آهن و فولاد در سراشیبی افت قیمت

0

ه گفته یکی از معامله‌گران با توجه به رکود فعلی حاکم بر بازار فولاد و آزاد شدن محصولات ذوبی در اصفهان، قیمت‌ انواع فولاد به دلیل مازاد عرضه ایجاد شده در بازار آزاد با روند نزولی روبه‌رو شده که در این شرایط بیشترین ضربه ناشی از مسیر فعلی قیمت‌ها و معاملات کم‌رونق و بی‌تحرک فولاد را متوجه واحدهای نوردی بخش خصوصی کرده است به‌طوری که برخی از آنها به دلیل عدم تامین نقدینگی لازم برای عمل به تعهدات مالی با خطر ورشکستگی رو‌به‌رو هستند.

ضعف نسبی روز گذشته معاملات در بازار آزاد در حالی است که معاملات محصولات فولادی در بورس کالا رونق بیشتری داشت. در این روز فولاد خوزستان ۲۰ هزار تن سلف شمش را با شرایط بازپرداخت ۹۰ روزه با سود ماهانه ۲ درصد به خریداران با قیمت ۱۵۵۵ تومان در هر کیلو عرضه کرد که با ۲۶ هزار تن تقاضا روبه‌رو شد و قیمت پایانی این محصول با ۱۰ ریال افزایش به ۱۵۵۶ تومان رسید. این شرکت همچنین ۲۰ هزار تن تختال را نیز با قیمت ۱۵۰۲ تومان به ازای هر کیلو به تابلوی معاملات آورد که ۱۲هزار و ۵۰۰ تن آن در زمان معاملات و ۶ هزار تن دیگر آن در زمان مچینگ خریداری شد. شرایط بازپرداخت این محصول هم ۴۵ روزه با سود ماهانه ۲ درصد و با موعد تحویل پایان مهرماه بود.
در این روز ذوب آهن اصفهان نیز با عرضه شمش و انواع مقاطع در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا حضور یافت. یکشنبه ۶ هزار تن شمش با قیمت ۱۵۵۵ تومان در قالب سلف از سوی این شرکت عرضه شد که تا پایان زمان معاملات کل این میزان مورد مبادله قرار گرفت. سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای ۱۲ تا ۳۲ نیز دیگر محصول عرضه شده از طرف ذوب‌آهن بود که در حجم ۱۵ هزار تن ارائه شد و به فروش رسید. قیمت پایه این محصول ۱۶۸۵ تومان در هر کیلو بود که نسبت به نرخ پایه گذشته این سبد میلگرد ۲۵ تومان کاهش داشت.
ذوب‌آهن اصفهان سبد میلگرد A3 در سایزهای ۱۶ تا ۳۲ را به میزان ۴۴۰ تن ارائه کرد که با قیمت ۱۷۱۰ تومان هیچ خریداری ترغیب به معامله این محصول نشد. پنجمین محصولی که در این روز به تابلوی معاملات آمد هم سبد میلگرد مخلوط ذوبی با قیمت ۱۷۰۰ تومان بود که برای یک پروژه عمرانی در حجم ۴۳۵۵ تن مورد مبادله قرار گرفت. در نهایت این شرکت آخرین محصولی را نیز که به تابلوی عرضه آورد، نقدی سبد میلگرد و تیرآهن طول کوتاه با قیمت ۱۵۱۰ تومان بود که با تقاضای دو برابری نسبت به حجم عرضه ۴۴۰۰ تنی روبه‌رو شد و نرخ نهایی آن به ۱۵۲۰ تومان افزایش یافت.
به گفته مدیر بخش فلزات کارگزاری کالای خاورمیانه هم‌اکنون قیمت انواع فولاد با توجه به هزینه تمام شده تولید در کف قرار دارد، حتی در برخی موارد روند افت قیمت‌ها تا حدی است که تولید فولاد را برای بعضی واحدهای نوردی وارد فاز ضرر کرده، اما تازمانی که بخش مسکن از رکود خارج نشده و پروژه‌های عمرانی راه نیفتد، انتظار تحرک خاصی از بازار فولاد نمی‌توان داشت.
محمدی به بسته خروج از رکود دولت اشاره کرد و گفت: با تمهیدات خوبی که در این بسته برای خروج اقتصاد از رکود اندیشیده شده می‌توان امیدوار بود که تا اواخر سال جاری و سال ۹۴ شاهد بهبود نسبی معاملات با وجود رکود فعلی در بازار محصولات فولادی باشیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ