خانه / بورس و سهام / حاشیه سود یکسان پاشنه آشیل تایرسازان

حاشیه سود یکسان پاشنه آشیل تایرسازان

تولیدکنندگان داخلی تایر در حالی مواد اولیه تولید محصولات خود را با نرخ ارز آزاد از مجتمع های پتروشیمی خریداری می کنند که واردات تایر به کشور به راحتی با ارز اتاق مبادله ای انجام می شود. از این رو، این امر موجب تنبیه تولیدکنندگان داخلی و در مقابل تشویق واردکنندگان تایر شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: نامه ای در خصوص افزایش نرخ ارز لاستیک از سوی شرکت های تولیدی این محصول به انجمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی ارسال شده که البته تاکنون هیچگونه جوابی مبنی بر موافقت یا مخالفت انجمن مذکور با خواسته تولیدکنندگان دریافت نشده است.

تنها در خصوص عملکرد انجمن حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: سازمان حمایت روش عجیبی را در نظر گرفته و با توجه به اینکه شرکت های فعال در تمامی صنایع در کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری کالای تولیدی خود در رقابت می باشند ولی سازمان حمایت حاشیه سود کارخانه های تولید تایر در داخل کشور را یکسان اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: کارخانه ای که در تولید تایر با دریافت تسهیلات، سرمایه گذاری های لازم را انجام می دهد و با هزینه کمتری نسبت به سایر شرکت های هم گروه تایر خود را تولید می کند، از حاشیه سود کمتری نسبت به کارخانه ای که از ماشین آلات قدیمی استفاده می کند و هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکرده، برخوردار می شود که روش فوق انگیزه سرمایه گذاری و روش صحیح رقابت میان مدیران را از بین خواهد برد و در مقابل کارخانه هایی که با استفاده از تکنولوژی قدیمی و با قیمت نهایی بالاتری محصول خود را تولید می کنند مورد تشویق قرار می گیرند.

عضو کمیته اجرایی صنعت تایر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه افزایش نرخ ارز منجر به حاشیه سود مناسب در کارخانه های تولیدی تایر چه میزان خواهد شد؟، بیان کرد: تولیدکنندگان در حالی افزایش 20 درصدی نرخ ارز را درخواست کرده اند که تاکنون حتی با افزایش یک درصدی آن موافقت نشده است.

تنها گفت: در تولید یک تایر حدود 90 تا 100 قلم مواد اولیه همچون دوده با هم ترکیب می شوند که در حال حاضر با افزایش چند برابری قیمت مواجه شده است. این مقام مسئول در خاتمه خاطر نشان کرد: کائوچو مصنوعی مواد اولیه دیگری است که در تولید تایرهای سواری مورد استفاده قرار می گیرد و از مجتمع های پتروشیمی خریداری می گردد که البته به نظر می رسد در پی مصوبه اخیر دولت مبنی بر محاسبه نرخ ارز آزاد در فروش محصولات شرکت های پتروشیمی صنعت تایر با مشکلاتی مواجه شود.

چگونه یک رینگ اسپرت مناسب برای خودرو انتخاب کنیم؟

مقایسه پژو پارس LX TU5 با سورن ELX EF7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*