هواپیمای سقوط کرده اوکراینی است یا ایرانی؟

0

“بعد از آموزش پرسنل، فروند اول با مشارکت کارشناسان اوکراینی مونتاژ گردید و از فروند دوم ، کارشناسان هسا (تحت نظارت دفتر طراحی آنتونوف) به تنهایی موفق به ساخت و مونتاژ شدند.”

فیلم سقوط هواپیما عکس سقوط هواپیما
 
به گزارش ایسنا، شرکت هسا در سایت خود این جمله را در توضیح چگونگی ساخت هواپیماهای ایران ۱۴۰ به کار برده است؛ توضیحی که با توجه به سقوط دیروز، مسئولان چندان علاقه‌ای به رسمیت شناختن آن ندارند.
 
صبح روز گذشته – یکشنبه – یکی دیگر از هواپیماهای ایران ۱۴۰ نیز سقوط کرد تا با توجه نبود قطعات لازم برای دیگر هواپیماهای موجود از این مدل عمر این هواپیما در آسمان ایران به پایان برسد؛ هواپیمایی که با اظهارات متناقض روز گذشته هنوز مشخص نیست ساخت ایران بوده یا اوکراین؟!
 
سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین خبری که روی سایت خود قرار داد اعلام کرد “ هواپیمای سقوط کرده از نوع ایران ۱۴۰ بوده است؛ خبری که در ساعات بعدی با تردید مواجه شد زیرا بسیاری از مسئولان نام آن را آنتونوف ۱۴۰ اعلام کردند تا به این ترتیب محصولی که تا چندی پیش از افتخارات مهندسی کشور بود حالا به کلی تکذیب شود.
 
اما شرکت هسا در سایت خود شناسنامه‌ای از روند تولید این هواپیما در ایران ارائه کرده است.
 
فیلم سقوط هواپیما عکس سقوط هواپیما
 
طبق اعلام این شرکت، قرارداد ساخت مدل ایرانی و مونتاژ هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ در سال ۱۳۷۴ منعقد شده و پس از آن با مشارکت کارشناسان اوکراینی مدل اول این هواپیما به بهره برداری رسیده و پس از آن فروند دوم از سوی ایرانی‌ها ساخته شده است.
 
در طول این سال‌ها تعداد کل این هواپیماها در ایران به شش فروند رسیده است که پس از سقوط یکی از آنها در سال ۲۰۰۹ و البته سقوط روز گذشته این تعداد به چهار فروند رسیده است؛ چهار فروندی که به دلیل نبود قطعات لازم زمین‌گیرند و حتی با رسیدن آنها نیز به دلیل دستور رییس جمهور نمی‌توانند پرواز کنند.
 
معاون وزیر راه رسما اعلام کرده کار طراحی و ساخت این هواپیما بر عهده اوکراینی‌ها بوده است و حتی از آنها برای بررسی جعبه سیاه نیز دعوت به عمل آمده است. این اظهارات نشان از تناقضی دارد که منبع دقیق آن مشخص نیست. از یک سو سازمان هواپیمایی روز گذشته مدل این هواپیما را ایران ۱۴۰ معرفی کرد؛ هواپیمایی که ساخت داخل است و از سوی دیگر گفته می‌شود این هواپیما همان آنتونوفی است که از سوی اوکراینی‌ها ساخته شده است.
 
هرچند نتیجه این بحث‌ها به زنده شدن ۳۹ نفری که روز گذشته جان خود را از دست دادند منجر نمی‌شود اما شاید مشخص کند آلت مرگ از سوی ایرانی‌ها ساخته شده یا اوکراینی‌ها مسئول اتفاق روز گذشته به حساب می‌آیند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ