آغاز صادرات پتروشیمی به اتحادیه اروپا / آسیایی‌ها پول پتروشیمی ایران را نمی‌دهند

0
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی از آغاز صادرات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا خبر داد و با اشاره به طلب چند میلیاردی ایران از کشورهای آسیایی خریدار محصولات پتروشیمی، اعلام کرد: فعلا ظرفیت مازاد برای افزایش حجم صادرات به اروپا وجود ندارد.
احمد مهدوی در گفتگو با مهر با اشاره به عدم تسویه حساب برخی از مشتریان آسیایی محصولات پتروشیمی ایران، گفت: هم اکنون شرکت‌های پتروشیمی ایران از برخی از کشورهای آسیایی در قبال صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری طلب دارد.
 
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی ایران با خودداری از میزان دقیق این طلب چند میلیارد دلاری از شرکت های خریدار محصولات پتروشیمی ایران، تصریح کرد: مبلغ ارزی که هنوز توسط شرکت‌های آسیایی به پتروشیمی های ایران پرداخت نشده، به وزارت امور خارجه اعلام شده است.
 
این مقام مسئول همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمیایی ایران، اظهار داشت: در شرایط فعلی محدودیتی در صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای آسیایی و حتی اروپایی وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه اما تعلیق تحریم های پتروشیمی صرفا محدود به آزادسازی صادرات نیم شود، بیان کرد: ایران از شرکت های بین المللی در قبال صادرات محصولات پتروشیمی خود انتظار گشایش خطوط جدید اعتباری از جمله منابع فاینانس را دارد.
 
مهدوی با تاکید بر اینکه در کنار گشایش فاینانس طرح‌های جدید پتروشیمی، تامین کاتالیست، کالا، تجهیزات و دانش فنی از دیگر انتظارات ایران با لغو کامل تحریم ها است، تاکید کرد: علاوه بر این، باید در انتقال منابع ارزی هم برخی از محدودیت‌ها و موانع مرتفع شود.
 
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی ایران در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمیایی به بازارهای اروپایی، توضیح داد: هم اکنون ایران ظرفیت مازادی برای صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای اروپایی در اختیار ندارد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کشورهای اتحادیه اروپا برای واردات محصولات مختلف پتروشیمی از ایران چراغ سبز نشان داده اند، گفت: هم اکنون صادرات محصولات پتروشیمی به صورت تک محموله به کشورهای اروپایی آغاز شده است اما صادرات با حجم بالا به دلیل بالا بودن تقاضا و نبود ظرفیت مازاد فعلا امکان پذیر نیست.
 
وی با یادآوری اینکه در صورتی که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور حدود ۷ تا ۸ میلیون تن در سال افزایش یابد امکان صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا فراهم می شود، خاطرنشان کرد: با این وجود در حال حاضر محدودیت و موانعی برای صادرات پتروشیمی به کشورهای قاره سبز وجود ندارد.
 
به گزارش مهر، تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی، ۱۰ تا ۱۴ درصد محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می شد و از این محل سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشت.
 
تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت پتروشیمی، ایران مقام اول صادرات متانول به چین و مقام دوم صادرات متانول به کشورهای اروپایی را به خود اختصاص داده بود.
 
در همین حال علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر اعلام کرده بود: همزمان با لغو تحریم صنعت پتروشیمی برنامه ریزی برای حضور در بازارهای اروپایی در حال نهایی شدن است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ