خانه / بورس و سهام / چشم‌انداز نگران‌کننده صنعت قطعه‌سازی

چشم‌انداز نگران‌کننده صنعت قطعه‌سازی

رئیس هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در حال حاضر تولید قطعات طبق خواسته خودروسازان و برای خودروهای با تکنولوژی قدیمی صورت می‌گیرد، گفت: پلت‌فرم قطعه‌سازان برای تولید خودروی ملی طراحی شده و آماده ارائه به خودروسازان است.
به گزارش فارس به نقل از دفتر رئیس انجمن قطعه‌سازان، گلوردی گلستانی با بیان اینکه انسجام و ارتباط در صنعت قطعه‌سازی بسیار ضعیف است، گفت: اهداف قطعه‌سازان با تلاش آنها سازگار نیست و نمی‌توانند مستقلاً تصمیم بگیرند که چه چیزی تولید کنند بلکه باید به درخواست خودروسازان، تولید را انجام دهند.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تمام اطلاعات فنی یک قطعه باید از طرف خودروساز تعیین شود و قطعه‌سازان براساس سفارش خودروساز، قطعه می‌سازند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به خودروهای درحال ساخت که زمان زیادی از تولید آنها می‌گذرد، قطعه‌سازان ناچارند قطعات قدیمی را تولید کنند و نمی‌تواند بر اساس تکنولوژی روز، قطعه بسازند و آن را بر روی پلت فرم قدیمی ببندند.
گلستانی تأکید کرد: این موضوع، دلیل بزرگی برای عقب ماندن صنعت قطعه‌سازی ایران نسبت به کشورهای دیگر است.
گلستانی افزود: مسئله دوم راجع به چشم‌انداز صنعت قطعه‌سازی است که اگر وضعیت فعلی ادامه داشته باشد، باید گفت بسیار نگران‌کننده است، اما اگر تغییراتی با همکاری صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی صورت گیرد، باعث تغییر این وضعیت خواهد شد.
وی اظهار داشت: ساختار صنعت قطعه‌سازی طوری است که چشم‌انداز و اهداف بلندمدت در آن دیده نشده و صنعت قطعه‌سازی ایران از کشورهای دیگر عقب‌تر است.
گلستانی در ادامه با بیان اینکه در سه سال اخیر، اهداف کوتاه ‌مدت، جاری و بلندمدت برای صنعت قطعه‌سازی تعیین شد، گفت: بعضی از این اهداف تحقق یافت، اما بعضی‌ از آنها از اراده و اختیار انجمن خارج بود مانند بحث وصول مطالبات و نرخ سود تسهیلات بانکی که با نرخ سود فعلی، امکان تولید بسیار بعید به نظر می‌رسید، چراکه با این سود نه می‌توان رقابت کرد و نه می‌توان صادرات انجام داد و قطعه باکیفیت مطلوب تولید کرد.
وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن برخی اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات هیئت ‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، در مورد تأیید نتیجه نهایی انتخابات این انجمن توسط وزارت کار گفت: اینکه نتایج تأیید شود جزء وظایف مجمع است، اما طبق عرف، یک هفته پس از آنکه مجمع برگزار شد نتایج باید به تأیید برسد.
وی افزود: قطعه سازان و خودروسازان یک مشکل و یک بحران دارند و باید با هم بنشینند و راهکار پیدا کنند و مشکلاتشان را با هم حل کنند. با ترکیب فعلی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، این مسئله قابل دستیابی نیست. به همین دلیل باید افرادی شایسته‌تر و پرانرژی‌ در انجمن منصوب شوند.
گلستانی با بیان اینکه به‌تنهایی نمی‌توان صنعت خودرو و قطعه‌سازی را اصلاح کرد، گفت: این صنعت نیازمند برنامه، تحقیق و آنالیز است و باید دلیل مشکلات و راه‌ حل آن توسط نخبگان این حوزه شناسایی شود، بنابراین نه یک فرد، بلکه تیم‌های متعددی نیاز است تا این صنعت که تقریباً یک‌ چهارم اقتصاد کشور است را مدیریت کند.
وی تصریح کرد: انجمن قطعه‌سازان حدود هزار عضو داشته است، اما روند طی شده، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این اعضا ورشکست شده‌اند و تعداد زیادی نیز ترجیح داده‌اند این شغل را نداشته باشند و روزبه‌روز از تعداد قطعه سازان کاسته شده و متأسفانه واردات قطعات خارجی بی‌کیفیت جایگزین تولید، کارآفرینی و اشتغال‌زایی در داخل شده است.
وی با بیان اینکه فاصله بزرگی با قطعه سازان دیگر در دنیا داریم، ادامه داد: یکی از دلایل این مسئله توجه ویژه دیگر دولت‌ها به صنعت خودرو است و دومین دلیل، تسهیلاتی است که این کشورها برای این صنعت خودرو قائل می‌شوند، چه در مورد کمیت و چه درمورد کیفیت. آنها بازار خوب صادراتی دارند که ما در حال از دست دادن این  بازار هستیم.
رئیس انجمن قطعه سازان تصریح کرد: از دیگر دلایل فاصله ما با دیگر قطعه سازان جهان، این است که قطعه سازان ایرانی صاحب فناوری نیستند. دلیل آن، این است که قطعه‌سازان با توجه به قیمت‌هایی که برای خرید تولیداتشان در نظر می‌گیرند و با وجود نرخ تورم و نرخ بهره بالای بانکی، قادر به صرف هزینه اضافی در تولید نیستند.
وی اظهار داشت: درباره اینکه چرا خودروساز قیمت پایینی بابت تولیدات قطعه سازان پرداخت می‌کند، باید به وجود سازمانی به نام شورای رقابت بالای سر خودروساز و ایجاد محدودیت برای این صنعت اشاره کنیم، از طرف دیگر خودروهای خارجی به وفور وارد کشور می‌شود و قطعات خارجی هم وارد کشور می‌شود.
وی تأکید کرد: این صنعت با تشریفات فعلی به جایی نمی‌رسد که برای حل این مشکل باید صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی یک جا جمع شوند و برنامه داشته باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر قطعه‌سازان طبق خواسته و سفارش خودروسازان، محصول تولید می‌کنند، در این صورت قطعه‌ساز باید تابع خودروساز باشد و این فرق می‌کند با شرایطی که قطعه‌سازان صنفی داشته باشند که صاحب تکنولوژی باشد و خودشان به خودروسازان پیشنهاد دهند، به جای اینکه از خودروسازان دستور بگیرند.
گلستانی تصریح کرد: در حال حاضر بابت هر خودرویی که تولید می‌شود، 3 تا 4 میلیون تومان باید به بانک‌ها پرداخت شود، در حالی که این مبلغ باید صرف به روز رسانی تکنولوژی و زیرساخت صنعت و یا تحقیق و توسعه می شد.
به گفته وی، صنعت خودروسازی در سال 86  بیش از 23 درصد مالیات کل کشور را پرداخت کرده است، همچنین تولید هر خودرو برای 3 نفر شغل ایجاد کرده و اگر سالی یک میلیون خودرو تولید شود، سه میلیون خانواده دارای شغل می‌شود.
وی در ادامه در مورد طرح پیشنهاد طراحی یک پلت‌فرم ایرانی برای صنعت خودروسازی از سوی انجمن قطعه‌سازان نیز گفت: یکی از بحث‌های مطرح، الزام وجود پلت فرم مشترک بین قطعه سازان و خودروسازان است، اما متأسفانه بحث پلت فرم، همکاری همکاران را در پی نداشت و فقط طرحش را در خارج از کشور تهیه و در وزارت صنعت به تصویب رساندیم.
وی با بیان اینکه در کشور، خطوط مونتاژ خودروسازی به ‌اندازه کافی وجود دارد و نیازی به تأسیس خطوط جدید نیست، گفت: در کشور، پلت فرمی به نام پلت فرم ایرانی وجود ندارد، حتی در خودروی سمند هم که طراحی ایرانی است، بخشی از پلت فرم متعلق به ایران نیست.
رئیس انجمن قطعه سازان افزود: طراحی و مهندسی پلت فرم ایرانی در شرایط تحریم صورت گرفت و با توجه به اینکه 82 درصد یک پلت‌فرم را قطعات تشکیل می‌دهند، اجرای پلت فرم جدید به معنی ایجاد تحول در صنعت قطعه‌سازی است.
وی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر مقاومت خودروسازان با پیشنهاد پلت فرم قطعه‌سازان، نیز گفت: وزارت صنعت به ما پیشنهاد کرده که در این باره با یکی از خودروسازان وارد مذاکره شویم، قطعاً این کار به نفع خودروسازان است. زیرا در شرایط اقتصادی فعلی، هر شرکت دولتی ممکن است حاضر به همکاری با خودروسازان نباشد ولی قطعه‌سازان به‌عنوان بخش خصوصی می‌توانند در این جهت اقدام کنند.
وی ادامه داد: برای اجرایی شدن پلت فرم، شرط اول این است که خودروساز و قطعه ساز با هم شریک باشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*