برداشت ۱۴۰ میلیارد تومانی قطار های رجا از جیب مردم؟!

0

طبق گفته معاون مسافری راه آهن نزدیک به ۸۰ هزار و ۶۵۰ مسافر در روز از راه آهن استفاده می کنند که اگر هر کدام از این تعداد پنج هزار تومان اضافه تر از قیمت اصلی بلیت پرداخت کنند رقمی معادل ۴۰۰ میلیون تومان در روز خواهد شد و اگر این میزان پول مازاد در ۳۶۵ روز سال ضرب شود مبلغی نزدیک به ۱۴۶ میلیارد تومان از جیب مردم به جیب راه آهن رفته است.

به گزارش انتخاب روابط عمومی راه آهن اعلام کرده است که این شرکت دولتی هیچگونه افزایش قیمتی در سال ۹۳ برای نرخ بلیت مسافری نداشته و هر گونه افزایش قیمت را رد کرده است اما با این وجود در بخش دیگری از بیانیه خود افزایش نزدیک به ۷ درصدی بلیت به بهانه خدمات ایستگاهی را تائید کرد که این هم یک پاسخ متناقض و متفاوت در نوع خود است.
شرکت راه آهن که از ابتدای مرداد ماه با افزایش هفت تا ۱۰ درصدی بلیت به بهانه خدمات ایستگاهی آن هم از جیب مردم به ناگاه و بدون اطلاع رسانی دست به این افزایش زده بود از آن تاریخ تا کنون همواره منکر افزایش قیمت بوده است.
البته معاون مسافری این شرکت دولتی افزایش هفت درصدی قیمت بلیت را به دلیل خدمات ایستگاهی پس از یک هفته تائید کرد اما همواره روابط عمومی این شرکت هرگونه افزایش قیمت بلیت را رد کرده است ولی این بار پس از دو هفته از افزایش صورت گرفته روابط عمومی راه آهن در اطلاعیه ای با عنوان ” رد افزایش قیمت بلیت قطار در سالجاری” بر روی خروجی این شرکت، این افزایش هفت درصدی را از موارد افزایش قیمت نمی داند .
بر همین اساس شرکت راه آهن با افزایش قیمت بلیت به بهانه خدمات ایستگاهی ، به دلیل قرارداد با شرکت های مسافربری ریلی برای ارائه خدمات رایگان ایستگاهی (معافیت از پرداخت هزینه های خدمات ایستگاهی به عنوان یک مشوق البته در بازه زمانی محدود) در تصمیمی غیر کارشناسی این مبلغ را از جیب مردم اخذ می کند.
این اقدام که عملا منجر به افزایش قیمت بلیت در سال جاری شده مانع از افزایش طبیعی قیمت بر اساس افزایش هزینه ها ی خدمات برای شرکت های خصوصی شده است.
و تنها برنده این اقدام شرکت راه آهن بوده است که علیرغم غیر قانونی بودن دریافت هزینه خدمات ایستگاهی به استناد قرارداد با شرکت های خصوصی مبالغی را از جیب مردم دریافت می کند .
اگرچه طبق گفته مقامات راه آهن این مبلغ ناچیز بوده و نزدیک به هفت درصد مبلغ بلیت و افزایشی پنج هزار تومانی است اما با یک محاسبه سر انگشتی می توان به یک رقم بزرگ رسید.
طبق گفته معاون مسافری راه آهن نزدیک به ۸۰ هزار و ۶۵۰ مسافر در روز از راه آهن استفاده می کنند که اگر هر کدام از این تعداد پنج هزار تومان اضافه تر از قیمت اصلی بلیت پرداخت کنند رقمی معادل ۴۰۰ میلیون تومان در روز خواهد شد و اگر این میزان پول مازاد در ۳۶۵ روز سال ضرب شود مبلغی نزدیک به ۱۴۶ میلیارد تومان از جیب مردم به جیب راه آهن رفته است .
از دولت تدبیر و امید انتظار می رود در ایجاد رغبت در مردم و سرمایه گذاران برای توسعه سفر از طریق ریل تلاش کنند نه اینکه هم مردم مایوس شوند و هم سرمایه گذاران با بالا بودن هزینه ها در این صنعت با بی اعتمادی به قرار داد ها و سیاستها در این عرصه از ریل سرمایه گذاری در این صنعت خارج شوند
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ