روغن پالم چیست ،مضرات آن چیست و سود آن در جیب کیست؟

0
روغن پالم یک بار دیگر حاشیه‌ساز شد اما‌ این بار گویا روغن پالم فارغ از مفید یا مضر بودنش نان سیاست را برشته می‌کند.
متخصصان داخلی و خارجی و نیز مقامات وزارت بهداشت بارها گفته اند که روغن پالم ، با افزایش کلسترول بد خون به تنگی و انسداد عروق می انجامد و نهایتاً می تواند باعث سکته قلبی و حتی مرگ شود.
چند روز پیش هم وزیر بهداشت گفت که علت نیمی از مرگ های ایرانیان، سکته است.

مضرات روغن پالم کاریکاتور وزارت بهداشت قیمت روغن پالم سود واردات سوابق حسین فریدون سلطان واردات روغن پالم

انتظار می رفت بعد از این جنجال که مستقیماً به سلامتی مردم مربوط است، فکری اساسی برای روغن پالم شود ولی اینک که جنجال ها خوابیده، خبر می رسد که واردات روغن پالم مجدداً افزایش یافته است. البته خبر افزایش وارادات روغن پالم را منابع داخلی فاش نکردند بلکه این شورای نخل مالزی بود که اعلام کرد توانسته است در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی، ۶٫۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، روغن پالم بیشتری به ایران بفروشد.

این افزایش در حالی است که از سال گذشته، استفاده از روغم پالم در لبنیات به طور کامل ممنوع شده است(به جز بستنی).

سخن این است که چرا باید ۳۰ درصد از کل روغن وارداتی کشور به پالم اختصاص یابد؟ طبق اظهارات مسوولان وزارت بهداشت، امسال قرار است ۴۰۰ هزار تن روغن پالم وارد کشور شود و در انواع مواد غذایی و مشخصاً در روغن های خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.

سؤال اینجاست وقتی روغن پالم به حدی خطرناک است که حتی می تواند باعث سکته قلبی و مرگ و میر افراد شود، چرا باید اجازه داده شود که حدود یک سوم از کل روغن های وارداتی کشور بدان اختصاص یابد و همین یک سوم نیز در تولیدات غذایی متعدد به کار گرفته شود؟
این توجیه که اگر اجازه ندهیم ، ممکن است تولید کنندگان روغن و مواد غذایی دیگر سراغ روغن های دیگر مانند روغن جامد روغن نیتروژنی بروند نیز پذیرفتنی نیست.
مگر نه این است که در این کشور نهادهای نظارتی مانند وزارت بهداشت وجود دارد و وظیفه شان نیز این است که نگذارند اقلام خوراکی مضر وارد کشور شوند یا در تولیدات غذایی به کار روند؟

واقعیت تلخ اینجاست که عده ای همچنان به وزارت بهداشت فشار می آورند که روغن پالم را مجاز بداند و این در حالی است که خودشان هم می دانند این، “تجارت مرگ” است ، خاصه آن که در سال های گذشته، بی کیفیت ترین و ارزان ترین روغن های پالم وارد ایران شده است و این یعنی فاجعه مضاعف.

انتظار جدی این است که با یک برنامه ریزی جدی و کوتاه مدت، صنایع غذایی کشور را از روغن پالم بی نیاز کنند تا واردات آن به صفر میل کند و انسان هایی که قرار است رگ هایشان مسدود شود و سکته کنند، نجات یابند. قضیه به همین مهمی است.

در سالهای اخیر ۷۰ درصد واردات روغنهای ما به پالم اختصاص پیدا کرده که این روغنها حدود ۵۰ درصد اسید چرب اشباع دارند که برای سلامتی مردم کاملا مضر هستند طبق اطلاعاتی که از برخی منابع بدست آمده مردم کشور اندونزی و مالزی به عنوان بزرگترین تولید کنندگان این محصول به علت مصرف روغن پالم ۱۰ الی ۱۵ سال کمتر ازمیانگین عمر متوسط انسان در جهان عمر می کنند.
مضرات روغن پالم کاریکاتور وزارت بهداشت قیمت روغن پالم سود واردات سوابق حسین فریدون سلطان واردات روغن پالم
در حدود سالهای گذشته قیمت روغن پالم حداقل ۳۰۰ دلار در هر تن ارزانتراز سایر روغنها است؛ علیرغم اینکه در مصوبات دولت نهم مقرر شده بود روغنهای کوپنی و سهمیه ای صرفا کلزا و آفتاب گردان باشد و واردات روغن پالم از ۷۰درصد به ۴۰ درصد کاهش یابد، لیکن وزارت بازرگانی و صنعت به بهانه کمبود اعتبارات تخصیص داده شده به واردات علیرغم مصوبه موجود، به واردات سایر روغنها ازجمله روغن پالم تداوم بخشیدند.
همچنین با ترویج روغن های سرخ کردنی روز به روز واردات روغن پالم در کشورافزایش پیدا کرد.

منابع اصلی روغن گیاهی در جهان به ترتیب اهمیت عبارتند: از روغن پالم۲۶/۶۵میلیون تن،روغن سویا ۴۵ میلیون تن، کلزا۲۶ میلیون تن، روغن آفتاب گردان۱۶ میلیون تن، روغن زیتون۲/۵ میلیون تن، بادام زمینی ۵/۳ میلیون تن و تخم پنبه ۳/۳ میلیون تن است.
جمع کل روغن تولیدی جهان در سال ۲۰۱۳، ۱۷۰ میلیون تن بوده است  به عبارتی ۴/۳۸درصد از کل روغن جهان پالم است. متاسفانه میزان مصرفی پالم در کشور نزدیک به دوبرابر این عدد است  و ایران با ۷۴۰ هزار تن در سال ۲۰۱۳ در بین ۱۰ مصرف کننده عمده جهان بوده است.

به طوریکه در همایشی که در ۳۰ دی ماه  با حضور مدیران ارشد وزارت کشاورزی شورای پالم و جمعی از بازرگانان درایران برگزار شد وزیر کشور مالزی با اعطای جوایزی به دبیر صنایع روغن نباتی ایران  ابراز امیدواری کرد که میزان مصرف پالم در ایران بیش از ۷۰ درصد فوق افزایش یابد و همچنین ایران به عنوان مرکزی اصلی ترویج صادرات روغنها برای کشورهای خاورمیانه باشد.

وجدان بیدار مسئولین کشور و دوستدار سلامتی مردم به کجا رفته مردمیکه به امید حضور وزارت بهداشت درعرصه سلامتی، بدون کوچکترین توجهی به انواع روغنهای سرخ کردنی و فرآوردهای دیگر خوراکی از جمله لبنیات، که در آن ازاین روغن نفرین شده استفاده می شود خریداری می کنند  و آن را مصرف می نمایند.

 

به طوریکه در همایشی که در ۳۰ دی ماه  با حضور مدیران ارشد وزارت کشاورزی شورای پالم و جمعی از بازرگانان درایران برگزار شد وزیر کشور مالزی با اعطای جوایزی به دبیر صنایع روغن نباتی ایران  ابراز امیدواری کرد که میزان مصرف پالم در ایران بیش از ۷۰ درصد فوق افزایش یابد و همچنین ایران به عنوان مرکزی اصلی ترویج صادرات روغنها برای کشورهای خاورمیانه باشد.

وجدان بیدار مسئولین کشور و دوستدار سلامتی مردم به کجا رفته مردمیکه به امید حضور وزارت بهداشت درعرصه سلامتی، بدون کوچکترین توجهی به انواع روغنهای سرخ کردنی و فرآوردهای دیگر خوراکی از جمله لبنیات، که در آن ازاین روغن نفرین شده استفاده می شود خریداری می کنند  و آن را مصرف می نمایند.

مضرات روغن پالم کاریکاتور وزارت بهداشت قیمت روغن پالم سود واردات سوابق حسین فریدون سلطان واردات روغن پالم

روغن پالم؛ واژه یا به عبارتی ماده ای است که اگر چه جدید نیست اما در چند روز اخیر وارد حوزه گسترده واژه های نگران کننده در ذهن ایرانیان شده است.
 هنوز چند روزی از صحبت های وزیر بهداشت درباره شایعه ورود پالم به صنایع لبنی نگذشته بود که واکنشها نسبت به آن آغاز شد و این بهترین دلیل برای اثبات ضرب المثل قدیمی تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها بود.
وقتی وزیر بهداشت اعلام کرد در ماست پرچرب بعضی از شرکتها که اسمشان اعلام خواهد شد روغن پالم استفاده می شود دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه هیچ کارخانه‌‌ای را سراغ ندارم که از چربی گیاهی به جای چربی حیوانی در تولید شیر پرچرب استفاده کند، گفت: این حرفها تشویش اذهان عمومی است واگر وزارت بهداشت از وجود کارخانه‌‌های متخلف مطلع است باید فورا جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد.
رضا باکری رئیس انجمن صنایع لبنی در مورد استفاده روغن پالم برای تولید شیر پرچرب توسط برخی از کارخانه‌های صنایع لبنی به فارس گفت: این موضوع را شنیده‌ام و از بیان آن توسط وزیر بهداشت و درمان بسیار تعجب کردم.
اما در همین زمینه ،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه اضافه نمودن روغن پالم به شیر به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست، گفت: این اقدام سلامت شهروندان را به صورت جدی تهدید می‌کند و لازم است وزارت بهداشت و درمان مداخله جدی برای نظارت داشته باشد.
رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با ایسنا‌ درباره مطرح شدن خبری مبنی بر اضافه نمودن روغن پالم به شیر گفت: این مسئله از نظر بهداشتی و سلامت مورد تایید نیست و انتظار داریم وزارت بهداشت با مداخله و نظارت بیشتر مانع از این اقدام شود.
مضرات روغن پالم کاریکاتور وزارت بهداشت قیمت روغن پالم سود واردات سوابق حسین فریدون سلطان واردات روغن پالم
روغن پالم چیست؟
اما روغن پالم چیست و چرا اضافه کردن آن به مواد پرچرب خطر آفرین است؟
روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود.
به‌کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است . و در اکثر خیابانهای شهرهای مالزی این درخت به فراوانی دیده می شود.
مثل همه روغن های گیاهی روغن نخل حاوی کلسترول نیست اگرچه مصرف چربی اشباع شده کلسترول LDL و HDLرا افزایش می دهد.
روغن نخل یک ماده رایج پخت و پز در کمربند استوایی، افریقا،اسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل است.در دیگر نقاط جهان برای پایین اوردن هزینه ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می شود.
با این حال مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ انجام شد که نشان داد ممکن است روغن نخل جایگزین مناسبی به دلیل داشتن چربی های ترانس برای افراد با سطح بالا LDL نیست. استفاده از روغن نخل نگرانی هایی را برای گروه های فعال محیط زیست ایجاد کرده است. میزان زیاد روغن ها در درختان باعث جذب سرمایه گذاران برای سود دهی شده است که این منجر به از بین رفتن جنگل های مالزی و اندونزی به منظور ایجاد فضا برای کشت خالص روغن خرما شده است.
پالم و افزایش بیماری قلبی
روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده است. بر خلاف تمام چربی ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته است.
اسید اوئیک اشباع شده نیز تشکیل دهنده روغن نخل است. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده ای است که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بنابراین آن را به عنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه بندی قرار می دهند. چربی های ترانس نیز در دمای اتاق جامداند
آنتی اکسیدان های روغن پالم قرمز مثل توکوتری نولز و کاروتنوئیدها به دلیل خواص درمانی که ادعا می شد به مواد غذایی و لوازم آرایش اضافه می شد و هم اکنون هم در مواد آرایشی خانمها استفاده می شود و قسمت اعظم تولیدات آرایشی به روغن پالم وابسته است. مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ میزان انتشار اکرول را آزمایش کرد. نشان داد که یک محصول سمی و بد بود حاصل از تجزیه گلیسرول از قسمت عمیق سرخ کردن سیب زمینی در روغن پالم قرمز و زیتون و روغن آفتابگردان اشباع نشده حاصل می شود.
در حال حاضر روغن پالم به عنوان «روغن گیاهی» یا «چربی گیاهی» بر روی برچسب های مواد غذایی در اتحادیه اروپا (EU) ذکر شده است. از سال ۲۰۱۵ زیر نظر اتحادیه اروپا در بسته بندی مواد غذایی دیگر اجازه استفاده از اصطلاح کلی «چربی گیاهی» یا «روغن گیاهی» در فهرست مواد تشکیل دهنده داده نخواهد شد. تولید کننده ی مواد غذایی باید نوع خاص چربی گیاهی را استفاده می کند شامل روغن پالم را ذکر کند.
سایر کاربردها: سوخت زیستی
روغن نخل را می توان به عنوان بیودیزل (سوخت زیستی) که آن هم معمولا به عنوان روغن پالم متیل استر شناخته شده است استفاده کرد.
روغن پالم متیل استر از طریق یک فرایند به نام تبادل استری ایجاد شده است. سوخت زیستی روغن پالم معمولا برای ساخت بیودیزل روغن پالم مخلوط با سایر سوخت ها مخلوط می شود. بیو دیزل روغن پالم استاندارد N14212 اروپا را برای سوخت زیستی دریافت کرد. بزرگ ترین واحد تولید بیو دیزل روغن پالم در جهان در سال ۲۰۱۱ فنلاند بود که روغن بیو دیزل گیاهی را در سنگاپور افتتاح کرد.
بمب ناپالم
نمک های آلومینیوم اسید پالمتیک و اسید نفتنیک در طول جنگ جهانی دوم برای تولید بمب ناپالم با هم ترکیب شده بودند و نام یکی از معروفترین بمبهای آتش زا تا چند دهه قبل بود.
روغن پالم تا همین چند سال پیش برای عامه مردم ناشناخته بود تا اینکه برخی پزشکان و کارشناسان تغذیه مضرات این روغن را رسانه‌ای کردند. در رأس این افراد، شخص وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو قرار داشتند که به عنوان مطالبه‌گر حذف پالم از لبنیات پشت تریبون رسانه‌ها قرار گرفتند و از مضرات این روغن گفتند. با تمام اینها سفر رئیس‌جمهور به مالزی باعث شد سرنوشت متفاوتی برای پالم اتفاق بیفتد تا آنجا که دکتر حسن روحانی با بیان اینکه نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است، از سفر هیئتی از طرف مالزی به ایران برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی خبر داد.

انگار سایه سیاست بر سر همه موضوعات دیگر سنگینی می‌کند، حتی سلامت! این را می‌توان از تغییر موضع درباره سلامت یا مضرات یک روغن پرحاشیه یعنی روغن پالم متوجه شد؛ روغنی که تا به امروز بنا به تأکید مسئولان متولی سلامت جامعه مانند رئیس سازمان غذاو دارو و وزیر بهداشت ناسالم اعلام شده بود اما به یکباره با سفر رئیس‌جمهور به کوالالامپور و قراردادهای همکاری فی‌مابین سالم معرفی شد.

معرفی پالم از زبان متولیان سلامت کشور

«‌این روغن دارای اسید چرب اشباع زنجیره بلند است و یافته‌های علمی ثابت کرده که مصرف زیاد آن در انسداد عروق، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی در بیماری‌ سرطان اثرات سوئی دارد. بر همین اساس توصیه می‌شود که مصرف اسیدهای چرب اشباع زنجیره بلند از سوی مردم محدود شود.»اینها بخشی از صحبت‌های رئیس سازمان غذا و دارو درباره روغن پالم است.
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت هم روغن پالم را به عنوان بدترین نوع چربی معرفی کرده بود و درباره این روغن گفته بود:«روغن پالم سال‌های سال از مالزی وارد کشور شده است و در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ مجوز واردات روغن مضر پالم مربوط به وزارت صنعت است که قرار شده در یک دوره معین ابتدا به ۳۰ و سپس ۱۵ درصد کاهش یابد. در دوره‌های قبل وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع اعلام خطر کرده بود.»‌ وی با تأکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت مراقبت از سلامت مردم است، تصریح کرده بود: «در این مورد با کسی شوخی نداریم و از اینکه به مردم راست بگوییم نباید پشیمان باشیم.»

دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت هم با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر واردات روغن پالم به دلیل ارزان‌تر بودن آن افزایش یافته، درباره مضرات این روغن اینگونه توضیح داده بود: «این روغن با افزایش کلسترول بد خون (LDL) در نهایت تنگی و انسداد عروق و سکته‌های قلبی را به همراه دارد. روغن پالم دارای بیشترین میزان اسید چرب اشباع یعنی حدود ۵۰ درصد است. این روغن حتی اگر از نوع پالم اولئین و سوپر اولئین وارد کشور شود که ادعا می‌شود سالم‌تر است، حدود ۳۰ درصد اسید چرب اشباع دارد که حداقل زیان مصرف آن انسداد و تنگی عروق و بیماری‌های قلبی-  عروقی است که در حال حاضر مهم‌ترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می‌رود. مسئولان باید هزینه‌های صرفه‌جویی شده برای واردات روغن ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت را با هزینه‌های سنگینی که برای مراقبت و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی به کشور تحمیل می‌شود مقایسه کنند و با اصلاح سیاستگذاری در واردات مواد غذایی اقدامات جدی‌تری برای تأمین و حفظ سلامت تغذیه‌ای جامعه انجام دهند.»
ماجرای این روغن و استفاده از آن در شیر و برخی فرآورده‌های لبنی به حدی جدی شده بود که گزارش آن روی میز رئیس‌جمهور رفت و بنا شد شرکت‌های متخلف معرفی شوند و با آنها برخورد جدی صورت بگیرد اما معرفی متخلفان هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد گرچه رئیس سازمان غذا و دارو گفت با آنها برخورد شده است و دیگر در شیر پالم نمی‌ریزند.

فصل جدید برای واردات یک روغن

اگرچه واردات پالم همچنان ادامه دارد و این روغن همچنان در برخی خوراکی‌های پرمصرفی که اصلی‌ترین مشتریانش کودکان هستند مانند شکلات، ‌بستنی و خامه ادامه دارد و پایه اصلی روغن‌های سرخ‌کردنی است اما با بسته شدن پرونده چرب شدن شیرها با پالم می‌رفت نام پالم از ذهن‌ها پاک شود و بنای وزارت بهداشت بر کاهش واردات این روغن بود اما فصل جدید همکاری‌ها میان ایران و مالزی فصل تازه‌ای را برای این روغن هم رقم زد. هرچند پیش از این نیز به رغم تمام توصیه‌های وزارت بهداشت درباره مضرات روغن پالم با مصوبه هیئت وزیران محدودیت واردات روغن پالم مانند سایر دانه‌های روغنی برداشته شد تا وارد کنندگان به هر میزانی بتوانند آن را وارد کنند، اما تعرفه واردات آن به ۲۶ درصد افزایش یافت. رئیس سازمان غذا و دارو معتقد بود افزایش تعرفه واردات روغن پالم، قیمت آن را به اندازه قیمت روغن سویا که ارزان‌ترین روغن خوراکی بعد از روغن پالم است رسانده و از این به بعد روغن پالم فقط در جاهایی که مصرف آن اولویت دارد، مانند تولید روغن‌های سرخ‌کردنی یا برای صنعت غذا در جاهایی که باید نقطه انجماد بالاتر برود، استفاده می‌شود. به گفته دیناروند با اقدامات وزارت بهداشت در سال‌های ۹۳ و ۹۴، حدود ۳۰۰ تن از واردات روغن پالم کم شد.

مافیای دولتی و رشد ۲ برابری واردات روغن پالم

کاهش واردات پالم منطبق بر واقع نبود و مافیای واردات این محصول مضر که بنا بر اخبار منتشر شده وابسته به دولت هم بوده و نقش «مهدی‌.م» از نزدیکان فریدون در مافیای پالم انکار نشدنی است، بیشتر از قبل پالم به خورد مردم داده‌اند. براساس آمار شش ماهه تجارت خارجی کشور بالغ بر ۱۲۵میلیون دلار روغن پالم وارد کشور شده است. بر این اساس، در شش ماهه نخست امسال به‌میزان ۱۷۹هزار تن از این روغن از طریق گمرکات به کشور وارد شده است، این در حالی است که در شش ماهه نخست سال ۹۴، واردات روغن پالم به کشور ۸۵هزار تن و ارزش آن ۶۵میلیون دلار بوده است. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد در مدت مشابه رشد واردات این محصول به کشور بیش از ۹۴هزار تن بوده و رشد ۱۱۰درصدی داشته است؛‌رشدی که حالا و با سفر هیئت مالزیایی برای تبیین سلامت این روغن بیشتر و بیشتر خواهد شد. شاید هم سفر این هیئت موجب شود بازرگانان ایرانی به سراغ انواع مرغوب‌تر روغن پالم بروند نه روغنی که تاکنون وارد می‌شد و مصارف صنعتی داشت نه خوراکی.

منبع: روزنامه جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ