . اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در همین رابطه گفت ایران از چین ۱۸ میلیارد یورو معادل ۲۲ میلیارد دلار طلب دارد که قرار بر این شد دو برابر این مبلغ، یعنی ۴۴ میلیارد دلار، برای فاینانس پروژه‌های ایرانی اختصاص یابد؛ ضمن اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد از این مبلغ باید به‌صورت ریالی از سوی بانک مرکزی ایران تامین شود.

مهم ترین اخبار سیاسی

در این بخش همچنان ناآرامی هایی که در غزه در حال رخ دادن است باعث ناراحتی اکثر کشور های جهان شده است در همین رابطه شاهد رایزنی های ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان با اکثر کشورهای منطقه می باشیم . ایشان در ادامه رایزنی‌های فشرده خود در مورد وضعیت غزه و مردم تحت محاصره آن، در گفتگوی تلفنی خود با خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین تحولات باریکه غزه بحث و تبادل نظر کرد .  وزیر خارجه ایران پیش از این نیز با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره بحران غزه بصورت تلفنی بحث و گفت‌وگو کرده بود .

رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تأکید کرد .
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: برای برقراری صلح همیشگی و اتمام جنگ میان اسرائیل و فلسطین باید گروه‌های مقاومت تضمین دهند که سلاح را کنار می گذارند . دبیرکل سازمان ملل متحد هم از اسرائیل و فلسطین خواست، آتش‌بس بشردوستانه را ۲۴ ساعت دیگر تمدید کنند.

فلزات اساسی،دلار و سکه

امروز در بازارهای جهانی که اولین روز کاری خود را سپری کردند شاهد افزایش قیمت درفلزات اساسی بودیم ، بر همین اساس مس ۷۱۴۵ دلار ،آلومنیوم ۲۰۲۵ دلار ، سرب ۲۳۰۵ و روی ۲۴۱۵ دلار برای هر تن معامله شدند . سکه نیز امروز در محدوده ۹۵۰ هزار تومان و دلار در قیمت ۳۱۳۳ توان داد و ستد شدند . از جمله دلایل افزایش نرخ فلزات رنگی می توان به کاهش موجودی های انبار LME و افزایش تقاضای کشور چین به علت افزایش فعالیت اقتصادی اشاره کرد.

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

در گروه پالایشی همچنان شاهد ارائه صورت های مالی سال ۹۲ شرکت های پالایشی می باشیم . روز گذشته پس از گزارش مقبول و خوب شپنا و شتران، شراز و شبریز نیز صورت های مالی خود را با تعدیل مثبت روانه بازار کردند که روز گذشته به جزئیات این گزارشات اشاره شد. حال باید منتظر ارایه ۲ شرکت دیگر یعنی شبندر و شاوان باشیم تا پرونده این گروه در مورد صورت های مالی سال ۹۲ بسته شود . هفته آینده قرار است که مجامع عمومی که وارد تنفس شده بود بار دیگر برگزار شود تا فصل مجامع هم با برگزاری مجامع شرکت های پالایشی به پایان برسد. در کل بعد از خبر شفافیت نمادهای این گروه و تعدیل های مثبت خوبی که شاهدش بودیم بازار روی خوشی نشان داد . امروز نیز در خبری در همین ارتباط شنیدیم که قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: فرمول قیمت‌گذاری برای فرآورده‌های نفتی بر‌اساس فرمول جدید که قرار بود به سال گذشته نیز تسری یابد، از دستور کار کنار گذاشته شد . شاهرخ خسروانی افزود: ابلاغ بحث محاسبه قیمت خرید فرآورده‌های نفتی بر اساس کیفیت آنها مربوط به سال ۹۳ است و قرار بود به سال ۹۲ نیز تسری پیدا کند که طبق مصوبه هیات دولت قرار شد این تسری انجام نشود و تنها در سال ۹۳ عملیاتی شود. وی افزود: وزارت نفت بر اساس دستورالعمل‌ها تصمیم گرفته بود محاسبات کیفی‌سازی را به سال ۹۲ تسری دهد؛ اما با توجه به تصمیم هیات دولت قرار شد محاسبه قیمت فرآورده بر‌اساس کیفیت تنها در سال ۹۳ عملیاتی شود.

در گروه غذایی امروز شاهد ارائه گزارش تازه بانک مرکزی از قیمت مواد غدایی بودیم . در همین رابطه در گروه لبنیات قیمت ماست غیر پاستوریزه معادل ۵.۳ درصد ماست پاستوریزه ۲.۱ درصد و پنیر پاستوریزه ۸.۳ درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود قیمت تخم مرغ معادل ۱.۵ درصد افزایش داشت و شانه ای ۷۰۰۰۰ الی ۹۱۰۰۰ ریال فروش می رفت .  این خبر باعث شد تا نمادهای گروه لبنی با اقبال خوبی همراه شود و شاهد تشکیل صف خرید در بعضی از نمادها از جمله غالبر و غشصفا بودیم.

در گروه خودرویی و قطعه ساز مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، درصد رشد قیمت نقطه به نقطه خرداد ماه ۹۳ برای خودرو ۵.۵ درصد بوده که کمترین تغییر قیمت را در میان گروه‌های کالایی همچون بهداشت و حمل و نقل و مسکن و پوشاک از خود نشان می دهد . امیرحسین قناتی با بیان اینکه با توجه به تغییر مختصر قیمت خودرو در مصوبه شورای رقابت، شاهد واکنش ها و جوسازی های مختلفی بوده ایم، تصریح کرد: قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت بر مبنای روش کاملا علمی و بدون در نظر گرفتن هزینه های سربار و مالی شرکت های خودروساز بوده که خود موید رعایت موارد مورد اعتراض نمایندگان مجلس و مسئولین در این خصوص است . قناتی یادآور شد: درصد تغییر بین ۲.۳۸ تا ۱۰.۰۶ درصدی قیمت خودروها طی ۱۴ماه شامل ۲ درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده، افزایش نرخ بیمه شخص ثالث به میزان ۲۵ درصد، تغییر استاندارد موتورها از یورو ۲ به یورو ۴ و الزام تهیه و نصب کیسه ایمنی هوا بوده است که در قیمت های سال ۹۲ منظور نشده بود .

جزئیات بخشنامه جدید خودرویی گمرک به این شرح اعلام شد : مقتضی است دستور فرمایند ارزشگذاری خودروهای وارداتی مربوطه باتوجه به ارزش های اعلام شده با در نظر گرفتن کرایه حمل و بیمه انجام گیرد. ضمنا برای خودروهای تولید در سال ۲۰۱۵ در صورت تغییرات قیمت پس از بررسی در کمیته خودرو متعاقبا ابلاغ خواهد شد . گمرک ایران در بخشنامه های جداگانه ای به ناظرین، مدیران کل و گمرکات اجرایی کشور خواستار تعیین ارزش گمرکی خودروهای وارداتی لوکس بی ام و و رنو فلوئنس دنده معمولی شد .

امروز نماد خساپا در قیمت ۱۳۶۸ ریال  بعد از برگزاری مجمع عمومی و عمومی فوق العاده بازگشایی شد و با اقبال خوبی روبرو نشد.

ریخته گری تراکتورسازی ایران (ختراک) با سرمایه ۲۱۳ میلیارد ریالی، سود سال ۱۳۹۳ خود را بدون تغییر نسبت به آخرین پیش بینی همان عدد ۱۰۳ ریال اعلام نموده است و در ۳ ماهه نیز موفق به پوشش ۳۰ ریالی معادل ۲۹ درصد شده است، گفتنی است این شرکت در سه ماه مذکور موفق به پوشش ۲۳.۵ درصدی در مقدار تولید، ۲۳.۴ درصدی در مقدار فروش و ۲۴.۹ درصدی در مبلغ فروش شده است.

شرکت پلاسکوکار در جدیدترین گزارش ۹۳ به ازای هر سهم ۱۳۹ ریال زیان پیش بینی نموده است این در حالی است آخرین پیش بنی شرکت برای سال مالی ۹۳ مبلغ ۴ ریال سود بوده است . همچنین شرکت در دوره سه ماهه و با توجه به عملکرد واقعی خود ۱۰۹ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی نموده است. شرکت در خصوص این تعدیل منفی توضیحات زیر را ارائه کرده است :

با توجه به تغییر سفارش MRP تولید محصولات این شرکت توسط شرکت سازه گستر  و از طرفی تاخیر در  برنامه انتقال دو دستگاه تزریق سنگین از سایت تهران به قزوین  ، میزان تولید و فروش شرکت در پیش بینی جدید تغییر و کاهش یافته و پیش بینی می گردد با اعمال سیاست برون سپاری تولید تا زمان راه اندازی دستگاه های تزریق در حال انتقال به سایت قزوین  ، MRP تعدیل شده تا پایان سال ۹۳ محقق گردد . ضمنا شرکت  در سال جاری عملیات فروش اقلام ضایعاتی و اموال غیر قابل استفاده را به میزان ۷۰۰۰ میلیون ریال   پیش بینی نموده است .

خکمک سود سال ۱۳۹۳ خود را بدون تغییر نسبت به آخرین پیش بینی به مبلغ همان ۴۲ ریال اعلام نموده است و در ۳ ماهه نیز به ازای هر سهم ۵۹ ریال زیان شناسایی کرده است .

خمحور ، سود سال ۱۳۹۳ خود را با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به آخرین پیش بینی به مبلغ  ۸ ریال اعلام نموده است و در ۳ ماهه نیز موفق به پوشش ۷ ریالی معادل ۸۸ درصد شده است. شرکت اعلام کرده که پیش بینی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها به مبلغ ۳۴,۰۹۶ میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۸۱ ریال) در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ ناشی از شناسایی سود تقسیمی سهام بانک پارسیان مبتنی براعلام سود هرسهم بانک پارسیان به مبلغ ۲۵۰ریال می باشد.

در گروه بیمه ای امروز خبری شنیدیم در مورد زیان شرکت های بیمه ای که قابل توجه بود رئیس‌کل بیمه‌مرکزی با تاکید بر اینکه منابع و مصارف شرکت‌های بیمه در نقطه سر به سر قرار گرفته و بعضا برخی از شرکت‌های بیمه هم از این نقطه عبور کرده‌اند، گفت: «شرکت بیمه ایران نیز تاکنون زیان خود را پنهان کرده و قرار است امسال این زیان انباشته سنگین را افشا کند.» به گفته محمدابراهیم امین، بیمه‌مرکزی تحلیل خود را از صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه به‌زودی و پس از برگزاری مجامع سالانه همه شرکت‌ها منتشر می‌کند. رئیس‌کل بیمه‌مرکزی تاکید کرد: «عمده سود شرکت‌ها از محل تسعیر نرخ ارز یا فروش دارایی‌ها بوده است که بیمه‌مرکزی آنها را افشا خواهد کرد .» امین زیان شرکت بیمه ایران در سال مالی ۱۳۹۲ را سنگین اعلام کرد، اما مشخص نکرد که علت این زیان، زیان‌های انباشته در سال‌های گذشته، وقوع خسارت سنگین در سال ۱۳۹۲ یا نبود ذخایر کافی برای خسارات معوق سال‌های گذشته است. البته با وجود اینکه رئیس‌کل بیمه‌مرکزی رقم زیان بیمه ایران را اعلام نکرد، اما شنیده‌ها حاکی است که این زیان، بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان است و رقمی قابل‌توجه خواهد بود . همین خبر باعث شد تا جو منفی بر این گروه حاکم شود و اکثر نمادهای این گروه تبدیل به صف فروش بشوند.

در گروه ساختمانی که شاهد ارائه گزارشات ۹ ماهه مناسبی نبودیم دیروز ثاخت نیز گزارش عملکرد ۹ ماهه خود را با ۱۵.۵ درصد تعدیل منفی روانه بازار  کرد . ثاخت سود هر سهم پیش بینی شده برای شهریور ۹۳ را از مبلغ ۴۰۹ ریال به ۳۴۵ ریال کاهش داده است و همچنین شرکت مذکور در ۹ ماهه نخست سال مالی توانسته است ۵۹ ریال این پیش بینی که معادل ۱۷ درصد می شود را محقق نماید . شرکت دلایل این تغییر را موارد زیر بیان کرده است :

افزایش در سود ناخالص به میزان ۱۰ درصد عمدتا از بابت پیش بینی  فروش زمین نادر شیراز به مبلغ ۴۱۵۰۰۰ میلیون ریال و بهای تمام شده ۲۸۸۰۰۰ میلیون ریال با حاشیه سودی معادل ۳۱ درصد  و همچنین صرف نظر از پیش بینی پروژه نارنجستان ۲ با توجه به عدم تحقق فروش در ۹ ماهه سال مالی ۱۳۹۳ می باشد . شایان ذکر است که طبق آخرین بررسیهای به عمل آمده برآورد بهای تمام شده پروژه سعدی شیراز از مبلغ ۱،۲۰۴،۵۱۸ میلیون ریال به مبلغ ۱،۵۱۴،۵۴۱ میلیون ریال  و پروزه بعثت تهران از مبلغ ۶۵۳،۶۶۵ میلیون ریال به مبلغ ۶۵۷،۱۵۹ میلیون ریال افزایش داشته است که عمدتا بابت افزایش در مخارج ساخت پروژه های فوق می باشد .درخصوص تحقق فروش ۳ ماهه باقیمانده مربوط به پروژه های سعدی شیراز و پروژه بعثت تهران در حال مذاکره و اخذ توافقات لازم می باشد .

آ س پ نیز در این گروه پس از ارئه صورت های مالی در قیمت ۱۷۸۷ ریال بازگشایی شد .

در گروه سرمایه گذاری،  وبشهر سود سال ۱۳۹۳ خود را بدون تغییر نسبت به آخرین پیش بینی همان عدد ۱۲۹۵ ریال اعلام نموده است و در ۳ ماهه نیز موفق به پوشش ۷۹ ریالی معادل ۶ درصد شده است .

شایان ذکر است با توجه اینکه فروش و انتقال قطعی سهام شرکت صافولا بهشهر در اوایل تیر ماه ۹۳ صورت پذیرفته است، لذا سود پیش بینی شده از این بابت به مبلغ ۲,۸۸۱,۰۰۰ میلیون ریال در عملکرد ۶ماهه منتهی به ۳۱/۰۶/۹۳ شناسایی خواهد شد.

در این گروه واتی تبدیل به صف خرید شد و با اقبال خوبی همراه شد . قیمت سهم در محدوده ۳۸۲ تومان می باشد در حالیکه ناو هر سهم ۸۴۸ تومان می باشد . بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید سهم در محدوده ۴۵ درصدی ناو خود معامله می شود. وبیمه ، وملت و پردیس دیگر نمادهایی بودند که با صف خرید همراه شدند . و خارزم امروز نزدیک به ۳۵ میلیون از سهامش معامله شد و قیمتش در محدوده ۱.۵ درصد منفی به ۱۶۰ تومان رسید . عرضه های عمده حقوقی در این نماد قابل توجه بود طوری که نزدیک به ۲۶ میلیون از سهامش توسط حقوقی عرضه شد.

در گروه پتروشیمی و شیمایی، امروز روند معاملات متعادل بودف تعدادی از نمادها قرمز رنگ و تعدادی سبز بودند .

شفارس در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۳۴۲ ریال اعلام نموده که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با افزایش ۱ ریالی همراه بوده است شرکت بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه خود توانست به ازای هر سهم ۸۸ ریال سود محقق کند و ۲۶ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد

شتهران در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم سال مالی ۹۳ را مبلغ ۱۸۱۸ ریال در نظر گرفته است که نسبت به پیش بینی قیلی با افزایش ۳ درصدی همراه بوده  است همچنین شرکت در ۶ ماهه سال مالی مبلغ ۸۶۰ ریال که معادل ۴۷ درصد می شود را محقق کرده است .

در گروه فولادی ، معدنی و فلزی، کگل  در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۶۰۸ ریال اعلام نموده که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با کاهش ۸ ریالی همراه بوده است همچنین شرکت طی این گزارش و بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه خود توانست به ازای هر سهم ۱۴۲ ریال سود کنار بگذارد . شرکت دلیل این تعدیل منفی را اصلاح نرخ های فروش محصولات عنوان کرده است.

کبافق امروز بازگشایی خوبی داشت طوری که ۵۸۹ تومان قیمت خورد و توانست نزدیک ۱۵ درصد رشد نماید.

فولاد هم جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت افزایش سرمایه متوقف گردید .

سایر نمادها و گروه ها :

در گروه قندی،  قند مرودشت طی اطلاعیه ای اعلام نموده است که با توجه به شرایط بد بازار فروش شکر ، موجودی شرکت تا پایان سال منتهی به ۹۳/۰۴/۳۱ حدود ۱۵۰۰ تن شکر و ۱۷۰۰ تن قند می باشد و این مقدار به سال مالی منتهی به ۹۴/۰۴/۳۱ انتقال می یابد . همچنین شرکت اعلام نموده که عملکرد واقعی منتهی به ۹۳/۰۴/۳۱ و بودجه اصلاح شده منتهی به ۹۴/۰۴/۳۱ متعاقبا ارسال خواهد شد .

کساپا سود سال ۹۳ خود را بدون تغییر نسبت به آخرین پیش بینی همان عدد ۲ ریال اعلام نموده است و در ۳ ماهه نیز به ازای هر سهم ۹۷ ریال زیان شناسایی کرده است .  شرکت اعلام کرده است که به دلیل پذیرش پرداخت هزینه مالی شرکت سایپا شیشه توسط شرکت خریدار ،هزینه مالی جهت ۳ماهه اول سال موردی شناسایی وپرداخت نشده است  و همچنین علت زیان سه ماهه اول سال نسبت به بودجه پیش بینی شده به دلیل کاهش روزهای کاری وکاهش تقاضای محصول دراین فصل نسبت به سایر فصول می باشد که جبران زیان سه ماهه اول سال در ایام باقی مانده   پایان سال دور از انتظار نمی باشد۰ درسه ماهه اول پارسال نیز مبلغ زیان معادل بودجه کل سال بود درصورتیکه زیان واقعی پایان سال معادل یک دوم بودجه گردید .

فلامی، در جدیدترین پیش بینی منتهی به ۹۴/۰۶/۳۱  سود هر سهم خود را به مبلغ ۳۹۶ ریال اعلام نموده است که نسبت به سال مالی مشابه قیلی حدود ۲ درصد کاهش یافته است . همچنین در این پیش بینی فروش شرکت با افزایش ۲ درصدی نسبت به سال قبل اعلام شده است .

تکمبا نیز پیش بینی سود هر سهم خود برای سال مالی ۹۳ را مبلغ ۱۱۳ ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی تغییری نکرده است . شرکت در ۳ ماهه نخست نیز توانسته است ۳۳ ریال که معدل ۲۹ درصد می شود را محقق کند. لازم به ذکر است که شرکت تصمیم دارد از محل تجدید ارزیابی اقدام به افزایش سرمایه نماید.
پرشین تحلیل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ