بررسی صنعت ساختمان به بهانه ورود”ثرود” / ارزش “پدیده” سه برابر کل صنعت ساختمان بورس

0

عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود به احتمال زیاد طی هفته جاری در فرابورس انجام می شود.

به گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی از شرکت های زیرمجموعه سرمایه گذاری مسکن به شمار می رود و سود هر سهم سال ۹۴ خود را ۸۴۷ ریال پیش بینی کرده که نسبت به سود ۸۲۴ ریالی هر سهم سال مالی ۹۳ “ثرود” در آخرین برآوردها خرین آبیتفاوت قابل ملاحظه ای ندارد.

طبق گفته های مدیر عامل این مجموعه در جلسه معارفه، “ثرود” طی گزارش های حسابرسی نشده عملکرد پایان سال مالی ۹۳ حدود ۱۳۲ میلیارد و ۹۳۲ میلیون ریال سود انباشته داشته و تقسیم سود ۵۰ درصدی آن معادل ۴۰۰ ریال سود به ازای هر سهم پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع سهامداران خواهد بود.

در آستانه این عرضه اولیه که احتمالاً طی هفته جاری انجام می شود، در نظر داریم وضعیت کلی صنعت ساختمان را در بازار سرمایه بررسی کنیم تا براساس آن محدوده مناسب نسبت قیمت به عایدی سهام “ثرود” نیز ارزیابی شود.

برای محاسبه نسبت قیمت به عایدی مناسب برای سهام “ثرود” هلدینگ های مجموعه را کنار گذاشتیم تا به یک دستی و یکنواختی لازم در شرکت های گروه دست یابیم. بدین ترتیب میانگین این نسبت برای شرکت های فعال در حوزه انبوه سازی حدود ۵.۵ واحد به دست می آید و براین اساس انتظار می رود “ثرود” در زمان عرضه اولیه بر مبنای سود ۸۴۷ ریالی به ازای هر سهم، حداکثر محدوده پنج تا شش واحدی را به خود اختصاص دهد.

 

سود سهام سرمایه گذاری مسکن زاینده رود سهام پدیده کیش تحلیل سرمایه گذاری مسکن زاینده رود
سود سهام سرمایه گذاری مسکن زاینده رود سهام پدیده کیش تحلیل سرمایه گذاری مسکن زاینده رود
سود سهام سرمایه گذاری مسکن زاینده رود سهام پدیده کیش تحلیل سرمایه گذاری مسکن زاینده رود

 همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می شود صنعت ساختمان با دو زیر گروه انبوه سازان و املاک و مستغلات به طور متوسط دارای نسبت پی بر ای ۵.۷ واحدی است که بیشترین نسبت متعلق به سهام ساختمان اصفهان با ۶۶.۵ واحد و کمترین آن مربوط به آس پ با نسبت دو واحدی است.

حال باید دید در زمان عرضه اولیه این سهم، سرمایه گذاران چه قیمتی را برای آن ارزنده می دانند و در نهایت سهم با چه نسبت پی بر ای پا به فرابورس خواهد گذاشت؟ اما در آستانه این عرضه اولیه می خواهیم به موضوع دیگری نیز بپردازیم.

 

“پدیده” ، دستی که به تنهایی هم صدا دارد!

چگونه یک شرکت غیربورسی چنین ارزشی را دارد؟، حال آنکه برخی شرکت های این گروه همچون سرمایه گذاری مسکن، بین المللی توسعه ساختمان و سرمایه گذاری ساختمان ایران نه تنها از نظر سرمایه بلکه از نظر تخصص فنی و اجرایی و سابقه چند دهه فعالیت موفق، حتی به گرد پای “پدیده” نیز نمی رسند!!

دست نمادی از قدرت و نیرو است و همه می دانیم که یک دست توانایی اش محدود و به تنهایی برای انجام کارهای بزرگ ناتوان است؛ اما آیا تاکنون شنیده اید که یک دست صدا ندارد؟ ما می گوییم دارد.

به گزارش بورس نیوز، شاید به نظر عجیب و سوال برانگیز باشد، در ادامه این گزارش نشان خواهیم داد که چنین موردی نیز امکان پذیر است! “پدیده” همان دستی است که گویا به تنهایی هم صدا دارد. می پرسید چرا؟ جواب این سوال را بایستی در جدول ذیل جستجو کرد.

سود سهام سرمایه گذاری مسکن زاینده رود سهام پدیده کیش تحلیل سرمایه گذاری مسکن زاینده رود
سود سهام سرمایه گذاری مسکن زاینده رود سهام پدیده کیش تحلیل سرمایه گذاری مسکن زاینده رود

 

همانطور که در این جدول قابل مشاهده است سهام “پدیده” که در واقع سهام زیر مجموعه آن یعنی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز است، در مقایسه با شرکت های صنعت انبوه سازی بالاترین ارزش روز بازار را در اختیار دارد. بطوریکه با قیمت ۸۲۹۰ تومان به ازای هر سهم پدیده ، ارزش این مجموعه گردشگری رقمی بیش از ۱۲.۴ هزار میلیارد تومان به دست می آید.

یک بزرگتر از ۲۱

حال آنکه در میان ۲۱ شرکت ثبت شده نزد سازمان بورس فعال در صنعت ساختمان و انبوه سازی، بالاترین ارزش روز بازاری متعلق به شرکت کیسون است که رقم آن حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان می باشد و معاملات آن صرفاً بر اساس مفاد بند “ب” ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه در بازار پایه توافقی انجام می پذیرد.

پس از آن نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن در رتبه دوم جای گرفته تا بر مبنای قیمت پایانی سهم در حدود ۱۷۲ تومان  ارزش بازاری حدود ۵۱۷ میلیارد تومان را دارا می باشد که با ارزش بازاری شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز قابل قیاس نبوده و از آن بسیار کمتر است. حال آنکه “ثمسکن” خود به تنهایی بیش از ۵۵ درصد از ارزش کل گروه انبوه سازی را در اختیار دارد.

ارزش پدیده سه برابر کل صنعت ساختمان بورس

همچنین طبق محاسبات اینگونه به دست می آید که “پدیده” با این قیمت ها تقریباً سه برابر کل ارزش بازاری این ۲۱ مجموعه قابل معامله در بازار سهام است که رقم بسیار قابل توجه و جالبی به نظر می رسد!

چراکه صنعت ساخت و ساز که همواره در ایران یکی از صنایع پررونق بوده، تنها حدود یک درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده که البته نسبت کوچکی است. حال آنکه شرکت ابنیه و ساختمان در حالی از نظر میزان سرمایه نسبت به بسیاری از شرکت های این صنعت فعال در بازار سرمایه کوچکتر می باشد که در مقابل از نظر ارزش بازاری از تمام این ۲۱ شرکت بالاتر بوده و به نوعی از همه رقبای خود پیشی گرفته است.

اینجاست که کارشناسان صنعت ساختمان بایستی به این سوال پاسخ دهند که چگونه یک شرکت غیربورسی چنین ارزشی را دارد؟، حال آنکه برخی شرکت های این گروه همچون سرمایه گذاری مسکن، بین المللی توسعه ساختمان و سرمایه گذاری ساختمان ایران نه تنها از نظر سرمایه بلکه از نظر تخصص فنی و اجرایی و سابقه چند دهه فعالیت موفق، حتی به گرد پای “پدیده” نیز نمی رسند!!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ