روند جهانی بهای فلزات و کانه های غیر فلزی در سال ۹۳

0
هفتمین ماه سال ۲۰۱۴ میلادی در حالی پایان یافت که بازارهای جهانی نیز تعطیلات آخر هفته خود را سپری می کند.

 همواره یکی از مهمترین معیارها برای ارزیابی شروع دوره رونق اقتصادی و خروج از رکود، افزایش میزان مصرف فلزاتی از قبیل فولاد، مس، سرب، روی، نیکل، قلع و آلومینیوم است. محصولاتی که در صنایع مهمی همچون خودرو و ساختمان و … به عنوان مواد اولیه و مصالح مورد نیاز نقشی کلیدی را ایفا می کنند. از این رو بررسی روند قیمتی این گروه از فلزات رنگین همواره در پس ذهن تولیدکنندگان، تحلیلگران و سرمایه گذاران است.

به عنوان مثال برآورد افزایش تیراژ تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی و در نتیجه رشد تقاضای فلزات رنگین این گمانه را مطرح می سازد که تولیدکنندگان این نوع محصولات نیز بار دیگر توجهات سرمایه گذاران را به خود معطوف سازند. در این شرایط آمار انتشار یافته از کاهش سطح ذخایر برخی از این محصولات روند صعودی قیمت ها را محتمل ساخته است که این امر می تواند معاملات سهام و کالای تولیدکنندگان مذکور را در بازار بورس اوراق و بورس کالا تحت تأثیر خود قرار دهد.

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

در میان این محصولات، فلز روی با رشد بیش از ۲۲ درصدی همراه شده و همانطور که در نمودار فوق مشخص است بهای این فلز از قیمت ۱۹۴۱.۵ دلار در ابتدای سال ۹۳ به ۲۳۷۰ دلار در آخرین روز معاملاتی هفته قبل رشد کرده است. این فلز طی ۹ مرداد ماه جاری در بالاترین سطح به ۲۴۱۹.۵ دلار نیز افزایش یافت و کمترین رقم آن نیز مربوط به اولین روز معاملاتی بازارهای جهانی در سال ۹۳ می باشد.

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

فلز نیکل نیز رویه ای صعودی را از ابتدای امسال تاکنون در پیش گرفته؛ بطوریکه بهای آن از ۱۵۶۶۵ دلار به ازای هر تن در ابتدای سال ۹۳ به ۱۸۷۶۰دلار رسیده که از رشد بیش از ۲۰ درصدی حکایت دارد. البته این فلز طی ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۹۳ در بالاترین سطح به ۲۰۸۴۵ دلار نیز رسید که این رقم بیشترین قیمت این فلز طی دو سال اخیر بوده است.

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

فلز سرب نیز پس از روی و نیکل با افزایش حدود ۱۱ درصدی قیمت ها بیشترین میزان رشد را طی سال جاری در معاملات محصولات فلزی بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است.

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می شود، روند صعودی قیمت ها برای این فلز نیز تحقق یافته و فلز مذکور از ۲۰۱۵.۵ به ۲۲۳۷ دلار رشد کرده است.

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

دو فلز مس و آلومینیوم نیز روندی صعودی را با شدتی کمتر نسبت به سایرین در اختیار داشتند و به ترتیب حدود ۹ و ۷ درصد رشد قیمت را طی سال جاری تجربه کرده اند.

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

فلز قلع اما روندی نزولی را تا اوایل تیر ماه طی کرد تا بهای آن از ۲۲۹۷۵ دلار به ازای هر تن در ابتدای سال به ۲۱۸۵۰ دلار کاهش یابد. اما از آن به بعد روند قیمتی این فلز تغییر کرد تا با رشد حدود پنج درصدی به ۲۲۹۲۵ دلار در هر تن افزایش پیدا کند. شایان ذکر است بهای این فلز طی سال جاری در بالاترین سطح خود به ۲۳۹۰۰ دلار نیز رسیده بود.

از این رو، همزمان با رشد بهای این محصولات بررسی روند قیمتی سهام تولیدکنندگان این گروه و میزان بازدهی آنها در سال جاری خالی از لطف نیست.

جدول ذیل به وضوح این روند را نشان می دهد و به نظر می رسد تداوم روند صعودی قیمت محصولات آنها بتواند پتانسیل تعدیل سود و نیز رشد قیمت سهام را در شرکت های مذکور ایجاد کند.

قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز
قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز
قیمت جهانی فلزات اخبار بورس امروز

طبق جدول فوق معادن مس تکنار طی بازه زمانی ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۴ درصد بازدهی مثبت محقق کرده و بدین ترتیب در گروه معادن فلزی غیر آهنی پربازده ترین سهم بوده است. “کروی” و “کاما” نیز با کسب حدود ۱۷ و ۱۴ درصد بازدهی مثبت طی سال جاری رتبه های بعدی را در اختیار داشتند.

کبافق” اما ۱۴ درصد بازدهی منفی محقق کرد تا کم بازده ترین سهم گروه خود طی سال جاری باشد.

در میان شرکت های فعال در گروه تولیدات فلزی نیز “فرآور” بیش از ۴۲ درصد بازدهی مثبت رقم زد و پس از آن “فالوم” و “ارفع” به ترتیب با حدود ۳۸ و ۳۳ درصد رشد قیمت سهم در جایگاه های دوم و سوم پربازده ترین های طبقه خود جای گرفتند.

“فباهنر” اما در حالی در جایگاه آخر این جدول ایستاد که با بازدهی منفی نزدیک به ۲۸ درصدی قیمت سهام خود مواجه شد.

در پایان گفتنی است در میان نمادهای این گروه، طی سال جاری ۱۱ نماد با بازدهی مثبت و ۱۲ نماد با بازدهی منفی معاملات سهام خود را به پایان رساندند. اما با توجه به روند صعودی حاکم بر قیمت فلزات رنگین و کانه های فلزی تحلیلگران اعلام تعدیل سودآوری در برخی شرکت های این گروه را در صورت تداوم این روند قیمتی محصولات دور از انتظار نمی دانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ