پیش بینی بازار بورس امروز / ۲۲ مرداد

0

انتظار داریم بازار امروز به سنت چهارشنبه های پیشین کم حجم باشد و احتمالاً با معاملات منفی همراه باشد که در نیمه راه و با حمایت حقوقی های کنارنشسته بازار که تنها در حال انجام معاملات بلوکی هستند روند بهتری به خود بگیرد. دیروز اخبار مهم اقتصادی را داشتیم که مستقیم و غیرمستقیم بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد که مهترین آن برگزاری همایش خروج غیر تورمی از رکود بود که رییس جمهور و مردان تراز اول اقتصادی کشور در آنجا حضور داشتند، رییس جمهور روحانی در این همایش و در بخشی از صحبت های خود فرمودند: بسیاری از آنچه که بامروز ما به عنوان مشکل اقتصادی وارث آن هستیم، ارث تحمیلی بر ماست. در بحث تورم هم چنین است. اگر دست ما بی مهابا در کیسه بانک مرکزی باشد و هر ان که تصمیم گرفتیم، به رئیس بانک مرکزی دستور دهیم که از افزایش پایه پولی استفاده کند و مشکلات ریال ما را در هر کجا می‌خواهیم تامین کند، آن روزش، روز قشنگی است اما فردایش سیاه است . من به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می گویم که باید موانع صادرات غیر نفتی را برداریم و این یک حرکت در زمینه تولید خواهد بود. ایشان ادامه داند: اگر به وفور دلار نفتی رسیدیم، شما به ما یادآوری کنید که اشتباهات قبلی‌ها را تکرار نکنیم. ما هم باید حواس مان باشد. ما برای تحریم قدم های بزرگی را برداشتیم، تحریم را تضعیف کردیم و پایه های تحریم را لرزان کرده ایم .

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به سیاست‌های دولت طی سالهای اخیر که حجم وابستگی بودجه را به درآمدهای نفتی افزایش داده است گفت: هرسال داستان تکراری وابستگی بودجه دولت به درامدهای نفتی تکرار شده است که در راستای آن مشکلات ساختاری دولت نیز افزایش پیدا کرده است . طیب نیا با اشاره به اینکه اقتصاد نفتی و بانک محور و انرژی بر بوده،گفت : اگر ساختار اقتصاد ایران پایدار بود این تکانه نمی توانست تاثیری داشته باشد. تحریم ها ضعف ساختاری اقتصاد ایران را نمایان کرد. بعد از رفع تحریم ها باید برنامه ریزی بر مقاوم سازی و بازنگری در ساختار اقتصاد ایران داشته باشیم . وی افزود: همچنین باثبات سازی محیط اقتصاد کلان از طریق با ثبات سازی سیاست های ارزی و پولی می تواند ابزار مهمی در اختیار دولت باشد و مهار تورم، ثبات بازار ارز و … را بعنوان شرط لازم برای خروج از رکود انجام خواهیم داد . معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز در ادامه سخنرانی کرد و اظهار داشت: چند رقم مهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در بودجه ۹۳ بالغ بر ۴۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در اجرای طرح های عمرانی سرمایه گذاری خواهد شد. نوبخت ادامه داد: تلاش می کنیم ارقام متناسب با سیاست های بودجه ای باشد و همچنین اعتبارات عمرانی تخصیص بهتری داشته باشد و از سویی تخصیص اعتبارات هزینه ای تقلیل یابد.

 یک خبر مرتبط با گروه برقی و پیمانکاران مرتبط این ابود که وزیر نفت ضمن تشریح جزئیات برنامه خروج از رکود وزارتخانه متبوعش از مشارکت گازی در تولید و صادرات برق خبر داد و گفت که جمع‌آوری گازهای فلر در دستور کار قرار گرفته است، گفتنی است معاملات منفی را دیروز در این گروه شاهد بودیم و به نظر این اتفاق را امروز نیز خواهیم دید.

در گروه حمل و نقلی خبر قابل توجهی با این مضمون داشتیم، بیژن نامدار زنگنه در همایش خروج غیر تورمی از رکود اظهار داشت: نسبت به حمل و نقل ریلی در راه‌آهن هر تن بار ۲۰ سی‌سی و هر مسافر ۱۵ سی‌سی صرفه‌جویی مصرف سوخت دارد که ما اعلام کرده‌ایم، به صورت هدف‌گیری شده و با عدد و رقم اگر هر میزان به ظرفیت حمل‌ونقل ریلی اضافه شود، اعتبار آن را پرداخت خواهیم کرد که از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت این اعتبار تأمین می‌شود . به نظر داشتین نیم نگاهی به نمادهایی مانند توریل بد نباشد.

در گروه پتروشیمی و پالایشگاهی اخبار جدیدی نیست جز آنکه قیمت اوره در بازارهای جهانی با افزایش روبه رو شده است، گفته  می شود با اتمام فصل باران های موسمی قیمت اوره و متانول رشد بیشتری خواهد داشت. نماد پترول نیز که با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس درج گردید. همچنان توصیه به داشتن نگاه بلندمدت به برخی هلدینگ های پترویی وجود دارد. وزیر نفت دیروزدر حاشیه برنامه همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود در پاسخ به خبرنگار سنا در خصوص سازی شرکت های پالایشی گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده کیفی سازی برای شرکت های پالایشی در سال ۹۲ اجرایی نمی شود.

گروه ساختمانی دیروز با عرضه های گسترده ای روبه رو شدند و اکثراً نتوانستند صفوف خرید خود را حفظ کنند، به نظر داشتن نگاه بلندمدت به این گروه بهتر از نگاه کوتاه مدت است، خبرهای مرتبط با این گروه عمدتاً مثبت و حمایتی هستند، برای نمونه مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: امکان تحمل نرخ‌های ۲۵ و ۲۷ درصد سود تسهیلات برای مردم در راستای خرید مسکن وجود ندارد. قیمت پول بانک ۲۲ درصد است و اگر بخواهیم با نرخ ۱۵ درصد تسهیلات صندوق پس‌انداز به مردم پرداخت کنیم این مابه‌التفاوت باید توسط یکی از ارگان‌ها پرداخت شود .

در گروه خودرو این خبر را داشتیم، رضا شیوا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی فارس که پرسید برخی معتقدند قیمت خودرو باید ۱۵ درصد کاهش یابد، آیا شورای رقابت جلسه‌ای در این باره داشته است، اظهار داشت: قرار بر این است که ما مصاحبه نکنیم و اعضای کمیسون صنایع و معادن مدارکشان را در این باره ارائه کنند .شیوا افزود: تا الان هیچ مدرک و مستنداتی به شورای رقابت ارائه نکرده ‌است. به نظر نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت ولی ادامه این اختلافات در سطوح بالای مملکتی در مورد قیمت گذاری خودرو نیز نباید بیش از این طول بکشد. تا خبر محرکی از این گروه نداشته باشیم نمی توان انتظار رشد قیمتی قوی و عبور از مقاومت های پیش رو را برای این گروه داشت، البته همانطور که بارها گفته ایم به نظر عملکرد لیزینگی ها بهتر است همچنان که لیزینگ رایان سایپا توانست در خبری در نزدیکی عید فطر اعلام کند که رکورد فروش را شکسته است.

 

گروه سنگ آهنی این روزها معمولاً منفی معامله می شوند و در راس آنها کچاد چند روزی است جز تاثیرگذارترین نماد های منفی بر شاخص است به نظر این نماد در حال نزدیک شدن به برخی حمایت های خود می باشد اما همچنان امکان کاهش در آن وجود دارد، در این راستا گفته می شود کشور از لحاظ آهن اسفنجی بشدت در نیاز به سر می برد و کچاد بدلیل کاهش خیلی از هرینه های داخل گروهی تولید برایش به صرفه است البته این پتانسیل در گل گهر نیز موجود می باشد. در یک اخبار مرتبط با این گروه در خبری در دیروز داشتیم که  نعمت زاده در خصوص قیمت گذاری برخی محصولات معدنی گفته است دولت قیمت گذاری برخی محصولات معادن را انجام می دهد که آن هم تا پایان سال برداشته می شود، در عین حال شرکت بازرگانی دولتی امکانی را برای برخی واردکنندگان قرار می دهد که برخی کالاهای وارداتی را به سمت سازمان های دولتی سوق دهند تا بخش خصوصی داخل که قیمت تمام شده اش بالاتر است با ضرر روبه رو نشود. به نظر این خبر آزادسازی می تواند خبر جالب توجهی در این گروه باشد.

گفتنی است  قرار است دولت از محل تجدید ارزیابی دارایی های خارجی بانک مرکزی، بدهی خود را به بانک مرکزی و سایر بانک ها بدهد، همچنین گویا صادرات روغن خوراکی به کشور عراق آزاد شده است و مجوزهای لازم اخذ گردیده است. لازم به ذکر است دیروز دو بلوک سهام “مرقام” و “فاراک” توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان خریداری شد.

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ