ورق در بورس برگشت / پربازده ترین سهم های هفته

0

در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه شاخص بورس پس از شش روز روند معاملاتی منفی، سرانجام مثبت شد و با ۳ واحد رشد به عدد ۷۳ هزار و ۹۰۵ واحد رسید. همچنین امروز ۴۹۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان در ۴۶ هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و نمادهای معاملاتی اخابر، رمپنا و وپترو بیشترین اثر مثبت را بر روند حرکتی دماسنج بورس داشتند.

در این گروه سهولت تحریمهای حمل و نقل و صادرات محصولات پتروشیمی، در کنار زمزمه های کاهش احتمالی نرخ خوراک گازی، می تواند بر سود زیرمجموعه های پارسان اثرات شگرفی داشته باشد، اما این مهم در یک بازه شش تا نه ماهه رخ خواهد داد.
 
در وپترو مجمع عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران برگزار شد و پس از تصویب صورت های مالی ۱۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم نمود. بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت پس از کسر ذخیره کاهش ارزش در ابتدای سال مالی مورد گزارش ۲.۰۲۵.۵۴۶ میلیون ریال بوده است که در پایان سال مالی به مبلغ ۲.۱۱۱.۷۸۵ میلیون ریال افزایش یافته است. میزان سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس ۳۴.۵۳ درصد، سرمایه گذاری در سهام خارج از بورس ۶۳.۳۵ درصد و پیش پرداخت سرمایه گذاری ها ۲.۱۲ درصد می باشد.
 
پالایشگاه و فرآورده های :
در این گروه دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان باید صورت های مالی سه ماهه را گزارش نمایند تا باز شوند اما خبرهایی شنیده شده که با توجه به ادامه ابهامات احتمالا مجوز عدم انتشار صورت های مالی گرفته شده و صورت ها منتشر نشود که باز هم منجر به بازگشایی خواهد شد .
 
اما ابهام مهم حق توسعه صندوق ملی برای این دو شرکت مهم است که شاوان تاثیر آن را در صورت سود و زیان سال ۱۳۹۲ دیده و بهمین دلیل تعدیل ۷۰% در سود محقق شده داشت اما شبندر مبلغ صندوق توسعه را در صورت سود و زیان لحاظ نکرده که البته تاثیر آن در EPS سال ۱۳۹۲ آن شرکت کمتر از ۷۰% تعدیل منفی نیست .نکته بعدی عدم لحاظ اکتان افزار در هزینه های شاوان است که تعدیل منفی ۶۰ تومانی برای این نماد در پی دارد اما شبندر این هزینه را دیده است این دو ابهام مهمترین ابهامات این دو شرکت پالایشی می باشند .
 
در این گروه سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه هم‌اکنون ۵ پالایشگاه بزرگ نفت در جزیره قشم در دست ساخت است گفت : با صدور مجوز احداث یک پالایشگاه بزرگ نفت دیگر با ظرفیت تولیدروزانه ۲۰۰ هزار بشکه، شمارپالایشگاههای در دست ساخت بخش خصوصی در قشم به ۶ پالایشگاه می‌رسد .
فولاد، معدن و سنگ آهن و فلزات اساسی :
مدیر سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان اظهارداشت: از روز گذشته صندوق سرمایه گذاری مشترک ذوب آهن اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. به گفته مجتبی فریدونی ؛ این صندوق که قرار است در اندازه کوچک در سهام به سرمایه گذاری بپردازد از سرمایه دو میلیارد تومانی برخوردار است که سرمایه آن تا ۵ میلیارد تومان نیز قابل افزایش است. او تصریح کرد: در واقع این صندوق بنا به درخواست کارکنان ذوب آهن اصفهان که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه را داشتند و از تخصص و دانش لازم نیز برخوردار نبودند، تشکیل شد. وی در ادامه اظهارات خود به نقل و انتقال سهام زغال سنگ البرز شرقی به شرکت ذوب آهن اصفهان اشاره کرد که در پی این امر اعضای هیات مدیره زغال سنگ البرز شرقی از سوی ذوب آهن اصفهان معرفی شدند. مدیر سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان از مجید طلایی به عنوان رییس هیات مدیره، ربیعی نژاد مدیرعامل و نائب رییس، مجید بختیاری، علیرضا خزائی و پاک زاد به عنوان دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت نام برد.
 
در مس طرح های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران در شش ماهه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و در سال بعد نیز می توان شاهد تولید کاتد در صنعت مس باشیم. ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: بازار داخل کشور در عرضه و تقاضا محصول مس نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی را شاهد نبوده است و سالیانه حدود ۲۰۰ هزار تن محصول مس در ایران تولید می شود. شیخ در خصوص بازار صنعت مس در عرصه بین المللی نیز گفت: در بازار بین المللی صنعت مس، عرضه و تقاضای جدیدی وجود ندارد و از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون صنعت مس بدون تغییرات اساسی و با همان قیمت در حدود ۷ هزار دلار به ازای هر تن محاسبه می گردد.
 
وی به عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت مس اشاره کرد و افزود: بازار مس در داخل کشور با توجه به بازار جهانی فلزات لندن و همچنین افزایش نرخ ارز، قابل تغییر می باشد و قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز تا حدودی در قیمت نهایی محصول تولید شده تأثیرگذار می باشد. شیخ در خصوص میزان صادرات مس در کشور گفت: سالیانه ۱۰۰ هزار تن از محصول مس به عنوان تولید مازاد نیاز داخل به کشورهای خارجی صادر می شود که در سال های اخیر، محصول مس به کشورهای اروپایی صادر می گردید ولی در حال حاضر صادرات این صنعت به کشورهای همسایه از جمله ترکیه انجام می گیرد. این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان به بهره برداری از طرح های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد و گفت: طرح های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران در شش ماهه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و در سال بعد نیز می توان شاهد تولید کاتد در این صنعت باشیم.
 
خودرو :
در این گروه همچنان شاهد افت قیمت ها هستیم، تغییر نظر شورای رقابت در حالی که تا هفته گذشته در باب قیمت خودرو پافشاری می کرد، احتمالا از یک توافق چند طرفه حکایت دارد. این مهم درحالی صورت می گیرد که ظن اجباری شدن استاندارد یورو ۶۴ از ابتدای مهرماه می تواند کاهش اخیر اعلامی قیمت خودرو ها را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس سرمایه گذاران در فضای کنونی به نظاره سهام خودرویی نشسته اند و هنوز به ارزیابی قطعی از رخداد اخیر دست نیافته اند ؛ اما گمان می رود که این حرکت شورای رقابت پایانی بر ابهام های صنعت باشد و سبب رخدادهای تازه در سهام شرکتهای خودرویی گردد.
 
ساختمان :
این روزها تحت تاثیر اخبارهایی که بیانگر عزم دولت بر افزایش قدرت خرید مردم است، می باشد. نسبت قیمت بر درامد پایین گروه سبب شده تا توجه بازار به این گروه جلب شود اما اقبال آن ها بسته به شرایط بازار است. انبوه سازی گروهی است که معمولا هماهنگ با شاخص حرکت می کند.
 
شنیده می شود شرکت آ س پ متراژ بالایی زمین در فشم دارد که قطعه بندی کرده و درحال فروش آنهاست. گفته می شود سود مناسبی از محل فروش این زمین ها به آ س پ برسد.
 
شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با ۸۰ میلیارد تومان سرمایه برای اولین بار برای هر سهم در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۴ مبلغ ۵۴۷ ریال پیش بینی کرده که نسبت به بودجه سال مالی قبل (مبلغ ۵۴۵ ریال) تغییر محسوسی نداشته است.
 
به گزارش خبرنگار بورس نیوز، “ثباغ” در گزارش خود اعلام کرده از سرفصل پیش بینی فروش سال مالی ۹۴ ، معادل ۶۷ درصد مربوط به پروژه اطلس بوده و هم چنین سود پروژه مذکور نیز ۷۲ درصد سود خالص می باشد.
 
پیمانکاری و تجهیزات :
در آکنتور برخی مدیران توزیع از بهتر شدن وضعیت این شرکت ها در پرداخت بدهی به شرکت های برقی صحبت می کنند . اما خبری که روی این سهم موثر بود این است که معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفته نصب دو هزار دستگاه کنتور هوشمند به‌صورت پایلوت در تهران و زنجان آغاز شده است و در آینده نزدیک در چهار منطقه دیگر آغاز می‌شود.
 
شرکت‌های سرمایه گذاری :
افزایش سرمایه خارزم ثبت شد و همین موضوع افزایش عرضه را در این سهم افزایش می دهد. این در حالی است که شرایط بنیادی سهم خوب است و دلیل عرضه های زیاد زین پس خارزم، ثبت افزایش سرمایه است اما سهم برای میان مدت خوب است و پتانسیل رشد سود را دارد.گفته می شود ۶ شهریور خارزم بلوک وآذر را عرضه می کند ولی این بلوک به قیمت تمام شده است.
تسهیلات مسکن :
این اوراق طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین با رشد ۷‏/‏۰ درصدی مواجه و به قیمت ۹۵هزار و ۴۰۲تومان معامله شدند که بالاترین قیمت آنها در مرداد ماه محسوب می شود و امروز این اوراق در محدوده صفر قیمت مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب، بازدهی آنها از ابتدای سال به ۲‏/‏۵۱ درصد رسید. عدم تناسب عرضه و تقاضای اوراق مسکن مهم ترین عاملی است که نمی تواند مانع افت قیمت ها شود. در واقع، افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان و خوش بینی نسبت به رونق بازار مسکن به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور منجر شده است تا تقاضای خرید تسه ها افزایش یابد. به این ترتیب، عدم عرضه کافی اوراق از سوی بانک مسکن باعث شده تا به رغم محدودیت های خرید و فروش، قیمت های این اوراق روند صعودی خود را ادامه دهند.
 
دارو :
در حالی که این روزها شرکت پارس دارو قصد فروش بلوکی سهام دارویی امین را داشت، امروز شاهد اطلاعیه اعلام انصراف این شرکت از فروش سهام دارویی امین بودیم. به نقل از دکتر امجدی شرکت پارس دارو از فروش سهام دارویی امین منصرف شده است. لازم به ذکر است، فروش بلوکی سهام این شرکت قرار بود امروز انجام شود.
 
در بازار داخلی :
 
نتایج آرای استیضاح وزیر محترم علوم از جمله خبرهای تیتر یک رسانه ها بود. فرجی دانا در پایان جلسه امروز نمایندگان مجلس با مجموع آرا: ۲۷۰ رای ماخوذه، ۱۴۵ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع نتوانست رای اعتماد بگیرد. رئیس جمهور نیز بعد از اعلام نتایج استیضاح نجفی را سرپرست موقت وزارت علوم معرفی کرد.
 
اخطار بانک مرکزی به بانک ها/ سود روز شمار از اول شهریور ۱۰ درصد می شود
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ ای به کلیه بانکها و موسسات اعتباری تحت نظارت خود اعلام کرد از تاریخ ۱۳۹۳/۶/۱ نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت روزشمار ۱۰ درصد می باشد.
 
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: نظر به اتمام مهلت تعیین شده برای اصلاح نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت ویژه ای که قبل از تاریخ ۱۳۹۳/۲/۱۳ با نرخ ها و شرایط خاص ایجاد گردیده بودند، به اطلاع کلیه بانکها و موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می رساند از تاریخ ۱۳۹۳/۶/۱ نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت روزشمار در تمام موارد اعم از قبلی و جدید، صرفا” ۱۰ درصد می باشد.
 
بانک مرکزی در این بخشنامه از اعضای هیات مدیره بانکها، مدیران عامل و معاونان مدیرعامل هر بانک خواسته است در رعایت نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار نهایت دقت و همراهی را به عمل‌ آورند.
 
 
۵۰۰ بدهکار بانکی به قوه قضائیه معرفی شدند
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی از پرداخت پرداخت ۶هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تا دیروز خبر داد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه مسئول شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه بگیران است و به محض شناسایی این افراد، یارانه آنها حذف خواهد شد.
 
نخستین نشست خبری علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دقایقی قبل در ساختمان اصلی این وزارت خانه در صوراصرافیل برگزار شد.
 
طبق اعلام روابط عمومی، طی ۹ سال اخیر این اولین نشست خبری است که وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفته دولت برگزار می کند.
 
طیب نیا در ابتدای این نشست که به مناسبت هفته دولت برگزار شده به تشریح اقدامات انجام شده در وزارت امور اقتصادی و دارایی طی یک سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: دولت در سال گذشته در چنین روزهایی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد، آنهم در شرایطی که به لحاظ اقتصادی و سیاسی کشور در وضعیت خطیری بود.
وی تحریم های ظالمانه دشمنان را یکی از مصداق های شرایط ویژه سال قبل برشمرد و افزود: با ساختارهای اقتصادی ناسالم که از قبل در اقتصاد وجود داشت تورم سنگین و رکود و همزمانی این پدیده ها شرایط خاصی را برای مردم از منظر تورم و بیکاری و رکود ایجاد کرده بود.
 
روز گذشته، هر دلار آمریکا با پنج تومان رشد مواجه و به قیمت ۳ هزار و ۱۱۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، کف حمایتی ۳۱۰۰ تومانی بار دیگر قدرتمند عمل کرد و اجازه افت بیشتر قیمت دلار را نداد. در این شرایط، خوش بینی نسبت به مذاکرات هسته ای منجر به کاهش تقاضا در این دوره از سال شده است؛ به عبارت دقیق تر، برخلاف زمانی که نگاه ها به قیمت ارز افزایشی است و تقاضا تشدید می شود، در این دوران، وضعیت ‏»‏خرسی‏«‏ ‏(‏پیش بینی کاهش قیمت‏)‏ منجر شده است تا تقاضا در بازار ارز با افت مواجه شود. همچنین، برخی کارشناسان افزایش سفرهای توریستی به کشور را به عنوان منابع ارزی عنوان می کنند که با افزایش عرضه اجازه رشد قیمتی را به دلار نمی دهد. با این حال، حرکت ملایم دلار سناریوی محتمل تری خواهد بود.
 
سازمان بورس همگام با دولت در تأمین مالی بخش خصوصی
سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با کمک به دولت به تأمین مالی بخش خصوصی گام دیگر برای خروج از رکود غیر تورمی را همراه با دولت می پیماید.
 
کمک دولت به تأمین مالی بخش خصوصی در راستای سند راهبردی سازمان بورس از دیگر وظایف این نهاد برای پیشبرد برنامه خروج از رکود غیر تورمی خواهد بود.
 
سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با کمک به دولت به تأمین مالی بخش خصوصی گام دیگر برای خروج از رکود غیر تورمی را همراه با دولت می پیماید.
 
بر اساس این گزارش، طبق سند راهبردی سازمان بورس مشارکت بیشتر بانک ها و مؤسسات اعتباری، صندوق های بازنشستگی، شرکت های بیمه، شرکت های مادر و شرکت های سرمایه گذاری در بازار اولیه و ثانویۀ اوارق بهادار از طریق اصلاح مقررات و سیاست­ها و همچنین، تشکیل صندوق های سرمایه گذاری برای تجمیع یارانه های نقدی و اختصاص آن به سرمایه گذاری در بازارهای اولیه و ثانویۀ اوراق بهادار از اهداف این سازمان برای تأمین مالی بخش خصوصی عنوان شده است.
 
این در حالی است که، تشکیل صندوق های بازنشستگی تکمیلی از طریق وضع مشوق های مالیاتی به منظور اختصاص منابع تجهیزشده به سرمایه گذاری در بازارهای اولیه و ثانویۀ اوراق بهادار،تهاتر طلب دولت از شرکت های بخش خصوصی و عمومی با بدهی دولت به همان شرکت ها و انتشار اوراق بهادار توسط شرکت های طلبکار از دولت و پرداخت اصل و سود اوراق منتشره توسط دولت در حد بدهی خود از دیگر راه حل های تأمین مالی عنوان شده است.
 
استفاده از صکوک برای تامین منابع مالی واحدهای تولیدی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه با نرخ سودی که بانک مرکزی در نظر گرفته دیگرکسی در بخش تولید سرمایه گذاری نمی کند از این رو دولت باید نرخ سود بانکی را اصلاح کند، گفت: بهتر است ابزارهای جدید تامین منابع مالی مانند صکوک را برای واحدهای بزرگ تولیدی تعریف کنیم تا این واحدها ازطریق بازار سرمایه بتوانند سرمایه در گردش خود را تامین کنند.به گزارش پول پرس، جعفر قادری درباره راه های تقویت سیستم بانکی برای افزایش سطح تسهیلات دهی بانک ها به بنگاه های تولیدی جهت خروج از رکود با تاکید بر اینکه دولت باید سرمایه بانک ها را افزایش بدهد، گفت: بانک های دولتی با کمک دولت و بانک های خصوصی با واگذاری مبالغ بیشتری از سهام شان در بورس باید سرمایه شان را افزایش دهند.
 
وزیر اقتصاد: کمبود نقدینگی در بازار سرمایه مشهود است/ قیمت سهام به کف رسیده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در بخش واقعی اقتصاد دچار کمبود نقدینگی هستیم و این امر در بازار سرمایه نیز مشهود است، گفت: در حال حاضر نه تنها در بازار سرمایه بلکه در سایر بازارها نظیر ارز، مسکن و طلا نیز با رکود نسبی مواجه هستیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به نوسانات سال های قبل بازار ارز، طلا و مسکن، گفت: دولت در شرایط زمام امور را به دست گرفت که سخت ترین وضعیت اقتصادی کشور طی سال های بعد و قبل از انقلاب را داشتیم زیرا سال هایی داشته ایم که تورم بالا بوده یا رکود شدید، اما ترکیب این دو مورد شرایط را بسیار بدتر کرده بود.
 
طیب نیا با بیان اینکه همزمانی رکود و تورم اتخاذ سیاست مناسب را نیز با مشکل مواجه کرده بود، تصریح کرد: زمانی که این دو پدیده شوم با هم ترکیب می شوند، استفاده از سیاست ها با پیچیدگی های خاصی همراه می شود که می تواند مشکلات را تشدید کند؛ شاید به همین خاطر بود که مقام معظم رهبری، امسال را سال اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند. وی افزود: استفاده از این تعبیر و واژه مدیریت جهادی حاکی از این است که در شرایط بسیار سختی قرار گرفته بودیم و قرار داریم که خروج از این شرایط تنها با همفکری و همکاری تمام قوای حاکمه و مشارکت مردم امکان پذیر است. وی درباره پول های آزاد شده در توافق ژنو نیز گفت: بخشی از منابع ناشی از توافق ژنو آزاد و صرف خرید کالاهای اساسی و بشردوستانه شد؛ هرچند برنامه بانک مرکزی استفاده مناسب از این وجوه است به گونه ای که پایه پولی افزایش نیابد. وی با بیان اینکه دولت اعتقادی به سرکوب قیمت ها ندارد چرا که در گذشته از این ناحیه آثار زیان باری را شاهد بودیم، گفت: در گذشته قیمت ها تثبیت می شدند که این به معنای زیان به تولید بود و تعطیلی بنگاه ها را به همراه داشت، وقتی تولید کاهش و عرضه تقلیل می یابد تقاضای مصرف کنندگان افزایش می یابد بنابراین اعتقادی به سرکوب قیمت ها نداریم و باید این مجال را بدهیم که هزینه هایی که به تولیدکننده در نتیجه فشار اقتصادی وارد شده خود را در قالب قیمت تمام شده نشان دهد.
 
حسن روحانی امروز چهارشنبه در هفتمین سفر استانی در جمع مردم اردبیل گفت: بسیار خوشحالم که در شروع دومین سال از دولت تدبیر و امید در محضر شما مردم شریف و غیور و وفادار به انقلاب اسلامی و رهبری عزیز هستم.
 
نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان وعده دولت به مردم بود
وی افزود: من از آغاز شروع فعالیت انتخابی سه وعده به مردم دادم که آن وعده ها نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود، در آغاز صحبتم به تحقق این سه وعده اشاره می کنم و سپس به مباحث استان اردبیل و طرح ها و برنامه هایی که این دولت برای آن دارد خواهم پرداخت.
 
رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته گفت: می دانید دولت در سال گذشته با تورم شدید و سرسام آور بالای ۴۰ درصد و در شرایط رکود عمیق کار خود را آغاز کرد.
 
تا پایان سال ۹۳ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید
وی افزود: من در آغاز دولت در برنامه ای که برای مردم تشریح کردم گفته بودم که تا پایان سال ۹۲ تورم را به زیر ۳۵ درصد خواهیم رساند که این کار انجام شد و در آغاز امسال نیز اعلام کردم که تا پایان سال ۹۳ تورم به ۲۵ درصد خواهد رسید و امروز در جمع شما مردم اعلام می کنم که تا پایان سال ۹۳ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.
 
روحانی افزود: دولت در تمام فراز و نشیب های یک سال گذشته ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد در بازار این کشور به وجود آورده است و امروز مردم نسبت به اقتصاد آینده خود می توانند امیدوار باشند.
 
وی ادامه داد: اگر رشد اقتصادی در سال ۹۱ ، منهای ۶.۸ درصد بود در پایان ۹۲ به منهای ۱.۱ درصد رسید و این به معنای حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است و امیدواریم در سال ۹۳ نیز رشد اقتصادی مثبت باشد.
 
رئیس جمهور با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور گفت: مردم از لحاظ اشتغال در فشار شدید هستند مخصوصا تحصیلکردگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، و دولت نیز موظف است شرایط لازم برای اشتغال جوانان را فراهم کند و امسال قدم های اولیه در این زمینه برداشته خواهد شد.
 
روحانی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مسائل اجتماعی گفت: در حوزه سلامت دولت قدم های مهمی در یک سال گذشته برداشته است و همه مردم را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.
 
وی افزود: تمام مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی شاهد خواهند بود که شرایط امروز با سال گذشته متفاوت است و هر کس در بیمارستان بستری می شود فقط ۷.۵ درصد در شهرها و ۵ درصد در روستاها هزینه پرداخت می کند در حالیکه سال گذشته باید ۳۷ درصد هزینه ها را پرداخت می کرد.
 
روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما نسبت به گذشته کاملا متحول شده است، گفت: گر چه هنوز در شرایط تحریم هستیم و باید در زمینه سیاست خارجی قدم های مهمی برداریم اما سازمان تحریم غیرقانونی علیه ایران دچار ترک شده است.
 
تا پایان آذرماه امسال ۷ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران آزاد می شود
رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان آذرماه ۷ میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران آزاد شده و خواهد شد، تصریح کرد: در زمینه اتومبیل، قطعات خودرو و پتروشیمی تحریم ها را برداشته ایم. در زمینه صادرات و واردات و مسائل بانکی نیز شرایط امروز با سال گذشته متفاوت است اما همچنان باید قدم های بیشتری برای رفع تحریم ها برداریم.
 
 
در بازار جهانی :
در معاملات روز گذشته، نفت خام آمریکا تغییر مسیر داد و با افزایش نیم دلاری به قیمت ۷‏/‏۹۶ دلار بر هر بشکه معامله می شد. علت این رشد قیمت، امیدواری معامله گران به افزایش تقاضای آمریکا، بزرگ ترین مصرف کننده انرژی دنیا، عنوان می شود؛ در این رابطه، کارشناسان بلومبرگ پیش از ارائه آمار از سوی آژانس بین المللی انرژی ‏)‏EIA‏(‏، کاهش ۷‏/‏۱ میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا را در هفته گذشته برآورد کرده اند.به گزارش دنیای اقتصاد ، از سوی دیگر، آمار مناسبی از اوضاع اقتصادی اروپا و آسیا مخابره نمی شود که این امر احتمال کاهش تقاضای جهانی نفت خام را تقویت می کند. همچنین، متوقف شدن پیشروی نیروهای داعش در عراق باعث کاهش نگرانی ها درخصوص عرضه از سوی این کشور و در نتیجه افت قیمت نفت برنت شده است. با توجه به موارد یادشده، احتمال می رود در بازار نفت محدوده نوسان قیمت ها همچنان زیر ۱۰۰ دلار باشد.
 
روز گذشته، طلای جهانی به قیمت ۱۳۰۰دلار بر هر اونس معامله می شد. به گفته وزیر خارجه روسیه، مشکلات میان اوکراین و روسیه رفع شده است. بنابراین، افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران، کاهش تقاضای فیزیکی شمش طلا و تقویت شاخص دلار آمریکا پیرو بهبود برخی آمار اقتصادی منجر به کاهش نسبی قیمت طلا شده است و همان طور که پیش تر نیز اشاره شده بود دامنه نوسان طلا افزایش یافته؛ به طوری که اونس در جریان معاملات، محدوده های ۱۲۹۵ دلاری را نیز تجربه کرده است. در این شرایط، معامله گران در انتظار آمار مربوط به تورم و مجوزهای معاملات مسکن هستند که می تواند روی روند بازار اثرگذار باشد، اما نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ‏)‏FOMC‏(‏ که با سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو، همراه است خبر مهم تری برای معامله گران این بازار محسوب می شود.
 
خریـد نقدی مس در ساعـات معاملاتی روز سه شنبه در بـورس لندن با افزایش همراه شد و با نرخ ۶ هزار و ۹۳۴ دلار بر تن معامله شد.
 
طی معاملات روز سه شنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش رو به رو شد و به ۶ هزار و ۹۳۴.۵۰ دلار رسید.
 
همچنین سفارش خرید مس برای سه ماهه آینده به مبلغ ۶ هزار و ۹۰۵ دلار معامله شد.
 
این در حالی است که، خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی روز دوشنبه به هر تن ۶ هزار و ۹۰۹.۵۰ دلار رسیده بود.
در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت دو هزار و ۲۷.۵۰ دلار و دو هزار و ۲۸ دلار معامله شد.
 
قلع هم با نرخ ۲۲ هزار و ۳۷۵ دلار خریداری شد و به هر نرخ ۲۲ هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن فروخته شد.
 
گزارش ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ دو هزار و ۳۱۳ و دو هزار و ۳۱۳.۵۰ دلار انجام شد.
 
سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و ۲۴۰ دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و ۲۴۰.۵۰ دلار به فروش رسید.
 
بازارهای اروپایی در آخرین ساعات معاملاتی با نوسان اندکی معاملات را آغاز کردند.
 
بازارهای اروپایی در پی نگرانی از تصمیم بانک مرکزی با روند نوسانی همراه شدند در حالی که بازار آسیا نیز به همین ترتیب معاملات را ادامه داد.
 
بر اساس این گزارش،شاخص استاکس با رشد ۰.۱ درصدی همراه شد در حالی که نگاه ها به اتمام جلسات بانک مرکزی لندن و فدرال رزرو آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره است.
 
این در حالی است که، شاخص فوتسی لندن با کاهش ۰.۳ درصدی ادامه معاملات را نظاره گر شد و کک فرانسه ۰.۴ درصد افت کرد در حالی که داکس آلمان با کاهش ۰.۳ درصدی به معاملات ادامه داد.
 
در ادامه، قیمت سهام شرکت Persimmon ، بزرگترین شرکت ساختمان سازی در انگلستان کاهش ۱.۶ درصدی قیمت سهام را از آن خود کرد.
 
 
 
در تالار نقره ای :
عرضه انواع تیرآهن ذوب آهن اصفهان در روز چهارشنبه
در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، شرکت ذوب آهن اصفهان در حالی با ۶۰ هزار تن تیرآهن ۱۴ به قیمت پایه ۱۶ هزار و ۴۱۰ ریال در هر کیلو در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور می یابد که در صورت استقبال خریداران ۲۰ هزار تن دیگر به این حجم افزود می شود. این شرکت همچنین، ۲۲۰۰ دیگر تیرآهن ۱۴ را به قیمت پایه ۱۶ هزار و ۶۱۰ ریال در هر کیلو عرضه می کند.
 
شایان ذکر است، در صورت تقاضا، ۱۰ هزار تن تیرآهن ۲۷ شرکت ذوب آهن اصفهان به قیمت پایه ۱۹ هزار و ۲۰۰ ریال در هر کیلو راهی تالار معاملات می شود.
 
این گزارش همچنین حاکی است، ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن میشدوان به قیمت پایه ۳۵ دلار در هر تن در تالار صادراتی عرضه می شود. این تالار همچنین شاهد عرضه ۴۵۰۰ تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش نفت شازند اراک، ۳۰۰ تن قیر ۶۰۷۰ شرکت قیران پخش ستاره ایرانیان و ۳۰۰ تن قیر ۸۵۱۰۰ شرکت نگین گام پارس است.
 
همچنین، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی، ۲۵ تن کنجاله کلزا پرک شرکت کشت و صنعت روغن نباتی گلبهار سپاهان به قیمت پایه ۱۳ هزار و ۲۹۰ ریال در هر کیلو روی تابلوی عرضه می رود. ضمن آن که ۶۰ تن شکرسفید کارخانه قند چهارمحال و بختیاری به قیمت پایه ۱۹ هزار ریال در هر کیلو راهی تالار مذکور می شود.
 
تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد عرضه انواع مواد شیمیایی مجتمع های پتروشیمی برزویه، بوعلی سینا، بیستون، تندگویان، رازی، شیراز، فجر، فن آوران، کرمانشاه، مارون و شرکت های سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، فرساشیمی و ذوب روی بافق است.
 
در گروه قیر نیز بیش از ۲۵ هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی و ۱۸ هزار تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد عرضه می شود.
 
براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، بیش از ۲۱۶ هزار تن انواع محصول راهی تالارهای مختلف بورس کالای ایران می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ