۷۰ درصد زنان مطلقه زیر ۳۰ سال هستند / اعتبار کارت جهیزیه ۲ برابر شد

0

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ما به عنوان وزارت ورزش و جوانان هیچ سایت همسریابی را به رسمیت نمی‌شناسیم. این در حالی است که یکی از این سایت‌ها خود را دارای مجوز از این وزارتخانه اعلام کرده است.

همسریابی شوهر یابی سوابق محمود گلزاری زن مطلقه برای صیغه
به گزارش ایسنا، دکتر محمود گلزاری در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در مجموعه ورزشی شهید شیرودی برگزار شد، افزود: حدود دو روز پیش با برخی از سایت‌های همسریابی که تا اندازه‌ای وضعیت بهتری داشتند، جلسه داشتیم اما هیچ کدام از دعوت‌شدگان نتوانستند ما را در زمینه چگونگی همسریابی از طریق دنیای مجازی و برخورداری از زندگی مشترک مطلوب قانع کنند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۳۰۰ سایت به عنوان سایت همسریابی فعالیت می‌کنند. گاهی اوقات این سایت‌ها فیلتر می‌شوند گاهی اوقات فیلتر نمی‌شوند و برخی مواقع به صورت پنهانی کار می‌کنند. به هرحال آنها از نظر ما غیرقانونی هستند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در حال حاضر با همکاری مراکز مشاوره ازدواج معتبر روی مراکز مخصوص انتخاب همسر کار می‌کنیم. سازمان تبلیغات اسلامی نیز در زمینه همسرگزینی فعالیت‌هایی داشته است و فردا جلسه‌ای با مسوولان این سازمان داریم.
گلزاری افزود: اگر به نتایج لازم دست یابیم امیدواریم بتوانیم تا یک ماه آینده دستاوردهای خود را در این زمینه فراهم کنیم.
وی درباره صفحه‌هایی که در شبکه‌هایی مختلف اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام به نام او در حال فعالیت هستند، گفت: من در این شبکه‌های مجازی صفحه دارم.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره آخرین اقدامات انجام شده در زمینه صدور کارت جهیزیه اظهار کرد: برای صدور چنین کارت‌هایی با چندین بانک مذاکره کرده‌ایم. در واقع این موضوع مانند مثلث ۳ راس دارد یکی از راس‌های آن بانک‌هایی است که باید این بانک‌ها را ضمانت کنند. راس دیگر صنایع داخلی تهیه لوازم منزل هستند و راس سوم را دریافت‌کنندگان این وام تشکیل می‌دهند.
گلزاری افزود: مبلغ کارت جهیزیه ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است و با این کار تنها می‌توان لوازم منزل موردنیاز برای جهیزیه را تامین کرد. چندین شرکت بزرگ لوازم خانگی وارد این کار شده‌اند و ما از تمام شرکت‌های معتبر علاقه‌مند برای حضور در این فعالیت و بانک‌ها برای شرکت در این امر خیر شرکت می‌کنیم.
وی تاکید کرد: این کار در خروج صنایع از رکود نیز موثر است بنابراین آنها می‌توانند با ما تماس بگیرند و اعلام آمادگی کنند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: تاکنون ۱۰ جلسه کارشناسی در زمینه کارت جهیزیه تشکیل شده است و در هفته ازدواج زمان اعطای این کارت‌ها اعلام می‌شود.
گلزاری درباره وام ازدواج گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته اعطای این وام آغاز شده است اما هنوز تعداد زیادی متقاضی دریافت این وام هستند. البته امیدواریم بودجه لازم برای اعطای وام ازدواج در بودجه سال ۹۴ بیشتر پیش‌بینی شود.
وی تشکیل مجمع خیرین ازدواج را یکی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان ذکر و اظهار کرد: بسیاری از موارد خیرین ناهماهنگ عمل می‌کنند. به گونه‌ای که یک نفر از چندین موسسه وام یا جهیزیه دریافت می‌کند. بنابراین تلاش کرده‌ایم به خیرین دلسوز اطلاع‌رسانی کنیم و قوی‌ترین آنها را به عنوان هیات موسس انتخاب کردیم. از این میان آنان یک هیات امنا تشکیل شده است که بیش از ۳۰ نفر هستند. این افراد هیات مدیره را انتخاب می‌کنند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: اساسنامه مجمع خیرین ازدواج تنظیم و مراحل ثبت قانونی آن در وزارت کشور طی شده است. خیرین در استان‌های مختلف کشور هم قرار است دور هم جمع شوند و در هفته ازدواج، گردهمایی خیرین ازدواج در تهران برگزار می‌شود و هیات مدیره و هیات امنای مجمع خیرین ازدواج را اعلام و فرآیند دریافت تسهیلات از این مجمع را اعلام می‌کنیم.
هفته آینده جلسه‌ای در این زمینه در مشهد مقدس برگزار می‌شود. از سوی دیگر در حال تدارک راه‌اندازی پورتال جامعی هستیم که بخشی از آن مربوط به خیرین ازدواج است. بیش از ۷۰ درصد امور مربوط به آن انجام شده است و امیدواریم تا یک ماه آینده به نتایجی در این زمینه نیز دست یابیم.
گلزاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نحوه غنی‌سازی فضای مجازی برای جوانان گفت: در حال حاضر سایتی در حال فعالیت است که با تیتری درشت در زمینه ازدواج موقت فعالیت می‌کنند. این سایت خانواده‌ها را نگران و افراد هوسران را وسوسه می‌کند. در این سایت به بخشی از فتوای مراجع اعظام تقلید اشاره شده است که این در حالیست که با پیگیری انجام شده مشخص شد این فتاوا به صورت کلی و در زمانی که ازدواج موقت به عنوان ضرورت و در موارد استثنایی لازم است، صادر شده است.
وی افزود: در این سایت موارد مختلفی برای ازدواج موقت ذکر شده و هنگام مطالعه این موارد نگران خانواده‌ها می‌شوند و به طور جدی از نیروی انتظامی و وزارت کشور خواسته‌ایم که این سایت‌ها تعطیل شوند، چراکه در آنها از اسم دین سوءاستفاده می‌کنند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: باید شاهد افزایش افکار عمومی و پیگیری‌های دولتی برای بسته شدن این سایت‌ها باشیم که چراکه فعالیت آنها به اسم دین، تشیع و جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.
گلزاری با اشاره به تشکیل کمیته‌ای گفت: این کمیته‌ای با پیشنهاد و تدبیر آقای محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در حوزه جوانان فعال شده است. این کمیته شامل موضوعات رسانه‌ای حوزه جوانان از جمله صداوسیما، رسانه‌های مکتوب و مجازی می‌شود. تلاش می‌کنیم ظرفیت دنیای مجازی را در این شورا ببینیم و از آن بسیار زیاد بهره ببریم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آمار طلاق در ایران اظهار کرد: متاسفانه در ایران یک سوم ازدواج‌ها در کمتر از ۵ سال از آغاز زندگی مشترک به طلاق می‌انجامد و ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین در سال اول زندگی خود از یکدیگر جدا می‌شوند. این آمار در برخی از استان‌های همجوار تهران بیش از ۲۵ درصد است. البته میانگین کشوری نسبت ازدواج به طلاق ۵ به یک است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: اگرچه میزان طلاق‌ در استانهایی مانند استان یزد، چهارمحال‌وبختیاری و سمنان بسیار پایین بود و همچنان نیز کم است اما این آمار نسبت به سال‌های قبل دو برابر شده است و این نشان‌دهنده استوارنبودن خانواده‌هاست.
گلزاری افزود: بیشتر طلاق‌ها در سن زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد به گونه‌ای که ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مطلقه زیر۳۰ سال هستند بنابراین وزارت ورزش و جوانان با چند هزار جوان جدا شده از همسر مواجه است. بسیاری از آنان مسائل خود را به علت نگرانی از برخورد مردم و حتی خویشاوندان بیان نمی‌کنند ضمن آنکه نگاه به افراد مطلقه به ویژه زنان غلط است.
وی اظهار کرد: پس از پیشگیری از وقوع طلاق باید تلاش کنیم افرادی که شتابزده و بچگانه از همسر خود جدا شدند به همسر قبلی خود به ویژه در سال اول پس از طلاق بازگردند، بنابراین از جوانان تقاضا می‌کنم که شش ماه تا یک سال پس از طلاق، اقدام به ازدواج مجدد نکنند شاید بتوانند به زندگی قبلی خود بازگردند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: گروهی دیگر از افراد مطلقه خود نمی‌توانند به همسر قبلی خود بازگردند بنابراین باید برای ازدواج مجدد آنها تلاش کنیم.
گلزاری تاکید کرد: نبود امکان ازدواج برای افراد مطلقه نشانه فرهنگ جاهلی است که نه در غرب و نه در صدر اسلام شاهد آن بوده‌ایم. این در حالی است که افراد مطلقه بیش از مجردها به مشاوره ازدواج نیاز دارند.
وی با اشاره به گروه سوم افراد مطلقه گفت: برخی از افراد نه امکان بازگشت به زندگی پیشین خود دارند و نه ازدواج مجدد. این افراد باید زندگی خود را مدیریت کنند.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به راه‌اندازی کارگروه طلاق در وزارت ورزش و جوانان گفت: لازم است همراه با شناسایی راهکارهای پیشگیری از طلاق در زمینه اصلاح موارد قانونی طلاق تلاش کنیم، بنابراین با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی قوه قضاییه و سازمان بهزیستی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و در این زمینه کارشناسان معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور نیز به ما کمک می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ