قیمت گندم وارداتی ۳ برابر خرید تضمینی

0
در صورتیکه قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت وارداتی این محصول استراتژیک برسد کشاورزان رغبت بیشتری برای تولید این محصول خواهند داشت.

جعفر یعقوبی کارشناس کشاورزی  با بیان این مطلب افزود: در سال گذشته طبق اعلام رسمی گمرک ۶ میلیون و ۶۹۹ هزار تن گندم با ارزش ۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده یعنی هر کیلو گندم ۰.۳۸ دلار معادل یک هزار و ۳۴۷ تومان خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت گندمهای تولید داخل از گندمهای نامرغوب وارداتی پاکستان و هندوستان بالاتر است تصریح کرد: قیمت هر کیلو گندم وارداتی با احتساب هزینه حمل و نقل بیش از ۲ هزار تومان خواهد شد این درحالیست که بعد از چند بار اعتراض نمایندگان مجلس قیمت خرید تضمینی این محصول از کیلوئی ۳۵۰ تومان به ۴۲۰ تومان در سال گذشته رسید.

یعقوبی ادامه داد: قیمت گندم وارداتی بیش از ۳ برابر قیمت خرید تضمینی این محصول است بنابراین بالا بودن هزینه های تولید و پایین بودن قیمت خرید تضمینی انگیزه کشاورزان برای تولید این محصول استراتژیک را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه هزینه های تولید در بخش کشاورزی نظیر کود، سوخت و برق طی ۳ سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته افزود: تولید گندم با این قیمت تضمینی سوداوری برای کشاورزان ندارد در صورتیکه خرید این محصول استراتژیک با نصف قیمت وارداتی آن موجب بالا رفتن انگیزه کشاورزان برای افزایش تولید گندم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مشکلات عمده بخش کشاورزی ناشی از سیاستگذاری های نادرست است خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح می توان مشکلات این بخش را کاهش داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ