بررسی شرایط متقاضیان خرید سهام شرکت های کارگزاری

0
صلاحیت حرفه ای متقاضیان خرید سهام شرکت های کارگزاری اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می بایست از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار تأیید گردد.

در همین ارتباط، مدیر نظارت بر شرکت های کارگزاری در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طبق بند ۷ ماده ۷ قانون بازار سرمایه اساسنامه شرکت های کارگزاری می بایست توسط هیأت مدیره سازمان بورس تصویب شود و طبق ماده ۱۲ اساسنامه این شرکت ها هرگونه نقل و انتقال سهام آنها با تأیید و نظارت سازمان مذکور انجام می پذیرد.

محمد عطایی افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان متقاضی خرید سهام شرکت های کارگزاری می بایست دارای شرایطی باشند و صلاحیت حرفه ای آنها به تأیید هیأت مدیره سازمان بورس برسد.

این مقام مسئول بررسی صلاحیت تجربی متقاضیان را یکی از شرایط مذکور برشمرد و ابراز داشت: صلاحیت افراد از نظر میزان تحصیلات و استعلام از مجاری مختلف قانونی جهت بررسی عدم سابقه تحلفات در زمینه بازار سرمایه از جمله سایر این موارد می باشد.

علاوه بر این، براساس مصوبات و دستورات شورای عالی بورس هر متقاضی می تواند تنها سهامدار یک شرکت کارگزاری باشد و همچنین فرد مذکور در صورت ذینفع بودن یا تولیدکننده و مصرف کننده محصولاتی همچون محصولات فلزی می تواند تا درصد مشخصی از سهام شرکت کارگزاری را خریداری کند.

مدیر نظارت بر شرکت های کارگزاری در خاتمه پیرامون افراد حقوقی متقاضی نیز گفت: وضعیت عملکرد شرکت اصلی و زیرمجموعه های آنها که فرد متقاضی سهامدار عمده آن می باشد نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا از لحاظ عملیاتی و سودآوری با مشکل مواجه نباشند.

برهمین اساس می توان گفت تأییدیه صلاحیت حرفه ای افراد متقاضی خرید سهام شرکت های کارگزاری پس از بررسی شرایط مذکور و در صورت واجد شرایط بودن آنها، توسط هیأت مدیره سازمان بورس به خریداران اعطا می شود و می توانند پس از دریافت تأیید صلاحیت حرفه ای نسبت به این امر اقدام کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ