پیشنهاد انبوه‌سازان به دولت برای وام ساخت مسکن

0

جمشید برزگر در نشستی خبری با بیان اینکه در کشور ما تسهیلات دهی وجود ندارد، گفت: در یکسال گذشته تسهیلات دهی به بخش مسکن قطع شده است و حتی یک ریال به این بخش تسهیلان نداده اند .

وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم هم فقط برای دهک های پایین جامعه، برنامه های مسکن اجرا شد، اظهار داشت: بنابراین برنامه ای برای دهک های ۳ تا ۸ جامعه که اغلب اقشار متوسط هستند اجرا نشده است .

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که با تسهیلات با اقساط بلند مدت را برای ساخت مسکن موافقت کنند، افزود: پیشنهادی به دولت با موافقت وزیر راه و شهرسازی ارائه شده است تا از محل صندوق توسعه ملی ۷۵ درصد قیمت تمام شده مسکن به انبوه‌سازان تسهیلات داده شود و سپس انبوه‌سازان این تسهیلات را به خریداران منتقل کنند .

برزگر تصریح کرد: مسئولان بانک معتقدند که این تسهیلات باعث افزایش تورم می شود در حالیکه ما می گوییم از محل وجوه اداره شده و اعتبارات سالیانه به مردم تسهیلات بدهند که پول با پشتوانه محسوب می شود و تورمی به دنبال ندارد .

وی با انتقاد از اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون در کشور به بخش مسکن بخشی نگاه شده است و می‌توان گفت بخش مسکن برنامه مصوب ندارد، بیان کرد: صنعت ساختمان موتور محرک اقتصادی کشور است و در حالی که کشور دچار رکود شده است بخش مسکن می‌تواند تا حدودی رونق را در کشور ایجاد کند .

رئیس انجمن سراسری انبوه سازان با بیان اینکه متاسفانه با بی‌توجهی‌ها به بخش مسکن و مطرح شدن مسکن مهر در یک سال گذشته هیچ نگاهی عمیق و اساسی به بخش مسکن از سوی دولت دیده نمی‌شود، گفت: بارها از دولت خواسته‌ایم که به مسکن توجه ویژه‌ای داشته باشد و همانند دیگر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته تسهیلاتی به مسکن داده شود تا بالغ بر ۸۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را پوشش دهد .

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات مسکن به دهک‌های ۳ تا ۸ می‌تواند قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد، اظهار داشت: بنابراین پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان و انتقال آن خریدار، تورمی به بخش مسکن تحمیل نمی‌کند .

برزگر به اعلام این موضوع که با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن موافق نیستیم، بیان کرد: بطور حتمت پرداخت تسهیلات مسکن به انبوه‌سازان و انتقال آن به خریداران می‌تواند رونق ساخت و ساز را به بخش مسکن و سپس کاهش قیمت وارد کند .

رئیس کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: پیشنهاد تسهیلات ۷۵ درصدی ساخت مسکن به صورت مکتوب به دولت ارائه شده و وزیر راه و شهرسازی نیز موافق آن است اما بانک مرکزی چندان موافق پرداخت این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی نیست .

وی در خصوص پیشنهاد انبوه سازان برای نرخ سود این تسهیلات، اظهار داشت: نرخ سود پرداخت شده از سوی صندوق توسعه ملی باید معقول باشد بنابراین نرخ سود ۱۲ درصد برای افراد واجد شرایط و نرخ سود ۱۴ درصد برای افراد غیر واجد شرایط را نرخ مناسبی می‌دانیم.

مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ