شهرام جزایری تا دو ماه دیگه آزاد می‌شود! / ماجرای عفو شهرام جزایری چه بود ؟

0

شهرام جزایری عرب در سال ۱۳۸۱ در سن ۲۹ سالگی و در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پروندهٔ فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب بازداشت شد.

همسر شهرام جزایری شهرام جزایری ثروت شهرام جزایری بیوگرافی شهرام جزایری

اتهامات وی ایجاد و تأسیس حدود ۵۰ شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ۳۸ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه، جعل اسناد اعلام شد که تبانی در معاملات دولتی، اغوای مسؤولان بانکها، تسهیل و دریافت ارز، عدم به کارگیری تسهیلات در امر صادرات و واردات و ایجاد رکود در امر صادرات واردات، تهیه پیمان نامه‌های غیر قانونی و اخذ مقادیر قابل توجهی از این طریق از جمله کیفرخواست نماینده مدعی العموم درباره وی بود.

علی مژدهی نماینده مدعی العموم در دادگاه ضمن قرائت کیفرخواست صادره درباره شهرام جزایری به تشریح مشخصات متهمان و عناوین اتهامی هر یک از آنان پرداخت.در آن پرونده شهرام جزایری با اتهامات بسیاری از جمله ارتشاء، صادرات غیر قانونی، جعل اسناد دولتی و اختلاس‌های کلان روبرو شد و بیش ۵۰ تن به عنوان شرکای جرم وی روانهٔ دادگاه شدند که اغلب آنان را فرزندان مقامات نظام تشکیل می‌دادند.
علیزاده‌طباطبایی وکیل مدافع شهرام جزایری در آخرین اظهار نظر ازآزادی شهرام جزایری تا ۲ ماه آینده خبر داده و گفته که ما منتظریم تا حبس موکلم به پایان برسد اما فکر می‌کنم یک تا دو ماه آینده دوران حبس شهرام جزایری به پایان برسد و وی آزاد شود.
به گزارش آریا، سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل‌مدافع شهرام جزایری در اظهارات قبلی در خصوص وضعیت پرونده موکلش با بیان این که پرونده موکلم مربوط به سال ۸۰ می‌شود، گفته بود که شهرام جزایری در مجموع ۱۲ سال حبس را تحمل کرده است.موکلم ۴ سال حبس را به دلیل مشکلی که در برگه پایان خدمتش وجود داشت و گفته شد که جعلی بوده تحمل کرده و ۳ سال حبس را به اتهام پرداخت رشوه، ۲ سال برای خروج غیرقانونی از کشور، یک‌سال حبس به اتهام دخالت در اموال توقیفی و ۲ سال حبس هم بابت پرداخت جزای نقدی تحمل کرده است . وی همچنین در مورد اتهام تحصیل مال نامشروع شهرام جزایری نیز اظهار کرده بود: میزان تحصیل مال نامشروع ۴۸ میلیون دلار (معادل ۵۰ میلیارد تومان) بود که موکل در سال ۸۰ این وام را از بانک ملی دبی اخذ کرد و اکنون اصل بدهی را برگردانده و رد مال انجام شده است.
به گفته وکیل‌مدافع شهرام جزایری ؛ موکلش نامه درخواست عفو را از طریق زندان به قوه قضاییه ارسال و در آن بیان کرده بود که بنده را مورد عفو قرار دهید تا در کنار خانواده‌ام باشم.
اما مدیر کل زندان های استان تهران درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر وجود نام شهرام جزایری در فهرست مشمولان عفو به مناسبت روز جمهوری اسلامی ( ۱۲ فروردین )که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد اعلام کرد که نام شهرام جزایری در کمیسیون عفو مطرح نشده است.
به گفته مدیر کل زندان های استان تهران ، مشمولان عفو پس از تایید کمیسیون های عفو استانی و مرکزی به رییس قوه قضاییه اراءه می شود و وی نیز پس از تایید به محضر رهبر انقلاب تقدیم می کند.
سهراب سلیمانی تصریح کرده بود که تا جایی که اطلاع دارم نام شهرام جزایری در کمیسیون عفو مطرح نشد و با توجه به شرایط یاد شده، بعید می دانم نام شهرام جزایری در فهرست مشمولان عفو و تخفیف مجازات باشد.
از سوی دیگر غلامحسین اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی هم در آن زمان درباره اینکه آیا درست است که چون برخی از مسئولین سازمان زندان‌ها در ماجرای فرار شهرام جزایری محکوم شده‌اند، علاقه‌ای به آزادی او ندارند؟ اعلام کرد که آزادی شهرام جزایری تابع علاقه و خواست افراد نیست. برای آزاد شدن یا باید محکومیت فرد تمام شود یا اینکه مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گیرد در حالی‌که شهرام جزایری نه مدت محکومیتش تمام شده و نه مورد عفو قرار گرفته است.
اسماعیلی در خصوص ادعای شهرام جزایری مبنی بر اینکه طبق پرینتی که از اتوماسیون اداری سازمان زندان‌ها در دست دارد باید از زندان آزاد شود، اظهار کرده بود که دلیل این مساله این است که در یکی از احکام راجع به شهرام جزایری بعد از ثبت پرینت از سوی مرجع قضایی تصمیم جدیدی اتخاذ شده است.
البته چندی قبل شهرام جزایری اعلام کرده بود که گمانه زنی های رسانه ای در خصوص تاریخ دقیق آزادی من پس از ۱۳ سال زندان، امر نادرستی است و باید در این خصوص به اقدامات دستگاه قضا اعتماد داشته باشیم.وی گفته بود که مطمئنم قوه قضاییه مرا هم مشابه سایر زندانیان که محکومیت هایشان تمام شده، در وقت قانونی آزاد خواهد کرد.
البته شهرام جزایری از رسانه ها هم درخواست کرده بود که لطفا له یا علیه این موضوع قلم نزنید زیرا فرزندان خردسالم چشم به راه آمدن پدرشان هستند.
اما وکیل مدافع شهرام جزایری از دادستان کل کشور خواسته بود به منظور پایان دادن به اختلاف در مورد تاریخ آزادی موکلش، رسیدگی دقیقی از سوی وی صورت گیرد.محمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی در فروردین ماه سال جاری اعلام کرده بود که بر اساس رای قطعی دادگاه تجدید نظر محکومیت موکلم ۲۷ آذر سال گذشته به پایان رسید و نمی دانم چرا وی هنوز در زندان است.جزای نقدی در نظر گرفته شده برای جزایری دو برابر مبلغ وام دریافتی حدود ۹۷ میلیون دلار بود که وی به جای پرداخت این مبلغ دو سال حبس را تحمل کرده است .
به گفته علیزاده طباطبایی یکسال از محکومیت حبس شهرام جزایری مشمول عفوهای کلی سال ۹۱ شده و این مسئله در گزارش دادستانی نیز وجود دارد و حتی اجرای احکام این موضوع را به دادستانی اعلام کرده است.
وی معتقد است اگر یکسال عفو یاد شده را در نظر نگیریم، از محکومیت ۱۳ ساله شهرام جزایری چیزی باقی نمانده و باید شهریور ماه آزاد شود.
اما علیزاده‌طباطبایی وکیل مدافع جزایری در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده که اتفاق خاصی در رابطه با پرونده موکلم رخ نداده و ما منتظریم تا حبس موکلم به پایان برسد و فکر می‌کنم یک تا دو ماه آینده دوران حبس شهرام جزایری به پایان برسد و وی آزاد شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ