نگاهی به اتاق های بورسی در شبکه های اجتماعی

0

جالب است بدانید که در برخی از گروه ها، سهامداران با کارگزاران و معامله گران مد نظر خود از طریق همین شبکه ها اقدام به ارسال سفارش خرید و فروش می کنند به عبارتی دیگر به نوعی معاملات انلاین با کارگزار را درست کرده اند.

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه ۹۳.۰۶.۰۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۶۵ واحد افت به رقم ۵۳۷۵۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۴۶۸ واحد کاهش عدد ۱۴۵۷۹۴ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۲۲۸ واحد افت به رقم ۷۳۳۱۲ واحد رسید.

همچنین در این روز ومعادن با ۳۳ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فارس با ۵۵ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افزایش به رقم ۸۱۲ واحد رسید.

در این شرایط امروز مارون با یک واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “ذوب” با ۰.۵۳ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۴۰۰ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۴۶۹ میلیارد ریال رسید.

همانطور که وعده داده بودیم در این گزارش می خواهیم نیم نگاهی به اتاق های گفتگوی بورسی تشکیل شده در شبکه های مجازی و حاشیه های آن داشته باشیم.

براساس گزارش بورس نیوز، اخبار و شایعات متعددی که به جای تالار اصلی حافظ و سالن معاملات کارگزاری ها به سمت این شبکه ها کوچ کرده تا تالارهای اصلی و منطقه ای تنها جایگاهی برای حضور افراد مسن تر که ارتباط چندان زیادی با اینترنت و نرم افزارهای مختلف ندارند شود.

دامنه جذابیت این گروه ها تا آنجا گسترده شده که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران برای دریافت اخبار و تحلیل های مختلف به صورت روزانه، بیشتر به این گروه ها روی آورده اند و دیگر از ازدحام و شلوغی تالار شیشه ای بورس در خیابان حافظ و سایر تالارهای منطقه ای که روزگاری حتی جای سوزن انداختن در آنها هم نبوده، نیست!

اما جالب اینجاست که این جریان به راه افتاده در گروه های بورسی توانسته اندک هیجان و امیدی را در بین اعضای آن به وجود آورد که حتی در این روزهای سوت و کور بورس بازهم آنها را به فعالیت و تحلیل وا می دارد و موضوع زمانی جالب تر می شود که بسیاری از تحلیل های آنها مدتی بعد رنگ واقعیت به خود می گیرد.

چراکه اکثر فعالین این گروه ها افرادی بروز بوده و با تحلیل های مختلف آشنا هستند. حال آنکه افراد حاضر در تالارهای معاملاتی عمدتاً دارای سن بالا با میانگین بیش از ۵۰ سال هستند که چندان به تکنولوژی های روز و روش های مختلف تحلیلی آشنا نیستند و تنها با نگاه به تابلوی معاملات و صرفاً برمبنای اطلاعات و صورت های مالی شرکت ها و در اصلاح با روش های سنتی و قدیمی دست به خرید و فروش می زنند.

اما باز هم جای امیدواری وجود دارد در شرایطی که مسئولین امر به جای چاره اندیشی برای افزایش رونق در معاملات و جذابیت و هیجان مثبت در بازار، بیشتر به دنبال سکوت خبری هستند، این گروه های کوچک مجازی هرچند اندک اما با تأثیر هستند، حداقل در برخی نمادها شور و هیجانی را برای خرید و فروش ایجاد کرده و با این روش به نوعی دست به خود ریکاوری در مقابل شرایط نه چندان خوشایند بورس زده اند.

بطوریکه اکثر سرمایه گذاران به دلیل آنکه دیگر از تب و تاب سال های قبل بورس خبری نیست، به سمت این گروه ها و اخبار و شایعات موجود در آنها پناه آورده اند تا از طریق همراه شدن با گروه های خاص فعال در برخی تک سهم ها و پیرو شایعات و گاه اخبار نهانی، اندکی از ناراحتی خود پیرامون ضررهای قبلی را جبران کنند.

جالب است بدانید که در برخی از گروه ها، سهامداران با کارگزاران و معامله گران مدنظر خود از طریق همین شبکه ها اقدام به ارسال سفارش خرید و فروش می کنند به عبارتی دیگر به نوعی معاملات انلاین با کارگزار را درست کرده اند.

وقتی در گروه های مختلف می گشتم ۲ نکته برایم بسیار جالب بود، یکی آنکه امید زیادی در بین اهالی دیده می شود و دوم آنکه متوجه می شوی چقدر سهامدار کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در کشور داریم البته برخی بزرگ نمایی ها نیز دیده می شود که جای تأسف دارد.

اما این فضا با تالار حافظ یک تفاوت بسیار بسیار فاحش دارد و آن اینکه در روزها منفی و نزولی بازار سرمایه در این گروه ها همانند تالار حافظ خبری از عبوثی چهره و بداخلاقی نیست در این گروه ها در روزهای مثبت بحث کارشناسی و در روزهای منفی اغلب مطالب طنز دیده می شود در مجموع سهامداران از طریق این شبکه ها نشان دادند خودشان ناظر بر رفتارها و عملکردشان هستند، عیب هم را می گیرند و در مواقع دیگر به یاری بازار سرمایه و همدیگر می شتابند.

راستی حضور برخی مسئولین بورسی هم در این گروه ها در نوع خود جالب توجه است، دیده شده که برخی از مسئولین بورسی با حضور در این شبکه ها پای صحبت های سهامداران می نشینند و در مواقعی نیز از راهکارهای آنها استفاده می کنند که این جای تقدیر فراوان دارد.

چقدر خوب بود که یک نماینده از وزارت اقتصاد به نیابت از وزیر با تشکیل یک شبکه اجتماعی مشخص و یا حتی حضور در همین شبکه ها از طریق دور کاری حرف سهامداران را می شنید. آقای دکتر طیب نیا پیشنهاد بدی ندادیم جای فکر دارد، شاید به درد خورد.

اما در بین شبکه های اجتماعی فعلی نرم افزار وایبر نسبت به بقیه شلوغ تر و پر مخاطب تر است اما تلگرام کمی تخصصی تر عمل کرده و به سرعت در حال نزدیک شدن به وایبر از لحاظ میزان مخاطبان بورسی می باشد.

البته تا فراموش نکردیم یادی هم از گروه های مربوط به رسانه های بورسی باید بکنیم، تعارف نداریم با کسی این گروه ها بیشتر جنبه ارتباطات دوستانه و دورهمی دارد و گرنه خبری از اطلاعات و اخبار حرفه ای و نگاه کارشناسی نیست و در بین لابه لای پیام ها دو سه تا جوک هم پیدا می شود.

در پایان پیشنهاد می کنیم مسئولین مربوط از شرایط به وجود آمده استفاده کنند و این بستر را تبدیل به پایگاهی برای ارتباط با سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه نمایند. قبل از خداحافظی باید گفت، ادمین های عزیز خسته نباشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ