فروش اعتباری محصولات پتروشیمی غیر قانونی است

0

تأمین اعتبار فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا از سوی کارگزاری ها و همچنین بانک های خاص ممنوع می باشد و فقط تعدادی از کارگزاری های خصوصی برخلاف قانون، بحث اعتبار دهی به خریدار را انجام می دهند.

با توجه به مصوبه اخیر مبنی بر فروش اعتباری محصولات پتروشیمی و نحوه تأمین نقدینگی مورد نیاز، معامله گر بورس کالای کارگزاری رضوی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: تأمین اعتبار فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا از سوی کارگزاری ها و همچنین بانک های خاصی ممنوع می باشد ولی با این شرایط همچنان تعدادی از کارگزاری های خصوصی برخلاف قانون، اعتباری در اختیار خریدار قرار می دهند و در صورت های مالی کارگزاری خود شرایط را به گونه ای رقم می زنند که مشخص نگردد.

محسن بشردوست در خصوص درصد اعتبارات نسبت به ارزش معاملات اظهار داشت: ارزش معاملاتی که کارگزاری ها در اختیار خریدار قرار می دهند قانون مشخصی ندارد و در بعضی مواقع ۵۰ تا ۱۰۰ درصد می باشد.

وی در ادامه افزود: واگذاری اعتبارات در رینگ فلزات به صورت ۵۰ درصد خریدار و همچنین ۵۰ درصد کارگزار تأمین می گردد و در بعضی مواقع که خریدار گردش مالی خوبی داشته باشد، کارگزاری ها به شرط آنکه خریدار در ایجاد کارمزد نقش فعالی داشته باشد اعتباراتی حدود یک تا سه میلیارد تومان در اختیار خریدار قرار می دهند.

معامله گر کارگزاری رضوی به شرایط برنامه ریزی کارگزاری ها در بازپرداخت اعتبارات به خریداران اشاره کرد و گفت: بازپرداخت اعتبارات به صورت بلندمدت می باشد ولی بازپرداخت در رینگ فلزات مابین ۵ تا ۱۰ روز انجام می گیرد.

وی با اشاره به شرایط عرضه و تقاضا در روزهای اول هفته یادآور شد: در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته، بورس کالا در تقاضا با استقبال خوبی مواجه نمی شود.

بشردوست در پایان گفت: در روز گذشته محصول سوپر برایت از شرکت پتروشیمی تندگویان با قیمت بالایی عرضه گردید که همین امر موجب کاهش شدید تقاضا در این محصول پتروشیمی شد.

شایان ذکر است، غیر قانونی بودن فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در حالی از سوی این کارگزار عنوان شد که برخی از واحدهای پتروشیمی از عرضه اعتباری محصولات خود در بورس کالا با هدف حمایت از واحدهای تولیدی سخن به میان آورده اند چراکه معتقدند با افزایش عرضه ها و فروش اعتباری محصولات در بورس کالا رفته رفته ثبات بر بازار حکمفرما می شود و در این بین سود واحدهای تولیدی نیز با توجه به حذف دلالان، بیشتر می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ