تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بازار سهام / یکشنبه ۱۲ مرداد

0

بانک سامان در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۶,۵۸۸ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲,۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد که این افزایش سرمایه ( ۵,۴۱۲ میلیارد ریالی ) معادل مبلغ ۴,۴۱۲ میلیارد ریال آن از محل آورده های نقدی سهامداران و ۱,۰۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته شرکت میباشد .

امروز شاخص کل بورس افت ۲۰۳ واحدی را تجربه کرد و به رقم ۷۴،۶۳۷ واحد رسید . نمادهای فارس با ۳۸ واحد ، وبصادر با ۱۷ واحد و خودرو با ۱۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند .

ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۴۵.۸ میلیارد تومان رسید که نمادهای وخارزمح و خارزم هر کدام با ۲۲.۸ میلیارد تومان و ۱۶.۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند .

در بازار فرابورس نیز شاخص ایفکس ۳واحد نزول کرد و به رقم ۷۹۱ واحد رسید . نمادهای مارون، ذوب و خراسان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ایفکس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۲۵ میلیارد تومان رسید .

گویی ابهامی بر بازار حاکم شده است و سهامداران را بین دوراهی قرار داده است . بعد از پایان گزارشات میان دوره ای بازار به دنبال محرکی برای رشد می باشد و تا زمانی که ابعاد کلی تر و مشخص تری از بسته اقتصادی دولت روشن نشود انتظار حرکت با دید نوسان های اندک ، گاهی مثبت و گاهی منفی دور از انتظار نیست. همان طور که مستحضر هستید در برنامه ها تلویزیونی و کلاس های حضوری ، مسولین اقتصادی دولت در حال تلاش برای ارائه سایر جزئیات این طرح می باشند تا عوام مردم نیز براحتی بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند . ولی آنچه در این بین اهمیت دارد ان است که آن بخش هایی از بسته اقتصادی دولت که مربوط به بازار سرمایه می شود با دیدی کاملا باز و کارشناسی تهیه شده است و تمام سیاست های مزکور جنبه حمایتی از بازار سرمایه دارد و از این بابت جای هیچ نگرانی و هراسی نیست و سهامداران نه تنها نباید اضطراب و ترسی از خرید سهام داشته باشند بلکه با دید بلند مدت و خرید سهام بنیادی برای سال جاری برنامه ریزی کنند . حال دیر یا زود تمام ابعاد این بسته توسط کارشناسان رونمایی خواهد شد و بار دیگر باید منتظر رشد آهسته و منطقی بورس باشیم. شاید این ابهام در ذهن ها ایجاد شود که چرا صحبت از ترس برای خرید سهم می شود در پاسخ باید گفت وقتی قیمت اکثر نمادها در کف حمایتی خود قرار دارد و بازاری قرمز رنک  همراه با افت ارزش معاملات را تجربه می کنیم ، عدم خرید سهم در قیمت های پایین نشان از ترس دارد چرا که سهامدار نمی تواند اخبار اقتصادی را برای آینده تجزیه و تحلیل نماید .در هر صورت امروز نیز شاهد افت شاخص کل بودیم ولی این کاهش همانطور که گفتیم جای هیچ نگرانی ندارد و شاید بتوان از آن به عنوان فرصت خرید سهام بنیادی از جمله تاپیکو ، پارسان و سایر نمادهای دیگر نام برد. البته ذکر این نکته لازم است که در پایان معاملات امروز شاهد افزایش تقاضا بودیم و حجم معاملات نسبت به اوایل بازار افزایش یافت که این امر می تواند نوید بازاری سبز را برای فردا بدهد.

مهم ترین اخبار اقتصادی

مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی برای سال ۹۲ را اعلام کرد. بر اساس اعلام این نهاد وابسته به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، نرخ رشد اقتصادی به قیمت بازار تا پایان اسفند ماه سال گذشته منفی ۲/۲درصد بوده است.  این گزارش، نرخ رشد اقتصادی (محصول ناخالص داخلی) بدون احتساب نفت را نیز منفی ۲درصد محاسبه کرده است . این آمار و ارقام نشان از آن دارد که دولت در اولین گام از برنامه های اقتصادی خود بخوبی عملکرده است ، پس می توان به سایر برنامه های اقتصادی و سیاسی دولت تدبیر و امید نیز اطمینان کامل داشت .چراکه تیم اقتصادی که در حال حاضر مشغول به کار است از زبده ترین اقتصادانان و کارشناسان تراز اول ایران می باشند.

در خبری دیگر جزئیات واگذاری سه شرکت دولتی منتشر شد در همین رابطه سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای ماده ۲۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اطلاعات سهام، حقوق کنترلی و مدیریتی سه بنگاه واگذار شده فولاد آذربایجان، طرح فولاد میانه و نیروگاه سلطانیه زنجان را منتشر کرد .

همچنین شنیدیم که حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به همراه کاروان تدبیر و امید در ششمین سفر استانی خود چهارشنبه ۱۵ مردادماه به استان چهارمحال و بختیاری سفر خواهد کرد نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ششمین سفر استانی دولت به استان چهارمحال و بختیاری گفت: تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت، توسعه باندهای فرودگاه، توسعه جاده ها، توجه به صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال از مهمترین مطالبات مردم استان چهارمحال و بختیاری از دولت است .

مهم ترین اخبار سیاسی

وزیر خارجه کشورمان در مورد حوادث ناگوار غزه اعلام کردند شرایطی که در غزه شاهدیم نسل‌کشی است و نیاز است جامعه بشری اجازه ندهد که پیش از این حیثیتش خدشه‌دار شود . وی افزود: ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد از ابتدای این بحران فعال بوده و چندین جلسه هماهنگی در این راستا تشکیل شده است . وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اقداماتی که در نیویورک، ژنو، شورای امنیت و شورای حقوق بشر انجام شده کافی نبوده و با فشار مجموعه کشورهایی بوده که ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد مسئولیت آن را بر عهده داشته است . ظریف همچنین گفت: فردا کمیته‌ای از جنبش عدم تعهد درباره فلسطین که با تصمیمی که هفته گذشته گرفته شده تشکیل خواهد شد و جمهوری اسلامی میزبان این اجلاس خواهد بود . وزیر امور خارجه کشورمان درباره آخرین وضعیت امدادرسانی ایران به غزه گفت: منتظر مجوز پروازیم .

در همین رابطه و در جایی دیگر شنیدیم که سخنگوی جنبش حماس در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که  نتانیاهو در نوار غزه در تنگنایی قرار گرفته و ما تا زمان تحقق اهداف خود به مقاومت ادامه می‌دهیم .

و اما در حوزه داخلی عراقچی اعلام کرد که قسط اول از ٢.٨ میلیارد دلار اموال بلوکه ایران آزاد شد، ایشان افزودند هماهنگی های لازم بین دو طرف برای واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است . معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: این مبلغ، قسط اول از مجموع ۲.۸ میلیارد دلاری است که در چارچوب توافق اخیر ایران و گروه کشورهای ١+۵ واریز می شود . بر اساس توافق اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ در نشست وین- ۶ و تمدید چهار ماهه مذاکرات، قرار است ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی ۶ قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود و دهم مرداد سررسید اولین قسط تعیین شده است .

فلزات اساسی،دلار و سکه

در بازارهای جهانی با توجه به تعطیلات، فلزات نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. دلار امروز در محدوده ۳۱۳۰ تومان و سکه هم در قیمت های ۹۴۸ هزار تومان معامله شد.

در بازار داخلی چه خبر بود؟

در گروه بانکی اکثر نمادهای این گروه جز وگردش که جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه متوقف شد ، قرمز رنگ بودند .

بانک سامان در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۶,۵۸۸ میلیارد ریال به مبلغ ۱۲,۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد که این افزایش سرمایه ( ۵,۴۱۲ میلیارد ریالی ) معادل مبلغ ۴,۴۱۲ میلیارد ریال آن از محل آورده های نقدی سهامداران و ۱,۰۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته شرکت میباشد .

وپاسار توانسته از ۳۲۹ ریال سود پیش بینی شده برای سال مالی ۹۳ مبلغ ۸۱ ریال که معادل ۲۴ درصد می شود را در سه ماهه نخست سال مالی محقق کند. لازم به ذکر است که سود پیش بینی شده نسبت به گذشته تغییری نداشته است .

در گروه سرمایه گذاری ، وصندوق در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۸۰۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی ( ۶۰۰ ریال ) ۳۴ درصد افزایش یافته است همچنین شرکت توانسته در دوره ۹ ماهه و با توجه به عملکرد واقعی ۲۸۹ ریال به ازای هر سهم سود محقق کند و ۳۶ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد مزید اطلاع شرکت در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در سهام شرکت ایران خودرو اعلام نموده است که ، در بودجه پیش بینی شده برای سال مالی منتهی به ۹۳ عوایدحاصل از فروش سهام ایران خودرو لحاظ نگردیده است و به محض اتخاذ نتیجه نهایی ، تاثیرات مربوطه به صورت رسمی و از طریق سازمان بورس اعلام خواهد شد. دلیل این تعدیل مثبت در شرکت را میتوان افزایش در میزان سود حاصل از سرمایه گذاری عنوان نمود که نسبت به گزارش قبلی معادل ۳۲ درصد افزایش داشته است.وصندوق امروز در قیمت ۴۰۰ تومان بازگشایی شد.

وپترو نیز در این گروه با توجه به عملکرد واقعی ۱۲ ماهه منتهی به ۹۳/۰۲/۳۱ توانسته به ازای هر سهم ۱۴۶ ریال سود محقق کند که نسبت به آخرین پیش بینی شرکت بدون تعدیل گزارش شده است . همچنین سود حاصل از سرمایه گذاری شرکت نسبت به آخرین پیش بینی با افزایش ۶ درصدی همراه بوده است ضمنا هزینه های مالی شرکت نیز از مبلغ ۳۱,۴۳۵ میلیون ریال به مبلغ ۲۶,۰۱۹ میلیون ریال کاهش یافته است

و خارزم دیگر نماد این گروه با اقبال خوبی همراه شد طوری که بعداز حدود معامله ۱۰۳ میلیون از سهامش با صف خرید همراه شد و به قیمت ۱۶۳ تومان رسید .لازم به ذکر است که حق تقدم این نماد با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی، در پایان معاملات امروز متوقف شد .

در گروه خودرویی امروز نیز همچون روز گذشته شاهد معاملات منفی بودیم . خودرو در این روز در قیمت ۲۵۰ تومان با افزایش تقاضا روبرو گشت و در نهایت به قیمت ۲۵۵ تومان به کار خود خاتمه داد . همچنین در مورد قیمت خودرو، معاون بازاریابی و فروش سایپا گفت: قیمت‌های مصوب شورای عالی رقابت کاهش نخواهد یافت . محمدعلی قادری گفت: کلیه قیمت‌های اعلام شده تحت نظارت و تأئید شورای رقابت بوده و در راستای حمایت از تولید و مصرف‌کننده این قیمت‌ها مصوب شده است محمد علی قادری در این خصوص گفت: پس از جلسات مکرری که با شورای رقابت برگزار شد قیمت‌های جدید مصوب گردید و کلیه قیمت‌های اعلام شده تحت نظارت و تائید شورای رقابت بوده و در راستای حمایت از تولید و مصرف کننده این قیمتها مصوب شده است

خبهمن در جدیدترین گزارش ۹۳ به ازای هر سهم ۳۰۰ ریال سود پیش بینی نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی بدون تغییر بوده است همچنین شرکت در دوره سه ماهه و با توجه به عملکرد واقعی خود ۳۱ ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی نموده است. شرکت پیش بینی سود هر سهم تلفیقی برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ را مبلغ ۴۱۷ ریال اعلام نموده است.البته با توجه به انکه خبهمن ماهیت سرمایه گزاری دارد و در پایان دوره سود شناسایی می کند زیان ده بودن عملکرد ۳ ماهه امری غیر طبیعی نمی باشد.

در گروه لاستیکی و تایر ساز در خبری شنیدیم که سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران از افزایش تولید تایر از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت : در دو و سه ماه بتدایی امسال تولید تایر در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است اما قطعا هر گونه افزایش قابل توجه تولید در این صنعت نیازمند سرمایه گذاری جدید است که تاکنون این امر ممکن نشده است . مصطفی تنها با اشاره به ظرفیت کامل تولید در شرکت های تایر ساز افزود : البته در این سالها کلیه تولیدکنندگان تایر با تمام ظرفیت ، اقدام به تولید تایر کردند حتی کاهش و یا افزایش تولید خودرو تغییری در روند تولید شرکتها بوجود نیاورده است

در گروه پالایشی در خبری مهم شنیدیم که جمهوری اسلامی ایران به منظور صادرات نفت خام و برخی از فرآورده‌های نفتی مذاکراتی را با کشورهای عربی، چین، عراق و افغانستان آغاز کرده که در این میان، قرارداد جدید فروش نفت با یک پالایشگاه چین و افغانستان نهایی شده است .با تمدید چهار ماه تعلیق برخی از تحریم‌های نفتی ایران به زودی قراردادهای جدیدی به منظور صادرات نفت خام و برخی از فرآورده‌های نفتی با کشورهای آسیایی امضا می کند وی با تاکید بر اینکه با تمدید چهار ماه مذاکرات پیش بینی می‌شود روند و حجم صادرات نفت خام ایران در محدوده یک میلیون بشکه در روز باقی بماند در خصوص صادرات تک محموله نفت ایران هم توضیح داد: هم اکنون بخش عمده صادرات نفت در قالب قراردادهای بلند مدت انجام می‌شود و صادرات نفت به صورت تک محموله به ندرت انجام می شود.

همان طور که اشاره کردیم مجامع شرکت های پالایشی از امروز قرار است که برگزار شود، شراز و شپنا امروز ، شبندر،شاوان و شتران نیز در روز سه شنبه . به محض دریافت اخبار مهم از این مجامع به اطلاع کاربران خواهیم رساند.

در گروه دارویی وزیر بهداشت بیان داشت که وزارت بهداشت برای مالیات یک درصد ارزش افزوده برنامه‌ریزی مفصلی کرده است از جمله آنکه مناطق محروم فاقد پزشک دارای پزشک شود، ۸۰ میلیارد تومان صرف دارو شود، تا ۵۱ قلم دارو برای ۲۲ میلیون نفر علی‌الخصوص روستایی‌ها رایگان شود، مکمل‌‌های لازم به مادران توزیع شود و تسهیلات زایمان نیز افزایش یابد. همچنین واکسن جدید پنتاوالان که در تمام منطقه به جز ایران استفاده می‌شود را بتوانیم از امسال شروع به استفاده کنیم . وزیر بهداشت با گلایه از گرانی شیر و درخواستش از دولت و مجلس نسبت به حل مشکل مادران شیرده گفت: اگر اعتبار یک درصد مالیات ارزش افزوده گم نشود ۵۱ قلم دارو برای ۲۲ میلیون ایرانی رایگان می‌شود. ویتامین D رایگان را می‌دهیم .

همچنین سیدمهدی پیرصالحی، مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در خصوص آخرین وضعیت ۱۰۰ قلم دارویی که قرار بود تا پایان تیرماه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، گفت: بسیاری از اقلام دارویی در این لیست جدید نیست بلکه شامل برندهای جا افتاده داروهای تحت پوشش بوده که برخی از آنها به لیست بیمه اضافه شدند و برخی دیگر تا پایان هفته آینده در این لیست قرار می گیرند . وی اضافه کرد: پوشش بیمه ای داروهای جدید روند طولانی تری دارد؛ اما این لیست تا پایان سال بسته نخواهد بود و داروهای جدید پس از بررسی های لازم در صورت تایید وارد لیست داروهای تحت پوشش بیمه می شوند .

روند معاملات در این گروه نسبتا منفی و نزدیک به صفر تابلو بود . همان طور که در گزارشات قبل نیز اشاره کردیم با روی کار آمدن وزیر جدید بهداشت و دید مثبت رئیس جمهور به شخص آقای وزیر و سر و سامان گرفتن وضعیت بهداشت ، درمان و دارو در فاصله کم تر از یک سال امری مهم و ستودنی است.

در گروه ساختمانی علی رضا توکلی گفت: در پی اطلاعیه معاون سپرده ممتاز مرکز برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بانک مسکن و بخشنامه مدیریت امور طرح و برنامه بانک مسکن به فرابوس، نرخ سود تسهیلات فروش اقساطی مسکن و جعاله تعمیر و تکمیل مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، از اول مرداد ماه از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است .رئیس اداره ابزار های نوین مالی فرابورس تصریح کرد: سقف تسهیلات مسکن در قالب فروش اقساطی مسکن ، برای اشخاص عادی ۳۵۰میلیون ریال، زوج هایی که تاریخ ثبت عقد شان از ۱۷ دی ماه ۹۲ بوده ۵۰۰ میلیون ریال و برای تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل مسکن ۱۰۰میلیون ریال مقرر شده است

روند معاملات در این گروه منفی و کم حجم بود ولی در ساعات پایانی شاهد افزایش حجم معاملات در این گروه بودیم. ثاژن در این گروه در جدید ترین گزارش ۹ ماهه، پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را با افزایش ۱۹ درصدی به مبلغ ۵۰۳ ریال اعلام کرد . لازم به ذکر است که شرکت در ۹ ماهه سال مالی مبلغ ۱۹۲ ریال سود شناسایی کرده است .  بهای تمام شده شرکت نیز با توجه به آخرین پیش بینی معادل ۴۰ درصد کاهش یافته است . همچنین شرکت اخیرا اقدام به خرید تعدادی زمین نموده است .ضمنا شرکت سهام بانک ایران زمین را به فروش رسانیده است و از این محل، ۴۵۸ر۳۱ میلیون ریال (۳۱۴ ریال به ازای هر سهم) سود شناسایی کرده است .

در گروه سیمانی عبدالرضا شیخان از رایزنی اعضای انجمن کارفرمایان صنعت سیمان و وزارت صنعت با مسئولان بورس کالا در هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: پیشنهاد عرضه سیمان در بورس کالا توسط تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان شده اما این موضوع هنوز با اما و اگرهایی همراه است که در صددیم با برگزاری جلسات مختلف الزمات اجرایی شدن این پیشنهاد را بررسی کنیم .  وی با اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس کالا به طور حتم در تنظیم بازار آن بسیار موثر است، افزود: در گام نخست با موافقت تولیدکنندگان و مسئولان بورس کالا عرضه سیمان صادارتی آغاز و پس از آن به شرط موفقیت، عرضه سیمان داخلی را هم در بورس کالا انجام خواهیم داد .

در گروع کاشی و سرامیک صنایع کاشی و سرامیک سینا در جدیدترین پیش بینی ۹۳ سود هر سهم خود را به مبلغ ۱۹۷۰ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی ( ۲۱۷۱ ریال ) با کاهش ۹ درصدی همراه بوده است همچنین شرکت توانسته در دوره سه ماهه و با توجه به عملکرد واقعی ۳۴۸ ریال به ازای هر سهم سود محقق کند

در گروه معدنی، رییس انجمن سنگ آهن اظهار داشت: در حال حاضر عمق اکتشافات در معادن ایران ۳۰ تا ۵۰ متر می باشد و اگر بتوانیم با یک توجیه علمی و منطقی همانند کشورهایی از جمله چین، اندونزی، برزیل و استرالیا عمق اکتشافات معادن را به ۲۵۰ متر ارتقاء دهیم این امکان وجود دارد که بیش از ظرفیت ۶ میلیارد تن ذخیره سازی سالیانه سنگ آهن انجام پذیرد . اکبریان به قیمت جهانی سنگ آهن اشاره کرد و گفت: در حالی قیمت جهانی سنگ آهن پایین می باشد که قیمت سنگ آهن با خلوص ۶۱ – ۶۰ در ایران با قیمتی در حدود ۶۵ دلار محاسبه می گردد . وی در خصوص شایعه به وجود آمده مبنی بر پرداخت عوارض صادراتی سنگ آهن از ۶۰ درصد به ۱۵ درصد فروش گفت: محاسبه ۱۵ درصد عوارض فروش از درب کارخانه معدن تا حدودی منطقی به نظر می رسد ولی اگر ۱۵ درصد عوارض از قیمت فوب مدنظر باشد به هیچ وجه امکان پذیر نمی باشد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ