از احتمال صدور حکم جلب برای مقامات وزارت راه تا وثایق میلیاردی برای استاندارد و عقاب‌افشان

0

تقریباً حدود یک سال پیش،‌ ساعت ۲۲:۴۵ هجدهمین روز ‌شهریورماه ۱۳۹۲ بود که حادثه دلخراش تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم جان ۴۴ تن از هموطنانمان را گرفت.

 

اتوبوس اسکانیا

اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران می‌آمد در کیلومتر ۲۸ آزاد‌راه تهران ـ قم دچار مشکل شده و با دو پوسته و پاره شدن لاستیک سمت چپ اتوبوس (سمت راننده)، کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و این اتوبوس با سواری که در باند سبقت عبور می‌کرد، برخورد می‌کند.
سپس اتوبوس مذکور پس از برخورد به گاردریل به باند مقابل می‌رود و ‌بیش از ۱۰۰ متر در باند مقابل حرکت می‌کند و پس از آن با اتوبوس اسکانیایی که از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود، تصادف می‌کند.
پس از این تصادف متأسفانه هر دو اتوبوس شعله‌ور می‌شوند و همین آتش گرفتن اتوبوس‌ها، موجب افزایش تلفات این سانحه شد؛ ‌۴۴ مسافر این دو اتوبوس‌ در آتش سوختند، طوری که که حتی اجساد آنها توسط نزدیکانشان هم قابل شناسایی نبود.
‌‌بعد از وقوع سانحه برخورد دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم در سال گذشته و جان باختن تعداد زیادی از مسافران دو اتوبوس در این حادثه، در کنار بررسی‌ ابعاد حادثه توسط ارگان‌‌های مختلف دست‌اندرکار جاده، بنا به درخواست بازماندگان و خانواده متوفیان این حادثه، در نامه‌ای با سربرگ قوه قضائیه و دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی قم، ۹ نفر از کارشناسان خبره در این عرصه‌ مأمور شدند تا جوانب مختلف وقوع این حادثه را بررسی کنند.
به گزارش فارس این گروه ۹ نفر پس از پایان بررسی‌های خود، در گزارشی ۲۰ صفحه‌ای ‌برابر قرار صادره علل وقوع و عوامل تشدیدکننده و مقصران حادثه را اعلام کردند.
‌در این گزارش هیئت ۹ نفره، ‌وزارت راه و شهرسازی، سازمان استاندارد، شرکت خودروساز عقاب‌افشان و راننده اتوبوس اسکانیا، به عنوان مقصران حادثه معرفی شدند.
بنابراین گزارش روز بعد از اطلاع‌رسانی خبرگزاری فارس درباره مقصران این حادثه، سازمان استاندارد توضیحاتی ارائه داد مبنی بر اینکه پرونده یاد شده در دادسرای قم در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و تاکنون منجر به صدور رأی و تعیین مقصران حادثه نشده است.
در این راستا به سراغ یکی از استادان دانشگاه و سرتیم بررسی این حادثه رفتیم، تا از وی در این‌باره جویا شویم.
سید مسعود هراتی در این‌باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: حکم مقصر شدن وزارت راه و شهرسازی،‌ سازمان ملی استاندارد، شرکت عقاب‌افشان و راننده اتوبوس اسکانیا در حادثه آزادراه تهران-قم، به تائید بازپرس قم و دادستان کل کشور نیز رسیده است.
وی توضیح داد: برای بررسی چنین حوادثی ابتدا تیم ۲ نفره تشکیل می‌شود و سپس تیم ۵ نفره، بعد از آن ۷ نفره و در پایان با حضور ۹ نفر از کارشناسان خبره، گروه تکمیل می‌شود که در بررسی حادثه برخورد دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم نیز گروه ۹ نفره تشکیل شد که خبرگزاری فارس اطلاع‌رسانی نتایج بررسی این گروه را بر عهده داشت و در تاریخ ۲ شهریور ۹۳ روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت.
هراتی ادامه داد: در این گروه ۹ نفره تحقیقات همه کامل و دقیق است و در دادگاه بازپرس این حکم را پذیرفته است، در همین راستا برای متخلفان قرار وثیقه و حکم جلب صادر شده است.
سرتیم بررسی سانحه تصادف اسکانیا در توضیح حکم دادگاه برای چهار مقصر‌ این حادثه توضیح داد: ‌در این راستا دادگاه قرار وثیقه نقدی ۴ میلیارد تومانی برای سازمان استاندارد صادر کرده است‌.
وی بیان کرد: همچنین برای وزارت راه و شهرسازی به عنوان مقصر دیگر این حادثه، حکم جلب صادر شده است که در حال بررسی هستیم این حکم جلب باید برای وزیر راه و شهرسازی صادر شود و یا رئیس سازمان راهداری.
هراتی ادامه داد: راننده که در این سانحه جان باخت است اما دادگاه برای ‌شرکت عقاب افشان به عنوان مقصر دیگر حادثه، قرار وثیقه ۹ میلیارد تومانی دارد.
وی بیان کرد: پس از صدور این حکم، سازمان استاندارد خواست به هر طریق که شده رایزنی کند تا این قرار وثیقه را از بین ببرد، حتی در بسیاری از محافل عنوان کردند که ما دولتی هستیم و نباید برای ما قرار وثیقه صادر شود اما بازپرس این پرونده کوچک‌ترین کم‌کاری در این‌باره نداشت.
سرتیم بررسی سانحه تصادف اسکانیا افزود: متأسفانه سازمان استاندارد و وزارت راه به دلیل دولتی بودن در حاشیه امنیت قرار دارند در حالی که اگر شخص بودند، بازداشت می‌شدند.
وی اظهارداشت: حتی مدیران کل ادارات دولتی مقصر در این حادثه، به بسیاری از مراجع و مسئولان مراجعه‌ و التماس کردند که این موضوعات رسانه‌ای‌ و مطرح نشود اما ما سعی کردیم به طور دقیق اطلاع رسانی کنیم.
هراتی یادآور شد: به هر حال طبق حکم دادسرا هر چهار مقصر این حادثه که معرفی شده‌اند در وقوع سانحه و جان باختن ۴۴ مسافر‌ مقصر هستند.
وی با قدردانی از فعالیت‌های بازپرس این پرونده اظهارداشت: حتی بازپرس از من بابت رسانه‌ای کردن این موضوع و اعلام مقصران حادثه قدردانی کرد.
هراتی یادآور شد: با توجه به تحقیقات به عمل آمده این موارد حاصل شده است؛ قطعاً همگان می‌دانند برای متهم نمی‌توان حکم صادر کرد اما وقتی قرار وثیقه صادر شد نشان از فعالیت‌های تخصصی و تکمیل پرونده دارد.
وی اظهار داشت: متاسفانه سازمان استاندارد در انجام وظایف و فعالیت‌های خود، به صورت تخصصی عمل نمی‌کند و حال که در این پرونده، پلیس در مقابل عملکرد اشتباه آنها ایستادگی می‌کند پیگیر رفع کم‌کاری‌های خود هستند.
سرتیم بررسی سانحه تصادف اسکانیا گفت: سازمان استاندارد یک علامت استاندارد را فقط به قیمت ۱۵ میلیون تومان می‌فروشد.
وی یادآور شد: هیأت کارشناسی ۹ نفره بررسی این سانحه و اینجانب همه آماده‌‌ایم در هر مناظره‌ای که با حضور مقصران این حادثه‌ برگزار شود شرکت کرده و توضیح دهیم تا مردم خود اظهار نظر کنند.
هراتی تأکید کرد: اینجانب به بررسی‌های گروه ۹ نفره کارشناسی اعتماد کامل دارم و حتی در دادگاه قم اعلام کردم جان خود را ضمان این پرونده می‌کنم که اگر اشتباهی رخ داده باشد، پاسخگو باشم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ