استامینوفن، تسکین دهنده ای پر از درد

0

مصرف زیاد استامینوفن، به عنوان پرفروش ترین مسکن در دنیا منجر به نابودی کبد و از بین رفتن تمام سلول های آن می شود.

امیرحسین فقیهی، متخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: استامینوفن ها پرفروش ترین مسکن های ضد درد و ضد تب در دنیا هستند که در دزها و انواع مایع و قرص در داروخانه ها و به راحتی و بدون نسخه پزشک در دسترس اشخاص قرار می گیرند و اغلب افراد جامعه از نحوه مصرف آن و خطراتی که ممکن است در اثر مصرف بالای آن بروز کند هیچ آگاهی ندارند.

وی با اشاره به عوارض خطرناک قرص استامینوفن تأکید کرد: مصرف طولانی این قرص به علت وجود مواد و عناصر به کار رفته در تولید آن منجر به تخریب و نابودی بافت سلول های کبدی به طور دسته جمعی شده و مصرف بالای آن در یک روز موجب مرگ فرد می شود.

این متخصص گوارش و کبد، التهاب، زردی، اختلال انعقادی را از مهمترین عوارض شایع مصرف زیاد قرص استامینوفن بر شمرده که به مرور زمان موجب به کما رفتن و نابودی کامل کبد می شود.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که افراد جامعه باید نسبت به مصرف داروهایی که به سادگی در دسترس قرار می گیرند بسیار بیشتر از داروهایی که فقط در صورت داشتن نسخه تهیه می شود دقت کنند زیرا این سهولت دسترسی می تواند به سهولت نیز خطرات جبران ناپذیری را بر خانواده ها تحمیل کند.

فقیهی، در خصوص نحوه مصرف قرص استامینوفن در افرادی که به صورت مداوم از آن استفاده می کنند، گفت: مصرف بیش از ۱۵ گرم از این قرص در طول روز کافی بوده و حتی اگر این میزان موجب تسکین درد فرد نشد به هیچ عنوان بیش از مقدار گفته شده مصرف نشود و فرد باید به پزشکان متخصص مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مصرف بالا و یکباره قرص استامینوفن شستشوی معده اولین اقدام درمان در بخش اورژانس است و تزریق پادزهر است زیرا دوز بالای آن موجب مسمومیت فرد می شود و اگر بعد از مصرف اتفاقی در همان لحظه رخ نداد به طور قطع پس از ۴۸ ساعت دارو تأثیر سمی خود را نشان می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ